Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 6 [ 131 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dressuurhengst kiezen

 
Profiel   

janderegelaa schreef
_Lorette_ schreef
Ik vond het een vaag verhaal. :=

Ze zegt dat hij getest is en het niet heeft. Wel weer een paard van deze fokster die echt niet goed is. Is toch ook een bekende van jou Peterina?


Geval van Weissgold .... als je daarover hebt ? .... is al lang bekend. Hij is een paar jaar gelden uit de fok genomen door de fokster toen ze er achter kwam en omdat ZIJ het niet verantwoord vond om verder mee te fokken. Hengst is toen onder speciale voorwaarden verkocht, deze NIEUWE eigenares gaat gewoon lustige door met de hengst aanbieden terwijl zij heel goed weet wat ie heeft. En nee, castreren was niet een optie vanwege medische redenen.


janderegelaa schreef
Peterina schreef
Ik meld hier alleen wat mij verteld wordt door verschillende mensen. Op een dag ijs schaats ik ook niet!
Vind zelf dat ze het openbaar moeten maken, maar je besef wel waarom ze dat niet doen.
Aan de eigenaren en fokkers om zelf na te gaan vragen.

Misschien omdat er niets openbaar te maken valt?

Als je zo’n roddel door wilt kletsen zou ik eerst aan de eigenaar vragen of het zo is.


Helaas geen roddel. Ben erg benieuwd of de eigenaar het in Nederland wilt openbaar maken. Wordt al lang in Duitsland over gesproken, ook in FB PSSM pagina's.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-20 15:20 



 
Profiel   

Ik heb antwoord over Qaside, hij heeft inderdaad PX. Maar van wat ik lees zegt dat nog niet meteen zoveel.

PX zou namelijk RER veroorzaken, maar uit de tests komt tot nu toe dit:
- Er zijn paarden met n/PX of PX/PX die geen RER vertonen
- Er zijn paarden met n/PX of PX/PX die wel RER vertonen
- Dan zijn er paarden met RER symptomen die geen n/PX of PX/PX dragen
- En er zijn paarden met RER symptomen die wel n/PX of PX/PX dragen

De verwachting is nu dat als álle paarden getest zouden worden, dat de helft ten minste één van de genen heeft die verantwoordelijk gehouden worden voor pssm2.

Er zijn ook een aantal andere veel gebruikte hengsten die pssm2 genen zouden hebben, maar daar hoor je eigenlijk niks over.

Het is mij allemaal nog wat onduidelijk om een conclusie te kunnen trekken, maar ik denk dat ik mijn merrie wel laat testen voordat ik haar opnieuw ga laten dekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-20 09:34 



 
Profiel   

Ik vraag me dan af hoe je Flavio, Taminiau, Las Vegas, First Date en daarna Iconic op je lijstje kunt hebben. Het zijn stuk voor stuk zulke verschillende hengsten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 22:43 



 
Profiel   

Ik ben geen doorgewinterde fokker :) ben daardoor nog zoekende en vraag daarom zoveel mogelijk advies. Ook aan ervaren fokkers in mijn omgeving. :)

Die hengsten zouden exterieurmatig allemaal wel op mijn merrie passen, en dan is het een kwestie van smaak wat de voorkeur heeft lijkt me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-20 08:27 



 
Profiel   

Hoi :) Ik heb weer even een vraagje.

Mijn keuze voor dit jaar was eigenlijk gevallen op Mowgli, het enige minpuntje is dat in zijn genetisch profiel staat dat hij lage verzenen heeft. Volgens mij heeft mijn merrie ook wat lage verzenen. Is dit iets om voor op te passen? Ik zal het volgende week ook eens aan de smid vragen.

Als dit exterieurmatig echt een minpunt zou zijn, dan denk ik weer aan Jameson, die heeft hoge verzenen volgens het genetisch profiel en komt verder ook overeen met mijn wensen (maat, front, galop), alleen sprak Mowgli me meer aan omdat die wat meer lossigheid en lengte lijkt te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 10:34 



 
Profiel   

xLindy91 schreef
Hoi :) Ik heb weer even een vraagje.

Mijn keuze voor dit jaar was eigenlijk gevallen op Mowgli, het enige minpuntje is dat in zijn genetisch profiel staat dat hij lage verzenen heeft. Volgens mij heeft mijn merrie ook wat lage verzenen. Is dit iets om voor op te passen? Ik zal het volgende week ook eens aan de smid vragen.

Als dit exterieurmatig echt een minpunt zou zijn, dan denk ik weer aan Jameson, die heeft hoge verzenen volgens het genetisch profiel en komt verder ook overeen met mijn wensen (maat, front, galop), alleen sprak Mowgli me meer aan omdat die wat meer lossigheid en lengte lijkt te hebben.

Als je een veulen wilt fokken met goede voeten dan moet je niet een hengst nemen met hoge verzenen. Het is geen optrek en aftelsom. Als je een veulen met goede voeten wilt fokken dan moet je gewoon een hengst kiezen met goede voeten.

En lage verzenen is ook niet perse een punt. Het wordt gewoon genoemd dat een paard dat heeft. En als je merrie extreme platpoten heeft zou ik het inderdaad niet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 11:06 



 
Profiel   

LindyTH schreef
Hoi :) Ik heb weer even een vraagje.

Mijn keuze voor dit jaar was eigenlijk gevallen op Mowgli, het enige minpuntje is dat in zijn genetisch profiel staat dat hij lage verzenen heeft. Volgens mij heeft mijn merrie ook wat lage verzenen. Is dit iets om voor op te passen? Ik zal het volgende week ook eens aan de smid vragen.

Als dit exterieurmatig echt een minpunt zou zijn, dan denk ik weer aan Jameson, die heeft hoge verzenen volgens het genetisch profiel en komt verder ook overeen met mijn wensen (maat, front, galop), alleen sprak Mowgli me meer aan omdat die wat meer lossigheid en lengte lijkt te hebben.


Bij deze twee zou ik sowieso voor Jameson gaan omdat ik dat kwalitatief een veel beter paard vindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 11:16 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
LindyTH schreef
Hoi :) Ik heb weer even een vraagje.

Mijn keuze voor dit jaar was eigenlijk gevallen op Mowgli, het enige minpuntje is dat in zijn genetisch profiel staat dat hij lage verzenen heeft. Volgens mij heeft mijn merrie ook wat lage verzenen. Is dit iets om voor op te passen? Ik zal het volgende week ook eens aan de smid vragen.

Als dit exterieurmatig echt een minpunt zou zijn, dan denk ik weer aan Jameson, die heeft hoge verzenen volgens het genetisch profiel en komt verder ook overeen met mijn wensen (maat, front, galop), alleen sprak Mowgli me meer aan omdat die wat meer lossigheid en lengte lijkt te hebben.


Bij deze twee zou ik sowieso voor Jameson gaan omdat ik dat kwalitatief een veel beter paard vindt.

Dan vind ik dan weer niet. Tenmiste, in wat ik zoek. Mowgli heel veel meer losheid en beweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 11:50 



 
Profiel   

Lagere verzenen vind ik eigenlijk minder erg als hoge verzenen. Belangrijkste is in ieder geval dat ze gelijk zijn ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 22:29 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Dan vind ik dan weer niet. Tenmiste, in wat ik zoek. Mowgli heel veel meer losheid en beweging.


Ik mis bij hem de opwaartse beweging, maar goed het maakt ook niet uit. Smaken verschillen natuurlijk ook. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-21 09:07 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
janderegelaa schreef
Dan vind ik dan weer niet. Tenmiste, in wat ik zoek. Mowgli heel veel meer losheid en beweging.


Ik mis bij hem de opwaartse beweging, maar goed het maakt ook niet uit. Smaken verschillen natuurlijk ook. :)

De opwaartse beweging!? Die heeft hij echt. Hij was niet voor niets de publiekslieveling op de keuring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-21 12:30 



 
Profiel   

Nou dan zal ik het vast nog wel een keer gaan zien. :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 08:04 



 
Profiel   

https://www.facebook.com/731492488/post ... 279392489/ Dit is gewoon prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 08:42 



 
Profiel   

Ik zie nog steeds geen opwaarts beweging, romp blijft neerwaarts en richting de grond gericht in alle gangen. Het is niet dat hij in de schoft rijst als hij het achterbeen er onder zet. Dat is wat ik graag zie en bedoel met opwaartse beweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 15:02 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik zie nog steeds geen opwaarts beweging, romp blijft neerwaarts en richting de grond gericht in alle gangen. Het is niet dat hij in de schoft rijst als hij het achterbeen er onder zet. Dat is wat ik graag zie en bedoel met opwaartse beweging.

Citaat
De draf heeft een goede houding, is goed van ruimte, het voorbeen wordt hierin expressief gebruikt, de afloop zou van voren gezien nog wat correcter moeten zijn. In de draf treedt het achterbeen ruim voldoende onder. De galop is krachtig en goed van ruimte, het voorbeen heeft een goede techniek, het achterbeen heeft afdruk en komt ruim voldoende tot dragen. Mowgli V.O.D. beweegt met een goede houding, een goede balans en een goede souplesse. Als dressuurpaard heeft Mowgli V.O.D. veel aanleg en geeft zijn ruiter een goed gevoel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 15:49 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik zie nog steeds geen opwaarts beweging, romp blijft neerwaarts en richting de grond gericht in alle gangen. Het is niet dat hij in de schoft rijst als hij het achterbeen er onder zet. Dat is wat ik graag zie en bedoel met opwaartse beweging.


Hij heeft wel een behoorlijk neerwaartse romprichting inderdaad. Ik ben met je eens dat je dat blijft zien in de beweging als je er op let, hoewel het wel een paard is met veel beweging en lichaamsgebruik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 18:11 



 
Profiel   

Lante schreef
Elisa2 schreef
Ik zie nog steeds geen opwaarts beweging, romp blijft neerwaarts en richting de grond gericht in alle gangen. Het is niet dat hij in de schoft rijst als hij het achterbeen er onder zet. Dat is wat ik graag zie en bedoel met opwaartse beweging.


Hij heeft wel een behoorlijk neerwaartse romprichting inderdaad. Ik ben met je eens dat je dat blijft zien in de beweging als je er op let, hoewel het wel een paard is met veel beweging en lichaamsgebruik.

Dit is het enige dat belangrijk is:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 18:55 



 
Profiel   

Indexen zijn een geweldig mooi middel, erg blij dat ze er zijn. Mijn eigen observatie is voor mij persoonlijk echter wel minstens even belangrijk. Als de nakomelingen van een bepaalde hengst mij enorm aanspreken, maar de hengst zelf iets minder op een bepaald punt, dan kan het best zijn dat ik hem toch gebruik. Maar ik ga niet alleen op een index af. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 19:09 



 
Profiel   

Lante schreef
Elisa2 schreef
Ik zie nog steeds geen opwaarts beweging, romp blijft neerwaarts en richting de grond gericht in alle gangen. Het is niet dat hij in de schoft rijst als hij het achterbeen er onder zet. Dat is wat ik graag zie en bedoel met opwaartse beweging.


Hij heeft wel een behoorlijk neerwaartse romprichting inderdaad. Ik ben met je eens dat je dat blijft zien in de beweging als je er op let, hoewel het wel een paard is met veel beweging en lichaamsgebruik.


Kijken we naar hetzelfde paard? Voor een 4 jarige al ontzettend veel houding de goede kant op (omhoog), vooral in de draf. Galop mist nog kracht voor echt die mooie draagkracht omhoog. Maar ik vermoed dat dit paard dit echt wel gaat ontwikkelen, die moet je over een jaar zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-21 07:12 



 
Profiel   

Toch simpel op te lossen.
Zet hier een goeie standfoto en trek de lijntjes...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-21 07:28 



 
Profiel   

https://www.kwpn.nl/database?paard=P-600314

Ik geef Elisa wel gelijk. Hij heeft een goede voorkant met een hoog gelegen boeg/hoge schoft waardoor hij zeker voldoende front maakt. Zwaartepunt van de romp ligt echter tussen de voorbenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-21 07:33 



 
Profiel   

Umeo schreef
https://www.kwpn.nl/database?paard=P-600314

Ik geef Elisa wel gelijk. Hij heeft een goede voorkant met een hoog gelegen boeg/hoge schoft waardoor hij zeker voldoende front maakt. Zwaartepunt van de romp ligt echter tussen de voorbenen.

Maar niet in beweging, daar is hij echt keurig en al helemaal gezien zijn leeftijd. En daar gaat het om. Hoe gebruikt hij zijn lijf en dat zie je ook duidelijk terug in het filmpje en op de index.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-21 07:43 



 
Profiel   

Ik vraag mij wel af of het niet in zijn nadeel speelt als hij straks moet gaan 'zitten'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-21 08:12 



 
Profiel   

Umeo schreef
https://www.kwpn.nl/database?paard=P-600314

Ik geef Elisa wel gelijk. Hij heeft een goede voorkant met een hoog gelegen boeg/hoge schoft waardoor hij zeker voldoende front maakt. Zwaartepunt van de romp ligt echter tussen de voorbenen.

Je moet daar niet naar kijken. Je moet een lijn trekken van het borstbeen naar de zitbeenknobbel. En dan is hij inderdaad een fractie neerwaarts (wat ook het onderzoeksrapport zegt) maar (zoals de index ook al laat zien), in beweging is dat neerwaartse helemaal weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-21 08:24 



 
Profiel   

Ik vind niet dat het weg is in de beweging en voor mij is het een belangrijk punt bij het beoordelen van een hengst. Wil niet zeggen dat het een slechte hengst is verder, maar het is net hoe belangrijk je zoiets vindt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-21 09:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 6 [ 131 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen