Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 99 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Rijrok versus schapenvachtje

 
Profiel   

Beide! Zadelbontje en rijrok. Mijn rijrok is gemaakt door een vriendin van me (haar dochter rijdt op de pony) heel simpel van IKEA fleecedekentjes. Begon als een experiment. Werkt super en sinds kort heeft ze voor haar dochter ook nog een regendichte versie gemaakt van softshell textiel (de donkergroene op de foto). Die kun je met drukkers vastmaken en de IKEA rijrok. Onze paarden vinden het heerlijk hebben we gemerkt. Lekker warme rug. Heb even de fleece versie gefotografeerd voor het idee, mocht iemand hier zelf wat willen maken.
Op de foto heeft de grijze nog touwtjes als sluiting, inmiddels hebben we band erop gezet.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-20 15:55 



 
Profiel   

Met dank aan dit topic heb ik vanmorgen een action kleedje omgebouwd tot “rijrok”. Lang geleden dat ik de naaimachine van zolder heb gehad, echt handig ben ik er ook niet mee. Maar ik ben best blij met het resultaat. Ook al mee gereden en t was echt heerlijk warm! Let vooral niet op de afwerking :+

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-20 15:14 



 
Profiel   

Je hebt ook een moeilijk stofje uitgekozen dus vind het niet zo gek hoor ;) knap gedaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-20 15:17 



 
Profiel   

Wat leuk. Mooie stof ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-20 15:20 



 
Profiel   

Tjee dit is toch wel een soort kleine meisjes droom!

Ook al rij ik op een manege, ik ga er denk ik toch een maken, gewoon om lekker aan te hebben.
En misschien, als die verzorgpony dan ooit komt, kan ik hem wel gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-20 16:22 



 
Profiel   

gaaf zeg al die creaties! Ik overweeg om er ook 1 te maken maar dan wel van wol. Hoeveel mm dik wol hebben jullie gebruikt om echt die zwaardere rokken te maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-20 23:16 



 
Profiel   

Hoe bevalt jullie rijrok nu met dit weer?

Heeft een van jullie misschien een idee om de rijrok een soort van waterafstotend te krijgen, zodat je hem met de regen ook kan gebruiken? Of moet ik het dan gewoon bij de waxjas houden? :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 20:38 



 
Profiel   

Een rijrok van echt wol laten maken en evt extra impregneren met spray zoals je bij schoenen kan doen? Heb vandaag met mijn rijrok in de hozende regen gelopen en dat ging prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 21:12 



 
Profiel   

Wat een toffe patronen en foto's worden hier gedeeld! Wellicht ook iets voor de stapritjes met mijn bejaarde haflinger, die zijn in de winter toch soms wel erg langzaam ;).
Als jullie wol kopen, waar halen jullie dat dan? Momenteel is alles gesloten, maar vroeg me af of er bepaalde winkels zijn, of gebruik je oude kleden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 21:16 



 
Profiel   

Daphneeeej schreef
Een rijrok van echt wol laten maken en evt extra impregneren met spray zoals je bij schoenen kan doen? Heb vandaag met mijn rijrok in de hozende regen gelopen en dat ging prima.


Heb jij hem gewoon van wol?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 21:20 



 
Profiel   

Freekfuchs schreef
Hoe bevalt jullie rijrok nu met dit weer?

Heeft een van jullie misschien een idee om de rijrok een soort van waterafstotend te krijgen, zodat je hem met de regen ook kan gebruiken? Of moet ik het dan gewoon bij de waxjas houden? :Y)


Eentje van wol wordt niet echt net, super handig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 21:59 



 
Profiel   

En als het nou erg koud is, kan je hem dan ook op je schouders hangen als cape? :D (Ja ik ben zo’n koukleum die dat zou doen).
Die foto’s van de website zijn ook gaaf zeg. Rok + bijpassende cape is ook erg mooi sprookjesachtig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 22:00 



 
Profiel   

Freekfuchs schreef
Daphneeeej schreef
Een rijrok van echt wol laten maken en evt extra impregneren met spray zoals je bij schoenen kan doen? Heb vandaag met mijn rijrok in de hozende regen gelopen en dat ging prima.


Heb jij hem gewoon van wol?


Mijn rok is van 80% wol, veel rijrokken die je kan vinden hebben een lager percentage of zijn van andere stoffen gemaakt. Maar met hoger wol percentage zijn ze ook meteen wat duurder.
Ik loop nu ook echt dagelijks met die rok op stal. Woon er in als ik bij de paarden ben hihi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 22:09 



 
Profiel   

Ik heb de wol van mijn rok van marktplaats :Y) En als het daar niet op staat, dan google ik meestal gewoon en kijk welke site de beste prijs/kwaliteitsverhouding heeft.
Voordeel van wol is ook dat het je warm houdt als het nat is, maar hoe het precies gaat als je ermee in de regen rijdt, dat weet ik niet.

maar je zou ook een dubbele rok kunnen maken: waterafstotende/dichte stof aan de buitenkant en een lekker zachte of warme voering aan de binnenkant.

ohja- en je kunt hem ook om je schouders hangen, maar dan worden je benen zo koud!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 22:13 



 
Profiel   

Wol kan je waterafstotend maken met lanoline :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 22:23 



 
Profiel   

xSCWx schreef
En als het nou erg koud is, kan je hem dan ook op je schouders hangen als cape? :D (Ja ik ben zo’n koukleum die dat zou doen).

Dan kun je beter zo'n mantel als van Sinterklaas nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 22:24 



 
Profiel   

Winter komt er weer aan! Heeft iemand nog een patroon voor een rijrok?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 22:54 



 
Profiel   

Ik geef het topic ook weer even een schopje. Ik zit er ook aan te denken om er deze winter een zelf te maken.
Vilt (van polyester) lijkt me best een fijne stof hiervoor en is niet al te duur.. maar ik zie diktes voorbij komen van 1mm, 2mm tot zelfs 4 en 5mm. Welke dikte is warm genoeg en valt mooi? Of zou vilt niet handig zijn voor een rijrok?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 12:21 



 
Profiel   

Wat meer instructie gevonden :
https://debuitenruiter.nl/hoe-maak-je-een-rijrok/

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 12:59 



 
Profiel   

Ik mis de foto's en plaatjes bij de bovenstaande website :=

Ik ben vooral benieuwd hoe de verschillende modellen vallen als je rechtop staat en ook te paard natuurlijk, en de patronen mis ik ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 13:05 



 
Profiel   

YT filmpjes en verder beste optie denk ik is om iets als een oud gordijn of laken te nemen en eerst een proefversie te maken. Dat advies voor een "mock-up" kom ik in heel veel instructiefilmpjes over kleding maken tegen.
Die van Klesarven zijn nl heel mooi, maar redelijk kostbaar (begrijpelijk, goede stof is duur) en zelf iets bijleren is ook nooit weg. Van de blog begrijp ik in elk geval dat model dat zij aangeeft Klesarven is en daarmee een full-circle wikkelrok is. Nu heeft dat model een kortere voorkant dan achterkant, en daar zit inderdaad dus een truc die niet in deze instructies te vinden is. Ik vermoed dat je beter een achterste helft kan maken op de volle lengte en dan een voorste helft die oploopt van volle lengte naar stukje korter (verschil kan je zien op de verkoopsite van Klesarven. is 20cm voor gewone lengte maat en 25 voor extra lang. Je zal dus voor de voorkant 2 1/4 cirkels maken die van achterlengte naar 20cm korter gaan, maar rond ipv in een rechte lijn?
Edit : en plus die overlap van 15? cm dan nog aan de voorkant er bij.

Edit 2 :Om kortere voorkant te maken door volle cirkel rok te maken die gemiddelde is van beide maten, even weer bij K spiekende 60 + 80 = 70 en gat voor de taille pas na alles in elkaar zetten aftekenen, uitknippen en omzomen? Dan zit gat op de juiste plek zonder allerlei moeilijke berekeningen? Of mist er wat in mijn logica nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 13:27 



 
Profiel   

Bij driessenstoffen hebben ze veel soorten stof voor mooie prijsjes. Ook walkloden ect

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 13:43 



 
Profiel   

Ik zat al te denken om gewoon een ronde cirkel te maken, met het gat iets uit het midden. Dan wordt de voorkant ook korter.
Goed idee om een proefversie te maken. Kan ook in het klein natuurlijk, barbie-formaat ofzo :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 13:46 



 
Profiel   

Mijn stalgenoot heeft zelf een rijrok gemaakt van, volgens mij, softshell.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 14:09 



 
Profiel   

het handigste voor de korte voorkant is om de rok aan te trekken, iemand anders een paar spelden te geven en de rok terwijl je hem aan hebt om maat te spelden. als je geen spelden hebt, knijpers werken ook prima ;)

en je kan ook de voorkant omspelden, omdoen, lengte in spiegel controleren en dan aanpassen tot het naar je zin zit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 14:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 99 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen