Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 12 [ 277 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hond met (chronische?) diarree

 
Profiel   

Omdat ik er nu toch wel een beetje moedeloos van wordt en de dierenarts het ook niet meer weet, open ik dit topic in de hoop dat jullie nog goede tips hebben.

Mijn hond heeft 4 jaar terug op vakantie een wormbesmetting opgelopen. De dierenarts waarbij ik toen zat kon niks vinden, bij second opinion kwam dat er pas uit maar dat was pas na 3 maanden en de wormen hun feestje al hadden gevierd. Sindsdien is het af en aan diarree, elke week wel een keer. Ze zit al op een strikt dieet. Ze krijgt als ze diarree heeft Finidiar en ze krijgt doorlopend Salazopyrine (dikke darm ontstekingsremmer). Ik heb psyllium geprobeerd maar daarvan bleef ze heel veel poepen en kreeg ze winderigheid. Ik kan dit nog wel proberen in een kleinere hoeveelheid eventueel.

Ik hoop dat jullie tips hebben waar ik nog niet aan heb gedacht. Ontlasting is ook al meerdere malen onderzocht op wormen, Giardia etc en er is niks te vinden.
Alvast bedankt voor je reactie

Later bericht van de TS:
Citaat
Inmiddels is gebleken dat mijn hond PLE heeft, dit betekend dat er teveel eiwitten worden uitgescheiden in de darm. Ook zijn haar lever en alvleesklier waarde verhoogd, nierfunctie 25% vermindert en de schildklier te traag. De behandeling is momenteel in volle gang, lees alsjeblieft de laatste berichten even door want het is momenteel een achtbaan.



Laatst bijgewerkt door Muiz op 22-02-21 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Opmerking van TS toegevoegd

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 10:23 



 
Profiel   

Welk dieet heeft ze?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 10:32 



 
Profiel   

Femia schreef
Welk dieet heeft ze?

Renske gestoomd vlees en Prins ProCare croque dieet Skin & Intestinal Hypoallergic. Ze eet 2x per dag dus beide 1x per dag een portie (met minimaal 8 uur ertussen). Daarnaast nog Markiesje als beloning/snoepje en kauwkluifjes met eend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 10:37 



 
Profiel   

plukje zemelen door het eten, gewoon bij de supermarkt bij reform spullen, met je handen een plukje uit de zak nemen en door het voer mengen elke dag, als het helpt merk je dat vrij snel al.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 10:40 



 
Profiel   

speurneusc schreef
plukje zemelen door het eten, gewoon bij de supermarkt bij reform spullen, met je handen een plukje uit de zak nemen en door het voer mengen elke dag, als het helpt merk je dat vrij snel al.

Is dat niet te vergelijken met psyllium? Of zijn zemelen weer beter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 10:45 



 

Al op giardia getest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 10:47 



 
Profiel   

Mindim schreef
Al op giardia getest?

Ja al meerdere malen, alles negatief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 10:48 



 
Profiel   

xSCWx schreef
speurneusc schreef
plukje zemelen door het eten, gewoon bij de supermarkt bij reform spullen, met je handen een plukje uit de zak nemen en door het voer mengen elke dag, als het helpt merk je dat vrij snel al.

Is dat niet te vergelijken met psyllium? Of zijn zemelen weer beter?


weet niet welke zaadjes waar in zitten, maar dit raadde een da mij ooit eens aan toen wij ons eerste hondje (bij een handelaar) gehaald hadden en ook diarree bleef houden ondanks alle testen etc. Was simpele goedkope en makkelijk oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 10:49 



 

xSCWx schreef
Mindim schreef
Al op giardia getest?

Ja al meerdere malen, alles negatief.

Zag het inderdaad. Hier 2 keer negatief getest. Bij dierenarts en lab. Toch kuur panacur erin gegooid en het is klaar.
Giardia testen zijn vrij onbetrouwbaar.
Baat het niet, dan schaadt het niet, gewoon een ontwormings middel. Heb 1 maal 5 dagen gegeven, weekje niet en toen weer 5 dagen.

Anders moet je uiteindelijk toxh aan wen scopie wil je er uit komen.
Heb net je hele traject doorlopen, inclusief diarreeremmers en ab, zowel voor dikke darm en dunne darm. Hypoallergeen voer, bloedonderzoeken, ontlastingonderzoek en vele honderden euro's later nog niks.
Panacur kost je 20 euro en het valt te proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 10:49 



 
Profiel   

Ja het vervelende is; zij wordt regelmatig ontwormt. Maar ik kan inderdaad wel even een kuurtje doen. Al moet ik zeggen dat mijn andere hond gewoon perfecte ontlasting heeft, dus het lijkt me sterk dat het uiteindelijk Giardia zou zijn maar inderdaad baat het niet dan schaad het niet.
Antibiotica heeft ze ook al heel vaak gehad...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 11:02 



 

xSCWx schreef
Ja het vervelende is; zij wordt regelmatig ontwormt. Maar ik kan inderdaad wel even een kuurtje doen. Al moet ik zeggen dat mijn andere hond gewoon perfecte ontlasting heeft, dus het lijkt me sterk dat het uiteindelijk Giardia zou zijn maar inderdaad baat het niet dan schaad het niet.
Antibiotica heeft ze ook al heel vaak gehad...

Ik heb 4 honden en maar 1 met diarree, dat zegt dus niet perse iets. Panacur is weer iets anders dan de reguliere ontworming bij de dierenwinkel. Bevat fenbendazol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 11:09 



 
Profiel   

misschien dat een probiotica kuur of regelmatig vuile pens helpt? door het ontwormen kan ook de darmflora kapot zijn gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 11:10 



 
Profiel   

Door de wormen en alle behandelingen een slechte darmflora is heel aannemelijk.
Salazopyrine heeft als bijwerking ook slechtere ontlasting en maag/darmklachten. Standaard hier op laten staan zou ik sowieso niet doen.
Ik zou het persoonlijk holistisch zoeken. En heel hard gaan werken om haar van de medicatie af te halen en een gezonde darmflora op te bouwen. Daarnaast de voeding aanpakken want deze zijn duidelijk ook niet de oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 11:32 



 
Profiel   

Probiotica krijgt ze regelmatig, vuile pens en natuurlijke snacks durf ik niet meer te geven omdat ze daar direct van aan de spuit diarree gaat.
Met de medicatie nu gaat het beter dan ooit. Ze kan het beter ophouden en heeft minder buikpijn. Waar ik normaal 3x per nacht eruit moest is dat nu 1x.
Waar kan ik een goede holistische praktijk vinden?
Als ik haar alleen Renske vlees geef wordt de ontlasting zo hard/droog dat ze haast niet kan poepen. Als ik alleen de brokken geef is de ontlasting weer iets te slap. Haar hele darm regulatie is gewoon naar de knoppen. Ik ben ook erg huiverig om nieuwe producten te geven omdat dit telkens tot ernstige diarree leid.
Met het voer en medicatie wat ze nu krijgt ging het tot vorige week eigenlijk erg goed. Het begon toen ik een nieuwe zak brokken opende en deze gaf. Maar ik heb al contact gehad met de fabrikant en een sample naar hun opgestuurd en er is volgens hun niks mis met de brokken. Ik heb echt het gevoel met mijn rug tegen de muur te staan ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 12:28 



 
Profiel   

Den hoek is een bekende. Sabrina van loon ook. Te harde poep is makkelijker op te lossen dan te zachte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 12:33 



 
Profiel   

kiwiwitje schreef
Den hoek is een bekende. Sabrina van loon ook. Te harde poep is makkelijker op te lossen dan te zachte.

Ik zit even de googelen en het eerste wat ik lees is “geef je hond vers vlees”. Is dat bij alle holistisch therapeuten zo? Dan hoef ik al niet te gaan want dat gaat niet werken, dat voer is al uitgesloten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 12:38 



 
Profiel   

Mijn eigen hond had het ook toen overgestapt op graanvrij voer, dat is nu over ( soms iets wat slap nog )
Het hondje van m’n ouders heeft nu ook alweer een tijdje last van diarree, de dierenwinkel rade ons aan om 3 eetlepels yoghurt door z’n eten te doen 1 x per dag.
Ik zal even horen vandaag hoe dat nu gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 12:59 



 
Profiel   

xSCWx schreef
kiwiwitje schreef
Den hoek is een bekende. Sabrina van loon ook. Te harde poep is makkelijker op te lossen dan te zachte.

Ik zit even de googelen en het eerste wat ik lees is “geef je hond vers vlees”. Is dat bij alle holistisch therapeuten zo? Dan hoef ik al niet te gaan want dat gaat niet werken, dat voer is al uitgesloten.

Nee hoor. Als jij dat niet wil zoeken ze gewoon naar alternatieven.
T is alleen t makkelijkste om mee te elimineren. Omdat t, mits je de goede pakt, vrij is van toevoegingen.
Maar er zijn zeker meerdere wegen. :)

T is ook zeker meer dan voer alleen. Want puur voer gaat t probleem niet oplossen. Nog ietsje verder lezen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 13:06 



 
Profiel   

Zijn de celbouwstenen ook gechecked? Zijn de darmslijmvliezen OK?
Onze hond heeft na een darminfectie ook al tijden problemen met vooral winderigheid. DA dacht aan allergie, zelf dacht ik aan ontregelde darmflora. Allergie uitsluiten duurt tijden, daarom heb ik een haaranalyse laten doen. Uitslag was verstoorde darmflora (ik zat dus goed) en de darmslijmvliezen waren heel slecht. Tekort aan Schussler zout 22 was de oorzaak hiervan. Buiten dat ook een allergie, waar wij dachten een goed voer te geven (notabene hyperallergeen) zat er wel een eiwitbron in waar ze slechter tegen kon. Het afgemeten advies voor onze hond was Schussler zouten 12 en 22 aanvullen, een middel voor de darmflora en als voeding een voer met als eiwitbron struisvogel (2de beste was konijn, daarna patrijs) en zoete aardappel.
Iets van allergische reacties dus nooit gemerkt, maar achteraf zijn er dus voor onze hond veel eiwitbronnen waar ze het niet heel goed op doet.
Zeker bij een hond die al problemen heeft is het dus niet verstandig om te vragen naar ervaringen van voer algemeen, maar beter te kijken naar wat jouw hond individueel nodig heeft.
Haaranalyse is bovendien vele malen goedkoper dan al dat geprobeer. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 13:47 



 
Profiel   

Neonlight interessant, waar kan ik zo’n haar analyse laten doen? Ze is overigens via bloed wel uitgebreid onderzocht op allergieën, daar kwamen 16 dingen uit maar dan hebben we het over mijt/gras etc eigenlijk alles behalve eten (eiwitbronnen).
Voedsel elimineren ook al zo vaak gedaan en gaat altijd even goed en dan is het weer raak.
De hond wordt ouder (10 jaar nu) en het gaat haar nu duidelijk ook steeds meer opbreken, ze kan soms echt heel zielig en verloren kijken. Met de medicatie is dat gelukkig wel iets minder (beter) geworden.
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 14:05 



 
Profiel   

Heb je de hond ooit al eens volledig op een (stevig) uitsluitingsdieet gehad?

En dus echt zeer gestructureerd getest op voedselintolleranties?


Ik lees in jouw 'dieet' (dat voor de meeste honden prima zou zijn) zo al een aantal dingen die intolerantie reacties kunnen geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 14:10 



 
Profiel   

Ja, de hele strikte diëten heeft ze al gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 14:16 



 
Profiel   

xSCWx schreef
Ja, de hele strikte diëten heeft ze al gehad.


In overleg met dierenarts, zonder uitzondering en op 1 eiwit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 14:17 



 
Profiel   

Misschien al geprobeerd, maar wellicht 3ens kijken bij de producten van Vitalstyle? We hebben voor ons paard er in elk geval goede ervaringen mee. Ze hebben ook producten voor honden en katten.

https://www.vitalstyle.nl/hond/extra-on ... zg4OS41NA..

Hopelijk vind je iets dat goed werkt in elk geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 14:28 



 
Profiel   

Femke_Tweety schreef
xSCWx schreef
Ja, de hele strikte diëten heeft ze al gehad.


In overleg met dierenarts, zonder uitzondering en op 1 eiwit?

Hier dezelfde vraag.
Heb je bijv. 6 weken Royal Canin anallergenic gevoerd, zonder andere tussendoortjes, of een kvv van maar 1 diersoort zoals paard?

Leg je de brokken 24 u in de diepvries voor gebruik zodat de mijt dood is?

Wat als je langzaam het dieet verandert, dus bijv. beginnen met 1 lepeltje pens en zo opbouwen zodat de darmflora de tijd heeft om zich aan te passen?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 14:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 12 [ 277 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen