Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Blind paard aan 2 ogen

 
Profiel   

Helaas is geconstateerd dat mijn bijna 3 jarige ondertussen aan beide ogen blind is.

Nu staat hij al bij mij sinds 9 maand en zijn zijn ogen nooit 100% geweest en hebben we dingen altijd met veel meer geduld aangepakt.

Nu viel volledig blind toch wel even op mijn dak,
Ons plannen voor de toekomst gaan we moeten veranderen.

We hebben een sterke vertrouwensband en als hij ligt te slapen lig ik er rustig bovenop.

Nu weet ik dat er meerdere eigenaren zijn met blinde paarden.

Zijn jullie paarden op latere leeftijd blind geworden?

Heb je je paard beleerd terwijl hij/zij blind was?

Er komt een verhuizing aan, hoe paklen we dat het best aan?
Een trailer of vrachtwagen zal hij niet zomaar oplopen ect.

Waar liepeb jullie tegenaan?

Ik zoek dus ervaringen

We willen gewoon zadelmak maken deze zomer op alle gemak.
En dan rustig bakwerk ipv buitenrijden want verkeersmak maken gaat wss niet meer lukken.

Mocht hij dat te eng vinden blijft hik een grondwerk /knuffelpaard maar hij zal nooit meer bij me weggaan! <3
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 20:46 



 
Profiel   

Norma Miedema van Norma's universum heeft een blind veulen geadopteerd destijds, het is nu een volwassen paard. Misschien kan zij je bijstaan met tips en trics.
Maar mag ik vragen, waarom wil je een blind paard zadelmak gaan maken en daarna op een blind paard gaan rijden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 20:52 



 
Profiel   

Omdat hij niet blind was toen ik hel aankocht, hij dit al gewend is. En ons vertrouwen heel sterk is.
Wedstrijden hebben we zowieso geen intresse in. Maar een rondje in de bak hobbelen zou leuk zijn.

Maar zoals ik zei, als hij dat niet wil is dat geen probleem. Dan blijven we knuffelen en grondwerken als nu

Ik ga zeker eens contact leggen met Norma.

Hij heeft trouwens geen pijn ontstekingen en dergelijk,
Zijn zicht is geleidelijk achteruit gegaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 20:54 



 
Profiel   

Nu ben ik vooral benieuwd hoe je een blind paard een paard waardig leven kan geven. Niets ten nadele van jou TS want ik ben hier vooral nieuwsgierig naar. Maar een paard is toch een vluchtdier? Hoe kan je zorgen dat je paard zich blind volledig veilig voelt in een kudde en nergens tegenaan loopt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 21:04 



 
Profiel   

Maureen95 schreef
Nu ben ik vooral benieuwd hoe je een blind paard een paard waardig leven kan geven. Niets ten nadele van jou TS want ik ben hier vooral nieuwsgierig naar. Maar een paard is toch een vluchtdier? Hoe kan je zorgen dat je paard zich blind volledig veilig voelt in een kudde en nergens tegenaan loopt?


Hij staag sinds ie er is in een vaste kudde en op een vaste plek, voor nu is hij gelukkig en weet alles te vinden :)
De helft van de tijd ligt hij languit te slapen op het gemak. Ook als ik er rondloop.

We gaan zien wat de tijd brengt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 21:06 



 
Profiel   

Bedankt voor de opheldering. Het scheelt inderdaad al dat hij de weg goed kent :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 21:07 



 
Profiel   

Maureen95 schreef
Bedankt voor de opheldering. Het scheelt inderdaad al dat hij de weg goed kent :D


Heb wel geleerd het bovenste draadje dicht te doen, die deed ik nooit dicht terwijl hij er rustig lver kon stappen de tuin in, nu is de bovenste toch ook dicht voor de zekerheid :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 21:09 



 
Profiel   

Ken je Endo the Blind? Is een volledige blind paard in de US, waarmee ze heel veel zaken doet, zeer inspirerend en mooi om te zien hoe ze heel functioneel om gaat met zijn blindheid en de mogelijkheden die er nog zijn. Het hoeft zeker geen einde verhaal te zijn, mits je samen leert de andere zintuigen optimaal te gebruiken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 21:10 



 
Profiel   

RianneH schreef
Ken je Endo the Blind? Is een volledige blind paard in de US, waarmee ze heel veel zaken doet, zeer inspirerend en mooi om te zien hoe ze heel functioneel om gaat met zijn blindheid en de mogelijkheden die er nog zijn. Het hoeft zeker geen einde verhaal te zijn, mits je samen leert de andere zintuigen optimaal te gebruiken :)


Ik ken hem niet maar ga hem zeker opzoeken!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 21:11 



 
Profiel   

Hier op Bokt is ook iemand met een blind paard, Boke of Cobe geloof ik.
Zal eens kijken of ik de naam kan vinden van de bokker

Edit: memberlist.php?mode=viewprofile&u=16732

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 21:13 



 
Profiel   

Ik denk dat het gewoon het allerbelangrijkste is dat dit paard in een stabiele kudde staat, de kudde kijkt voor het blinde paard. Mijn paard mist een oog en ziet minder met het andere oog. Ik merk dat mijn andere paarden voor haar kijken. Rijden doe ik niet meer, ondanks dat ze voor deze problemen 110% bomproof was. Ik heb nog een keer een buitenrit gemaakt toen ze haar ene oog al kwijt was. Het risico is me te groot. Als het fout gaat, gaat het grandioos fout. Mocht ze helemaal blind worden laat ik haar inslapen.

Voor jou niet opbeurend, maar ik denk dat je je bewust moet zijn van de (grote) risico's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 21:19 



 
Profiel   

Het lijkt me moeilijk, maar niet onmogelijk. Bent Branderup had een prachtige Knabstrupper hengst Hugin. Dat paard was blind. Hij was niet blind geboren maar is wel heel lang blind gereden etc. Ik herinner me een heel boeiend interview met Bent over dit paard. Hij vertelde dat hij eigenlijk niet op vakantie kon, of langer dan een dag weg kon, omdat zijn paard hem erg nodig had.

Hij was dol op dat paard en heeft er ontzettend veel mee bereikt. Paard had meer ernstige problemen naast zijn blindheid. Als je zoekt vind je vast meer erover.

https://www.bentbranderuptrainer.com/be ... my-horses/

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 21:32 



 
Profiel   

[***] hier op Bokt heeft inderdaad blinde Boke. Zij opent/opende regelmatig topics over hem.

Een paar jaar geleden was er bokker Fabske die een blind paard reed. Zij reed ook buitenritten met dat paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 21:55 



 
Profiel   

Ik ken mensen die met een volledig blinde pony mennen. Ze hebben die allerlei woorden geleerd zoals bijv. hoog als hij ergens overheen moet stappen.

Ze rijden hele menritten mee. Het zal misschien niet met elk paard lukken maar het kan wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 22:06 



 
Profiel   

Dankjewel voor alle berichten.

Ohja, boke heb ik wel eens een topic van gezien, daar stuur ik zeker een berichtje heen

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 22:19 



 
Profiel   

Endo the Blind idd. Heel inspirerend. Ze heeft sinds kort Emma erbij, ook volledig blind. Het hele proces van alles aanleren publiceert ze op Facebook. Heel boeiend en misschien behulpzaam voor jou om te volgen, wellicht dat er dingen zijn die je eruit kan pikken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 22:45 



 
Profiel   

Marco, mijn eerste paard, is uiteindelijk ook volledig blind geworden.
Dat is heel geleidelijk gegaan en in die tijd was een operatie nog niet mogelijk.
Hij was dus al beleerd voordat hij oogproblemen kreeg.
Wij reden nog gewoon samen buiten en Marco stond ook altijd buiten met zijn blindegeleide shetje Dizzy.

Ik heb een artikel geschreven over ons leven samen waarin ik ook geschreven heb over ons wederzijds blind vertrouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 22:56 



 
Profiel   

Mijn shetlander van inmiddels 27 jaar is ook blind, ongeveer sinds ze 22 is denk ik. Ging ook geleidelijk aan. Mijne trekt zich heel erg op aan de andere twee pony's waar ze bij staat. Als ik één van die twee weghaal is ze volledig in paniek. Gelukkig is ze al sinds ze 5 is bij ons en weet ze dus ongeveer in alle weien wel hoe ze bij het water moet komen.

Ik zou persoonlijk niet graag op een blind paard rijden, maar dat is meer een eigen gevoel. Met respect en vertrouwen moet het vast kunnen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 23:08 



 
Profiel   

Een kleine update,

Ik ga verder onderzoek laten doen.
Soms het vermoeden dat hij nog iets van schaduwen ziet maar wil zowieso eens weten waardoor hij blind is ect.


volgende week vrijdag komt er een andere arts.

Dit zijn zijn ogen in het donker met een zaklampen
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 17:16 



 
Profiel   

Een trekpaard, of niet? Ik herken de wenkbrauwen, mijn trekpaard kijkt net zo. Ik heb dat eigenlijk nog nooit gehoord een trekpaard met oogproblemen. Weet je ook waar dit wegkomt? Zo op de foto zijn ze erg blauw, zit er maanblindheid in?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 21:28 



 
Profiel   

zorro schreef
Een trekpaard, of niet? Ik herken de wenkbrauwen, mijn trekpaard kijkt net zo. Ik heb dat eigenlijk nog nooit gehoord een trekpaard met oogproblemen. Weet je ook waar dit wegkomt? Zo op de foto zijn ze erg blauw, zit er maanblindheid in?


Ja en trekpaard,
Hij heeft het altijd al gehad, het is nu alleen blauwer als voorheen.
Maandblindheid is nooit geconstateerd.
5 maart komt er een andere arts naar zijn ogen kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 21:32 



 
Profiel   

Als hij veilig naar buiten kan dan heeft een blind paard niet perse een slecht leven. Een dier past zich enorm snel aan.
Ik ken ook een blind paard dat nooit los mag lopen, die staat 24/7 in een stal met miniuitloopje en wordt daarnaast gereden. Dat vind ik niet paard waardig.
Ik heb een keer met een hele goede trainer voor extreme teail gesproken en die deed gaf aan dat blinde paarden heel veel baad hebben bij gepaste trail oefeningen zodat ze beter gaan leren aftasten met de teen en daardoor beter zelfredzaam zijn.
Voor de wei kan het zinvol zijn je stroomdraad op bepaalde plaatsen te laten ‚tikken‘.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 21:36 



 
Profiel   

Zie dat het al vaker genoemd is maar Endo The Blind is echt enorm inspirerend. Wat zij allemaal met dat paard kan is geweldig om te zien. Ze zitten ook op instagram onder die naam :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 21:41 



 
Profiel   

Ik volg Endo inderdaad ondertussen,
Super knap wat hij allemaal nog kan!!

Hij kan zeker veilig buiten. Sinds ik hem heb staat hij 24/7 buiten met vriendjes en een schuilstal :)

Vandaag hebben we lekker geknuffeld en heeft hij weer een poging gedaan tot helpen uitmesten _O-
Best vervelend als alles uit je handen word gejat hahaha

Mogelijk leuk voor jullie om te zien, dit was vorig jaar zomer, hadden we een begin gemaakt met een snoepje over de rug aanpakken
[ img ]

En we chillen regelmatig samen in de schuil stal
[ img ]

<3
Blind of niet, hij is de liefde van mijn leven <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 22:17 



 
Profiel   

Nou dat snap ik helemaal, wat een prachtig paard! Dat blauwe doet me wel aan maanblindheid of een andere infectie denken, maar dat is zo pijnlijk, dat was je dan ook wel opgevallen.

In Utrecht zit een oogpoli en die mensen zijn ontzettend kundig. Ik denk dat het de moeite waard is om hun er naar te laten kijken. En ik wil je op het hart drukken snel te handelen, met oogproblemen moet je niet wachten..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 22:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen