Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vraagje aan de chemicussen op Bokt

 
Profiel   

Ik heb een vraag ivm basesterkte.

Het gaat hier over het feit dat de nucleofielsterkte in de meeste gevallen stijgt als ook de basesterkte stijgt, alleen heb ik geen idee wanneer de basesterkte stijgt als je geen zuur- of baseconstanten gegeven krijgt. Wat ik al bedacht heb uit de voorbeelden is dat de sterkte stijgt van rechts naar links in eenzelfde periode en van onder naar boven in eenzelfde groep, maar waarom dat zo is zou ik niet weten.

Zou iemand mij hierbij kunnen helpen?


[ img ]


Edit: Excuses voor de gedraaide foto :')
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 13:56 



 
Profiel   

Dit heeft te maken geloof ik met de sterkte van het ion wat ontstaat en hoe stabiel dit is (resonantiestructuren).
Als de geconjugeerde base veel resonantiestructuren aan kan gaan dan is het vrij stabiel en wil het niet per se graag een H+ weer opnemen. Maar als je weinig kan resoneren wil het heel graag weer een H+ erbij zodat het stabieler zal zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 14:50 



 
Profiel   

Eens met whoopylover, met als toevoeging het volgende.

Als je bij dat tweede schema kijkt, dan zie je als minst basische het acetaat-ion. Je zou dit ook als volgt kunnen tekenen

[ img ]

Hierbij zie je dat de electronen van het negatief geladen zuurstof-atoom worden gestabiliseerd door het andere zuurstofatoom met de dubbele binding. Je zou kunnen zeggen dat beide ongeveer anderhalve binding hebben. Dit maakt dit element relatief stabiel.

Als je nu eentje opschuift, zie je een benzeenring met een O- eraan. De elektronen van het zuurstof kunnen enigszins in de benzeenring worden gestabiliseerd, maar niet net zo goed als bij structuur 1.

In de derde structuur, de 'typische base', is er enkel een H+ om de elektronen te stabiliseren. De ladingsdichtheid is nu erg groot. Dit maakt het nog reactiever, en dus basischer.

In het laatste geval, zouden de elektronen gestabiliseerd moeten worden door de methylgroep, maar methylgroep is een extreem slechte stabilisator voor elektronen. Door het inductieve effect is dit een nog sterkere base.

Deze website geeft ook wel redelijk mooi weer hoe het zit:

https://www.masterorganicchemistry.com/ ... chemistry/

Overigens een andere manier om ernaar te kijken is door juist te kijken naar de geconjugeerde, en op basis hiervan te bepalen welke het sterkst is. Nummer 1 is azijnzuur, een zwak zuur. Nummer 2 is fenol. Nummer 3 water. Nummer 4 methanol. Hoe zwakker het zuur, hoe sterker de geconjugeerde base.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 15:58 



 
Profiel   

Dankjewel voor de duidelijke uitleg beiden! Het is al veel duidelijker nu! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 18:44 



 
Profiel   

Nog een extra bedankje van mij, ik doe straks in juni ook examen organische, en met jullie uitleg en de site kan ik dus ook wel iets +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 20:03 



 
Profiel   

Ik dacht, klik eens op dit topic maar ik voel mij penny in de wereld van Sheldon en zijn vrienden

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 20:06 



 
Profiel   

Lynn_Nikita schreef
Ik dacht, klik eens op dit topic maar ik voel mij penny in de wereld van Sheldon en zijn vrienden


Ik dacht exact hetzelfde!!!!

Nu ben ik dus gewoon nieuwsgierig, wat doen jullie voor werk/studie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 20:11 



 
Profiel   

Hahaha :D. Ik heb scheikunde gestudeerd, en ben nu productverbeteraar/R&D’er! Heel leuk werk. Had hier trouwens al best een poosje niet overna gedacht, leuk om dat even weer op te halen.

Succes alvast siamsmeesje! Als je nog vragen hebt mag je natuurlijk altijd pb’en :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 20:33 



 
Profiel   

Lynn_Nikita schreef
Ik dacht, klik eens op dit topic maar ik voel mij penny in de wereld van Sheldon en zijn vrienden


:')


Ik studeer diergeneeskunde :D .

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 20:36 



 
Profiel   

Voor mij complete abracadabra. Waar Bokt allemaal wel niet goed voor is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 20:37 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Voor mij complete abracadabra. Waar Bokt allemaal wel niet goed voor is.


Heel fijn inderdaad dat zelfs zo'n dingen op Bokt gevraagd kunnen worden! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 20:48 



 
Profiel   

Lynn_Nikita schreef
Ik dacht, klik eens op dit topic maar ik voel mij penny in de wereld van Sheldon en zijn vrienden


*\o/* ah joh... zijn we dubbel Penny... lang leve paardjes... paardenmanen met vlechtjes... en glitterhoefjes... en lang leve Penny van Sheldon *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 21:14 



 
Profiel   

Dit herinnert me aan mijn voortgezet onderwijs tijd :') Ik had een hekel aan scheikunde omdat ik het niet kon en er altijd onvoldoendes voor haalde. Maar stiekem vond ik alleen dat uit tekenen van al die dingen leuk :+

Mooi dat je het gevonden hebt TS! Waar bokt niet goed voor is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 21:15 



 
Profiel   

Amado7 schreef
Dit herinnert me aan mijn voortgezet onderwijs tijd :') Ik had een hekel aan scheikunde omdat ik het niet kon en er altijd onvoldoendes voor haalde. Maar stiekem vond ik alleen dat uit tekenen van al die dingen leuk :+

Mooi dat je het gevonden hebt TS! Waar bokt niet goed voor is.


Ik vind het eigenlijk ook helemaal niet zo'n leuk vak :') . Maar is denk ik meer omdat de prof er dit jaar door corona echt een knoeiboeltje van maakt... Fijn dus dat er Bokkers zijn die het beter kunnen uitleggen haha :D .

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 21:20 



 
Profiel   

Nog een tip, mocht je er met je boeken/colleges niet uitkomen, YouTube is je beste vriend. Wanneer ik mijn professoren eens niet volg en het boek mij nog te onduidelijk is, ga ik richting YouTube voor uitleg filmpjes en dit werkt eigenlijk bijna altijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 21:25 



 
Profiel   

E_C schreef
Nog een tip, mocht je er met je boeken/colleges niet uitkomen, YouTube is je beste vriend. Wanneer ik mijn professoren eens niet volg en het boek mij nog te onduidelijk is, ga ik richting YouTube voor uitleg filmpjes en dit werkt eigenlijk bijna altijd.


Dankjewel voor de tip! Was inderdaad ook eerst gaan zoeken op internet maar kon echt nergens iets vinden helaas... Maar voor meer algemene vragen kan dat zeker handig zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 22:16 



 
Profiel   

Ah cool, net te laat, maar chemicus meldt zich. HBO analytische chemie, daarna docent natuurkunde en nu paardentandarts :+. Het kan verkeren haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 22:20 



 
Profiel   

MoppieFilou schreef
Lynn_Nikita schreef
Ik dacht, klik eens op dit topic maar ik voel mij penny in de wereld van Sheldon en zijn vrienden


:')


Ik studeer diergeneeskunde :D .


België? Ik geloof nooit dat ze in Utrecht dit krijgen :+ dan zakken al die studenten als een baksteen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 22:22 



 
Profiel   

Arabesk schreef
Ah cool, net te laat, maar chemicus meldt zich. HBO analytische chemie, daarna docent natuurkunde en nu paardentandarts :+. Het kan verkeren haha.


Dat is een grappige switch hahaha :D



Arabesk schreef
MoppieFilou schreef

Ik studeer diergeneeskunde :D .


België? Ik geloof nooit dat ze in Utrecht dit krijgen :+ dan zakken al die studenten als een baksteen


België inderdaad, de UGent maakt het ons niet gemakkelijk :+ .

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 22:24 



 
Profiel   

MoppieFilou schreef
E_C schreef
Nog een tip, mocht je er met je boeken/colleges niet uitkomen, YouTube is je beste vriend. Wanneer ik mijn professoren eens niet volg en het boek mij nog te onduidelijk is, ga ik richting YouTube voor uitleg filmpjes en dit werkt eigenlijk bijna altijd.


Dankjewel voor de tip! Was inderdaad ook eerst gaan zoeken op internet maar kon echt nergens iets vinden helaas... Maar voor meer algemene vragen kan dat zeker handig zijn!


Juist deze onderwerpen staan perfect uitgelegd op yt. Mocht het nog nodig zijn wil ik je gerust wat linkjes sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 00:00 



 
Profiel   

Ik vind het nog steeds gaaf dat er mensen zijn die scheikunde snappen :') Benzeenring, nucleofielsterkte, geconjugeerde, resonatiestructuur.

Mijn hoofd:
[ img ]

Ik vond op de middelbare school de proefjes met scheikunde wel altijd leuk! Maar dat was ook het enige :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 04:40 



 
Profiel   

E_C schreef
MoppieFilou schreef
Dankjewel voor de tip! Was inderdaad ook eerst gaan zoeken op internet maar kon echt nergens iets vinden helaas... Maar voor meer algemene vragen kan dat zeker handig zijn!


Juist deze onderwerpen staan perfect uitgelegd op yt. Mocht het nog nodig zijn wil ik je gerust wat linkjes sturen.


Oh dan heb ik duidelijk niet goed gezocht :+ . Ik begrijp het nu wel dus het is niet meer nodig, toch bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 07:48 



 
Profiel   

Poeh, TS ik zit in de 2e master DGK maar ik herinner mij hier echt niks van haha _O- (terwijl ik best goed in chemie was). Zo zie je maar dat je alles vergeet als je het niet meer gebruikt :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 07:55 



 
Profiel   

emilyslaluna schreef
Poeh, TS ik zit in de 2e master DGK maar ik herinner mij hier echt niks van haha _O- (terwijl ik best goed in chemie was). Zo zie je maar dat je alles vergeet als je het niet meer gebruikt :o


Dat zeg ik hier ook altijd tegen mijn vriendinnen, compleet nutteloos dat we dit zien want binnen een jaar ben ik dit allemaal vergeten :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 08:54 



 
Profiel   

Tenzij je crystal meth gaat maken a la Breaking bad? O:)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 09:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen