Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 6 [ 127 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze grote maat Appaloosa

 
Profiel   

Met heel veel volbloed aandeel zou ik ietwat ongerust zijn dat je aansluiting vind bij de quarter achtergrond kwa neerwaarts bouw. Dat is niet erg bij een zuivere quarter omdat die een achterhand hebben die compenseerd, maar niet optimaal bij een kruising. Misschien onterrecht maar ik zou er wel rekening mee houden dat er grondboor genen in zitten.
Ik zou dan vooral ook inzetten op een goede gewelfde bovenlijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 20:51 



 
Profiel   

een kennis van mij heeft een paar veulens van Cantona TN die kunnen ook fijn bewegen
en exterieur waren het ook mooie paarden.
veulens hadden ook een prima karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 22:23 



 
Profiel   

@Sizzle: Precies, volbloed zou ook niet mijn eerste keuze zijn. Als ik kijk naar een Dourkhan Hero valt mij op dat ie vanuit zichzelf al mooi opwaarts is. In combinatie met mijn merrie vind ik dat wel een belangrijk punt.

@splenius: Heb m even opgezocht. Aansprekend dier vind ik het. Vind m op de sprong wel wat strak ogen achter maar wellicht zie ik dat verkeerd..?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 23:02 



 
Profiel   

rink schreef
Als je toch graag stippen wilt fokken en wel beetje sportief wilt blijven zou Meander Vd Heimeriette nog optie kunnen zijn? Zijn nakomelingen die de dochter van de hemgstenhouder rijd doen het niet onverdienstelijk in de allround sport. Meander loopt zelf Z dressuur. Springen weet ik niet goed.


Ik heb een meander gehad uit een spring merrie. Kon goed springen. Loopt nu als 7 jarige internationaal 1.35m
Was een mooie stippel, maar niet al te groot (1.63m als 4 jarige)


Highlanders blijken wel iets karakter te hebben heb ik gehoord.

Ermitage Kalone misschien?doet het momenteel heel goed in België

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 07:10 



 
Profiel   

Revali schreef
rink schreef
Als je toch graag stippen wilt fokken en wel beetje sportief wilt blijven zou Meander Vd Heimeriette nog optie kunnen zijn? Zijn nakomelingen die de dochter van de hemgstenhouder rijd doen het niet onverdienstelijk in de allround sport. Meander loopt zelf Z dressuur. Springen weet ik niet goed.


Ik heb een meander gehad uit een spring merrie. Kon goed springen. Loopt nu als 7 jarige internationaal 1.35m
Was een mooie stippel, maar niet al te groot (1.63m als 4 jarige)


Highlanders blijken wel iets karakter te hebben heb ik gehoord.

Ermitage Kalone misschien?doet het momenteel heel goed in België


Oh wat gaaf, heb je een foto van de Meander?
Voor nu wil ik bij deze merrie eerst ook met springbloed fokken. Mocht er een merrie veulen uitkomen zou ik daar wellicht later wel een hengst als Meander op willen zetten, dan heb je gegarandeerd spring bloed met stippels.

Ermitage ken ik niet, ga ik even opzoeken.
Edit; Erg gave hengst, helemaal mijn type. Is er over hem wat bekend qua wat ie doorfokt aan karakter? Lees wel goede dingen qua bloed en souplesse. Nakomelingen zijn ook nog jong natuurlijk, volgens mij nog niks onder het zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 12:31 



 
Profiel   

https://youtu.be/CWA4BVPPcvM

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 14:37 



 
Profiel   

splenius schreef
een kennis van mij heeft een paar veulens van Cantona TN die kunnen ook fijn bewegen
en exterieur waren het ook mooie paarden.
veulens hadden ook een prima karakter.


Fijne hengst is dat ja, heeft wat merries met massa nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 15:27 



 
Profiel   

Heb je ook al eens naar Columbus Z (van Zangersheide) gekeken? Mijn merrie is momenteel drachtig van Columbus. Columbus is mooi gebouwd en zal zeker weten bloed toevoegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 15:53 



 
Profiel   

Cantona vind ik ook erg aansprekend ja, maar vond hem wel wat strak ogen van achter? Ook qya overspringen etc. Wat betreft massa zit het bij mijn merrie wel goed.


Columbus Z valt voor mij af omdat ie schimmel is, dit wordt niet gewaardeerd binnen het Appaloosa stamboek helaas. Vallen veel keuzes qua hengsten door weg haha.

De homozygote hengst van Dijkstra heb ik voorbij zien komen, gaaf dier. Echter wil ik voor nu echt bij het springbloed blijven.

Ben ook erg enthousiast geworden van Ermitage Kalone.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 16:32 



 
Profiel   

Wat bedoel je met strak? ik zie dat hij wel mooi opent achter...overspringen is een balans kwestie denk ik. Uiteraard is het belangrijk dat je zelf een goed gevoel bij een hengst hebt. :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 09:31 



 
Profiel   

Ja dat openen zie ik inderdaad ook. Kan ook zijn dat ik net een wat ouder filmpje gezien heb hoor waar ie inderdaad nog wat meer uit balans is.
Vind het qua type wel een erg mooi dier om te zien, zit ook een goede galop op!

Waarom heeft Cantona een merrie met massa nodig volgens jou Elisa? Zie je iets terug bij zijn nakomelingen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 13:35 



 
Profiel   

Hij veredeld, geeft mooie en luxe types..ik vermoedt dat de merrie de kracht en het vermogen moet brengen. Ik vond hem irl heel erg aansprekend en zijn veulens ook, goed lopen ook. Zouden ook niet misstaan in de dressuur ring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 14:45 



 
Profiel   

Ik vind de nakomelingen van ermitage heel goed meevallen, hij lijkt echt goed te fokken.
Geeft goede gangen door en wat massa.
Bij de bwp hengstenkeuring waren er 5of6 ermitages aangeboden waarvan er 3 door zijn naar de 3e fase.
Soleil optimus is aangekocht door VDL, lijkt mij een beloftevol paard.

https://www.stal-optimus.be/en/jonge-pa ... m-de-Revel
Dit vond ik ook een knap veulen! Goed bewegen en het heeft mooie gespierde billen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 20:21 



 
Profiel   

Ik weet niet of hij al voorbij gekomen is, maar Palousa-San Sebastian dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 10:18 



 
Profiel   

Lastig hoor al die keuzes. Al helemaal als leek in de fokkerij, zie af en toe door de bomen het bos niet meer haha.

Moet zeggen dat ik op dit moment erg naar Ermitage Kalone neig. Ben zelf een onwijze vos fan. Stip zelf is vos panterbont, dus uit deze combi komt sowieso een vos. Met of zonder stippels. Dus mochten er geen stippels komen dan heb ik alsnog een vos waar ik ook meer dan tevreden mee zou zijn. Maar kleur is uiteraard niet het belangrijkste. Lees veel goede dingen over Ermitage zelf en over zijn nakomelingen en word vrolijk van zijn eigen kunsten in het parcours.

Nog even een leuk weetje; gister heb ik het DNA (pluk manen) van Stip haar vader opgehaald bij bokker rink. Ben druk in contact met het stamboek om het DNA onderzoek te kunnen starten en dan kunnen we een veulen met vol papier gaan fokken én heeft Stip zelf ook vol papier :D. Echt ontzettend blij mee, niet gedacht dat het nog zo ver zou komen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-21 09:26 



 
Profiel   

Was leuk om elkaar te ontmoeten! Ik hoop zo dat het lukt om Orinoco zijn ouders te achterhalen en je een goede hengst kunt vinden voor stip <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-21 10:06 



 
Profiel   

Ben wel benieuwd of je lijstje alsmaar groter of kleiner is geworden. Of dat je misschien al een keuze hebt gemaakt.

En is het gelukt met het papier?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 11:59 



 
Profiel   

De keuze staat inmiddels vast! Het wordt Ermitage Kalone. Spreekt mij qua looks en manieren erg aan, heeft pit maar niet te bloederig wat ik fijn vind in combinatie met mijn merrie. Vind het ook wel een uitdaging om een opkomende hengst te gebruiken. Het is dan uiteraard wel een grotere gok wat er qua karakter en manieren uitkomt aangezien er nog niet veel bekend is over zijn nakomelingen. Daarnaast ben ik een vos fan. Mijn merrie is vos roan panterbont, dus mocht ik geen stippels krijgen, hebben we alsnog een vos wat ik ook super zou vinden.

Stamboek had het ontzettend druk, maar de haar monsters zijn inmiddels onderweg naar het stamboek voor DNA onderzoek.
Ze hebben mij aangeraden “spoed” op de envelop te zetten zodat het voorrang krijgt dus ik ga er vanuit dat het dan wel redelijk snel rond is! Erg spannend :D

In principe wilden we eind april gaan insemineren, echter is ze vorige week bij de DA geweest vanwege hoesten. Leek toch wel astmatisch (vanwege stof) te zijn dus dat moet eerst goed onder controle. Maar daar zijn alle aanpassingen voor gedaan en ze lijkt nu al een stuk beter in haar vel te zitten. Volgende week moet ze weer voor controle.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 10:04 



 
Profiel   

Wellicht leuk om even te delen;
Toen wij Stip als 2,5 jarige op de Zuidlaardermarkt kochten, bleek ze uiteindelijk drachtig te zijn van een zwart bonte Paint hengst.
Daar is dit merrie veulen uitgekomen, een snowflake. Uiteindelijk uitgegroeid tot zo’n 1.62m. Beste maat nog gezien vader zo’n 1.50m is.
Qua bouw zeker niet verkeerd vind ik, ondanks de combinatie met een Paint.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 10:12 



 
Profiel   

NibbitLotus schreef
Wellicht leuk om even te delen;
Toen wij Stip als 2,5 jarige op de Zuidlaardermarkt kochten, bleek ze uiteindelijk drachtig te zijn van een zwart bonte Paint hengst.
Daar is dit merrie veulen uitgekomen, een snowflake. Uiteindelijk uitgegroeid tot zo’n 1.62m. Beste maat nog gezien vader zo’n 1.50m is.
Qua bouw zeker niet verkeerd vind ik, ondanks de combinatie met een Paint.

[ [url=m/thtBKQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/iUHyLW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een gaaf dier!
Ben heel benieuwd wat Stip er met Ermitage Kalone van gaat maken. Open je een volgtopic?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 10:33 



 
Profiel   

Wat leuk, hopelijk wil het vlot pakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 10:43 



 
Profiel   

Weet je al meer over het DNA onderzoek?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 13:50 



 
Profiel   

Stal de Glooijng in Winterswijk heeft Storm, dat is een appaloosa. En een hele mooie al zeg ik het zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 14:21 



 
Profiel   

Ik ga zeker een volg topic openen als het zover is! :)

@rink: Nee nog niet, communicatie met stamboek was erg lastig. Heb vorige week ps antwoorden gekregen die ik nodig had. Is met “spoed” op de post gegaan dus hopelijk weten we snel meer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 15:12 



 
Profiel   

Even een update:

Stip is vanmorgen hengstig gescand en zal vanavond geïnsemineerd worden!
We hebben uiteindelijk toch nog een switch gemaakt qua hengst, het is Ibolensky geworden. Deze hengst past net wat beter bij Stip en er is al veel meer bekend over zijn nakomelingen, wat wij wel prettig vinden.

Spannend! :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 07:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 6 [ 127 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen