Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 105 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hond met atopie/allergie

 
Profiel   

Ik heb een roedel thuis van 4 honden, elk met hun specifieke dingetjes, haha, maar ik maak me vooral druk om 1 hond.

Onze stafford van nét 3jaar oud, die al lang sukkelt met allergieën.

Als pup stond hij bij ons op de persbrok Naturis. Echter ontwikkelde hij na een jaar énorme jeuk, jeuk, jeuk. Toen via DA op hypoallergeen voer gezet. Verschillende soorten voer geprobeerd maar de jeuk werd erger!
Dan dus maar een eliminatiedieet.
Na wederom verscheidene persbrokken, eiwitsoorten, graanvrij, ... eindelijk een brok gevonden waar het goed op ging bij "Hayes Brothers", de farmhouse versie. Graanvrij met rund/gevogeltevet.
De jeuk was nooit 100% weg, maar wel naar 1/10 gezakt op de schaal ipv 8/10.
Nu, na wederom precies een jaar, wéér enorme jeuk jeuk jeuk .. zo zielig voor het kind!

Nu heb ik in overleg met de DA alles in huis gewassen met speciaal hypoallergeen wasmiddel én de gehele roedel en woonplaats behandeld tegen mijten. Echter is het maar 1 hond met jeuk.
Er is niets veranderd aan zijn voer. Hij krijgt nagenoeg géén extras, en wat we geven, daar weten we van dat hij het kan verdragen (buffellong en zalmhuid, pensstaafjes). Maar dit geven we alsnog beperkt. Zijn brokjes gebruiken we ook als zijn beloning.
Nu ga ik vandaag wederom in overleg DA een jeukstillende shampoo ophalen en volgende week gaat de dermatologe even kijken, voor de zekerheid nog een mijtentest en dan bespreken hoe verder.
Ze denkt dat hij bovenop zijn voeding ook een omgevingsallergie heeft opgelopen óf mss toch stiekem wat gegeten dat niet mag (kattenpoep?).

Zij raadde aan;

Injecties met sitopoint (kostelijk!), moet maandelijks herhaald worden, onderbreekt de jeuksignalen naar de hersens.
- dus de jeuk is er nog maar hij voelt het niet? Symptoombestrijding dus?)-

Tabletjes met afweersysteemonderdrukkend middel in de hoop dat het lichaam niet meer zo fel reageert op de triggers (voeding, omgeving?).
Maar... is dat wel zo gezond?

Ik dacht eventueel ook te veranderen van voer.
Van Hayes Brothers naar Real Nature of een andere brok en dan een variant met alleen vis (graanvrij ook) of een mix met vis en rendier (graanvrij). Ga nu via vrienden de Wooof persbrok proberen met vis.
De DA echter zei om huidige brokken aan te houden omdat dat goed ging, maar niet 100% goed naar mijn opinie. Dus is het dan het proberen niet waard?
Een andere eiwitbron?

Ideeën zijn dus altijd welkom :D

Onze seniors staan op real nature persbrok senior en doen het daar heel goed op. De 2 jongste staffords staan nu dus op de hayes brothers persbrok.
Over Naturis ook heel tevreden, maar op de lam en zalm variant reageert de stafford ook ..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 12:28 



 
Profiel   

Hier ook zoiets.

2 gelijke hondjes. Kortharig. Teefje likt extreem aan dr pootjes, dus echt alles geprobeerd. Eliminatie dieet met vlees, hypo allergeen voer, alles weglaten wat extra is etc.

Ze is zwart en 1 voorpootje is wit, dus daar zie je dan dat het iets roder wordt. Maar ze maakt het niet open of stuk. Verder is haar huid hartstikke mooi eigenlijk. Glimt ook.

Maar wel ook altijd snel last van oren en anaalklieren. Anaal klieren zijn nu al langere tijd rustig gelukkig, want daar wilde de vorige dierenarts aan opereren.

Oortjes krijgt ze af en toe een kuurtje met druppels voor en blijft het lange tijd weg.

Vorig jaar met de cytpoint begonnen. Eerst elke 4 weken en daarna steeds week langer ertussen. Nu begint ze na ongeveer 6/7 weken weer iets aan dr pootjes te sabbelen.

Als ik terugdenk is het erger geworden na sterillisatie. Denk wel dat het toch eerder contact allergie is, gezien de rest er goed uit ziet. Maak nu na wandelen pootjes goed schoon en dat helpt ook.

Ze staan nu al even op ecostyle huid en vacht. Op papier echt niet het beste voer, maar ze zijn er wel echt stabiel op. Ook de reu die geen jeuk heeft, maar wel snel heel onrustig wordt bij voer veranderingen ( herplaatser )

Het liefst stop ik ook met de cytopoint, maar dan moet je dus zelf weer gaan experimenteren met evt aanvullingen/supplementen en dara zie ik ook wat tegenop.

*edit* Tijdens cytopoint stopt de jeuk, maar is de huid ook rustig, omdat ze er vanaf blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 12:37 



 
Profiel   

Misschien lees ik er overheen, maar heb je al een allergie test laten doen? Dan weet je in ieder geval waar de jeuk vandaan komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 12:48 



 
Profiel   

De hond van mijn moeder had 24/7 jeuk en echt van alles geprobeerd, toen een haartest laten doen bij maasduyn. Daar testen ze alles, van voer tot omgeveningsallergie, en daar kwam van alles uit. Na 2 weken was hij jeukvrij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 12:51 



 
Profiel   

xSCWx schreef
Misschien lees ik er overheen, maar heb je al een allergie test laten doen? Dan weet je in ieder geval waar de jeuk vandaan komt.


Was dat maar zo.

Bij dieren valt dat enorm tegen. Dierenartsen zeggen het ook vooraf dat je het kan proberen, maar het geen 100% uitslag geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 12:52 



 
Profiel   

Vers gaan voeren, liefst een zelf samengesteld eliminatiedieet. Daar is onze extreem atopische hond met omgevingsallergieën ontzettend van opgeknapt.

Afweeronderdrukkende medicatie is waarschijnlijk prednison (of een zusje daarvan) en daar zou ik ver van weg proberen te blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 12:53 



 
Profiel   

Mijn york kreeg ooit pijnstilling en heeft daar jeuk aan over gehouden, dus zijn haar heb ik ook een haarpluk opgestuurd. Nu jeukt hij alleen als hij iets heeft gegeten wat niet goed voor hem is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 12:59 



 
Profiel   

O mijn hondje heeft ook ontzettende jeuk! Ik had het een hele tijd onder controle, maar nu toch weer heel de dag krabben en bijten. Ik lees dus graag even mee.

Hier voer van fokker no grain. En eerder voerde ik acana pacifica

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 13:08 



 
Profiel   

Ik zou eens gaan kijken naar een allergie test als dit nog niet gedaan is. Anders evt zelfs in de alternatieve richting. Bijv richting den hoek of kinesologie oid.
Allergieen bouw je op. Dus dat ze na een aantal maanden oid ineens weer ergens op reageert is niet raar. Wel heel lastig.
Je zou ook qua voeding kunnen kijken naar wat wij voeren(geen allergiehondjes) maar gezien wat je nu voert denk ik dat dit nog wel kan;
Brit care grain free salmon & potato met nutrolin Skin & Coat (over de brokken)
Er zijn veel positieve ervaringen met deze olie en hondjes met allergieen.
Hier gaf t vooral een mega verschil ivm de “nestvacht” van mijn teef. Maar bij nutrolin zag ik veel positieve reacties. Dus we hebben t opgenomen in t assortiment

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 13:44 



 
Profiel   

Heb je ook Apoquel tabletjes al eens geprobeerd? Hier ook één hond allergisch ( van de zes). Huisiiritatie, jeuk, vacht vettig en verkleuring. Met Apoquel is alles rustig en is ze weer happy

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 14:08 



 
Profiel   

Huidirritatie

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 14:09 



 
Profiel   

Femia schreef
Heb je ook Apoquel tabletjes al eens geprobeerd? Hier ook één hond allergisch ( van de zes). Huisiiritatie, jeuk, vacht vettig en verkleuring. Met Apoquel is alles rustig en is ze weer happy


Hier ook zeer goede ervaringen met apoquel

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 14:11 



 
Profiel   

Zijn huid/vacht is een heel goede conditie.
Glimt als een spiegel, geen rode vlekken of schilfers, niet vettig .. zijn oren zijn ook schoon.
Als je hem zo ziet is hij in topconditie ..

Alleen die jeuk!
Allergietest hebben we gedaan tpzn hij 1 jaar oud was, maar daar kwam niet veel uit.
Toen dus 1st hypoallergeen gaan voeren (wat niet hielp) en daarna weer eliminatiedieet.
De brok die overbleef waar hij het goed op deed was dus de persbrok rund/gevolgtevet. Maar daar jeukt hij nu dus toch ook op?

Die cytopoint lijkt ons idd nu een goed alternatief. Maar is natuurlijk niet dé oplossing.
De tabletjes waar ze het over had was idd de apoquel denk ik.

Maandag afspraak bij de dermatoloog.

We hebben al diverse olieen geprobeerd, onderandere cbd olie, hennepzaadolie, zalmolie met toevoegingen tegen jeuk/ontsteking ..
Ik ga de nutrilon olie even opzoeken.


Kvv geprobeerd maar vanwege vele onderweg zijn met de honden eigenlijk niet mogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 15:19 



 
Profiel   

N_B_N schreef
O mijn hondje heeft ook ontzettende jeuk! Ik had het een hele tijd onder controle, maar nu toch weer heel de dag krabben en bijten. Ik lees dus graag even mee.

Hier voer van fokker no grain. En eerder voerde ik acana pacifica


Ik heb acana overwogen, maar om een hond van 38kg dat voer te geven, kan mijn portefeuille helaas nu niet aan. Ik heb veel voor ze over en zou zelf droog brood eten. Maar rond de 100euro voor 12kg is me echt teveel. Zeker voor een hond die rond de 400gr voer moet hebben/dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 15:25 



 
Profiel   

BillyJ schreef
Zijn huid/vacht is een heel goede conditie.
Glimt als een spiegel, geen rode vlekken of schilfers, niet vettig .. zijn oren zijn ook schoon.
Als je hem zo ziet is hij in topconditie ..

Kan het geen rare gewoonte zijn?
Krabt hij ook als hij ergens druk mee bezig is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 15:31 



 
Profiel   

Wij hebben een engelse stafford gehad die zeer allergisch was.
ik heb haar laten testen met de artuvetrin test (nextmune) en haar geprobeerd te desensibiliseren door middel van kleine injecties (ik ben dierenartsassistente en heb ze zelf gegeven, maar weet zo even niet meer of de klanten dat normaal ook zelf doen, ik ben geen domme :o ;) assistent maar werk normaal bij paard, dus weet even niet hoe dat bij hond gaat)
Helaas heeft dit niet geholpen en heeft ze een tijd op de prednison gestaan. Niet omdat ik dat zo leuk vond, maar omdat binnen het normale de medicatie die er toen was niet te betalen was, kwam op 200 euro in de maand, ik wil een boel, maar dat ging me te gek. de prednison hielp wel heel goed.

toen kwam Apoquel op de markt, ook wel redelijk kostbaar maar een mooie middenweg tussen wat we deden en de dure medicatie. Ze deed het hier super op, maar afbouwen is nooit meer een optie geweest.

Hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt, allergie is zo iets rottigs. Om je beestje zoveel jeuk te zien hebben is gekmakend

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 15:37 



 
Profiel   

BillyJ schreef
N_B_N schreef
O mijn hondje heeft ook ontzettende jeuk! Ik had het een hele tijd onder controle, maar nu toch weer heel de dag krabben en bijten. Ik lees dus graag even mee.

Hier voer van fokker no grain. En eerder voerde ik acana pacifica


Ik heb acana overwogen, maar om een hond van 38kg dat voer te geven, kan mijn portefeuille helaas nu niet aan. Ik heb veel voor ze over en zou zelf droog brood eten. Maar rond de 100euro voor 12kg is me echt teveel. Zeker voor een hond die rond de 400gr voer moet hebben/dag.


Ja daarom ben ik ook over gestapt op fokker. Die van mij is wel op allergie getest en heeft allergie voor granen, rijst en kip. Maar heel veel brok zegt graanvrij te zijn, maar dan zit er wel rijst in.

Ik zal ook eens kijken naar apoquel. Heeft mijn dierenarts nooit benoemd

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 15:48 



 
Profiel   

@ sclimpre,

Hij jeukte eigenlijk al een jaar bijna helemaal niet meer. Allee sochtends bij opstaan is hij wat kriebelig maar dat is na 2minuten
Of even kroelen wel weer over.

Sinds 10dgn nu ongeveer zit hij weer te jeuken als een malle. Krabben, bijten, likken, ...

Maandag hebben we een afspraak bij de dermatoloog om bvb mijten ed uit te sluiten en weer verder te kijken.

@ionimma

DA raade cytopoint oid aan, maandelijks injectie, kostprijs 106euro voor zijn gewicht en 1e x mss na 2wkn al herhalen. Dus ook 200euro 1e maand en daarna maandelijks 100euro en dat is dan zonder consultatie.
Denk echter wel om dit te gaan proberen. Maar ik ga eens vragen achter de apoquel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 15:50 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
BillyJ schreef
Zijn huid/vacht is een heel goede conditie.
Glimt als een spiegel, geen rode vlekken of schilfers, niet vettig .. zijn oren zijn ook schoon.
Als je hem zo ziet is hij in topconditie ..

Kan het geen rare gewoonte zijn?
Krabt hij ook als hij ergens druk mee bezig is?

Die gedachte deel ik wel. Als hij zich sufkrabt is het niet meer dan logisch dat ie zn huid naar de *** werkt. Maar dat is dus niet aan de orde.

Maar van de andere kant, ik ben zelf allergiepatient en ook ik heb al wel allergische reacties gehad waarbij je niks aan mijn huid zag maar t echt ''in'' mij leek te zitten. Dit was dan van medicatie. Dus na stoppen met die medicatie was t weg.

Ik voel zelf weinig voor medicatie. In zoverre. Ik zou t dan eerst verder alternatief/holistisch/kinesologie proberen. Omdat daar echt nog veel winst te behalen kan zijn in de meeste gevallen.
En ik slik zelf al jaren een vrij hoge dosis anti allergie medicatie met mooie lage/geen momenten er tussen en uitbraken naar prednison.. En ik weet gewoon dat t net zo goed niet tof is voor je lijf. Alleen bij mezelf weet ik hoe ik mezelf, zo goed als, klachten vrij kan houden. Helaas lukt dat niet altijd ivm overige factoren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 15:57 



 
Profiel   

Waar is hij dan toendertijd op getest? Zaten echt alle voedingstoffen en bijstoffen erin, zijn mijten en dergelijk ongedierte meegenomen in de test?
Sommige dierenartsen kruisen alleen t stukje voedingstoffen aan waardoor je naar mijn mening een incomplete test krijgt.
100 euro per cytopoint injectie vind ik trouwens behoorlijk prijzig. Ik gok bij een stafford dat hij de 40mg krijgt en die kost bij ons toch een stukkie minder zo uit het hoofd. Apoquel tabletten zijn een echt goeie om de jeuk eerst maar weg te krijgen, maar let wel ook die zijn prijzig. Groot voordeel is wel dat ze geen bijwerkingen hebben en dus ook mocht het nodig zijn levenslang kunnen krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 16:04 



 
Profiel   

Je geeft aan dat het nu precies een jaar later is dat hij weer jeuk krijgt. Hartje winter en de verwarming dus volop aan, heeft hij niet gewoon jeuk van de droge lucht? Mijn ene hond krijgt ook altijd een droge huid bij zijn staart en rug in de winter vanwege de verwarming en droogte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 16:06 



 
Profiel   

Gewoon uit interesse; welke kleuren zijn je stafford's en welke kleur heeft deze?

Wij hebben broer en zus, maar teefje is dus zwart en heeft heel ander haar dan haar broertje. Die heeft dus ook geen jeuk.

Omdat ik nu zie dat het echt alleen de pootjes zijn hier en het enorm scheelt als ik de pootjes na wandelen goed schoonmaak, ga ik toch van contact allergie uit. Maar ga het dan maar eens uitzoeken.

We lopen nu minder in het bos, maar in het veld staat ook van alles.

Cytopoint helpt hier dus wel en kan je afbouwen, maar tot nu toe niet stoppen. Ik zie geen bijwerkingen gelukkig, maar als ik iets anders kan doen/geven, blijf ik daar ook altijd voor open staan.

CBD en hennepzaad ook geprobeerd, net als zalmolie.

Op ander voer hele erge anaalklier problemen, dus durf ook niet zoveel anders meer te doen. En de reu reageert qua gedrag wel snel op voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 16:12 



 
Profiel   

Ik heb in plaats van een eliminatie dieet een haaranalyse laten doen. Bij een eliminatie dieet zou ik jaren bezig zijn geweest nu ik weet wat de uitslag was. Mijn hond stond op hypo allergieën voer, maar ik denk dat 95% van het hypo allergieën voer voor haar nog verkeerd was.
Ik heb de analyse laten doen bij https://www.ffdomenie.nl/, en naast allergieën wordt er op veel meer dingen getest, ook hoe het spijsverteringsstelsel er bijvoorbeeld voor staat. Buiten wat er uit de allergie test komt zoekt ze ook nog uit wat de beste eiwitbron voor je hond is. Voor mijn hond was dit struisvogel en konijn, met op nummer 3 patrijs (alleen is dat niet te vinden). Qua allergieën was mijn hond voor vrijwel alle gangbare eiwitbronnen allergisch (rund, kip, lam, geit, schaap, eend, hert, kalkoen, paard, waterbuffel en zalm).
Bijna alle hypo allergieën brokken hebben wel iets van dat erin zitten. := Met een eliminatie dieet was ik dus jaren bezig geweest.
Verder, struisvogel en patrijs zijn goede eiwitbronnen terwijl eend, kip en kalkoen op de allergie lijst staan. Het is dus ook niet zo dat per definitie gevogelte een no go is als er wat vogels op de allergie lijst staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 16:55 



 
Profiel   

Neonlight schreef
Ik heb in plaats van een eliminatie dieet een haaranalyse laten doen. Bij een eliminatie dieet zou ik jaren bezig zijn geweest nu ik weet wat de uitslag was. Mijn hond stond op hypo allergieën voer, maar ik denk dat 95% van het hypo allergieën voer voor haar nog verkeerd was.
Ik heb de analyse laten doen bij https://www.ffdomenie.nl/, en naast allergieën wordt er op veel meer dingen getest, ook hoe het spijsverteringsstelsel er bijvoorbeeld voor staat. Buiten wat er uit de allergie test komt zoekt ze ook nog uit wat de beste eiwitbron voor je hond is. Voor mijn hond was dit struisvogel en konijn, met op nummer 3 patrijs (alleen is dat niet te vinden). Qua allergieën was mijn hond voor vrijwel alle gangbare eiwitbronnen allergisch (rund, kip, lam, geit, schaap, eend, hert, kalkoen, paard, waterbuffel en zalm).
Bijna alle hypo allergieën brokken hebben wel iets van dat erin zitten. := Met een eliminatie dieet was ik dus jaren bezig geweest.
Verder, struisvogel en patrijs zijn goede eiwitbronnen terwijl eend, kip en kalkoen op de allergie lijst staan. Het is dus ook niet zo dat per definitie gevogelte een no go is als er wat vogels op de allergie lijst staan.


Maar dan krijg je wel dat je je hond heel eenzijdig gaat voeren. Gezondheid begint in de darmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 17:12 



 
Profiel   

Met apoquel onder druk je het probleem je lost het niet op.Een haartest is ongeveer 75 euro.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 17:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 105 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen