Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Negatieve evaluatie

 
Profiel   

Ik zou graag even kort mijn werksituatie voorleggen. Ik werk sinds 2018 als statutair ambtenaar (België). Ik ben gestart als niveau b en heb na een jaar promotie gemaakt naar niv a.
Nu heeft mijn leidinggevende aangegeven dat ze niet tevreden is van mijn prestaties. Het komt er eigenlijk op neer dat ze vindt dat ik niet voldoe aan de eisen om daar te werken. Ik kan haar wel voor een deel begrepen maar weet nu helemaal niet meer welke oplossing er is. Ze kunnen me niet terug een niv b maken en voor een niv a presteer ik niet goed genoeg. Ze kunnen me niet onmiddellijk ontslaan daar is een ganse procedure voor. Als ik verder blijf werken werk ik aan mijn negatieve evaluatie. Zomaar in 1 2 3 iets anders vinden dat zal me ook niet lukken vrees ik.
Ik ben in november een lange tijd ziek geweest met een depressie en dat wordt me nu serieus aangerekend.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 21:50 



 
Profiel   

Zijn er concrete redenen waarom je leidinggevende niet tevreden is? Niet voldoen aan de eisen is een vrij vaag begrip. Je hebt de promotie gekregen, ook door je leidinggevende denk ik? Waarom kreeg je de promotie en is er iets veranderd waardoor je dit niet meer waar kunt maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 21:57 



 
Profiel   

Ik heb mijn promotie gekregen via een externe selectie. Ik hen dus niet rechtstreeks bij mijn huidige dienst de selectie gedaan.
Ik moet momenteel grote nota’s uitwerken en veel inzicht en samenhang vereisen en dat lukt mij niet. Ik geef haar daar ook gelijk in. Mijn nota’s zijn niet van dezelfde kwaliteit als van de andere medewerkers, hoe hard ik ook mijn best doe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 22:07 



 
Profiel   

Nele80 schreef
Ik heb mijn promotie gekregen via een externe selectie. Ik hen dus niet rechtstreeks bij mijn huidige dienst de selectie gedaan.
Ik moet momenteel grote nota’s uitwerken en veel inzicht en samenhang vereisen en dat lukt mij niet. Ik geef haar daar ook gelijk in. Mijn nota’s zijn niet van dezelfde kwaliteit als van de andere medewerkers, hoe hard ik ook mijn best doe.

En is er geen manier dat jouw leidinggevende je hierin kan helpen? Neem aan dat het ook tot haar taken behoort om medewerkers te ondersteunen en te helpen verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 22:10 



 
Profiel   

Huh, maar heb je niet concreet besproken wat de gevolgen van deze evaluatie zijn dan?
Je werkgever zal toch concreet moete aangeven hoe nu verder. Gaan ze je contract beëindigen? Is er een ontwikkelplan? Moet je binnen x maanden laten zien dat je het wel beheerst?
Daar kan bokt helemaal niks over zeggen, dat moet je echt met je werkgever bespreken.

Bijzonder trouwens dat je een promotie hebt gekregen terwijl je niet aan de eisen voldoet. En terwijl je dat zelf weet ook. Wat was de reden dat jij voor die promotie ging?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 22:13 



 
Profiel   

Heb je een vast contract? Of een tijdelijk contract?
Indien tijdelijk contract, dan zullen ze je contract niet verlengen als je niet verbeterd.
Vast contract? Dan hebben ze na je evaluatiie vastgelegd in je dossier welke punten besproken zijn. Ze gaan je nu beter in de gaten houden en rapporteren wat er gebeurt en of je verbetert of niet. Zo niet, dan kunnen ze na een x aantal maanden en goede dossiervoering een ontslagvergunning aanvragen. En dan zullen ze je alsnog ontslaan. Het is niet zeer makkelijk om een vergunning te krijgen, maar wel makkelijker dan bv 3 jaar geleden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 22:26 



 
Profiel   

Ik ben vast benoemd en kan dus niet zomaar mijn ontslag krijgen. Dat is een ganse procedure met officiële negatieve evaluaties. Nu is er enkel een gesprek geweest en is de officiële procedure nog niet gestart. Ik moet mijn job dus gewoon blijven verder doen. Er wordt van mij verwacht dat ik de taken uitvoer zonder extra ondersteuning. Er is nog niet besproken wat er verder zal gebeuren.
Het is niet dat ik de job gekregen heb zonder te voldoen aan de vereisten. In het begin waren er veel diversere opdrachten maar veel van die zijn weggevallen. Het eerste jaar heb ik ook de job goed uitgevoerd. Ik ben voor de promotie gegaan omdat het werk en de materie mij echt liggen. Door ziek te zijn is men het vertrouwen in mij verloren. Dat zeggen ze ook zo.
Ook het feit dat we al 1 jaar verplicht thuiswerken heeft mij geen goed gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 22:34 



 
Profiel   

Wellicht is het dan toch niet een gek idee om iets anders te zoeken in je eigeen tempo? Als ze zich zo uiten over je, kun je ervan uit gaan dat ze de procedure wel gaan starten en je dus op een gegeven moment met spoed opzoek moet naar een andere baan.
Ik lees eerder dat deze baan je simpelweg niet lukt en dat de kwaliteit van je werk dermate slechter is dan die van je collega's. Dat kan niet goed gaan. Je bent bekend met depressie, welliccht burnout klachten of het een is voortgevloeit uit het ander.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 22:44 



 
Profiel   

En terug naar het vorige niveau met behoud van salaris? Soms is er veel mogelijk bij de overheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 22:45 



 
Profiel   

Terug naar vorig niveau lukt niet. Ook niet zonder behoud van loon. Want dat zou voor mij wel een oplossing zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 22:58 



 
Profiel   

Je moet toch ondersteuning kunnen krijgen voor de punten die niet voldoen? Ik zou daar expliciet en schriftelijk om vragen, ook niet bevestigen dat je niet voldoet. Formuleren als in punten die volgens de evaluator als werkpunten worden gezien. Ook kan je bij de vakbond informeren naar wat gangbaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 23:07 



 
Profiel   

Als je lid bent van een vakbond of een rechtsbijstand verzekering hebt die ook arbeidsconflicten dekt zou ik die eens bellen. Of iets als het juridisch loket (ik weet niet of je dat in België ook hebt)

Ik vind het een beetje vreemd dat jou ziekte word genoemd in de beoordeling. Ik ben weet er niet super veel van, en al helemaal niet of het in België hetzelfde werkt maar ik heb altijd begrepen dat dat eigenlijk niet is toegestaan. Was het een officiële beoordeling, heb je m ook op papier? Of meer een waarschuwing/informeler gesprek?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 23:09 



 
Profiel   

En als je zelf ook denkt dat je je werk niet volgens de eisen uitvoert en het misschien te hoog gegrepen is, dan is ander werk zoeken misschien een betere optie?

Je zegt zelf met een depressie thuis gezeten te hebben? Is dat misschien ook van invloed op je prestaties?
Ik kan zelf na depressie/burnout klachten helaas (voorlopig) niet fulltime werken. Klinkt heel stom, maar het is al gauw te veel voor me en dan blokkeer ik. Komt mijn werk ook niet ten goede.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 23:11 



 
Profiel   

Nele80 schreef
Terug naar vorig niveau lukt niet. Ook niet zonder behoud van loon. Want dat zou voor mij wel een oplossing zijn.

Is die functie opgeheven, zijn er geen vacatures in of willen ze je er niet terug plaatsen?

Wat ik hoor in je berichten is onzekerheid. Dat zou zomaar een staartje van je ziek zijn kunnen zijn.
Heb je een bedrijfsarts? Probeer eens voor te leggen wat de situatie met je doet.
Maar wellicht om tafel gaan zitten om ander werk binnen het bedrijf, of een manier om de werkdruk aan te kunnen.
Bedenk je ook dat een depressie een heel diep dal is waar mensen niet binnen een maandje uitgekomen zijn.
Zeker in een herstelperiode kan het zijn dat je functioneren (tijdelijk) lager is. Maar mensen die gevoelig zijn voor depressies kunnen ook getriggerd worden door bijvoorbeeld een hoge werkdruk.
Werken " onder" je kunnen kan zorgen voor meer stabiliteit. Maar daar moet je werkgever wrl aan mee willen werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 23:27 



 
Profiel   

Oh ik kan zo boos worden van dit soort dingen.

Ik werk zelf sinds een jaar of zes bij een overheidsfirma in België, daarvoor heb ik altijd in grote (privé) bedrijven gewerkt. En ja, je hebt erg veel zekerheid bij een overheidsbedrijf, ze kunnen je niet zomaar ontslaan en je zal niet zomaar plots zonder werk zitten. Maar verdorie, bedrijfsvoering, leidinggeven, personeelsbeheer, dat loopt allemaal radicaal vierkant. Wat ik, tussen de lijnen door, bij jou hoor is dat je wél bekwaam bent en je job wél kan. Je ben door je selectie geraakt, je hebt de job goed uitgevoerd. Maar je komt uit een moeilijke periode en dan is meteen teruggaan naar dat niveau zonder bijkomende ondersteuning gewoon héél erg moeilijk. Ben je wel meteen 100% terug aan het werk gegaan? En lukt dat, mentaal dan? Als ik het goed begrijp, heb je ook geen duidelijk ontwikkelingsplan gekregen? Geen duidelijke verbeterpunten? (heel erg herkenbaar hoor)

Is natuurlijk heel makkelijk van een leidinggevende, gewoon een negatieve evaluatie op je bord gooien zonder meer. Zit er een vertrouwenspersoon bij jullie? Want als ik je verhaal zo hoor (combinatie van misschien mentaal nog niet 100% staan, daarop afgerekend worden en geen concrete werkpunten gekregen), is dat misschien wel iemand om eens aan te spreken. Als dat een stap te ver is voor jou en je denkt dat je leidinggevende wel aanspreekbaar is, vraag er dan zeker rechtstreeks even naar.... Je geeft ook aan dat je't moeilijk hebt om zoveel van thuis uit te werken. Waarin is dit moeilijk voor jou? Concentratie thuis? Contact collega's? .... Zijn er daar dingen die je (op één of andere creatieve manier) kan verbeteren?


(Voor degene die onze geweldige Belgische overheid als werkgever niet kennen: promotie maken naar een hoger niveau is meestal met nationaal georganiseerde selectieproeven, dus niet intern op je eigen werkplaats door je leidinggevende die vindt dat je het verdient. Eenmaal in dat hoger niveau, kan je ook niet terug naar een functie in een lager niveau, zélfs niet als je daar zelf voor wilt kiezen en oké bent met dat lagere loon. Als je statutair aangenomen bent, kan je niet zomaar ontslagen worden. Dat is een procedure waarbij er x-aantal negatieve evaluaties moeten zijn. Nu is dat ook wel relatief, want als het verloopt zoals in dit geval, waarbij geen ontwikkelingsplan of werkpunten gegeven worden en je op basis daarvan ontslagen zou worden, is dat wel voer voor de vakbond)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 10:39 



 

Nele80 schreef
Ik ben vast benoemd en kan dus niet zomaar mijn ontslag krijgen. Dat is een ganse procedure met officiële negatieve evaluaties. Nu is er enkel een gesprek geweest en is de officiële procedure nog niet gestart. Ik moet mijn job dus gewoon blijven verder doen. Er wordt van mij verwacht dat ik de taken uitvoer zonder extra ondersteuning. Er is nog niet besproken wat er verder zal gebeuren.
Het is niet dat ik de job gekregen heb zonder te voldoen aan de vereisten. In het begin waren er veel diversere opdrachten maar veel van die zijn weggevallen. Het eerste jaar heb ik ook de job goed uitgevoerd. Ik ben voor de promotie gegaan omdat het werk en de materie mij echt liggen. Door ziek te zijn is men het vertrouwen in mij verloren. Dat zeggen ze ook zo.
Ook het feit dat we al 1 jaar verplicht thuiswerken heeft mij geen goed gedaan.

Als het werk en de materie je echt liggen, wil je werkgever je dan niet helpen met trainingen, curssussen, opleidingen om de functie straks wel weer naar behoren te vervullen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 10:46 



 
Profiel   

Hmm, ik ben best onderlegd in arbeidsrecht maar het Nederlandse en niet het Belgische. Kun jij je werk nog naar eer en geweten uitvoeren? Want ik hoor dat zowel jij als de leidinggevende daar geen vertrouwen meer in hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 10:49 



 
Profiel   

Tip 1. Laat je niet door één negatieve evaluatie zo de grond in praten dat je denkt het werk niet meer te kunnen. Nu kun je het niet, maar je bent niet voor niets ooit benoemd dus je hebt het wel in je. Het thuiswerken in combinatie met jouw persoonlijke ziek zijn heeft je denk ik de das om gedaan.

Tip 2. Ik heb aardig wat kennis van het Nederlandse arbeidsrecht ook het ambtenaren recht maar niet van het Belgische. In Nederland is het zo dat er altijd een inspanning moet worden gedaan (aan beide kanten!) voor herstel van arbeidsvermogen, dus mijn tip zou zijn laat het daarop aan komen. Herstelplan. En daarbij voor jou coaching op zelfvertrouwen en empowerment want dat ben je door je depressie soort van kwijt :(:)

Tip 3. Probeer in positieve scenario's te denken. VOor jezelf. Zonder je werkgever in je achterhoofd. Wat wil je? Wat kun je? Wat is financieel mogelijk (dus niet onmogelijk :P ). Dat helpt.

Heel veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 10:54 



 
Profiel   

Je bent nog maar een paar maanden geleden ziek geweest, vind je het gek dat het je niet lukt om goed te presteren. Dat is heel normaal en mag jij jezelf persoonlijk absoluut NIET kwalijk nemen. :(:)

Heb je een vertrouwenspersoon binnen je bedrijf?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 10:58 



 
Profiel   

Ik vind het nogal kort door de bocht om gewoonweg te zeggen je doet het niet doet en dan vervolgens geen begeleiding te bieden. Dat moet je als werkgever toch ook niet willen (ongeacht of het in Nederland of Belgie is)? Zeker als door de selectie procedure blijkt dat je de capaciteiten in huis hebt :)
Hou je daar ook zeker aan vast TS, een negatieve beoordeling wil nog niet zeggen dat je het ook niet kunt. Zie het vooral als meetmoment zodat je weer hoe de verhoudingen liggen.
Hoe voel je je op het moment, heb je de energie om te voldoen aan de gewenste niveau? Als je daar de energie niet voor hebt dan kan je misschien beter op zoek naar een andere baan. Altijd op je tenen moeten lopen is niet prettig, zeker niet als je uit een depressie komt.

Als je verder zou willen in deze functie dan zou ik nog een keer het gesprek aangaan met je leidinggevende en aangeven dat je wilt werken aan de negatieve punten maar dat je daar wel wat hulp bij kunt gebruiken. Zijn er mogelijkheden voor interne of externe opleidingen? Kunnen ze misschien een senior collega aanstellen als mentor? Kan de HR afdeling hier in bemiddelen?

Wat je ook doet, ga vooral niet aan jezelf twijfelen. Je hebt al laten zien dat je het kunt! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 11:22 



 
Profiel   

https://www.vlaanderen.be/juridisch-advies (hier staat iets over gratis juridisch advies in België)

Het is niet gek dat het door je depressie niet lukt om hoge prestaties te leveren, maar het lijkt mij niet dat je daar anders door behandeld mag worden (en in Nederland zou je sowieso pas ontslagen mogen worden na 2 jaar ziekte of een flink dossier op andere punten). Ik zou zelf gaan voor juridisch advies inwinnen en dan het gesprek aangaan. Wat moet er verbetert worden en hoe kun je dat het beste aanpakken? Is er een collega expert op dat vlak, dat je wellicht eens mee kan kijken hoe die collega het aanpakt? Het feit dat je door de selectieprocedure bent gekomen, zou je in je hoofd moeten houden. Je bent er door gekomen, dus de potentie is er wel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 11:37 



 
Profiel   

Kun je niet zelf een specifieke cursus doen om dat ene onderdeel onder de knie te krijgen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 22:17 



 
Profiel   

Ik heb ondertussen contact gehad met onze vertrouwenspersoon. Tijdens mijn ziekte ben ik ook met hem in contact gebleven dus hij ken mij en mijn situatie behoorlijk goed. Volgens hem is er wel een oplossing mogelijk en hij zal samen met mij, de arbeidsgeneesheer en mijn huisarts samenzitten.
Dit geeft mij terug moed. Ik doe mij werk qua inhoud heel graag met ik zit nu niet in het juiste team. Dit komt zoals jullie ook al aangegeven hebben deels door mijn onzekerheid die nog het gevolg is van mijn depressie. Als het mijn gezondheid ten goede komt om een stapje terug te zetten dan heb ik daar helemaal geen probleem mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 11:01 



 
Profiel   

Heel goed TS, fijn dat die persoon in oplossingen denkt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 11:03 



 
Profiel   

Hey TS, goed dat je contact hebt opgenomen met de vertrouwenspersoon en dat er nu naar een oplossing gezocht wordt.
Heel veel succes met het gesprek!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 11:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen