Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 9 [ 221 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Is onderhandelen verleden tijd?

 
Profiel   

Hey bokkers,

Ik verkoop veel online, en merk op dat mensen de laatste tijd steeds minder onderhandelen.
Ik zet mijn spullen altijd ietsje duurder online dan mijn minimumprijs, zodat er altijd nog wat onderhandeld kan worden. Zo krijg ik meestal nog wel een acceptabel bedrag ervoor.

Maar de laatste tijd is het eerder "oh nee, laat maar, je vraagprijs is te duur" dan dat je dan een tegenbod krijgt.

Is dit meer mensen opgevallen of ben ik de enige met deze ervaring?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 20:34 



 
Profiel   

Zelfde ervaring ja.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 20:48 



 
Profiel   

Nala schreef
Hey bokkers,

Ik verkoop veel online, en merk op dat mensen de laatste tijd steeds minder onderhandelen.
Ik zet mijn spullen altijd ietsje duurder online dan mijn minimumprijs, zodat er altijd nog wat onderhandeld kan worden. Zo krijg ik meestal nog wel een acceptabel bedrag ervoor.

Maar de laatste tijd is het eerder "oh nee, laat maar, je vraagprijs is te duur" dan dat je dan een tegenbod krijgt.

Is dit meer mensen opgevallen of ben ik de enige met deze ervaring?


Ja dat heb ik ook! Dan horen ze de vraagprijs en haken ze direct af zonder een tegenbod te doen, ben best bereid om te onderhandelen en te zakken in de prijs.

Ik verkocht vrijwel niks online naar wegens overlijden paard nu heel veel te koop, en wil ook van sommige spullen ook gewoon af, maar alles is nog super netjes dus ja een bod van €17,50 op een dekje die 1x gebruikt is met een nieuwwaarde van €60,- ga ik niet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 20:48 



 
Profiel   

Nee dat is niet mijn ervaring, ik heb eigenlijk zelden dat iemand gewoon akkoord gaat met mijn prijs. Toevallig laatst een keer en ik was echt verbaasd. Meestal krijg ik gewoon een bod, daar ga ik of mee akkoord of ik laat weten voor welke prijs het wel weg mag. Echt hard core onderhandelen, dus heen en weer spelen, heb ik zelden maar daar heb ik de spullen ook niet naar denk ik omdat het toch vooral tientjeswerk is wat ik verkoop.

Maar wat ik even niet snap, je vraagprijs staat toch normaal gesproken al bij de advertentie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 20:51 



 
Profiel   

Als ik iets gelijk kwijt wil zet ik een lage prijs , soms bieden ze lager maarja dan ben ik het maar kwijt .. sommige dingen zonder haast zet ik iets hoger en dan bieden ze lager maar dan ben ik ook okee ermee

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 21:00 



 
Profiel   

Alwiene schreef
Nee dat is niet mijn ervaring, ik heb eigenlijk zelden dat iemand gewoon akkoord gaat met mijn prijs. Toevallig laatst een keer en ik was echt verbaasd. Meestal krijg ik gewoon een bod, daar ga ik of mee akkoord of ik laat weten voor welke prijs het wel weg mag. Echt hard core onderhandelen, dus heen en weer spelen, heb ik zelden maar daar heb ik de spullen ook niet naar denk ik omdat het toch vooral tientjeswerk is wat ik verkoop.

Maar wat ik even niet snap, je vraagprijs staat toch normaal gesproken al bij de advertentie?


Ja inderdaad, maar soms willen mensen maar een deel van wat ik als "set" aanbied, dus dan niet. Ik verwacht ook geen echt heen en weer, maar als ik iets voor 50 online zet heb ik eigenlijk iets van 45 inclusief verzendkosten ofzo in mijn hoofd, dus er kan dan best wat af. Maar vaak is het antwoord dan al van nee, 50 is te veel, punt. Alsof het een prijskaartje in een winkel is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 21:01 



 
Profiel   

Ik krijg alleen maar belachelijke biedingen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 21:08 



 
Profiel   

Die ervaring heb ik minder, mensen onderhandelen nog wel.
Alhoewel... Ik vind vooral “wat is je laagste prijs?” of “wat is het laagst mogelijke bod?” hele bijzondere vragen die ik in de afgelopen tijd heb gekregen. Het zal wel aan mij liggen, maar dat vind ik geen onderhandelen. Bied wat je het waard vindt, dan kijk ik wel of ik daarin mee ga of doe ik een tegenbod. Als ik dat aangeef dan haken mensen ook af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 21:20 



 
Profiel   

Ik haat onderhandelen. Ik koop iets voor de vraagprijs of ik koop het niet. Altijd al. Weet niet waarom anderen het nu opeens ook niet meer doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 21:22 



 
Profiel   

Ik ben denk ik zo'n afhaker. Ik haat afdingen, en verwacht dat als ik de prijs vraag ik de prijs te horen krijg waar het voor weg mag.. En niet een "prijs die wat hoger ligt waar dan wat vanaf gepraat moet worden". Snap het ook niet, als jij zegt wat je er voor wilt hebben, zeg ik wel of ik dat goed vind.

Bijna net zo vervelend als "wat bied je?" als antwoord te krijgen op een vraag naar de prijs :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 21:23 



 
Profiel   

01San schreef
Als ik iets gelijk kwijt wil zet ik een lage prijs , soms bieden ze lager maarja dan ben ik het maar kwijt .. sommige dingen zonder haast zet ik iets hoger en dan bieden ze lager maar dan ben ik ook okee ermee


Ookal wil ik er vanaf ga ik niet een dekje verkopen voor €17,50 welke een nieuwwaarde heeft van €60,-... dekje is 2x gebruikt :) moet wel realistisch blijven

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 21:25 



 
Profiel   

Nouja voor mij is het vooral een geval, eens kijken hoeveel ik ervoor kan vangen. Als ik 'm voor het voor mij laagst acceptabele bod online zet ga ik er nooit meer voor krijgen dan dat. Op deze manier heb ik vaak al eens tussen de 50 en 200 euro meer ervoor gekregen als ik "nodig" vond, maar dat is natuurlijk altijd alleen maar mooi meegenomen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 21:28 



 
Profiel   

mysa schreef
Ik haat onderhandelen. Ik koop iets voor de vraagprijs of ik koop het niet. Altijd al. Weet niet waarom anderen het nu opeens ook niet meer doen.


Ik ben dus hetzelfde, maar blijkbaar zijn wij in de minderheid.
Mijn schoonmoeder die ook regelmatig wat te koop zet, krijgt standaard berichtjes waarin mensen afdingen (maar dat wil zij dan weer net niet, ze wil haar verkoopsprijs krijgen).


Ik zou iets kunnen zeggen over Nederlanders, maar ik zal dat maar niet doen zeker _O- _O- :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 21:32 



 
Profiel   

mar_fay schreef
Die ervaring heb ik minder, mensen onderhandelen nog wel.
Alhoewel... Ik vind vooral “wat is je laagste prijs?” of “wat is het laagst mogelijke bod?” hele bijzondere vragen die ik in de afgelopen tijd heb gekregen. Het zal wel aan mij liggen, maar dat vind ik geen onderhandelen. Bied wat je het waard vindt, dan kijk ik wel of ik daarin mee ga of doe ik een tegenbod. Als ik dat aangeef dan haken mensen ook af.


Vooral wat is je laagste prijs :') nou er staat 20 maar speciaal voor jou dan 19.99

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 21:34 



 
Profiel   

Nala schreef
Nouja voor mij is het vooral een geval, eens kijken hoeveel ik ervoor kan vangen. Als ik 'm voor het voor mij laagst acceptabele bod online zet ga ik er nooit meer voor krijgen dan dat. Op deze manier heb ik vaak al eens tussen de 50 en 200 euro meer ervoor gekregen als ik "nodig" vond, maar dat is natuurlijk altijd alleen maar mooi meegenomen!


Herkenbaar, als ik neerzet wat ik ervoor wil hebben gaan mensen er sowieso onder zitten. Altijd. Dus hoger insteken geeft me op zijn minst een beetje onderhandelingsruimte. Maar laatst idd ook iets neergezet voor 80 euro wat ik zelf pittig aan de prijs vond, maar ik verwachtte dat er flink op onderhandeld zou worden. Dus ik vermoedde dat ik op zijn minst moest rekenen op dat ik de verzendkosten zou moeten betalen of bij ophalen dat hij richtig de 65 onderhandeld zou worden. Krijg ik een klant die mijn prijs prima vind en alleen nog wat vragen beantwoord wil hebben maar de prijs was meteen akkoord en hij heeft ook nog zelf de verzendkosten erbij betaald. Ik was aangenaam verrast :D

Edit: Vragen naar de beste of laagste prijs vind ik niet zo erg, niet iedereen heeft zin in het spel van onderhandelen. Vragen naar je laagste prijs en dan daar een bod onder doen, dát vind ik wel hondsbrutaal en dan ben ik eigenlijk ook al wel meteen klaar met je ook :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 21:36 



 
Profiel   

Ik probeerde laatst voor schaatsen ook te onderhandelen, gewoon flink onder de vraagprijs bieden maar daar waren mensen echt niet blij mee. Dat is echt dacht 'joh, zo hoort onderhandelen.' Maar goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 21:37 



 
Profiel   

Alwiene schreef
Nala schreef
Nouja voor mij is het vooral een geval, eens kijken hoeveel ik ervoor kan vangen. Als ik 'm voor het voor mij laagst acceptabele bod online zet ga ik er nooit meer voor krijgen dan dat. Op deze manier heb ik vaak al eens tussen de 50 en 200 euro meer ervoor gekregen als ik "nodig" vond, maar dat is natuurlijk altijd alleen maar mooi meegenomen!


Herkenbaar, als ik neerzet wat ik ervoor wil hebben gaan mensen er sowieso onder zitten. Altijd. Dus hoger insteken geeft me op zijn minst een beetje onderhandelingsruimte. Maar laatst idd ook iets neergezet voor 80 euro wat ik zelf pittig aan de prijs vond, maar ik verwachtte dat er flink op onderhandeld zou worden. Dus ik vermoedde dat ik op zijn minst moest rekenen op dat ik de verzendkosten zou moeten betalen of bij ophalen dat hij richtig de 65 onderhandeld zou worden. Krijg ik een klant die mijn prijs prima vind en alleen nog wat vragen beantwoord wil hebben maar de prijs was meteen akkoord en hij heeft ook nog zelf de verzendkosten erbij betaald. Ik was aangenaam verrast :D

Edit: Vragen naar de beste of laagste prijs vind ik niet zo erg, niet iedereen heeft zin in het spel van onderhandelen. Vragen naar je laagste prijs en dan daar een bod onder doen, dát vind ik wel hondsbrutaal en dan ben ik eigenlijk ook al wel meteen klaar met je ook :=


Dat is fijn!
Ik zet het er inderdaad net als anderen voor een acceptabele prijs op, die ik ook gewoon het liefste zou krijgen. Daar kan eventueel enigszins over onderhandeld worden, maar ik vind niet dat ik zelf al onder een redelijke prijs hoef te gaan zitten.
Ik heb meer de neiging om er dan meer bovenop te doen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 21:42 



 
Profiel   

Ik vind het zelf erg vervelend als er geen prijs bij staat.

Dan zal ik er naar vragen als ik interesse heb. Maar soms is het me dan te duur dan reageer ik ook zoals in de OP. :j

En 'doe maar een bod' is helemaal vreselijk.
Bied je 50, heeft de verkoper 100 in zn hoofd. Zeg dan gelijk je vp maar 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 21:51 



 
Profiel   

Ook mijn ervaring dat veel mensen onderhandelen niet meer begrijpen.
Zou het iets zijn van jongere?
Niet veroordelend bedoeld maar dat idee heb ik wel vaker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 21:56 



 
Profiel   

onderhandelen gebeurd voor mijn gevoel nog net zo vaak, al vind ik het wel erg fijn als producten gewoon met een vraagprijs worden aangeboden.
Ik heb bijna altijd wel wat speelruimte met producten.
Of dat ik al in advertentie zet dat wanneer beide artikelen(bijv, dekens, dekjes whatever) samen verkocht kunnen worden ik al een andere prijs reken(scheelt mij immers ook weer tijd)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 22:03 



 
Profiel   

Nou ik reken mezelf niet meer onder de jongeren, en ik begrijp onderhandelen prima :j

Maar ik vind het een strontvervelend flauwekul spelletje waar ik als het even kan, niet aan mee doe.
Wees gewoon eerlijk en duidelijk, dat is voor iedereen een stuk makkelijker :j

Als ik iets te koop zet, dan zet ik er gewoon de prijs bij waarvoor het weg mag.
En in de omschrijving (als ik het niet vergeet := ) zet ik er dan ook bij dat de prijs vast is en op Marktplaats zet ik het bieden uit.

Ik reageer ook liever niet op advertenties waar "bieden" bij staat want inderdaad, een verkoper heeft heus wel een prijs in zijn hoofd waarvoor het weg mag. Zeg dat dan gewoon en ga niet van die flauwe spelletjes spelen -O-

Mocht ik echt op zoek zijn naar iets en er is alleen zo'n flauwerd met "doe een bod" die het te koop heeft, dan doe ik ook geen bod maar stuur een berichtje met een vraag als: "voor welk bedrag inclusief verzendkosten zou dit weg mogen?" en dan hoop ik gewoon een nette prijs te horen te krijgen.

Zo niet, dan heb ik er eigenlijk al behoorlijk tabak van.

Als ik langs kraampjes o.i.d. loop waar geen prijzen bij op zich best interessante spullen staan, dan vraag ik er meestal ook niet naar omdat ik het zo'n onprettige manier van doen vind dat eventuele kooplust me vergaat :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 22:11 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ook mijn ervaring dat veel mensen onderhandelen niet meer begrijpen.
Zou het iets zijn van jongere?
Niet veroordelend bedoeld maar dat idee heb ik wel vaker.


Ik vind mezelf nog wel een jongere en heb inderdaad helemaal geen zin daarin. Helemaal niet voor 5 of 10 euro. Als ik iets zoek klik ik advertenties aan waar een voor mij goede prijs bij staat en dan neem ik het voor dat bedrag over. Klaar.

Er is meestal zoveel aanbod dat je best selectief kunt zijn daarin.

Als ik iets verkoop zet ik de prijs er bij wat ik er voor wil hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 22:20 



 
Profiel   

Zonder vraagprijs vind ik ook irritant.
Als mensen erbij zetten prijs is vast onderhandel ik ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 22:23 



 
Profiel   

Mm, ik plaats advertenties met dezelfde gedachtegang - een iets hoger bedrag dan wat ik hoop te krijgen, zodat er ruimte is om te onderhandelen.

Maar kopen daarentegen doe ik anders - ik ga akkoord met de vraagprijs, of scroll verder. Ik ga niet lopen bieden - ik ben bereid te betalen wat men vraagt, of niet.

Ik reageer dan ook zéér zelden op "bieden-advertenties", ik kan er gewoon mijn tijd niet insteken. Geef als verkoper nou toch gewoon een prijs, zo moeilijk is dat toch niet? Je weet toch als verkoper wat je graag nog voor iets zou willen? Op die manier heb je als koper ook veel minder "nutteloze" gesprekken waarin men jou de prijs vraagt, of een onzinbieding doet waarop je moet reageren. Als ik ergens een prijs zie staan die ik echt te hoog vind, kan ik gewoon op zoek naar het volgende en moeten we elkaars tijd niet verspellen.

"Bieden-vanaf" vind ik ook zoiets stom. Wat pmarena al zegt - flauwe spelletjes. Als ik ergens (ikzegmaarwat) 20 euro voor wil, vraag ik er 20 euro en ben ik blij dat ik er vanaf geraak. Eerst is eerst, simpel. Ik wil ook geen risico nemen wat betreft mensen die het beu geraken en afhaken waardoor ik uiteindelijk zonder koper val. Kan ik ook mijn tijd niet insteken haha.


Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 25-02-21 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 22:26 



 
Profiel   

Ik vind het overigens helemaal geen probleem als iemand gewoon netjes, vriendelijk aangeeft de prijs wat aan de hoge kant te vinden om 1 of andere reden, en dan informeert of er nog wat ruimte in de prijs is wellicht? Dat kan ik zelf ook sporadisch wel eens doen bij iets waar ik niet heel erg naar op zoek ben, maar best (er bij) zou willen voor een wat lagere prijs :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 22:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 9 [ 221 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen