Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 92 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mensgericht kattenras

 
Profiel   

Ik loop een beetje op de zaken vooruit, maar een goed voorbereid mens...

Hoe dan ook, 1,5 week geleden heb ik een van mijn katten moeten laten gaan, ben er nog steeds kapot van...

Het verliezen van mijn lieve kat heeft me ook laten nadenken. Zijn broer is er gelukkig nog en ik heb nog een bangig katje. Deze is dus weinig gezellig :+
Gelukkig is de andere kat juist heel aanwezig en gezellig. Deze kat is het liefst de hele dag dicht bij mij in de buurt, hij luistert enorm goed voor een kat en kan zelfs wat kunstjes (ooit als een grapje begonnen, zo gaan die dingen :+)
Maar, ook deze kat is inmiddels 15.5 jaar en heeft al 3 jaar diabetes, gelukkig wel stabiel. Maar goed, je weet dat ook hij z'n langste tijd heeft gehad...

Nu heb ik voor mezelf besloten om na hem 2 kittens te nemen. Raskatten bij voorkeur en graag een ras waar niet te veel ziektes in voorkomen. Ik snap dat je zo iets niet uitsluit, maar er zijn genoeg rassen met erfelijke aandoeningen.
Bijna net zo belangrijk, vind ik, dat het ras er om bekend staat heel mens gericht te zijn. Ik woon alleen en als ik thuis ben, is het wel gezellig als de kat er ook bij is.

Mijn huidige katten en de recent overleden kat zijn allen boerderij katten. Ik ben dus helemaal niet bekend in het wereldje van de ras katten en ik zou graag voordien kennis willen maken met verschillende rassen. Mocht mijn andere kat onverhoopt komen te overlijden, wil ik geen onbedachte, emotionele beslissingen maken en met kittens thuis komen waar eigenlijk m'n hart niet echt bij ligt.

Budget is niet echt relevant, voor de perfecte huisgenoten heb ik best wat over.
Ik ben mij er van bewust dat elke kat zijn eigen karakter heeft en je er niet vanuit kan gaan dat van een bepaald ras, de katten altijd mensgericht zullen zijn :)

Even op een rijtje:
- geen enorme lijst met erfelijke aandoeningen
- mensgericht
- tsja, bij voorkeur een prominent uiterlijk: mooie kleurtje, mooie ogen, mag zeker!
- liever niet al te vocaal

Roept u maar en als jullie cattery's/fok verenigingen weten, dan graag!

Ps. Het is toch niet raar om bij voorbaat al eens kennis te komen maken met een ras?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 16:25 



 
Profiel   

Ik heb een Brits Korthaar. Was daar eigenlijk niet naar op zoek, maar ze zat in het asiel en ik was meteen verkocht!

Het is een heel lief en aanhankelijk ras. Mijne praat best veel, maar dat zijn zachte miauwtjes.

Chocoladekleurig trouwens met amberkleurige ogen.


Laatst bijgewerkt door Tiggs op 24-02-21 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 16:30 



 
Profiel   

Een Abessijn! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 16:30 



 
Profiel   

Ik zou ook zeker nadenken of je een borstelkat wil of dat de vacht in principe zelfonderhoudend moet zijn (of zelfs kort).

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 16:31 



 
Profiel   

mensgericht: ragdoll, en dan liefst een kruising om te voorkomen dat er ras gerelateerde ziekten optreden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 16:32 



 
Profiel   

Als je mensgericht zoekt, zit je met een abessijn of somali heel goed! Ik vind ze zelf schitterend, maar ja, daarom heb ik ze ook (en ook een tijd gefokt). Abessijn is de korthaar-smaak, somali de langharige. Qua gedrag zijn ze ontzettend gezellig, mensgericht, speels, 'behulpzaam' (je hebt nog nooit een bed opgemaakt zoals je dat onder supervisie van een somali kan...). Vaak wel een stuk vocaler dan een htk maar niet zo knoepersluid als een siamees of andere 'oosterling'.
Qua ziektes valt het mee; op de meest heftige dingen wordt getest en een goede fokker let hierop.
Hier een plaatje van mijn twee heren; links de langhaar en rechts de korthaar [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 16:34 



 
Profiel   

Brits korthaar! Rustig en mensgericht. Of bij een volwassen kat kijken waar dit karakter van bekend is. Zo zijn wij aan de liefste goedzak gekomen. Toen al wel 10 maar echt een top karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 16:35 



 
Profiel   

Haarbal schreef
Een Abessijn! :D


:j

Om die redenen hebben wij ook voor een Abessijn gekozen! We wilden na enkel maar asielkatten, die we doodgraag zagen maar die allebei op oudere leeftijd geadopteerd zijn en al na enkele jaren aan ziektes (kattenaids en nierfalen) overleden zijn, een kitten en dan van een quasi gezond ras. Een aanhankelijke kat (type 'hond onder de katten') vonden wij ook belangrijk. En speels, actief, vrolijk, ondernemend... prachtig uiterlijk was mooi meegenomen <3

We hebben sinds december onze Abessijn in huis en zijn helemaal verkocht <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 16:36 



 
Profiel   

Het hangt er ook een beetje vanaf wat je bedoelt met mens gericht. Ik heb een abessijn die altijd overal voor in is (jeeeej laten we de vaatwasser in ruimen, ik help je wel!!!!), maar mijn ragdoll kruising ligt waar je haar neerlegt, die drapeer ik echt op schoot en blijft dan ook liggen. Mijn kinderen bouwen hutten voor haar en je zou haar zo kleertjes aan kunnen doen (doe we niet echt hoor) en dat zou ze nog leuk vinden ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 16:38 



 
Profiel   

Ik ben dol op mijn ragdolls <3 komen heerlijk bij je knuffelen, op schoot of naast je liggen. Of gewoon in de vensterbank in de buurt... Heerlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 16:41 



 
Profiel   

Savannah! <3 Wij hebben 2 savannahs en ze zijn echt geweldig <3
Ons poesje (waar wij mee gaan fokken) Zijn wel oude foto's heb op de pc geen nieuwere staan
[ img ]
[ img ]

En onze gacastreerde kater
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 16:48 



 
Profiel   

Maine Coon! Heel mensgericht, niet erg vocaal en een echte grappenmaker. Die van ons apporteert als een hondje <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 16:57 



 
Profiel   

Een Turkse Van, de hond onder de katten, zeer mensgericht, luistert goed, maar geeft wel antwoord en wil graag het laatste woord hebben!
Een Turkse Van is langharig, kan 2 verschillende gekleurde ogen hebben, is grotendeels wit. Mijn vorige was met zwart en nu heb ik er 1 met rood.
Mijn huidige kat vertelt mij precies op tijd dat het bedtijd is en 's morgens dat het tijd is om op te staan :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 17:03 



 
Profiel   

Wij hebben twee maine coons. Ze willen de hele dag bij je in de buurt zijn, staan er direct met hun neus bovenop als je iets aan het doen bent, ik heb hele gesprekken met ze en ze willen het liefst de hele dag spelen met hengels met veertjes eraan. Dus in die zin zijn ze supermensgericht. Ze zijn ook ontzettend grappig, ze maken hele rare sprongen om je aandacht te trekken en zitten soms op plekken in huis dat je denkt 'hoe ben je daar nou terecht gekomen'? Ze zijn heel expressief.
Echter komen ze niet op schoot liggen of op de bank tegen je aan. Ze vinden even kroelen heel gezellig, maar echt 'knuffelkatten' zijn het niet. Dus ik denk dat er hier op een dag ter aanvulling ook nog een ragdoll bij komt O:)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 17:09 



 
Profiel   

Een oosterling :j
Wel goed opletten wat betreft doorfokken. Maar bijvoorbeeld de balinees of oosters langjaar zijn safe. Thai siamees dacht ik ook.
Heerlijke kletskousen, heel gezellig, heel aanwezig :D
Wel met 2 katten houden, want ze houden van gezelschap en stapelen <3
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 17:12 



 
Profiel   

Ik denk dat je gewoon eens wat rassen moet bekijken en eventueel wat fokkers een berichtje zou moeten sturen. Iedere kat is anders. Ik zelf fok abessijnen en somali’s. Mijn aby’s zijn ontzettend mens gericht. Waar wij zijn, zijn de dames ook. Op de wc, de douche overal. Als je niet te ver weg woont (of wel en dat stuk wilt rijden.) ben je van harte welkom om hier kennis te komen maken.
Wij testen op best veel. De meest voorkomende ziektes in dit ras (uitleg staat op mijn site) worden hier getest en daar zijn beide dames vrij in. (Geen drager of niks)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 17:13 



 
Profiel   

Een Brit!

Heerlijk mensgericht en als we thuis zijn altijd in de buurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 17:16 



 
Profiel   

Ik heb Ocicats. Ontzettend mensgericht, waar ik ben, zijn zij ook. Lijken heel veel op Abessijnen qua karakter, wat ook niet anders kan gezien ze daar van afstammen. Ik heb twee spotteds, een chocolate en een lavender.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 17:18 



 
Profiel   

Ik ben opgegroeid in een huis met conisch rexen.. En wat een heerlijk, mensgericht ras is dit.. Zijn soms net honden wat dat betreft. Liggen graag bij je, en lekker makkelijk qua vacht verzorging (gewoon niet haha).

Het type en vacht moet je wel aanspreken, ik vind ze prachtig!
[ img ]

Oja, en alle kleuren zijn toegestaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 17:19 



 
Profiel   

Ragdolls zeker, en ik heb ook een paar heel aanhankelijke heilige birmanen gehad. Heerlijke katten waren dat, heel zachtaardig en dol op continue aandacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 17:22 



 
Profiel   

Hier ook absoluut de ragdoll!
Lief, aanhankelijk en enorm mensgericht. Slapen liefst tegen je aan op bed. Wanneer je tv kijkt op schoot en wanneer je thuis komt voor de deur.

Als ik wel eens weg na naar mijn werk is de ene aan het miauwen voor het raam. :+

Onze twee exemplaren

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 17:22 



 
Profiel   

Misschien heb je wat aan deze site, aangezien ik hier veel rassen zie die toch wel veel ziektes hebben. Britse korthaar is bijvoorbeeld echt geen gezond ras. Ragdoll ook niet :n

https://www.dierenrecht.nl/raskattenwijzer

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 17:25 



 
Profiel   

Ragdoll. <3

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 17:28 



 
Profiel   

Siberische boskat heeft weinig ziekte problemen, is mensgericht en (vind ik) een mooi uiterlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 17:31 



 
Profiel   

Ik heb twee Bengalen. Ze kunnen echter wel vocaal zijn. Al vallen die van mij wel mee.
Ze zijn wel overal waar ik ben.
Zo liggen we op de bank..
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 17:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 92 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen