Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Erge artrose in vingers, hoe verder?

 
Profiel   

-O- Ik wist dat mijn kraakbeen niet de beste conditie had in mijn lichaam. Maar na lang tobben met mijn handen is vandaag duidelijk geworden dat het kraakbeen in mijn vingergewrichten links in beroerde conditie is. Rechts is het op mijn duim na het kraakbeen gewoon spoorloos verdwenen. -O-

Verklaard wel waarom de pootjes niet echt lekker meewerken al een tijd, mijn vingers steeds krommer gaan staan en het steeds meer zeer gaan doen. -O- Helaas ben ik aardig afhankelijk van mijn handen wat betreft krukken, rolstoel maar ook toch nog een ellenlange lijst met klussen die gedaan moeten worden in mijn huis. Dat gaat steeds moeizamer en moeizamer. En de pijn is zo af en toe niet echt grappig meer.

Komende week overleg met de huisarts wat er te doen is nog om het te remmen of draaglijker te maken. Maar toch een topic. Ik hoop mensen te vinden die ervaring hebben dan wel mensen kennen met artrose in de handen en hoe zij er mee omgaan. Wat kan er nog gedaan worden en belangrijker helpt het ook?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 18:00 



 
Profiel   

Ik heb een rolstoel met aandrijving. Daar hoef ik niet mee te rollen, alleen maar een keer sturen. Juist omdat ik met handen, armen en schouders niet kan rollen. Daar zou je altijd nog gesprek over kunnen aanvragen of er oplossing is voor rolstoel.

Die van mij is een normale rolstoel namelijk, maar zit een stang onder waar ik een wiel met motertje aan vast klik en dan met knop aan de zijkant kan laten rijden, remmen en in 1 keer stoppen.

Klussen in huis moet ik anderen voor vragen of gewoon accepteren dat ik daarna een tijd echt niks kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 18:05 



 
Profiel   

ben je al bij een handfysiotherapeut geweest?
wel even doen, vaak krijg je oefeningen die de beweeglijkheid van je handen kunnen verbeteren.
en daar kunnen ze ook kijken of het gebruik van een oval8 ring /splint handig is.
er zijn meerdere spalkjes, en braces te krijgen die steun geven,dus daar naar op zoek gaan.
kwa supplementen is heel veel keus.
ik heb zelf artrose en heb toch wel erg veel baat bij het gebruik van cbd olie
verder staan er op de site van https://reumanederland.nl/reuma/vormen- ... a/artrose/ ook best veel goede tips.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 18:10 



 
Profiel   

Mijn oude bakje kan dat zeker niet hebben helaas. Is destijds naar gekeken. Nieuwe rolstoel, weet niet welke het wordt. Is op dit moment ergens tussen de gemeente en leverancier de aanvraag.

Goddank heb ik de rolstoel alleen voor lange stukken nodig. En bij uitjes. Dat is nu toch niet aan de orde. :+

Handfysio wordt waarschijnlijk wel een van de stappen :j . Huisarts had er daar gister inderdaad over, vroeger wel gehad maar ivm niet werkende handen en armen. Niet vanwege dit.

Cbd olie geen goed idee. Alle varianten en de heftiger versie met werkzaam stofje valt helemaal verkeerd, :r

Spalken hoe moet ik dat voorstellen? Ik heb een pols/duim spalk gehad lang geleden maar die hoefde alleen s nachts. Kun je je gewrichten dan nog buigen of houdt je stijve stokjes over dan?

Het klussen ik vraag nu wel hulp maar ja die kan ook niet altijd. Geld voor proffesionals is er niet. Isolatie ligt nu al weken stil ivm mijn pootjes. Dat was wel de ergste klus. Maar ja schuren en schilderen is ook niet echt handvriendelijk geloof ik -O-


Laatst bijgewerkt door karuna op 15-01-21 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 18:11 



 
Profiel   

Ik heb in mijn opleiding eens een gewrichtsdistractie voor duimbasisartrose voorbij zien komen. Verder alleen niet echt in verdiept. Ik heb geen idee of dit ook bij andere vingers wordt gedaan en hoe ver je bereid bent om te gaan om dit te proberen om te lossen, maar wellicht dat je daar meer informatie over kunt inwinnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 18:14 



 
Profiel   

Dat laatste even gelezen. Als ik het goed begrijp wordt een gewricht 2 maanden vast gezet? Voor de drie vingers zou ik dat er zelf voor over hebben rechts, vooral mijn wijsvinger is zo pijnlijk en nu al krom en stijf. Het bovenste kootje staat in een hoek van 150 graden ipv recht en beweegt nagenoeg niet meer en is dik, warm en pijnlijk continue. Als die al iets beter zou zijn heb ik al winst. Mijn pink rechts is vooral erg pijnlijk met stoten (gebeurd nog al eens %) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 18:21 



 
Profiel   

Mijn tante heeft een nieuw gewricht in haar duim gekregen. Nu terug pijnvrij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 18:28 



 
Profiel   

de bedoeling van een spalkje is om je vinger inderdaad recht te houden zodat het rust krijgt.
zoek een handfysio op,die kan jou echt perfect uitleggen hoe hie alles zit en waarom

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 18:43 



 
Profiel   

Een ergotherapeut bezoeken? Die geeft gewrichtsbeschermende adviezen, kan je heel praktisch adviseren tav het uitvoeren van je activiteiten.
Wordt vergoed uit basisverzekering

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 19:17 



 
Profiel   

Wellicht interessant om na te denken of dit een huis is waar je op lange termijn kunt blijven wonen.
Of dat je wellicht iets passenders moet vinden. Bespaart je wellicht die klussen.

Soms kan het helpen om compressiehandschhoenen aan te doen voor prettige druk op je vingers. Koelen of verwarmen kan ook helpen. Soms is artrose aan de middenhandsbeentjes te opereren. Dan vervangen ze een botje door een 3d geprint botje.
Nachtspalk kan ervoor zorgen dat je handen wat meer ontspannen blijven snachts maar je mag er maar 1 per hand dragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 19:22 



 
Profiel   

Uit eigen ervaring kan ik je niets vertellen, alleen succes wensen. Ik heb uit eerste hand echter wel ervaring met mensen waarvan hun hele familie hand en andere vormen van artrose hadden en die zelf op dezelfde leeftijd nergens last van hadden. Naar eigen zeggen was dat omdat ze volledig suiker en snelle koolhydratenvrij aten en voor een groot deel rauw en vegan. Ook geen caffeine, alcohol en andere variaties op junkfood. Ze zijn dik in de 70, geven nog les in massage en yoga. En zien er gezond en vitaal uit. Ze zijn pas met dit dieet begonnen toen ze artrose klachten ontwikkelden en niet wilde eindigen als hun familieleden. Of het voor jou werkt en of je bereid bent deze kant op te willen denken weet ik niet. Maar ik wil het wel gezegd hebben voor het geval het wel voor je werkt. Succes in ieder geval met je klachten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 19:30 



 
Profiel   

Sasmon ivm fikse allergie kan ik weinig aan mijn eten veranderen. Eet al aardig gezond en zelf maken is een must. Kant en klaar mag ik eigenlijk nooit hebben. Ben geen snaaier of junkvoedsel eter toch al, en mag het ook niet meer hebben.

Hutcherson ik ben juist net verhuisd, :') na 5 jaar kansloos zoeken. dit huis biedt dadelijk alles wat ik nodig heb inclusief beneden alles. Dat laatste stuk ben ik nu mee bezig in delen. Slaapkamer is aardig klaar. Volgende stap is van de zomer bad verder installeren. En isolatie is een prutklus, fietsschuur is nu geisoleerd en verwarmd. Al was het aardig funest voor mijn handen. Tuin precies groot genoeg, groen maar dadelijk onderhoudsarm tegelijk. Bijna geen snoeiwerk meer maar wel plantjes.

Ik heb zitten zoeken, ondanks een miniplaatsje hebben we twee fysiopraktijken. Lang leve veel ouderen en de vergrijzing *\o/* . En een heeft handfysio erbij. :j Ergotherapie heb ik eerder al gehad bij meerdere malen revalidatie. ivm minder ok werkende armen en handen door andere dingen heb ik deels al aangepast spul. Lichtere bekers met grote oren, dik bestek, lichte pannen en zo. Dat scheelt al. Geen idee waar die ergens zitten hier. Ik weet dat die idd gewoon vergoed worden,

Geen idee hoe het met hand fysio zit in combinatie met artrose trouwens. Ik weet niet of dat een van de dingen is die wel vergoed blijft. Mijn knie valt er wel onder mijn schouder weer niet. :n Ik had juist mijn verzekering iets aangepast en noodgedwongen een stap lager met minder fysio omdat het anders te duur werd. Zul je altijd zien. -O-

Brace klinkt niet zo verkeerd, zeker voor s nachts handen rust geven. Volgende week weer goed overleg met de huisarts maar ik ben in ieder geval weer iets wijzer.

Maar het blijft prut -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 19:55 



 

@karuna, heel erg prut.. wil je veel sterkte wensen, heb verder geen tips. Lijkt me erg moeilijk voor je.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 20:00 



 
Profiel   

Ik kwam laatst op Facebook een advertentie voor vingerloze handschoenen tegen, deze handschoenen bieden steun, verbeteren de bloedsomloop en verlichten pijn, ze kunnen zowel overdag als 's nachts gedragen worden. Ik had hem op willen slaan, ben dat vergeten en nu weet ik niet meer hoe ze heten :').

Als ik ze tegenkom, zal ik de link doorsturen. Misschien heb je er wat aan.

Edit, hebbes: https://www.podobrace.nl/shop/product/m ... lEQAvD_BwE

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 20:03 



 
Profiel   

De ouderdom komt met gebreken, er zijn maar weinigen op deze leeftijd die daar geen last van hebben.

Dat mijn vriendin van iets over de 40 deze klachten al heeft, dat is pas echt klote.

Tja,kwestie van aanpassingen doen. Accepteer dat je niet alles meer kunt. Je bent een van de vele en we moeten allemaal onze weg vinden.

Rollator is praktischer dan krukken en een demontabele scootmobiel praktischer dan een rolstoel.

Denk in oplossingen, niet in problemen en bokt zal geen verschil maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 20:06 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Ik kwam laatst op Facebook een advertentie voor vingerloze handschoenen tegen, deze handschoenen bieden steun, verbeteren de bloedsomloop en verlichten pijn, ze kunnen zowel overdag als 's nachts gedragen worden. Ik had hem op willen slaan, ben dat vergeten en nu weet ik niet meer hoe ze heten :').

Als ik ze tegenkom, zal ik de link doorsturen. Misschien heb je er wat aan.

Edit, hebbes: https://www.podobrace.nl/shop/product/m ... lEQAvD_BwE


Zien er ok uit, alleen precies het probleemgebied blijft onbedekt -O- . Het zijn van bovenaf de eerste gewrichten. Zou anders wel prettig zijn maar tjsa.

Percy ik ben dan iets ouder maar al ver heel ver voor mijn 40e was het door andere dingen al prut. Zit niet voor niets in de wao en heb niet voor niets al heel lang aangepast spul. Dit komt er nog eens "gezellig" bovenop. De pijn is niet bepaald aangenaam en belemmerd ook daarin nog eens extra inclusief nachtrust die er door wordt verstoord, het is voor iedereen prut ongeacht de leeftijd.

Percy scootmobiel is al aanwezig. Opvouwbare scootmobielen zijn waardeloze dingen. En loodzwaar om mee te krijgen. Maar ook lang niet altijd praktisch. Rollator is meer belastend dan krukken en zelfs nog valgevaarlijker omdat ze kunnen wegrollen en looprek is nog zwaarder voor handen en schouders. Staat allemaal netjes in huis al jaren. En ook lang nodig gehad :+


Laatst bijgewerkt door karuna op 15-01-21 20:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 20:16 



 
Profiel   

karuna schreef
_San87_ schreef
Ik kwam laatst op Facebook een advertentie voor vingerloze handschoenen tegen, deze handschoenen bieden steun, verbeteren de bloedsomloop en verlichten pijn, ze kunnen zowel overdag als 's nachts gedragen worden. Ik had hem op willen slaan, ben dat vergeten en nu weet ik niet meer hoe ze heten :').

Als ik ze tegenkom, zal ik de link doorsturen. Misschien heb je er wat aan.

Edit, hebbes: https://www.podobrace.nl/shop/product/m ... lEQAvD_BwE


Zien er ok uit, alleen precies het probleemgebied blijft onbedekt -O- . Het zijn van bovenaf de eerste gewrichten. Zou anders wel prettig zijn maar tjsa.

Percy ik ben dan iets ouder maar al ver heel ver voor mijn 40e was het door andere dingen al prut. Zit niet voor niets in de wao en heb niet voor niets al heel lang aangepast spul. Dit komt er nog eens "gezellig" bovenop. De pijn is niet bepaald aangenaam en belemmerd ook daarin nog eens extra inclusief nachtrust die er door wordt verstoord, het is voor iedereen prut ongeacht de leeftijd.

Aah okay! Wellicht alsnog het proberen waard voor de rest van je handen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 20:18 



 
Profiel   

Mijn opa had voor zijn spierreuma baat bij duivelsklauw, schijnt ook te werken bij artrose.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 20:18 



 
Profiel   

Duivelklauw kreeg mijn tinker ook bij zijn artrose. Hij had daar goed baat bij. Mijn herder krijgt een iets andere aanvulling samen met pijn stilling en die gaat er ook redelijk mee. Pijnstilling heb ik zelf al in best pittige dosis voor mijn knie. Heb destijds voor mijn knie aan de orthopeed gevraagd omdat ik geen chemische stof liefhebber ben alleen met andere medicatie die ik heb mag het niet gecombineerd worden helaas. -O-

Alleen breekt deze pijn daar dwars doorheen. Mogelijk is er een actieve ontsteking nu dat weet ik nog niet. Dat hoor ik komende week. Als dat zo is komt er nog een kwak medicijnen bij. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 20:26 



 
Profiel   

Mijn schoonvader heeft ook 2 braces en is daar erg blij mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 20:28 



 
Profiel   

karuna schreef
Duivelklauw kreeg mijn tinker ook bij zijn artrose. Hij had daar goed baat bij. Mijn herder krijgt een iets andere aanvulling samen met pijn stilling en die gaat er ook redelijk mee. Pijnstilling heb ik zelf al in best pittige dosis voor mijn knie. Heb destijds voor mijn knie aan de orthopeed gevraagd omdat ik geen chemische stof liefhebber ben alleen met andere medicatie die ik heb mag het niet gecombineerd worden helaas. -O-

Alleen breekt deze pijn daar dwars doorheen. Mogelijk is er een actieve ontsteking nu dat weet ik nog niet. Dat hoor ik komende week. Als dat zo is komt er nog een kwak medicijnen bij. :')



Vraag mij af welke medicatie dit is dan. Kan weinig medicatie bedenken die niet met duivelsklauw samen zou kunnen

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 20:38 



 
Profiel   

karuna schreef
Sasmon ivm fikse allergie kan ik weinig aan mijn eten veranderen. Eet al aardig gezond en zelf maken is een must. Kant en klaar mag ik eigenlijk nooit hebben. Ben geen snaaier of junkvoedsel eter toch al, en mag het ook niet meer hebben.

Hutcherson ik ben juist net verhuisd, :') na 5 jaar kansloos zoeken. dit huis biedt dadelijk alles wat ik nodig heb inclusief beneden alles. Dat laatste stuk ben ik nu mee bezig in delen. Slaapkamer is aardig klaar. Volgende stap is van de zomer bad verder installeren. En isolatie is een prutklus, fietsschuur is nu geisoleerd en verwarmd. Al was het aardig funest voor mijn handen. Tuin precies groot genoeg, groen maar dadelijk onderhoudsarm tegelijk. Bijna geen snoeiwerk meer maar wel plantjes.

Ik heb zitten zoeken, ondanks een miniplaatsje hebben we twee fysiopraktijken. Lang leve veel ouderen en de vergrijzing *\o/* . En een heeft handfysio erbij. :j Ergotherapie heb ik eerder al gehad bij meerdere malen revalidatie. ivm minder ok werkende armen en handen door andere dingen heb ik deels al aangepast spul. Lichtere bekers met grote oren, dik bestek, lichte pannen en zo. Dat scheelt al. Geen idee waar die ergens zitten hier. Ik weet dat die idd gewoon vergoed worden,

Geen idee hoe het met hand fysio zit in combinatie met artrose trouwens. Ik weet niet of dat een van de dingen is die wel vergoed blijft. Mijn knie valt er wel onder mijn schouder weer niet. :n Ik had juist mijn verzekering iets aangepast en noodgedwongen een stap lager met minder fysio omdat het anders te duur werd. Zul je altijd zien. -O-

Brace klinkt niet zo verkeerd, zeker voor s nachts handen rust geven. Volgende week weer goed overleg met de huisarts maar ik ben in ieder geval weer iets wijzer.

Maar het blijft prut -O-


Zoek een hand-ergotherapeut. Zit in het basispakket en kan je vaak ook een spalkje aan laten meten voor meer rustmomenten.
En het kan eventueel aan huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 20:41 



 
Profiel   

Ik heb twee braces voor mijn duimbasis en zilveren ringen die de gewrichtjes omsluiten en een beetje vast zetten zodat ze minder schuiven. Ik kan wel mijn handen “ gewoon” gebruiken.
Verder veel reuma gebruiksartikelen al zijn veel niet geschikt ( je moet kracht zetten en dat heb ik gewoon niet)
Verder om de paar maanden corticosterioiden injectie als extra pijn bestrijding bij mijn duimen
Als dit niet meer helpt laat ik mij opereren .


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 20:45 



 
Profiel   

die injecties worden eigenlijk wel afgeraden hier.
mijn fysio en huisarts waren er echt niet happig op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 21:39 



 
Profiel   

ellepel schreef
die injecties worden eigenlijk wel afgeraden hier.
mijn fysio en huisarts waren er echt niet happig op.

Dat komt omdat corticosteroïden een negatieve invloed hebben op kraakbeen en het pezen week maakt. Bij artrose wordt t ook afgeraden, omdat het op den duur verergert.

Je mag tot max 3-4 injecties per jaar per gewricht, als ik het goed onthouden heb.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 21:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen