Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 79 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mijn artrosepaard inslapen?

 
Profiel   

Hoi hoi,

Gisteren is de dierenarts langsgekomen en ik heb geen goed nieuws gekregen. Ik heb een merrie van bijna 24 jaar en 1.63 hoog. ras onbekend.

Ik heb haar sinds ze 19 is, en liep altijd al wat stroef, maar niet dramatisch. vorig jaar te horen gekregen dat ze artrose heeft. Met glucosamine en MSM was het nog wel goed te doen hoewel ze nooit meer echt volledig zuiver liep.
Nu is het weer erger geworden ondanks glucosamine. Erg stijf en stappen kreupel. En hoest bij het minste gerinste. Slecht in haar vacht met verharen altijd, laatst nog mok en koliek gehad.

Nu zegt de dierenarts dat die artrose eigenlijk alleen maar erger lijkt te zijn geworden in beide spronggewrichten op dr achterbeentjes. Aan de binnenkant van 1 been ook warm en ze zitten beiden erg vol zei ze. De longen zijn vernauwd waardoor ze eigenlijk te vlug ademt. Waarschijnlijk cushing. Een onbelangrijkere bijzaak is ook dat ze een lichte hartruis heeft. hoewel die verwaarloosbaar te noemen was.

Advies: Of helemaal binnenstebuiten keren en op de foto zetten, gewrichten inspuiten etc. hoewel ze dan waarschijnlijk op een andere plek wel kreupel zal lopen.
Of:
Rest van haar leven op de buut als ze daarmee goed loopt (en dan medicatie voor haar longen).

Wat is nou wijsheid? Dierenarts zei dat ze niet perse ingeslapen hoeft te worden als ze zo lekker op de wei kan lopen zonder pijn. en op de goede dagen een stapritje in het bos. maar het gaat beetje tegen mijn principe in om een paard met pijn te laten leven (okal doen ze het wel goed op buut). Tegelijk vind ik het ook onwijs moeilijk om mijn maatje in te slapen. Die beslissing durf ik niet te nemen. Helemaal omdat de dierenarts die keuze eigenlijk niet genoemd heeft.

Wat zouden jullie doen in zo'n situatie?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 11:04 



 
Profiel   

Uiteindelijk kan alleen jij die beslissing nemen.
Ik zelf zou kiezen voor inslapen. Ze loopt niet zuiver en dus heeft ze pijn. Als het niet uitsluitend goede dagen zijn op de buut ook best flinke pijn.

Wellicht jezelf nog een korte periode op de buut geven om het te laten indalen en afscheid te nemen als ze het daar goed op doet.
Maar als het eigenlijk op meerdere vlakken al niet goed gaat en er geen kans op herstel meer is kan je denk ik beter pijn besparen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 11:09 



 
Profiel   

smurffie schreef
Uiteindelijk kan alleen jij die beslissing nemen.
Ik zelf zou kiezen voor inslapen. Ze loopt niet zuiver en dus heeft ze pijn. Als het niet uitsluitend goede dagen zijn op de buut ook best flinke pijn.

Wellicht jezelf nog een korte periode op de buut geven om het te laten indalen en afscheid te nemen als ze het daar goed op doet.
Maar als het eigenlijk op meerdere vlakken al niet goed gaat en er geen kans op herstel meer is kan je denk ik beter pijn besparen.


Dat dacht ik inderdaad in eerste instantie ook. Hoewel ze net op de buut opeens weer helemaal opleefde na dagenlang suf te zijn geweest. Zo apart. Dan vind ik het opeens moeilijk om een paard in te slapen die levenslust laat zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 11:11 



 
Profiel   

Paard heeft geen besef van tijd. Jij als eigenaar een verantwoordelijkheid.
Anderzijds we gaan ook langzaam weer richting warmere temperaturen en weideseizoen. Misschien aankijken per week en dan uiteindelijk een beslissing maken.

Ik zou dit nog eens proberen, goede resultaten mee.

https://www.paardendrogist.nl/paardendr ... ents-300~g

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 11:14 



 
Profiel   

He wat naar om deze diagnose te krijgen. Maar eigenlijk wist je dat natuurlijk zelf ook al met de problemen die opkwamen.
Heb zelf een friese ruin die in juni 21 wordt. Staat al 3,5 jaar met pensioen omdat de stapritjes niet meer gingen vanwege artrose en weke rug wegens ouderdom ook te erg werd om nog te belasten. Half jaar geleden bleken vage klachten te komen doordat hij ook nog slokdarmverlamming heeft, dit zal steeds erger worden, voor als nog gaat het prima met aanpassingen. Heb afgelopen november een veulen erbij gekocht, mocht mn bejaarde paard plots wegvallen dan staat mn ander paard anders alleen. Paarden zijn nu een heel leuk koppel, mn oude ruin heeft zich helemaal ontfermd over de jongste (de 3e die hij 'opvoed' inmiddels). Door dat ze de hele dag spelen en bezig zijn blijven ze goed in beweging en vooral fris in het koppie, paardwaardig dus. Zodra ik merk dat mn oudje teveel pijn krijgt bij het bewegen of zodra het te moeizaam gaat worden met z'n slokdarmproblemen laat ik hem gaan. Ga er verder ook niets meer dokteren met hem, en constant op buut leven zou voor mij ook een no-go zijn. Veel sterkte verder en hoop dat je de juiste beslissing voor je gevoel maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 11:23 



 
Profiel   

Wat een naar bericht van de DA! Heel veel sterkte met je keuze. Ik vind het niet meer paardwaardig als ze moeten leven op pijnstillers. Dat is altijd mijn grens geweest

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 11:27 



 

Ik ben van mening met wat voor dier dan ook dat als ze al oud zijn en ontzettend veel klachten krijgen waardoor ze afhankelijk worden van pijnstilling/medicatie om nog zonder pijn door te kunnen leven dat je ze moet laten gaan. Vorig jaar gebeurde bij mijn buurvrouw/vriendin iets onverwacht met haar kat, was helemaal mis met de nieren, de dierenarts was een geldklopper en wou nog van alles proberen met medicijnen maar het diertje was 16. Dan vind ik dat je zo'n dier moet laten gaan hoe verdrietig ook maar zoals hierboven ook gezegd word ik vind het ook niet meer paardwaardig als ze moeten leven op pijnstillers, 24 is natuurlijk een prachtige leeftijd om überhaupt gehaald te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 11:31 



 
Profiel   

Lieve TS, wat een rot diagnose!
Ik denk dat je diep in je hart je beslissing wel weet, maar dat het nog even moet landen en doordringen :(:)
Ik lees weleens op Bokt dat mensen kiezen voor nog een zomer met pijnstilling op de wei. Maar eigenlijk is dat vooral voor jezelf en niet voor het paard. Een paard leeft namelijk in het hier en nu, dus een zomer in de wei is voor hen geen vooruitzicht en voegt dus voor hen niets toe.

Heel veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 11:39 



 
Profiel   

Als je paard opleeft door de buut heb je eigenlijk je antwoord al, dat betekend dat leven zonder buut (te) pijnlijk is.. :knuffel: Buut is geen onschuldig poedertje, het is vrij zware medicatie die ook op langere termijn gevolgen kan hebben, onder andere voor de maag. Een leven lang op buut houdt toch meestal in dat het leven niet met vele jaren verlengt wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 11:40 



 
Profiel   

RianneH schreef
Als je paard opleeft door de buut heb je eigenlijk je antwoord al, dat betekend dat leven zonder buut (te) pijnlijk is.. :knuffel: Buut is geen onschuldig poedertje, het is vrij zware medicatie die ook op langere termijn gevolgen kan hebben, onder andere voor de maag. Een leven lang op buut houdt toch meestal in dat het leven niet met vele jaren verlengt wordt.



Hier heb ik dus heel weinig informatie over gekregen en weet er ook echt niets van. Is het zo'n naar goedje ja? Ik dacht het te vergelijken met een soort paracetamol of ibuprofen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 11:42 



 
Profiel   

Paardengriet schreef
RianneH schreef
Als je paard opleeft door de buut heb je eigenlijk je antwoord al, dat betekend dat leven zonder buut (te) pijnlijk is.. :knuffel: Buut is geen onschuldig poedertje, het is vrij zware medicatie die ook op langere termijn gevolgen kan hebben, onder andere voor de maag. Een leven lang op buut houdt toch meestal in dat het leven niet met vele jaren verlengt wordt.



Hier heb ik dus heel weinig informatie over gekregen en weet er ook echt niets van. Is het zo'n naar goedje ja? Ik dacht het te vergelijken met een soort paracetamol of ibuprofen.


Je kan het inderdaad vergelijken met een paracetamol, maar dan wel in een hoge dosis. Op zich is Buut een hele goede pijnstiller ( die zelfs bij mensen werd en wordt toegepast) maar het heeft, zoals alle medicijnen wel wat bijwerkingen. https://www.geneesmiddeleninformatieban ... h03871.pdf

Meestal begin je met een wat hogere dosis en bouwt dan langzaam af naar meestal 1 zakje per dag. Het is een uitgesproken middel voor gewrichtsklachten! En werkt ook tegen ontstekingen.

Ik heb het ook wel aan mijn paarden gegeven en gebruik het liever dan Metacam ( wat veel duurder is en ook veel bijwerkingen heeft).

Ik zou beginnen met de Buut en kijken hoe het paard reageert; als ze op een minimale dosis zich veel beter voelt kan je overwegen om haar nog een tijdje te laten lopen. Maar jij kan het beste beoordelen hoe ze nu in haar vel zit, zeker omdat er meerdere dingen mis zijn.

Een paard ( elk dier) leeft in het moment en heeft geen besef dat het dood zal gaan. Maar het heeft wel degelijk besef van pijn. Het is dus aan jou als eigenaar om te kijken of die pijn niet de overhand gaat nemen.

Het wordt overigens wel afgeraden bij mensen met astma, dat zal dus ook voor dieren gelden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 11:58 



 
Profiel   

ElCid schreef
Meestal begin je met een wat hogere dosis en bouwt dan langzaam af naar meestal 1 zakje per dag. Het is een uitgesproken middel voor gewrichtsklachten! En werkt ook tegen ontstekingen.
Ik heb het ook wel aan mijn paarden gegeven en gebruik het liever dan Metacam ( wat veel duurder is en ook veel bijwerkingen heeft).
Ik zou beginnen met de Buut en kijken hoe het paard reageert; als ze op een minimale dosis zich veel beter voelt kan je overwegen om haar nog een tijdje te laten lopen. Maar jij kan het beste beoordelen hoe ze nu in haar vel zit, zeker omdat er meerdere dingen mis zijn.

Mee eens, op zich kun je haar op Bute zetten, stel voor je zelf een limiet aan de dosis per dag, en bv ook aan hoe lang je het haar geeft. Zorg dat ze steeds hooi/voordroog tot haar beschikking heeft i.v.m. de Bute.
Kijk ook wat ze jou aangeeft, of ze alert blijft.
Op zich is het goed dat je zorgt dat ze met minder pijn/ongemak de rest van haar leven leeft. Het is aan jou om te bepalen hoe lang dat is. Je kunt maar 1x voor de dood kiezen. Blijf goed naar haar kijken, blijf haar voelen. Geniet nog even van haar. En maak foto's. Veel foto's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 12:41 



 
Profiel   

Mijn paard heeft ook nog twee weken op de buut gestaan voor we hem hebben laten euthanaseren. Hij werd er een compleet ander paard van wat voor ons bevestigde dat hij echt wel pijn had ook al liet hij dat eerder niet duidelijk zien. Het was bij mijn paard, en zo te horen bij de jouwe ook, iets wat niet meer ging verbeteren en dan vind ik euthanasie het meest eerlijk.

De dierenarts gaf toen ook aan dat buut absoluut geen langdurige oplossing is i.v.m. mogelijke (maag)klachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 12:45 



 
Profiel   

Buut zou voor mij alleen een tijdelijk hulpmiddel zijn.

Mijn merrie heeft een half jaar buut gehad, de laatste week (toen de afspraak om in te slapen al stond) 2 zakjes per dag. De laatste 2 dagen heeft ze daar van nog heel veel last van haar maag gekregen. Op het moment van inslapen was dat zelfs het grootste ongemak. Het is dus zeker niet zomaar wat.

Nog rijden als een paard niet zonder zware pijnstillers kan zou ik echt een no-go vinden.

Tijdelijk buut om nog even mooie herinneringen te kunnen maken vind ik geen probleem, maar het is geen blijvende oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 12:47 



 
Profiel   

Ik denk dat het paardwaardig is om haar te laten gaan, sterkte TS!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 12:53 



 
Profiel   

Mijn paard heb ik vorig jaar op de pijnstiller gezet na de vernietigde uitspraak van de dierenarts artrose...kleine opleving , daarna at hij niet meer van de pijnstiller, en was zich zelf niet meer, ik heb m laten gaan...missen kan ik m toch niet...maar aanzien dat hij geen vreugde meer had in zijn leven alleen nog pijn en ongemak was nog erger...sterkte met je beslissing

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 19:23 



 
Profiel   

24 is een mooie leeftijd en de meeste halen het het niet. Heel veel sterkte met de beslissing, wat je ook gaat doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 19:38 



 
Profiel   

ElCid schreef
Paardengriet schreef
RianneH schreef
Als je paard opleeft door de buut heb je eigenlijk je antwoord al, dat betekend dat leven zonder buut (te) pijnlijk is.. :knuffel: Buut is geen onschuldig poedertje, het is vrij zware medicatie die ook op langere termijn gevolgen kan hebben, onder andere voor de maag. Een leven lang op buut houdt toch meestal in dat het leven niet met vele jaren verlengt wordt.



Hier heb ik dus heel weinig informatie over gekregen en weet er ook echt niets van. Is het zo'n naar goedje ja? Ik dacht het te vergelijken met een soort paracetamol of ibuprofen.


Je kan het inderdaad vergelijken met een paracetamol, maar dan wel in een hoge dosis. Op zich is Buut een hele goede pijnstiller ( die zelfs bij mensen werd en wordt toegepast) maar het heeft, zoals alle medicijnen wel wat bijwerkingen. https://www.geneesmiddeleninformatieban ... h03871.pdf


Paracetamol is wel een hele onschuldige vergelijking.
Het actieve bestanddeel is een NSAID vergelijkbaar met ibuprofen/naproxen/diclofenac
Dit geeft idd maagproblemen, niet een heel onschuldig middel

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 19:45 



 
Profiel   

Mijn merrie had ook vanaf haar 18e artrose. Op haar 23e was ze regelmatig kreupel en besloten om haar op pensioen te zetten, maar dan wilde ik wel de bevestiging van de DA dat ze pijnvrij kon leven. Helaas bleek dit niet het geval. We hebben haar nog 2 weken op buut gezet en ze leefde helemaal op. Toen besloten om haar te laten gaan. Op de dag van het inslapen kwam ze haar stal niet meer uit, alsof ze wist dat het genoeg was geweest.

Ik ben blij dat ik dit besluit voor haar heb kunnen nemen en achteraf had ik het zelfs eerder moeten doen. Ze was met een paar seconden ook overleden, haar lichaam was echt op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 20:20 



 
Profiel   

Wat zegt je paard als je goed naar haar kijkt... is ze op aan het raken? Dan zou ik zeggen maak er een mooi voorjaar van en laat haar gaan op een mooie dag.

Heb je ook al natuurlijke pijnstillende middelen zoals duivelsklauw geprobeerd? Hoor daar nog wel eens goede verhalen over.

In ieder geval sterkte.... blijft moeilijk..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 20:24 



 
Profiel   

Update van vandaag; vannochtend was ze helemaal happy, zoals ik haar eigenlijk niet eerder zag zo druk. In de middag liep het al wat af toen ik haar pijnstilling kwam brengen (24 na eerste x pijnstilling) vanavond wilde ik er even testen of ze goed liep, dus even op het harde laten lopen. na 4 rondjes ongeveer op het harde liep ze weer niet goed.. ondanks de pijnstilling dus.

Ik geloof dat ik mijn beslissing heb gemaakt.. in hoeverre moet je nog verder dokteren.. .

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 22:01 



 
Profiel   

Moedige beslissing! Veel sterkte :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 22:13 



 
Profiel   

Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 08:11 



 
Profiel   

Als ze het goed doet met buut, prima toch. Als ik oud ben en klachten heb, maar goed kan leven met een pijnstiller doe ik dat toch ook. Denk er wel aan dat buut maagklachten kan geven en dat het dus beter is om er een maagbeschermer bij te geven zoals Ekygard.

Lees net je update, dan houdt het op. Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 08:25 



 
Profiel   

Paardengriet schreef
Update van vandaag; vannochtend was ze helemaal happy, zoals ik haar eigenlijk niet eerder zag zo druk. In de middag liep het al wat af toen ik haar pijnstilling kwam brengen (24 na eerste x pijnstilling) vanavond wilde ik er even testen of ze goed liep, dus even op het harde laten lopen. na 4 rondjes ongeveer op het harde liep ze weer niet goed.. ondanks de pijnstilling dus.

Ik geloof dat ik mijn beslissing heb gemaakt.. in hoeverre moet je nog verder dokteren.. .


De hoeven zijn wel goed?
Dus dat je dit echt kunt herleiden naar die artrose, dat ze niet zeer gevoelige zolen heeft of niet goed op de voeten staat?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 08:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 79 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen