Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

NRPS verrichtingsonderzoek afgerond met topscores

 
Profiel   

Persbericht NRPS
Fokkerij

[ img ]
His Royal Badness DK, best scorende ponyhengst. Foto: NRPS


Na het verrichtingsonderzoek van het NRPS is van zestien deelnemers de goedkeuring verlengd. Daarvan scoorden twee dressuurpaarden en een ponyhengst ruim boven de 90 punten. Ook aan de springpaarden en -ponyhengsten kon de commissie hoge cijfers toekennen, maar bij de dressuur gefokte hengsten zaten de echte uitschieters.

De toppers van de rijpaardhengsten waren Gorgeous Latino (95) en Gorgeous Black Art (94,7). Beide hengsten stammen van Glock's Toto jr. uit Rubiquil moeders, maar met andere achtergronden. Gorgeous Latino (uit de Manda-stam van Leunus van Lieren) kreeg een 10 voor zijn fantastische stap, en nog twee 10'en voor de onderdelen Prestatiebereidheid en Gehoorzaamheid/evenwichtigheid. Gorgeous Black Art (uit een moeder van Rubiquil x Jazz x Metall) kreeg voor de draf en houding/balans zelfs hoger dan Latino, maar doordat sommige cijfers dubbel tellen, kwam de totaalscore net een fractie lager uit. Daarbij valt het op dat Black Art op 1 juli a.s. pas 4 jaar wordt; Latino is een jaar ouder.
De ponyhengst (dressuur) met de hoogste score was de 4,5-jarige His Royal Badness DK (Hesselteich's Golden Dream x Neptune van de Beekerheide). Hij huppelde heen en weer tussen de 9 en 9,5 en dat leverde hem totaal 92 op.

De andere dressuurhengsten zijn Depay (Don Joe x Hohenstein), die totaal 87,0 verdiende; For Moqueen (For Romance x Apache), totaal 84,0 pnt.; Guinness (Glamourdale x Johnson) 81,7 pnt.; Vivalicor (Vivaldi x Charmeur) 81,3 pnt.; Irvin (Inspire x Negro) 79,3 pnt.; Gorgeous Matteo (Glock's Toto jr. x Rubiquil x Matador II) 75,0 pnt.
De ponyhengst Davinci du Bois (Diamond Touch x Don Carino du Bois) werd beloond met 82,3, waarbij een 9 voor de stap.

Van de vier springpaarden kreeg de 6-jarige Chatham (Connect x Indoctro) totaal 81,7 pnt. Dit eindcijfer kwam tot stand met 5x de 8,5 en verder voornamelijk 8'en. De 4-jarige Conprice (Conthargos x Quaprice Z) zat hem vlak op de hielen met 81,0, en daar weer vlak achter kwam For Ever (For Pleasure x Cassini I) met 80,7. El Morado (Eldorado van de Zeshoek x Celano) was de vierde springhengst van wie de goedkeuring werd verlengd.

Daarna presenteerde zich nog de E-pony Forsyth Junior Z (Forsyth x Unaniem), die als springpony totaal 83,7 op zijn lijst kreeg (met o.a. negens voor Atletisch vermogen, Rijdbaarheid, Prestatiebereidheid en Gehoorzaamheid/evenwichtigheid).
De D-ponyhengst Ploeg Thim (Pippin's Pride x De Goede Ree Now or Never) kreeg als allrounder totaal 70 punten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 17:50 



 
Profiel   

Naar mijn idee word alles veel te geromantiseerd en gegooid met hoge cijfers... Met name stalgedrag , die is bij elk stamboek een voldoende , zelfs bij levensgevaarlijke hengsten die je stal uit trappen (en ja die ken ik persoonlijk)

Hopelijk word dit eens realistisch gemaakt , die cijfers

Desalniettemin natuurlijk gefeliciteerd met de nieuwe hengsten. Vind die van hexagon erg mooi

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 17:54 



 
Profiel   

Nou het is voor het eerst voor zover ik weet dat er hengsten zijn die een 10 of zelfs meerdere 10'en krijgen bij het verrichtingsonderzoek bij het NRPS.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 15:14 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Naar mijn idee word alles veel te geromantiseerd en gegooid met hoge cijfers... Met name stalgedrag , die is bij elk stamboek een voldoende , zelfs bij levensgevaarlijke hengsten die je stal uit trappen (en ja die ken ik persoonlijk)

Hopelijk word dit eens realistisch gemaakt , die cijfers

Desalniettemin natuurlijk gefeliciteerd met de nieuwe hengsten. Vind die van hexagon erg mooi

Misschien eerst even kijken, er zijn ook genoeg zevens gegeven en ook zessen/zes en een half. Dit jaar zelfs geen stalgedrag.

Wat je ziet moet je beoordelen, als dat heel goed is dan mag daar ook gewoon een mooi cijfer voor gegeven worden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 22:13 



 
Profiel   

Risxx schreef
Kabayo schreef
Naar mijn idee word alles veel te geromantiseerd en gegooid met hoge cijfers... Met name stalgedrag , die is bij elk stamboek een voldoende , zelfs bij levensgevaarlijke hengsten die je stal uit trappen (en ja die ken ik persoonlijk)

Hopelijk word dit eens realistisch gemaakt , die cijfers

Desalniettemin natuurlijk gefeliciteerd met de nieuwe hengsten. Vind die van hexagon erg mooi

Misschien eerst even kijken, er zijn ook genoeg zevens gegeven en ook zessen/zes en een half. Dit jaar zelfs geen stalgedrag.

Wat je ziet moet je beoordelen, als dat heel goed is dan mag daar ook gewoon een mooi cijfer voor gegeven worden :j

Maar was het ook heel goed...?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 19:12 



 
Profiel   

Ja, het was heel goed. Anders hadden ze deze punten niet gekregen. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 23:22 



 
Profiel   

Ik vind het leuk voor Leunis !!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 23:24 



 
Profiel   

Electra63 schreef
Ik vind het leuk voor Leunis !!

Op het filmpje was het minder.

Het is idd leuk voor Leunis. Maar bij het KWPN eruit gaan en vervolgens bij het NRPS allemaal tienen halen kan gewoon niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 23:34 



 
Profiel   

Jan, dat is in het verleden herhaaldelijk voorgekomen hoor. Rebels, Florencio, Glaswol en ook bij de jongere lichting hengsten mist kwpn nog wel eens een goudhaantje (ik ben 'uit' de fokkerij, onthou geen hengstnamen meer). De commissies bij kwpn zijn niet feilloos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 01:36 



 
Profiel   

Dees schreef
Jan, dat is in het verleden herhaaldelijk voorgekomen hoor. Rebels, Florencio, Glaswol en ook bij de jongere lichting hengsten mist kwpn nog wel eens een goudhaantje (ik ben 'uit' de fokkerij, onthou geen hengstnamen meer). De commissies bij kwpn zijn niet feilloos.

Maar hengsten zoals Rubels,Painted Black en Florencio zijn in eerste instantie ook niet aangeboden bij het KWPN.

Rubels eerst NRPS, Painted Black AES en Florencio in Duitsland en zijn pas pas later op basis van sportprestaties bij het KWPN genomen. Dus ze zijn niet "gemist", ze zijn gewoon niet aangeboden als jong dier.

Daarbij is het wel bijzonder dat van PB zowel de verlichtingsrapportage, cijferlijst en afstammelingenrapportage best negatief te lezen zijn. Qua merrie's op de keuring is de score ook best laag. Het blijken alleen wel hele goede sportpaarden te zijn en op basis daarvan heeft hij die hoge index en is hij preferent verklaard.

Glaswol zegt mij niets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 13:00 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Dees schreef
Jan, dat is in het verleden herhaaldelijk voorgekomen hoor. Rebels, Florencio, Glaswol en ook bij de jongere lichting hengsten mist kwpn nog wel eens een goudhaantje (ik ben 'uit' de fokkerij, onthou geen hengstnamen meer). De commissies bij kwpn zijn niet feilloos.

Maar hengsten zoals Rubels,Painted Black en Florencio zijn in eerste instantie ook niet aangeboden bij het KWPN.

Rubels eerst NRPS, Painted Black AES en Florencio in Duitsland en zijn pas pas later op basis van sportprestaties bij het KWPN genomen. Dus ze zijn niet "gemist", ze zijn gewoon niet aangeboden als jong dier.

Daarbij is het wel bijzonder dat van PB zowel de verlichtingsrapportage, cijferlijst en afstammelingenrapportage best negatief te lezen zijn. Qua merrie's op de keuring is de score ook best laag. Het blijken alleen wel hele goede sportpaarden te zijn en op basis daarvan heeft hij die hoge index en is hij preferent verklaard.

Glaswol zegt mij niets.



Misschien bedoelt ze de hengst Glasgow en had ze autocorrectie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 13:11 



 
Profiel   

:D ja, dat bedoelde ik :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 14:16 



 
Profiel   

Haha en Spielberg, ik vind het goed dat het nrps die hengsten een kans geeft. Was onder de indruk vorig jaar van de kwaliteit op de hengstenkeuring. D'Joep, Jim Bean vielen me oa positief op. De Toto's heb ik gezien maar kan ik me niet zo goed meer herinneren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 14:25 



 
Profiel   

Dees schreef
:D ja, dat bedoelde ik :D

En die is volgens mij ook niet aangeboden, zowel bij KWPN als bij BWP niet. Die is AES gekeurd.

Maar om je een ander mooi voorbeeld te geven: Lingh. Afgewezen in de eerste bezichtiging. Later door het sportsysteem toch goedgekeurd bij het KWPN maar foktechnisch niets gebracht. Dat kan dus ook nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 14:34 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Haha en Spielberg, ik vind het goed dat het nrps die hengsten een kans geeft. Was onder de indruk vorig jaar van de kwaliteit op de hengstenkeuring. D'Joep, Jim Bean vielen me oa positief op. De Toto's heb ik gezien maar kan ik me niet zo goed meer herinneren.

Ook dat klopt niet. Spielberg is als 3 jarige aangewezen voor het verrichtingsonderzoek maar de eigenaren gaven er de voorkeur aan om hem de 30 dagen test in Westfalen te laten lopen.

Jim Bean weet ik niet zo maar D'Joep was te klein. En daar doen ze bij het NRPS wat minder moeilijk over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 14:40 



 
Profiel   

Jim Bean is uit het verrichtingsonderzoek (kwpn) vertrokken destijds, waarom weet ik niet.

Dat is waar wat je zegt over Spielberg, ik vind het in ieder geval wel goed dat hengsten daar een kans krijgen. Er komen soms toch wel pareltjes bovendrijven hier door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 15:51 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Jim Bean is uit het verrichtingsonderzoek (kwpn) vertrokken destijds, waarom weet ik niet.

Dat is waar wat je zegt over Spielberg, ik vind het in ieder geval wel goed dat hengsten daar een kans krijgen. Er komen soms toch wel pareltjes bovendrijven hier door.

Jim Bean is doorverwezen naar het volgende onderzoek in 2017 maar daarna niet meer aangeleverd. Misschien dat hij in 2020 wat meer "af" was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 16:13 



 
Profiel   

Ja dat zeker, ik zag hem als 3.5 jarige en toen viel hij me niet zo mee. Maar in 2020 was het echt een heel ander paard en was ik onder de indruk van zijn bewegingen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 16:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen