Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 145 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Lastig gevallen om rekening te betalen

 
Profiel   

Hi,

Ik heb in november een privé les van een halfuur voor €30 euro geboekt bij een manege in Utrecht waar ik vroeger reed. Ik wilde één privé les rijden omdat ik al een tijd niet gereden had en ik op het punt stond een paard te gaan bijrijden. Ik kreeg een bevestiging en de mededeling dat ze het veranderd hadden in een introductie les van 60 minuten (30 minuten opzadelen en uitleg over de manege erbij) en een betaalverzoek van €60. Ik heb ze vriendelijk bedankt daarvoor en gezegd dat ik enkel een privé les wilde van 30 minuten.

Hier kreeg ik geen reactie op, dus ik heb elders een privé les geboekt. De avond voor die privé les kreeg ik een mail dat ik dan een half uur mocht rijden/betalen. Ik heb direct terug gemaild dat ik inmiddels al iets anders had geboekt.

Sindsdien vallen ze mij lastig met betaalherinneringen van die €60 euro. Ik heb in december al een uitleg gestuurd en toen niks meer gehoord. Vervolgens zijn ze er nu weer mee begonnen. Ze dreigen nu met het 'uit handen geven'(incasso bureau? Lijkt mij belachelijk :') ).

Ik was bekend met de vorige eigenaren, maar schijnbaar is de manege enkele jaren geleden overgenomen door deze gezellige mensen..

Het gaat allang niet meer om het bedrag, maar ik krijg het gevoel alsof ik de zeik genomen ben en dit een makkelijke manier is om geld te verdienen. Ik wil me niet laten intimideren op deze manier.
Ik ben al die tijd vriendelijk gebleven, maar ik begin het nu wel zat te worden.

Wat zouden jullie doen? :) Misschien andere mensen een soortgelijke ervaring met deze manege?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:00 



 
Profiel   

Hoe moesten zij weten dat je het afgezegd had dan? Je had ze direct moeten mailen dat je er vanaf ziet. Nu hebben zij een plek vrijgehouden voor jou terwijl je niet kwam. Maar het was wel netjes geweest als ze je gewoon gematst hadden. Maar ik zou hem gewoon betalen om gezeik te voorkomen. Heb niet het idee dat je dit gaat winnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:03 



 
Profiel   

Als je niet hebt afgezegd vrees ik dat je gewoon moet betalen, ze hebben die plek namelijk voor je vrijgehouden. Of dit nou gaat om €60 of om €30 voor half uurtje privé les is een ander discussiepunt maar hoe het ook went of keert staan hun, ondanks de lakse communicatie, wel in hun recht kosten aan jou door te berekenen als je niet tijdig hebt afgezegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:06 



 
Profiel   

MarlindeRooz schreef
Hoe moesten zij weten dat je het afgezegd had dan? Je had ze direct moeten mailen dat je er vanaf ziet. Nu hebben zij een plek vrijgehouden voor jou terwijl je niet kwam. Maar het was wel netjes geweest als ze je gewoon gematst hadden. Maar ik zou hem gewoon betalen om gezeik te voorkomen. Heb niet het idee dat je dit gaat winnen.


Ik heb ze direct gemaild dat ik dit niet wilde toen zij zeiden dat ze er een les van een uur van hadden gemaakt en ze een betaalverzoek stuurden van 60 euro. Op die mail hebben ze niet gereageerd. Pas de avond daarvoor reageerden ze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:07 



 
Profiel   

Waarom bel je niet even?

Er wordt mij uit je tekst niet duidelijk of je in het eerste contact nu alles afgezegd hebt, of dat je de introductieles afgezegd hebt en het halve uur nog wel wilde. Dat heb je dan de avond te voren pas echt afgezegd? Dan is korter dan 24 u lijkt mij, dus dan hebben ze wel een punt: dan moet je gewoon betalen.

Ik zou om een incassobureau niet te hard lachen, ook een rekening van 60 euro kan heel heel vervelend worden. Met incassokosten, administratiekosten, nog los van alle energie en tijd en stress voor jezelf. Menig persoon in de schuldsanering is ooit in de ellende gerold door het niet serieus nemen van een kleine rekening ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:08 



 
Profiel   

Aangezien je direct hebt aangegeven dat je niet akkoord ging met een les van een uur a 60 euro, lijkt mij toch dat zij geen poot hebben om op te staan. Ik zou dat bericht goed bewaren, en ze misschien nogmaals een kopie ervan sturen, of inderdaad even bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:09 



 
Profiel   

Je hebt eigenlijk alleen die uitbreiding afgezegd, niet dat half uur priveles. Zoals mijn voorgangers al zeggen; die tijd hebben ze wel vrij gehouden.
Ik zou een mail sturen dat je alleen dat half uur priveles betaald, want dat was het gene waar je mee over een gekomen was met ze.
Die uitbreiding had je tenslotte direct afgewezen, dus kunnen ze alleen die half uur priveles rekenen.

Tenzij je in die mail had aangegeven dan helemaal van de afspraak af te zien; dan kunnen ze gewoon fluiten naar hun centen. Als bedrijf zijnde check je toch meerdere malen per dag je mail tenslotte, dus ze hadden eerder kunnen reageren.

Die mail goed bewaren overigens; mochten ze toch het hard willen spelen en een incasso inschakelen; dan kun je direct aantonen dat je afgezegd had, maar dat zij zelf daar veel te laat op gereageerd hebben. Dan weet het incasso ook genoeg.


Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 23-02-21 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:10 



 
Profiel   

ik vind ook dat de manege gelijk heeft, sorry.
Je had geboekt. Zij wilden veranderen maar je wou dat niet en bevestigde nogmaals je eerste boeking. Zij houden een paard en een instructeur vrij. En dan laat je niets meer weten. Tsjah...
Als manegeeigenaar zijnde zou ik ook die rekening sturen, puur om het principe.
Laat dit een les zijn in goede communicatie :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:11 



 
Profiel   

Ik zit me echt te verbazen hier.
TS vraagt iets, krijgt een tegenaanbod, wijst dat tegenaanbod af, hoort niks meer, en zou vervolgens daaruit moeten concluderen dat haar initiële vraag wel akkoord is? Bijzonder :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:15 



 
Profiel   

Goed om te zien dat er duidelijk verschillende visies over de kwestie zijn. Leerzaam :) .

In mijn ogen is het vreemd om als iemand iets boekt een andere dienst in te plannen en iemand daarvoor meteen te laten betalen. Vervolgens reageren zij zelf niet meer op mij, als ik vraag of het überhaupt voor mij mogelijk is om enkel een privé les te boeken. Ze kunnen duidelijk in de mailwisseling zien dat we nooit overeengekomen zijn over een dienst.

Vervolgens communiceren ze ook half nu, ze zijn slecht bereikbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:16 



 
Profiel   

Ik ben het met Vanilla eens, het openingsbericht is duidelijk genoeg. Helaas heb ik geen tips, behalve dus bewijs opslaan als het via de mails is gegaan en het verder echt negeren. Ze stoppen vanzelf en hebben inderdaad geen poot om op te staan. Dat hun niet goed communiceren terwijl jij aan hebt gegeven geen interesse te hebben in een langere les en later al aan te hebben gegeven iets anders te hebben gevonden, is hun probleem. Wat een vervelende mensen die zo proberen geld af te dwingen. Ze dreigen nu, het is nog maar zien of ze het ook echt doen.


Laatst bijgewerkt door Merexa op 23-02-21 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:22 



 
Profiel   

Vanillia schreef
Ik zit me echt te verbazen hier.
TS vraagt iets, krijgt een tegenaanbod, wijst dat tegenaanbod af, hoort niks meer, en zou vervolgens daaruit moeten concluderen dat haar initiële vraag wel akkoord is? Bijzonder :=



Dat komt ook door deze zin: Ik heb ze vriendelijk bedankt daarvoor en gezegd dat ik enkel een privé les wilde van 30 minuten.

Het is niet duidelijk of TS nu gezegd heeft; nee ik wil de uitbreiding niet, ik wilde die 30 minuten, dus ik zeg onze afspraak geheel af

of

nee ik wil de uitbreiding niet, ik wil alleen die 30 minuten les.



Maakt nogal een verschil.
Vandaar dat ik ook vroeg; heb je nu de gehele afspraak afgezegd of alleen die extra 30 minuten. Want dat bepaald of ze wel die 30 minuten les moet betalen. Op 60 euro hebben ze sowieso geen recht, want ts heeft direct aangegeven daar niet mee akkoord te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:22 



 
Profiel   

Maar je had wel een datum en tijdstip afgesproken? Dus dat dat echt vast stond?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:22 



 
Profiel   

Ik vind dat beide partijen een punt hebben, maar het is ook een beetje afhankelijk van hoe het gelopen is of het redelijk is, en dat wordt me niet helemaal duidelijk.

TS, je hebt in november die les geboekt. Voor wanneer was die les? Je kreeg hierop bevestiging en een betaalverzoek en hierop heb je gereageerd dat je enkel een privéles van 30 minuten wilde. Stond in deze reactie ook duidelijk dat je de geboekte les afzegde? Hierop heb je geen reactie gekregen tot op de avond voor de les; hoelang zat hiertussen?

Nu de manege zelf heeft aangegeven dat ze het om hadden geboekt naar een privéles van 30 minuten, kunnen ze mijns inziens sowieso geen aanspraak meer maken op de oorspronkelijke 60 euro, hooguit de 30 euro als uit de communicatie niet duidelijk is gebleken dat je hebt afgezegd. Ik zou persoonlijk even bellen en proberen dit te regelen voor die 30 euro of de helft als het niet duidelijk is waar de fout ligt (of niets als je duidelijk hebt afgezegd).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:23 



 
Profiel   

Maar probeer in het vervolg niet te veronderstellen dat of te denken of iets vreemd is of niet, en het gewoon duidelijk te maken. Ik hoor dit soort situaties heel vaak bij vrienden die instructeur zijn of een zaak hebben waarbij klanten dieren moeten komen ophalen/brengen. Mensen die half boeken en half niet zodat niemand weet of ze zullen komen opdagen of niet. Hoe moeilijk kan het zijn om gewoon een mailtje te sturen met of je komt of niet ipv achteraf te zitten zeuren?


Laatst bijgewerkt door Poekkie op 23-02-21 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:24 



 
Profiel   

xxCYNNxx schreef
Vanillia schreef
Ik zit me echt te verbazen hier.
TS vraagt iets, krijgt een tegenaanbod, wijst dat tegenaanbod af, hoort niks meer, en zou vervolgens daaruit moeten concluderen dat haar initiële vraag wel akkoord is? Bijzonder :=



Dat komt ook door deze zin: Ik heb ze vriendelijk bedankt daarvoor en gezegd dat ik enkel een privé les wilde van 30 minuten.

Het is niet duidelijk of TS nu gezegd heeft; nee ik wil de uitbreiding niet, ik wilde die 30 minuten, dus ik zeg onze afspraak geheel af

of

nee ik wil de uitbreiding niet, ik wil alleen die 30 minuten les.



Maakt nogal een verschil.
Vandaar dat ik ook vroeg; heb je nu de gehele afspraak afgezegd of alleen die extra 30 minuten. Want dat bepaald of ze wel die 30 minuten les moet betalen. Op 60 euro hebben ze sowieso geen recht, want ts heeft direct aangegeven daar niet mee akkoord te gaan.


Goed punt. Ik heb ze gezegd dat ik geen interesse had in de 'introductie les' die ze nu voor mij ingeboekt hadden. Vervolgens heb ik ze gevraagd of het mogelijk is om bij hun een privé les te volgen.
Hier kreeg ik dus geen reactie meer op. Ik denk dus dat het hier mis gaat.

Mocht ik ze te pakken krijgen dan probeer ik hier telefonisch uit te komen, helaas lukt dit niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:27 



 
Profiel   

Sky schreef
MarlindeRooz schreef
Hoe moesten zij weten dat je het afgezegd had dan? Je had ze direct moeten mailen dat je er vanaf ziet. Nu hebben zij een plek vrijgehouden voor jou terwijl je niet kwam. Maar het was wel netjes geweest als ze je gewoon gematst hadden. Maar ik zou hem gewoon betalen om gezeik te voorkomen. Heb niet het idee dat je dit gaat winnen.


Ik heb ze direct gemaild dat ik dit niet wilde toen zij zeiden dat ze er een les van een uur van hadden gemaakt en ze een betaalverzoek stuurden van 60 euro. Op die mail hebben ze niet gereageerd. Pas de avond daarvoor reageerden ze.

Was de mail niet afkomstig van een zogenaamd no replay adres? Dat ze alleen verzenden daar vandaan maar niet een mail retour behandelen?
Deze mail goed bewaren dat je die hebt verzonden, je bent daar tijdig genoeg mee geweest om de les te annuleren, dus dat moet voldoende zijn voor een eventueel incassobureau.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:30 



 
Profiel   

I.m.o. heb je gezegd dat je geen uur les wil, maar een half uur. Het afzeggen van het half uurtje heb je misschien te laat gedaan? Wellicht moet dat 24 uur van te voren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:30 



 
Profiel   

Jessix schreef
I.m.o. heb je gezegd dat je geen uur les wil, maar een half uur. Het afzeggen van het half uurtje heb je misschien te laat gedaan? Wellicht moet dat 24 uur van te voren?

Maar als zij niet instemmen met het half uurtje, pas 12 uur van te voren dat ze akkoord gaan met 30 minuten privé les, dan heb je ook niet echt de kans om af te zeggen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:32 



 
Profiel   

Als iemand zegt ''Vriendelijk bedankt'' is dit in mijn ogen vriendelijk bedanken voor het aanbod, waarna TS dus volgt met ''maar ik heb liever een privé les'' en daarmee wijst ze het af, en krijgt ook geen bevestiging of het kan. Ergens begrijp ik wel dat sommige mensen dit anders aan zien, vandaar ik ook zeg dat het in mijn ogen wel anders is. Daar kunnen meningen over verdeeld zijn, maar er niks concreets afgesproken. Als het eerste al niet duidelijk is, dan is het 2e dat wel als ze zegt al iets anders te hebben gevonden, direct nadat ze toch ineens wél dat halfuur aanboden. Om dan alsnog 60euro te gaan proberen te innen terwijl het laatste contact met hen was dat ze wel een halfuur voor 30mocht, vind ik echt asociaal.


Laatst bijgewerkt door Merexa op 23-02-21 10:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:32 



 
Profiel   

Sky schreef
Ik heb ze gezegd dat ik geen interesse had in de 'introductie les' die ze nu voor mij ingeboekt hadden. Vervolgens heb ik ze gevraagd of het mogelijk is om bij hun een privé les te volgen.
Hier kreeg ik dus geen reactie meer op. Ik denk dus dat het hier mis gaat.


Dan was er dus geen sprake van een overeenkomst.

https://www.wetrecht.nl/een-rechtsgeldige-overeenkomst/ schreef
De wet stelt enkele eisen waaraan voldaan moet worden wil er een rechtsgeldige overeenkomst tot stand zijn gekomen. Er moet sprake zijn van een aanbod en van de aanvaarding van dat aanbod. Is er geen aanbod tot stand gekomen of is het aanbod niet aanvaard, dan kan er geen sprake zijn van een rechtsgeldige overeenkomst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:33 



 
Profiel   

mylittlejoy schreef
Ik vind dat beide partijen een punt hebben, maar het is ook een beetje afhankelijk van hoe het gelopen is of het redelijk is, en dat wordt me niet helemaal duidelijk.

TS, je hebt in november die les geboekt. Voor wanneer was die les? Je kreeg hierop bevestiging en een betaalverzoek en hierop heb je gereageerd dat je enkel een privéles van 30 minuten wilde. Stond in deze reactie ook duidelijk dat je de geboekte les afzegde? Hierop heb je geen reactie gekregen tot op de avond voor de les; hoelang zat hiertussen?

Nu de manege zelf heeft aangegeven dat ze het om hadden geboekt naar een privéles van 30 minuten, kunnen ze mijns inziens sowieso geen aanspraak meer maken op de oorspronkelijke 60 euro, hooguit de 30 euro als uit de communicatie niet duidelijk is gebleken dat je hebt afgezegd. Ik zou persoonlijk even bellen en proberen dit te regelen voor die 30 euro of de helft als het niet duidelijk is waar de fout ligt (of niets als je duidelijk hebt afgezegd).



Ik heb online op donderdag een privé les geboekt van 30 voor €30 minuten voor zondag. Toen kreeg ik een mail terug dat ze het verandert had in een introductieles van 60 minuten voor €60, omdat ik nog nooit op de manege geweest was. Hierbij direct een betaallink/verzoek. Hierop heb ik reageert dat ik geen introductie wilde over de manege (uitleg over huisvesting en paarden houden) en of het mogelijk was om bij hun enkel een privé les te boeken.

Hierop kreeg ik zaterdag einde van de dag antwoord. Toen heb ik ze gezegd 'excuses', ik heb wegens geen reactie ergens anders een les geboekt inmiddels.


Ik zie nu door jullie reacties wel in dat een compromis misschien de juiste weg is. Enkel de privé les die ik geboekt had nog betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:34 



 
Profiel   

Sky schreef
Goed punt. Ik heb ze gezegd dat ik geen interesse had in de 'introductie les' die ze nu voor mij ingeboekt hadden. Vervolgens heb ik ze gevraagd of het mogelijk is om bij hun een privé les te volgen.
Hier kreeg ik dus geen reactie meer op. Ik denk dus dat het hier mis gaat.

Mocht ik ze te pakken krijgen dan probeer ik hier telefonisch uit te komen, helaas lukt dit niet.



Dan heb je dus gewoon afgezegd, want je hebt netjes hun aanbod niet aanvaard. Je vraag of 30 minuten les mogelijk was, hebben ze niet op gereageerd, dus daar is geen overeenkomst voor gesloten.
Gewoon je geld in je eigen zak houden dus.


Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 23-02-21 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:37 



 
Profiel   

Het lijkt mij nogal simpel: waar jij om vroeg wilden zij niet leveren en wat zij ongevraagd aanbieden, wil jij niet afnemen. Volgens mij is er geen enkele reden om een compromis te sluiten.

Stel je staat in een winkel bij de kassa met een korte broek van 30 euro en de winkelmedewerker pakt een lange broek van 60 euro en slaat die aan op de kassa, wat zou je daarvan vinden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:38 



 

Hoe ver voor de les aan was het mail contact over dat zij ineens een uur en €60,- rekenden? Dat mis ik ook een beetje in het stukje. Wel dat ze de avond voor je de afspraak eigenlijk had staan ineens wel mailden maar ik vraag me ook af hoelang daar tussen zat, dat jij gemaild hebt met ik wil geen €60,- betalen en hun reactie daarop..
Ik vind het lastig, ik snap jou wel heel goed dat je niet gaat zitten wachten maar zolang je die afspraak nog hebt staan en niks van hun hoort aan reactie zou ik er achteraan gegaan zijn dus nogmaals mailen of bellen/appen ofzo, alleen al om te vragen zo van ik had een afspraak staan voor overmorgen (bijvoorbeeld) maar ik hoor niks meer, wat gaan we doen want anders ga ik op zoek naar een andere stal waar ik een lesje kan nemen.
Dus ik denk dat dat stukje bij jou ligt, wel vind ik hun handelen ook niet goed ook een beetje afhankelijk van hoelang het nou daadwerkelijk geduurd heeft voordat je reactie kreeg maar eerst zeggen zonder overleg we veranderen het naar een uur en je mag even het dubbele betalen en vervolgens pas de avond voor je de les zou hebben nog eens weer reageren is ook niet helemaal juist vind ik.

Ik denk dat ik zou zeggen joh we zitten hier beide fout, je betaald die €30,- wat überhaupt vanaf het begin de afspraak was en laat het daar lekker bij.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 145 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen