Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 6 [ 127 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze grote maat Appaloosa

 
Profiel   

Ja hij is misschien niet heel groot, zoals TS al zegt denk ik zo'n 1.55 maar misschien ook 1.57 daar zou ik dan echt voor moeten meten. Maar Orinoco is wel compact gebouwd. Hij word hier dan ook liefkozend de dikkerd genoemd :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 14:39 



 
Profiel   

Haha, daar hebben ze ook wel aanleg voor. Nu Stip geen wedstrijden meer rijdt, gaat het ook snel hoor.

Momenteel word ik het meest enthousiast van Dourkan Hero Z.
Ibolensky lijkt mij ook nog wel wat.

Andere suggesties zijn uiteraard nog steeds welkom :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 09:21 



 
Profiel   

Wat vinden jullie van de hengsten Connect en Love Connects in combinatie met mijn merrie?

Love Connects vind ik een plaatje, lees ook goede dingen over zijn karakter etc. Lees wel dat “de echte fokkers” toch het beetje extra missen bij hem?!
Connect zelf vind ik ook aansprekend, wel wat duurder qua dekgeld. Maar zijn galop en manieren spreken mij aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 11:31 



 
Profiel   

NibbitLotus schreef
Wat vinden jullie van de hengsten Connect en Love Connects in combinatie met mijn merrie?

Love Connects vind ik een plaatje, lees ook goede dingen over zijn karakter etc. Lees wel dat “de echte fokkers” toch het beetje extra missen bij hem?!
Connect zelf vind ik ook aansprekend, wel wat duurder qua dekgeld. Maar zijn galop en manieren spreken mij aan.

Ik zou helemaal niet kijken want bij jou merrie past. Het is een hele leuke merrie maar wel een lucky shot. Ik zou een kanon van een springhengst pakken. Een gevestigde naam. Met lekker veel bloed. Krijg je een spikkel dan heb je de cherry on the pie en anders heb je nog steeds een effen met een hele goede vader en die raak je altijd wel kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 12:26 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
NibbitLotus schreef
Wat vinden jullie van de hengsten Connect en Love Connects in combinatie met mijn merrie?

Love Connects vind ik een plaatje, lees ook goede dingen over zijn karakter etc. Lees wel dat “de echte fokkers” toch het beetje extra missen bij hem?!
Connect zelf vind ik ook aansprekend, wel wat duurder qua dekgeld. Maar zijn galop en manieren spreken mij aan.

Ik zou helemaal niet kijken want bij jou merrie past. Het is een hele leuke merrie maar wel een lucky shot. Ik zou een kanon van een springhengst pakken. Een gevestigde naam. Met lekker veel bloed. Krijg je een spikkel dan heb je de cherry on the pie en anders heb je nog steeds een effen met een hele goede vader en die raak je altijd wel kwijt.


Ja daar heb je zeker gelijk in.
Nu ik het papier waarschijnlijk volledig kan maken, veranderen de zaken ook wel een beetje vind ik. Stel er komt met een goede, bewezen hengst wel een stippel uit dan zit ik natuurlijk heel comfortabel. En idd als er geen stippel uitkomt heb ik nog wat leuks. Verkoop is in principe niet aan de orde, ongeacht wat er uit komt.
Heb je zelf misschien nog ideeën dan qua hengsten @jan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 13:04 



 
Profiel   

Deed je ook niet aan eventing met stip?
Zo ja, dan heb je niet alleen genoeg aan vermogen, maar heb je ook een paard met een dappere instelling nodig.
Ik ken me echter totaal niet uit in de eventers maar het valt me vaak op dat amateurs daar goed met indirecte contender nakomelingen terecht lijken te komen (zoals inmiddels overleden Cantos). Contenders kunnen vaak ook wel leuk bewegen. Wellicht iets in de richting van Impressive?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 13:12 



 
Profiel   

Nee, we hebben wel een keer een oefencross gereden. Dit vond ze in begin rete spannend maar uiteindelijk doet ze wel alles. Dat is sowieso wel een beetje haar karakter. Qua vreemd terrein of hindernissen is ze totaal niet kijkerig. En als iets wel eng is dan laat ik het even zien en dan is het vaak ook klaar.

Hengsten die je noemt ken ik, ik ga ze eens wat beter bekijken of ze me in deze combi aanspreken!
Impressive spreekt mij sowieso erg aan, heb ik ook wel een live gezien en toen al gezegd dat ik die moest onthouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 13:23 



 
Profiel   

NibbitLotus schreef
janderegelaa schreef
Ik zou helemaal niet kijken want bij jou merrie past. Het is een hele leuke merrie maar wel een lucky shot. Ik zou een kanon van een springhengst pakken. Een gevestigde naam. Met lekker veel bloed. Krijg je een spikkel dan heb je de cherry on the pie en anders heb je nog steeds een effen met een hele goede vader en die raak je altijd wel kwijt.


Ja daar heb je zeker gelijk in.
Nu ik het papier waarschijnlijk volledig kan maken, veranderen de zaken ook wel een beetje vind ik. Stel er komt met een goede, bewezen hengst wel een stippel uit dan zit ik natuurlijk heel comfortabel. En idd als er geen stippel uitkomt heb ik nog wat leuks. Verkoop is in principe niet aan de orde, ongeacht wat er uit komt.
Heb je zelf misschien nog ideeën dan qua hengsten @jan?


Zonder te aarzelen. Stippel of effen, altijd goed: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... merelsnest

Als ik zo op Horstelex kijk dan denk ik dat ongeveer de helft van zijn nakomelingen die internationaal mogen starten dat ook doet. Fenomenaal.

Vergeet al die hengsten die aangedragen worden want je weet nooit hoe jouw merrie gaat fokken. Van deze hengst weten we het wel en we weten ook dat hij rete commercieel is dus als je er een keeer van af wilt is dat niet moeilijk. En als hij dan ook nog stippen heeft dan heb je wel wat hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 13:34 



 
Profiel   

Ja met hem zit je inderdaad in alle gevallen veilig. Ik ken verder persoonlijk geen nakomelingen van hem, wat hij doorgeeft qua gedrag etc. Ga ik even naar zoeken.
Qua dekgeld valt hij mij mee, had hem duurder verwacht. Dus dat is positief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 22:01 



 
Profiel   

NibbitLotus schreef
Ja met hem zit je inderdaad in alle gevallen veilig. Ik ken verder persoonlijk geen nakomelingen van hem, wat hij doorgeeft qua gedrag etc. Ga ik even naar zoeken.
Qua dekgeld valt hij mij mee, had hem duurder verwacht. Dus dat is positief.

Kun je echt gerust doen hoor. Echt heel safe en dan weet je ook een beetje wat jouw merrie geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 22:10 



 
Profiel   

Glasglow strooit wel met de maat. Geeft ook wel eens e pony stokmaat door. Als je dan met dat dekgeld geen probleem vind zou ik eerder voor tangelo gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 22:17 



 
Profiel   

Glasgow ga ik onthouden, word ik wel vrolijk van. Met mijn merrie toch een gok, wat voor hengst ik ook ga gebruiken. Wat dat betreft is dit inderdaad gewoon een safe keuze.

Hoe duur is Tangelo dan? Kon het niet vinden namelijk, iemand anders noemde hem ook al.

Qua maat maak ik mij niet gelijk zorgen. Mijn merrie is eerder drachtig geweest van een hengst die 1.55m was. Veulen is een keurige 1.62m geworden. Niet per se garantie voor Glasgow maar biedt wel hoop :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 22:22 



 
Profiel   

_Caithlynn schreef
Glasglow strooit wel met de maat. Geeft ook wel eens e pony stokmaat door. Als je dan met dat dekgeld geen probleem vind zou ik eerder voor tangelo gaan

Ik vind €1400,- of 1900,- excl btw toch wel een verschil hoor. En Tangelo is ook al 25. Hoe is dat sperma dan nog?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 23:37 



 
Profiel   

De tangelo’s die ik ken bewegen matig vooral in draf. Kort en of stekerig. Daar moet je van houden. Als je allround wilt blijven zou ik wel een hengst kiezen met beweging naast het springen

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 08:13 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
_Caithlynn schreef
Glasglow strooit wel met de maat. Geeft ook wel eens e pony stokmaat door. Als je dan met dat dekgeld geen probleem vind zou ik eerder voor tangelo gaan

Ik vind €1400,- of 1900,- excl btw toch wel een verschil hoor. En Tangelo is ook al 25. Hoe is dat sperma dan nog?

Ik heb van Tangelo een D-pony gefokt uit een merrie van 1.65. Kan een uitzondering zijn geweest maar 100% garantie op maat is er ook niet. Wel een hele goede D-pony :D.
De opmerking over beweging klopt voor deze maar dat komt hier ook van de moeder

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 08:44 



 
Profiel   

Je moet voor een hengst gaan waarvan je blij wordt, of dat nou een bewezen hengst of een veelbelovende jonge hengst is. Jij bent degene die het veulen moet vangen dus jij moet er gelukkig mee zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 08:49 



 
Profiel   

Ik vind genoemde dekgelden ook wel heel erg veel (komt natuurlijk nog veel meer bij kijken), vooral als je weet dat je niet het veulen fokt waarvoor anderen mensen doelbewust dat bedrag aan dekgeld betalen.
Een jonge, veelbelovende hengst zou ook dan eerder mijn keuze zijn. Ook die geven op basis van bloedvoering of beginnend carrière al een soort van garantie.

En Jandereglaa, dat je met deze merrie nergens meer naar moet kijken wat past ben ik niet mee eens. De basis moet goed zijn, heeft de merrie ongelijke voeten of noem maar iets kan je dat toch gewoon meenemen in je hengstenkeuze?

En eens met change3x, je fokt in eerste instantie voor jezelf en niet voor verkoop (altijd goed om in achterhoofd te houden). Dan kan de hengstenkeuze ook nog wel eens verschillen van commerciële gedachtengang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 10:25 



 
Profiel   

Change3x schreef
Je moet voor een hengst gaan waarvan je blij wordt, of dat nou een bewezen hengst of een veelbelovende jonge hengst is. Jij bent degene die het veulen moet vangen dus jij moet er gelukkig mee zijn!


Ik ga mee met hierboven. Als je het veulen wilt behouden gaan voor karakter en een hengst die je zelf aanspreekt.

Glasgow is wel redelijk commercieel, maar op dit moment als er in de moederlijn geen sport zit, is er maar zeer weinig animo, zelfs voor volledig springgefokte dieren. En dan zo'n merrie waar niets van bekend is, geen sport in de moederlijn zit, en dan ook nog een effen kleur nakomeling, dan vis je in een wel heel kleine vijver.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 10:50 



 
Profiel   

Laat ik voorop stellen dat ik het eens ben met Change3x. Ik fok een dier voor mijzelf, dus ik zal uiteraard kiezen voor een hengst die mij het meeste aanspreekt.

Ik kijk wel degelijk naar of een hengst past of niet. Ik snap jandereglaa wel, met een goede hengst vergroot je de kansen op een goed springpaard natuurlijk. Echter houdt het niet in dat dit met een jonge hengst niet kan.

Mijn merrie is, vooral voor haar ras, een mooi en fijn model. Dit wil ik dan ook graag zo veel mogelijk behouden. Ik wil er dan ook liever geen forse hengst opzetten. Wat dat betreft spreekt Glasgow mij minder aan. Op z’n kleur na vind ik het niet een super mooi paard. Kwaliteit is natuurlijk een ander verhaal.

Als ik kijk naar de wat jongere hengsten, spreken vooral Ibolensky, Dourkan Hero Z en Love Connects mij aan. Echter is van deze hengsten natuurlijk nog weinig te vinden qua nakomelingen en wat ze doorfokken.
Ik kreeg nog de tip om naar Pegase vh Ruytershof te kijken. Deze spreekt mij ook erg aan, lees ook zeer goede dingen over zijn nakomelingen. Zowel qua beweging als qua vermogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 11:03 



 
Profiel   

Ik heb een leuke 1,5 jarige appaloosa van Peru's First Class, hengst is ongeveer 1.67. Die van mij is al aardig groot ook en kan leuk bewegen, als je foto's of een filmpje wilt zien, stuur maar even een PM, maar misschien vind je het ook wel niks :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 17:35 



 
Profiel   

Love Connects vind ik persoonlijk geen vaderdier. Een heel leuk sportpaard maar ik vind het geen fokhengst.
Naar mijn mening mist hij dat laatste stukje wat een fokhengst moet hebben.

Ibolensky is een hele knappe hengst, maar Cornets hebben vaak wel een bepaald karakter. Zijn gemiddeld absoluut niet makkelijk. Wel mega springen. Gelukkig heeft de moeder een grote invloed op het veulen maar dat is wel iets om mee te nemen.

Pegase vind ik ook een gave super aansprekende hengst!

Over Dourkhan zijn eerste jaargang zeggen ze het volgende. Dat is ook precies hoe ik mijn veulen van hem zou omschrijven. Verder is er natuurlijk nog weinig over bekend. Die van mij springt in ieder geval overal overheen. Zelfs over kruiwagens in de lengte. Dat deed ie mooi in de manieren. _O-

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 18:16 



 
Profiel   

Fokken is altijd gokken.
Maar je hoort eigenlijk van tangelo nooit dat er kleintje uitkomen. Maar kan altijd gebeuren.

En inderdaad je moet een hengst kiezen waar jij blij van wordt. En exterieur matig zal ik altijd gewoon bijv slechte voeten in de gaten houden etc. Dat je daar bij je merrie niet op gaat inleveren. En verder vooral ook genieten

Lami schreef
janderegelaa schreef
te="_Caithlynn"]
Glasglow strooit wel met de maat. Geeft ook wel eens e pony stokmaat door. Als je dan met dat dekgeld geen probleem vind zou ik eerder voor tangelo gaan

Ik vind €1400,- of 1900,- excl btw toch wel een verschil hoor. En Tangelo is ook al 25. Hoe is dat sperma dan nog?

Ik heb van Tangelo een D-pony gefokt uit een merrie van 1.65. Kan een uitzondering zijn geweest maar 100% garantie op maat is er ook niet. Wel een hele goede D-pony :D.
De opmerking over beweging klopt voor deze maar dat komt hier ook van de moeder[/quote]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 18:29 



 
Profiel   

Inderdaad, het blijft altijd een gok. Qua kleur is dit natuurlijk in alle gevallen een leuke en spannende gok :D

Dourkhan Hero Z staat toch wel hoog op mijn lijstje hoor. Qua bouw vind ik hem goed, loopt goed opwaarts. Springen spreekt voor zich, gewoon een kanon.
En dat stukje van jou, Change, bevestigd ook nog eens dat hij de galop kan verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 19:48 



 
Profiel   

Nouja gokken je merrie ken je en de hengst zoek je uit, ik heb nog nooit een Shetlander uit een sportpaard zien komen dus een blinde gok is het ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 20:03 



 
Profiel   

Dat klopt, echter kan het altijd anders uitvallen dan je dacht. Maar daarom zeg ik ook dat ik wel degelijk kijk naar wat ik wil en welke hengst daarbij aansluit.
Toen mijn merrie drachtig bleek van een Paint Horse verwachte ik ook geen goed gebouwde snowflake Appaloosa van 1.62m.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 20:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 6 [ 127 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen