Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 18 [ 448 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

hengstkeuze voor AQHA merrie

 
Profiel   

Leuk dat je mijn berichtje leest! :)

wie wil er meedenken voor een hengst voor mijn quarter merrie?
Zowel de quarters als het fokken is nieuw voor me!

Jamanicinjac Twize x Jac Boon Bar is haar afstamming
Sorrel merrie van 1.53 met super lief en nieuwsgierig karakter

Veulen voor onszelf, vooral bedoeld voor de recreatie, lekkere lange bosritten


zoek een hengst met top en cool karakter, liefst wat groter. Voorkeur voor Nederlandse of Belgische hengst en max 750,- dekgeld
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-21 19:54 



 
Profiel   

Je kunt dit beter laten plaatsen in het western fokkerij gedeelte. Krijg je meer response denk ik.

Is je merrie 5 of liever 6 panel getest en is haar DNA al getypeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-21 19:57 



 
Profiel   

5 panel getest

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-21 20:13 



 
Profiel   

EHK -> WN-FA

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-21 20:36 



 
Profiel   

Symke schreef
5 panel getest

En ook alles N/N?
PSSM ook laten testen voor de zekerheid.

Wat wil je aan je merrie verbeteren?
Heb je een paar foto's van je merrie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-21 21:03 



 
Profiel   

GP Mister Dual Jack van Tinniie hier op bokt. Ik ga hem waarschijnlijk ook gebruiken voor mijn merrie. Hij geeft nakomelingen met hele fijne karakters en is natuurlijk ook heel gaaf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-21 21:17 



 
Profiel   

SumSum schreef
GP Mister Dual Jack van Tinniie hier op bokt. Ik ga hem waarschijnlijk ook gebruiken voor mijn merrie. Hij geeft nakomelingen met hele fijne karakters en is natuurlijk ook heel gaaf!


Ik ken iemand die een berichtje naar haar had gestuurd over een dekking maar nooit een antwoord heeft gehad. Jammer wel, het is een gave hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-21 21:25 



 
Profiel   

Eretria schreef
SumSum schreef
GP Mister Dual Jack van Tinniie hier op bokt. Ik ga hem waarschijnlijk ook gebruiken voor mijn merrie. Hij geeft nakomelingen met hele fijne karakters en is natuurlijk ook heel gaaf!


Ik ken iemand die een berichtje naar haar had gestuurd over een dekking maar nooit een antwoord heeft gehad. Jammer wel, het is een gave hengst.


Dat zegt toch niets? Dan probeer je het nog eens of via een andere weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-21 21:42 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
[ img ]
ze is alles negatief getest idd ook pssm

wat ik zou willen verbeteren; ze is een klein beetje overbouwd en staat iets plat op haar voorvoetjes. Weet niet of het goed op de foto's te zien is. Deze had ik nog van de zadelpasser, verder vooral foto's van gekke bekkies :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-21 21:49 



 
Profiel   

Ik heb je berichtje ontvangen Symke (en beantwoord ;) )

Dat is inderdaad niet mijn gewoonte @sumsum, maar hier via bokt zie ik het vaak pas heel laat (en zou het bv wel kunnen dat ik het al opengeklikt heb en dan uit mijn gedachten gegaan is )

Via Facebook, Instagram, mail of telefoon is iets vlotter. We hebben inmiddels 4 hengsten en dus krijgen via al die kanalen voor hen allemaal berichtjes, het kan soms erg druk zijn :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 07:37 



 
Profiel   

Bedankt voor de uitgebreide reactie, klinkt goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 14:05 



 
Profiel   

Mijn man wil geen hengstje houden, toen opperde iemand op de manege dat ik dan misschien beter voor een Paint kan kiezen omdat een veulen met vlekken beter zou verkopen. Wat denken jullie? Maakt dat uit qua verkopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-21 13:23 



 
Profiel   

Symke schreef
Mijn man wil geen hengstje houden, toen opperde iemand op de manege dat ik dan misschien beter voor een Paint kan kiezen omdat een veulen met vlekken beter zou verkopen. Wat denken jullie? Maakt dat uit qua verkopen?


Nee. Normaal niet nee. Maar het is een combinatie van factoren of je je paardje goed zal kunnen verkopen. Zijn de ouders bekend, gezond, hoe staat je paardje erbij op moment van verkoop, wat heb je ermee gedaan etc. Teveel is vaak niet goed.
In de lagere prijsklasse gaan mensen naar kleur kijken, gek genoeg, want kleur is totaal niet belangrijk.

Met paints fokken is nog een slagje lastiger, want vindt maar een volledig n/n hengst.

Waarom is een hengst een probleem? Een jong paard hoort in een kudde te lopen, dus goede opfok en kan je gecastreerd terug halen. Een hengst veulen alleen houden is sws niks, die wil spelen en moet opgevoed worden door de andere paarden. In een goede opfok lopen opvoeders.

Waar kom je vandaan?

Smokey Dunit is een mooie hengst met wat maat en echt het beste karakter dat je kan vinden. Valt wel in die prijsklasse geloof ik, dus zou die eens opzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-21 11:09 



 
Profiel   

Mooi dat je merrie 5 panel NN is. Een speciaal getekend veulen of met een speciale kleur verkoopt in mijn ervaring wel makkelijker in de groep recreatie ruiters. Ga je naar de topsport speelt het een veel kleinere rol. Je kan eens kijken naar Big Gun To Trash. Hij is 7 panel NN. staat in Nederland. dekgeld 850 euro dus wel iets over budget. heeft nu op facebook een actie om een gratis dekking te winnen. heel cool karakter veel veulens worden recreatief gereden.
Mocht je een hengstje krijgen zet je hem toch in de opfok en laat je hem daarna castreren? Ruinen zijn vaak makkelijker dan merries.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-21 18:20 



 
Profiel   

Bedankt voor de suggesties. Jullie hebben gelijk, een hengst kan in de opfok. Best kans dat ik hem dan sowieso niet meer kwijt wil :D
En omdat voor onszelf is maakt de kleur niet uit.
We hebben gekozen voor mister dual Jack. Wat ik daarvan van de nakomelingen terug lees erft hij zijn rustige karakter goed door. En wie weet misschien ook nog een leuk kleurtje maar dat is bijzaak :)

Wat jammer dat ik het bericht van de win actie niet gelezen had, stom stom van me. Dacht dat ik meldingen aan had maar was niet zo 8)7
Al win ik nooit iets hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 16:34 



 
Profiel   

Je kunt wel een paint hengst kiezen, maar de kans op een solid veulen (zonder vlekken) is heel erg groot. En over het algemeen is een paint zonder vlekken nog lastiger te verkopen dan een quarter. Er is niks mis met zo'n paard, ik heb zelf ook een solid paint gehad, maar ze liggen gewoon minder in de markt.

Waarom wil je man een hengstje niet houden? Je kan toch ruinen? Als je 50% kans hebt dat je het veulen niet gaat houden dan zou ik eigenlijk vooral fokken voor de verkoop. En dan zou ik mij vooral richten op een bepaald type, dus voor bepaalde onderdelen in de sport. In de reining is er veel verkrijgbaar op hoog niveau, dus op die markt zou ik me niet begeven. Ik zou meer in de all-round richting kijken. Maar dat is puur mijn eigen idee.

Edit: Als je een leuk kleurtje wilt fokken voor de verkoopbaarheid zou ik gaan voor een hengst met een cremefactor, maar ook dat geeft geen garanties uiteraard. Fokken blijft gokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 16:56 



 
Profiel   

Hey TS. GP dual jack is een mooie keuze.

Maar wou even ingaan op de puntjes die je wil verbeteren...
Overbouwd = typisch quarter dus met dual jack ga je dat er zeker niet uit krijgen.

Platte voeten (ik vermoed dan dat de zool plat is met weinig holling?) ik weet niet of dit iets rastypisch is. Heb ooit wel gelezen dat bij quarters te kleine voeten ook erin gefokt werd bij de showtypes.

Mijn quarter x palomino heeft vooraan ook platte zolen maar hij was verwaarloosd en had dus te lange hoeven (liep op de bal van de voet). Echter is het nog steeds niet hol. De kans dat er holling komt is ook nihil. Hij loopt dus ook gevoelig en bij buitenritten krijgt hij hoefschoenen aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 17:13 



 
Profiel   

Lindy h; waarom een hengst niet houden, tja, gevoel van niet thuis kunnen houden en pas na ruinen wel. Merrie veulen kan wel thuis al is die misschien ook beter af in opfok?

Welke leeftijd castreren wisselen de meningen ook sterk.
Wat hebben jullie voor ervaring met op welke leeftijd castreren?

Art_Ificious, je hebt gelijk dat overbouwd past bij quarters. Heb getwijfeld om juist te kruisen met een ander ras maar daar kom ik niet goed uit. Erg wisselend ervaringen ook weer.

Mister dual Jack heeft wel hele goede hoeven en wat grotere hoeven dan mijn merrie. Daar heb ik expliciet naar gevraagd en dat verbeterpuntje zou wel kunnen lukken met deze combi

Heb ook de kleuren calculator ingevuld, gewoon voor de grap, en best veel verschillende mogelijkheden door de hengst zijn Dun factor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 17:57 



 
Profiel   

Dun-factor is ook leuk inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 18:14 



 
Profiel   

Lindy, ik snap je opmerking om meer allround te denken. Waar denk je dan aan? Bijv met een pleasure hengst?
Of zelfs een ander ras?
Volgens trainer moet je bij reining geen andere dan reining hengst kiezen maar ja hij is zelf helemaal van de reining :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 18:12 



 
Profiel   

Qua allrounder/pleasure kom je in Nederland denk ik op bijvoorbeeld Third Hot Step (een One Hot Krymsun nakomeling)

Wij hebben een hengst jaarling op stal (of nouja, nu in de opfok) lopen en is een ontzettend lief dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 18:22 



 
Profiel   

Hoe zou dat uitpakken , reining x pleasure? Of Hunter?
Goed.plan of juist niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 20:41 



 
Profiel   

Symke pleasure types zijn juist meer overbouwd zijn over het algemeen ook wat groter... ik heb een pleasure gefokte merrie.
Ik heb zelf 4 veulens gefokt de laatste met arany en dit was het best gelukte veulen. Kwa bouw een mooie solide veulen.
3 maal reining/allround hengst gebruikt en 1 maal paint (allround pleasure) en de paint was na mijn mening het minst gelukt terwijl die kwa lijnen beter bij elkaar lag.
Ik ga arany in de toekomst zeker nogmaals gebruiken voor mijn jonge merrie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 20:56 



 
Profiel   

Ik heb er niet mega veel verstand van, maar het ligt er ook een beetje aan wat je doel is denk ik. Pleasure/Hunter paarden zijn doorgaans wat groter, dus wellicht geeft het wat lengte mee en fok je minder 'stocky' (al vind ik je merrie zo op de foto niet standaard reining ogen). De pas word misschien wat langer.

Het zou elkaar natuurlijk mooi kunnen uitbalanceren.

Overigens hebben wij nu ook 2 veulens lopen van Big Gun To Trash. Eentje vanuit een allround merrie en eentje uit een reining merrie. Elkaars tegenpolen qua karakter en uiterlijk, maar wel hele leuke veulens :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 21:00 



 
Profiel   

Candalisa bedankt voor je reactie en wat fijn dat je tevreden bent met je Arany baby!
Mag ik vragen wat hij of zij v kleur heeft en wat je merrie v kleur heeft? *D

Sicayes, op de foto had ik haar net, ze is inmiddels wat meer uitgezwaaid
( En beetje te dik :j :j )
Dus in die zin zou iets elegantie er wel bij kunnen
En paslengte :D
Ze is mijn allereerste quarter en ik moet in bos wel lachen om.haar korte pootjes als ze op tempo draaft :=

Maar het wordt eerst een Arany
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 21:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 18 [ 448 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen