Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 8 [ 199 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gevaarlijk eenkennig paard

 
Profiel   

Hii, ik heb even advies nodig want ik ben echt ten einde raad..

Op stal hebben wij een eenkennige pony staan (A pony'tje), zij is super lief naar haar eigenaresse maar bij vreemde mensen is ze hardstikke gevaarlijk. De kinderen van de eigenaren kunnen er ook niet bij, ze trapt bewust naar je toe.

Ze is 4 jaar en is hier geboren en opgegroeid. Haar mama hebben wij ook hier gehad, maar die is inmiddels verkocht. We hebben geen idee wat haar gedrag veroorzaakt. Ze heeft te koop gestaan, maar geen geïnteresseerden want is gewoon 'gevaarlijk'.

Nu wil de eigenaresse haar laten inslapen omdat het té gevaarlijk is.. Ik vind het best oneerlijk, want ik geloof wel dat ze het kan. Maar wat kan ik nou nog doen?

Borstelen kan niet, aan de hand wandelen kan niet, longeren kan niet. Ik kan haar niet eens verplaatsen van de wei naar de bak. Met andere paarden kan ze ook niet samen, valt ze ook aan.

Wie o wie heeft raad?

Of zou ik haar gewoon naar de bak moeten brengen en een stukje afzetten (anders ontsnapt ze) en gewoon een beetje moet losgooien. Ik kan het niet goed uitleggen maar een beetje zoals een Join-Up, al is het ook wel totaal anders omdat je het paard niet laat rennen tot het zich overgeeft (ik heb het al een paar x gebruikt op paarden dus heb verstand, en ik heb zat lessen erin gehad dus ik weet wat ik doe). Zou dat nog iets kunnen zijn wat werkt?

Ze is volledig geheckt door dierenarts, hoefsmid en tandarts. Pijnvrij.

Het is niet gekomen door bijv. teveel snoepjes gezien wij altijd gewerkt hebben met clickertraining. Als ik een open hand heb met een snoepje erin, pakt ze het pas zodra ik een keer klik met mijn tong of de clicker.


Laatst bijgewerkt door Vivjofja op 22-02-21 14:14, in het totaal 4 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 13:39 



 
Profiel   

Heel eerlijk? Dat soort dieren ging bij mij gisteren nog naar de slacht. Paarden genoeg die zich wel kunnen gedragen, waarom hier dan je leven aan wagen?

Zelfs als het je zou lukken, is dit dier nooit met anderen te vertrouwen en kan ze ook nooit in groep staan als ik het zo lees. Het risico dat ze anderen verwondt zou ik niet nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 13:40 



 
Profiel   

Ja, niet aan beginnen. Als de eigenaresse denkt dat inslapen het beste is voor het dier, dan is dat waarschijnlijk ook zo.

Je zou niet de eerste zijn die denkt een projectje wel aan te kunnen en uiteindelijk in het ziekenhuis terecht komt.

Gewoon niet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 13:42 



 
Profiel   

'De join-up van Heartland' :')

De eigenaresse gaat over deze pony. Wat heb jij precies met de pony te maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 13:42 



 
Profiel   

Vivjofja schreef
Nu wil de eigenaresse haar laten inslapen omdat het té gevaarlijk is.. Ik vind het best oneerlijk, want ik geloof wel dat ze het kan. Maar wat kan ik nou nog doen?

Borstelen kan niet, aan de hand wandelen kan niet, longeren kan niet. Ik kan haar niet eens verplaatsen van de wei naar de bak. Met andere paarden kan ze ook niet samen, valt ze ook aan.


Hier staat waarom.

Gun het dier rust.
Is niet jouw paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 13:42 



 
Profiel   

Het klinkt vooral als een dood ongelukkig dier. Zo zonde... Ik zou het wel netjes vinden als de eigenaar er eens een goede trainer bij haalt om te kijken wat kan, maar ik denk dat jij er zo niks aan kunt doen helaas

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 13:43 



 
Profiel   

Goof schreef
'De join-up van Heartland' :')

De eigenaresse gaat over deze pony. Wat heb jij precies met de pony te maken?


Ik weet niet goed hoe ik het moet beschrijven en heb er maar even de meest voor de hand liggende term aangelegd. Het is veel uitgebreider en minder 'onrealistisch' hoor :D

Ik ben mede-eigenaar van een paard van haar, ik help haar daarbij ook nog met haar pony's waaronder deze. De eigenaar is er niet vaak (maar 3 dagen per week) en de andere 4 dagen ben ik er. Dus ik ga grotendeels ook over de verzorging van de pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 13:47 



 
Profiel   

Waar en hoe is het arme dier opgegroeid? Ook thuis bij mama of in een kudde met leeftijd genoten? Zo jammer

Wellicht ze het dier een tijd nog in een kudde dominante paarden kunnen zetten zodat het wat respect bij gebracht kan worden door z’n soortgenoten

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 13:47 



 
Profiel   

Popstra schreef
Waar en hoe is het arme dier opgegroeid? Ook thuis bij mama of in een kudde met leeftijd genoten? Zo jammer
Ze is gewoon opgegroeid in een opfok, waar ze ook af en toe in de hand is gehaald door de officiele eigenaar. Ze heeft dus wel een stukje opvoeding gehad in die kudde.

Het gedrag is redelijk recent, eerst had ze het nooit. Ja ze was altijd wel iets 'verlegen' voor vreemden maar sinds een maand of 3/4 trapt ze doelbewust naar de persoon die bij haar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 13:49 



 
Profiel   

Ik zou persoonlijk kijken of het mogelijk is om het dier naar een natuurgebied met paarden te verplaatsen, het is een risico maar uiteindelijk blijven het kuddedieren en zal ze zich wel aan moeten passen en neemt het instinct het over... kan ze in elk geval paard zijn.

Is ze ook door de medische molen gehaald?

Edit; het is pas een maand? Dan zou ik echt uitgaan van een medische oorzaak.


Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 22-02-21 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 13:51 



 
Profiel   

Hoe gevaarlijk kan een a pony in vredesnaam zijn?
Als het gedrag recent is en het dier is vier. Dan heeft ze dus bijna 4 jaren gehad dat ze niet gevaarlijk was. Ergo: de pony is niet gevaarlijk. Jullie kunnen er gewoon niet mee om of ze heeft een medisch probleem. beetje zonde om dat dier te doden omwille van de onkunde van de omgeving.
Haal er iemand bij die effectief weet wat ie doet ipv iemand die de heartland serie uit gelezen heeft.


Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-02-21 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 13:52 



 
Profiel   

Een pony van 4 jaar die pas sinds kort zo gevaarlijk is?
Er kan ook iets met de pony aan de hand zijn.
Is ze wel helemaal gezond, heeft ze ergens pijn, is ze helemaal onderzocht of haar gedrag geen achterliggende reden heeft.
Dit zou ik eerst uitzoeken voordat je met joinups o.i.d. gaat beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 13:53 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Hoe gevaarlijk kan een a pony in vredesnaam zijn?

Jullie kunnen er gewoon niet mee om of ze heeft een medisch probleem. beetje zonde om dat dier te doden omwille van de onkunde van de omgeving.

Haal er iemand bij die effectief weet wat ie doet ipv iemand die de heartland serie uit gelezen heeft.

Voor ouderen valt ze wel mee hoe gevaarlijk, maar hier lopen ook gewoon kinderen rond en dat zorgt al snel voor een gevaarlijke situatie.

Ikzelf wil haar niet doden, maar de eigenaar wel omdat zij het zelf ook niet meer weet. Daarom was ik dus aan het vragen om raad. En ze is volledig pijnvrij want de dierenarts, hoefsmid én tandarts zijn allang langsgeweest en er is niks gevonden.

Ik heb nergens gezegd dat ik het uit Heartland heb gelezen hè ;) Ik heb gewoon lessen gehad van professionals en daar hebben ze alles volledig uitgelegd. Ik weet de term er niet voor dus heb ik maar die gepakt als soort beeld

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 13:57 



 
Profiel   

Het ligt er ook aan of de eigenaar er überhaupt nog geld in wil steken natuurlijk.
Er zijn vast wel trainers die op dit gebied kunnen helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 13:59 



 
Profiel   

Ik zou denken aan een hormonaal probleem, helemaal omdat het een merrie is en omdat het maar zo kort geleden is begonnen. Een tumor op de eierstokken kan bijvoorbeeld een heel gek effect hebben.

Ik zou absoluut niet aan een join-up beginnen. Het is natuurlijk sowieso niet jouw paard, en het is ook een heel achterhaald concept. Ik heb de boeken van Heartland ook gelezen en daar klonk het altijd heel mooi, maar het likken en kauwen wat je in een join-up wil zien zijn eigenlijk uitingen van stress, pijn of gewoon echte paniek. Een paard zo opsluiten en opjagen tot hij zich overgeeft is eigenlijk niet zo eerlijk naar het paard toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 14:01 



 
Profiel   

Mariett schreef
Ik zou denken aan een hormonaal probleem, helemaal omdat het een merrie is en omdat het maar zo kort geleden is begonnen. Een tumor op de eierstokken kan bijvoorbeeld een heel gek effect hebben.

Ik zou absoluut niet aan een join-up beginnen. Het is natuurlijk sowieso niet jouw paard, en het is ook een heel achterhaald concept. Ik heb de boeken van Heartland ook gelezen en daar klonk het altijd heel mooi, maar het likken en kauwen wat je in een join-up wil zien zijn eigenlijk uitingen van stress, pijn of gewoon echte paniek. Een paard zo opsluiten en opjagen tot hij zich overgeeft is eigenlijk niet zo eerlijk naar het paard toe.


Tsja... een paard je verrot laten stampen is ook niet zo eerlijk naar de mens toe...
Soms moet je wat, en als het werkt, dan werkt het. Meerdere wegen leiden naar rome.

Neemt niet weg dat - zeker op een stalling met kinderen in de buurt - ik er niet aan zou beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 14:05 



 
Profiel   

Mariett schreef
Ik zou denken aan een hormonaal probleem, helemaal omdat het een merrie is en omdat het maar zo kort geleden is begonnen. Een tumor op de eierstokken kan bijvoorbeeld een heel gek effect hebben.

Ik zou absoluut niet aan een join-up beginnen. Het is natuurlijk sowieso niet jouw paard, en het is ook een heel achterhaald concept. Ik heb de boeken van Heartland ook gelezen en daar klonk het altijd heel mooi, maar het likken en kauwen wat je in een join-up wil zien zijn eigenlijk uitingen van stress, pijn of gewoon echte paniek. Een paard zo opsluiten en opjagen tot hij zich overgeeft is eigenlijk niet zo eerlijk naar het paard toe.



Dit is echt exact wat ik ook dacht ja! Is dat gecheckt TS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 14:05 



 
Profiel   

Vivjofja schreef
Voor ouderen valt ze wel mee hoe gevaarlijk, maar hier lopen ook gewoon kinderen rond en dat zorgt al snel voor een gevaarlijke situatie.

Ikzelf wil haar niet doden, maar de eigenaar wel omdat zij het zelf ook niet meer weet. Daarom was ik dus aan het vragen om raad. En ze is volledig pijnvrij want de dierenarts, hoefsmid én tandarts zijn allang langsgeweest en er is niks gevonden.

Ik heb nergens gezegd dat ik het uit Heartland heb gelezen hè ;) Ik heb gewoon lessen gehad van professionals en daar hebben ze alles volledig uitgelegd. Ik weet de term er niet voor dus heb ik maar die gepakt als soort beeld

Als je de term niet weet dan ben je imo niet voldoende op de hoogte om het uit te voeren. :=

Uiteindelijk beslist de eigenaar. Als die er geen geld meer in wil steken houdt het helaas al snel op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 14:06 



 
Profiel   

Dit kan van alles zijn. Ik denk dan vooral aan een puberend paard, al dan niet in combinatie met het wisselen van tanden en onhandige kinderen in de buurt. Ik zou dit paard beter laten opleiden door iemand met verstand van paarden.

Voorbeeldje van hoe het mis kan gaan met ponies en kinderen: 2 10-jarigen gaan met een A-ponietje de longeerbak in. Pony krijgt een paardensnoepje en denkt: "OK, dat smaakt naar meer" en begint te drammen, inclusief steigeren. De 10-jarigen zijn bang voor het steigerende knolletje maar wilden haar eigenlijk gaan longeren. Knolletje vindt meer paardensnoepjes een beter plan en doet nog een beetje lelijk. Ik kijk zo eens en denk: "Ja dag, ga maar gewoon aan het werk." en neem het beestje over (op verzoek van de 2 toch wel wat bang geworden kinderen). Geen gezeik. Heb ik de 2 10-jarigen wel eerst uit moeten leggen waarom de pony "vervelend/gevaarlijk" was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 14:10 



 
Profiel   

Vivjofja schreef
Ikzelf wil haar niet doden, maar de eigenaar wel omdat zij het zelf ook niet meer weet. Daarom was ik dus aan het vragen om raad. En ze is volledig pijnvrij want de dierenarts, hoefsmid én tandarts zijn allang langsgeweest en er is niks gevonden.


Met alle respect: je bent pas 15 en het is niet jouw pony.
Als dit de beslissing van de eigenaresse is, dan zul je dat helaas moeten accepteren en respecteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 14:11 



 
Profiel   

BaileyMix schreef
Mariett schreef
Ik zou denken aan een hormonaal probleem, helemaal omdat het een merrie is en omdat het maar zo kort geleden is begonnen. Een tumor op de eierstokken kan bijvoorbeeld een heel gek effect hebben.

Dit is echt exact wat ik ook dacht ja! Is dat gecheckt TS?


Ja is allemaal gecheckt! Ze is helemaal gezond :)

@Ayasha, een term kun je altijd vergeten. Betekent niet dat je niet weet hoe het moet hoor.
En de eigenaar is opzich vrij makkelijk en wil voor de juiste opties best wel betalen. Ze vindt het op dit moment gewoon gevaarlijk voor anderen, van haar mag ik het proberen gezien ze het vroeger niet deed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 14:11 



 
Profiel   

Er is al veel gezegd, waar ik echter ook aan moet denken is het volgende: als de eigenaresse van mening is dat het dier beter ingeslapen kan worden, hoe groot is dan de kans dat ze hem aan je zou willen verkopen? ik kan alleen voor mijzelf spreken en ik ken jullie situatie natuurlijk niet, maar als ik bij een dier overtuigd ben dat inslapen de meest humane keuze is, dan zou ik doorverkopen of weggeven niet eens overwegen. Misschien eerst een balletje opgooien bij de eigenaresse of ze daar wel voor open staat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 14:14 



 
Profiel   

Telpeva schreef
Er is al veel gezegd, waar ik echter ook aan moet denken is het volgende: als de eigenaresse van mening is dat het dier beter ingeslapen kan worden, hoe groot is dan de kans dat ze hem aan je zou willen verkopen? ik kan alleen voor mijzelf spreken en ik ken jullie situatie natuurlijk niet, maar als ik bij een dier overtuigd ben dat inslapen de meest humane keuze is, dan zou ik doorverkopen of weggeven niet eens overwegen. Misschien eerst een balletje opgooien bij de eigenaresse of ze daar wel voor open staat?


Misschien wel een optie. Maar als je daar op stal blijft staan, hoe groot is dan het risico dat er kinderen toch te dicht in de buurt komen? Op een kleine privestal of aan huis zou ik zeggen... have fun. Maar op een manege of grote stal waar kinderen rondlopen en jij sowieso eindverantwoordelijke bent bij ongelukken achter je rug vind ik het maar risky.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 14:21 



 
Profiel   

In slapen is in mijn ogen echt pas de laatste optie. Waarom heeft de eigenaresse er haast mee? Is zij niet in staat tot een groter medisch onderzoek? Waarom word er geen hulp ingeschakeld van mensen die daadwerkelijk weten wat ze doen?

Het lijkt me eerst dat moet worden onderzocht of deze pony geen pijn heeft, zo niet, dan gedragsmatig aan de slag. Als de eigenaresse daar geen zin in heeft(?) kan de pony nog in training op een andere stal. Verder niet l*llig bedoeld maar ga niet zelf aanklote, dat maakt het vaak alleen maar erger. En nee, dit is niet opgelost met een ''Join-up''.
Er zijn meedere wegen dan gelijk een spuitje. Haar gedrag is vaak de fout van de mens, niet van het paard.
De makkelijkste optie voor jou is om je handen ervan af te trekken en te zeggen dat de eigenaresse de beslissing maakt, dit is uiteindelijk ook zo, maar ik hoop dat je haar wijst op meedere opties en samen nog dingen uitprobeert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 14:27 



 
Profiel   

@Telpeva, de pony staat niet te koop nu. Ze stond even te koop, maar nu dus niet. Ikzelf ben ook niet van plan haar over te kopen, ik weet niet goed waar dat uit opgemaakt is maar dat is dus in elk geval niet het geval.

@Poekkie, de pony staat in de achterste wei en we hebben ook een paddock en longeercirkel waar we gebruik van mogen maken. Waar kinderen niet mogen komen zonder eigen paard (of verzorgpaard) en het is op afhuren. En als het echt niet mogelijk is wordt de pony aan huis gezet, waar nu de shetlanders van de eigenaresses eigen kinderen staan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 14:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 8 [ 199 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen