Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat hebben jullie over voor training?

 
Profiel   

Hallo!

Ik ben bezig met een plan voor een klein bedrijfje waar ik paarden train/revalideer. Waar ik een beetje tegen aanloop is de prijzen die ik voor mijn training kan vragen en hierom was ik benieuwd naar wat jullie er voor over zouden hebben.

Ik begin uiteraard net met mijn bedrijf, maar heb al 5 jaar gewerkt en veel ervaring met voornamelijk revalideren. Doortrainen tot op een bepaald niveau is er uiteraard ook deel van, want dit komt na revalidatie.
Ik ben klassiek geschoold en train zowel aan de hand als onder het zadel.
Aangezien ik niet mijn eigen stal heb komen de paarden op een pensionstal te staan, de prijs zal dan ook inclusief stalling en voer zijn.
Lesgeven wil ik ook graag doen, maar ik heb voor alsnog geen papiertje, dus qua verzekering zal dit niet gaan.

Dus, wat zouden jullie hier zo'n beetje aan uit willen geven? :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 20:23 



 
Profiel   

Kwam op facebook gisteren een advertentie tegen voor zadelmak maken, doorrijden en schriktraining voor 650 per maand all inclusief (dus met stalling/voer) per maand. Ik ga er vanuit dat er dan dagelijks met het paard gewerkt wordt. Dat klinkt wel als 'n faire prijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 20:41 



 
Profiel   

Het ligt volledig aan je opleiding en bewezen resultaten.

Ik betaal meer voor een trainer met de juiste papieren, denk bij revalidatie aan een opleiding op dat vlak, en bij een dressuur trainer wil ik graag dat er goede wedstrijd resultaten zijn. Dus geen M niveau bij wijze van spreken voor een trainer die aangeeft op hoog niveau te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 20:56 



 
Profiel   

Welke diensten bied je juist aan? Zadelmak maken? ==> rond de 500-700 euro pm afhankelijk van je reputatie en wat je biedt

Doortrainen ==> hoe vaak per week en tot welk niveau?

Revalidatie ==> wat houdt dit in? Is dit dagelijks stappen, aquatrainer, laser,..?

Les ==> wat is je niveau? Kom je op verplaatsing? Heb je een lespaard? Ik zou denken aan 30 euro per uur priveles maar afhankelijk van de voorgaande vragen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 21:00 



 
Profiel   

Leuk idee, ik denk zeker dat er paardeneigenaren zijn die het soms lastige en zware proces van revalideren (deels) uit handen willen geven aan een prof.

Er zijn voor de prijsvorming wel veel variabelen: heb je medische ervaring (wondverzorging ed), wat kan er wel/niet op de pensionstal en wat is de specifieke (revalidatie)behoefte van het paard, nu en over 3 maanden? Ik zou eerder aan een soort prijslijst denken waaruit je per "klant" een passende aanpak kan samenstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 21:08 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Welke diensten bied je juist aan? Zadelmak maken? ==> rond de 500-700 euro pm afhankelijk van je reputatie en wat je biedt

Doortrainen ==> hoe vaak per week en tot welk niveau?

Revalidatie ==> wat houdt dit in? Is dit dagelijks stappen, aquatrainer, laser,..?

Les ==> wat is je niveau? Kom je op verplaatsing? Heb je een lespaard? Ik zou denken aan 30 euro per uur priveles maar afhankelijk van de voorgaande vragen


Dit inderdaad. Maar rijd je zelf op goed niveau, of belangrijker misschien nog wel, kan je het goed overbrengen, is 30 euro per half uur les ook niet gek hoor. Dat betaal ik rustig voor een goede instructeur en daar zal ik geen 2x over nadenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 21:13 



 
Profiel   

Ik vind het verschrikkelijk veel geld. Net of een paarden hobby niet al duur genoeg is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 21:21 



 
Profiel   

Blussem schreef
Ik vind het verschrikkelijk veel geld. Net of een paarden hobby niet al duur genoeg is.

Dus omdat jij het een dure hobby vindt, moet een ander voor niks werken?

Niet voor iedereen zijn paarden hobby hè. Sommigen verdienen er hun brood mee :)

Niemand dwingt je gebruik te maken van de diensten, maar ga voor de grap eens uitrekenen wat een paard per maand kost aan onkosten (ruwvoer, bodembedekking, evt krachtvoer, hypotheek/huur, GWE, water etc.) hoeveel tijd er wordt ingestoken en hoeveel er dan nog aan uurloon overblijft. Bij €500 is dat héél weinig

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 21:25 



 
Profiel   

@elnienjo, dit bedrag had ik zelf ook een beetje in gedachten. Het is inderdaad de bedoeling om er elke dag mee bezig te zijn. Al valt dit bij 3/4 jarige natuurlijk wel af, daar kan ik niet 5x per week mee gaan trainen.

@troi, ik heb 5 jaar geleerd bij een bewezen revalidatietrainer. Hier geen opleidingspapiertje vandaan gehaald, want het was geen opleidingscentrum. Wel ontzettend veel ervaring, wat ik persoonlijk meer waard vindt dan iemand die net van z'n 1-2 jarige opleiding af komt. Wedstrijden heb ik niet gereden, wil ik uiteindelijk wel, maar daar kan ik niets mee 'bewijzen'. Daarnaast is voor mij de klassieke dressuur en de moderne dressuur ook wel een wereld van verschil, dus ik vind het lastig om daar waarde uit te halen. Maar ik denk wel dat er heel veel mensen naar kijken zoals jij.

@Poekkie
- Zadelmak maken heb ik geen ervaring in, wil ik mij wel in ontwikkelen, maar dan zal ik dat nog lang niet gaan aanbieden als dienst, haha.
- Doortrainen: ligt aan de leeftijd, een 4 jarige zal 3 of 4 keer per week zijn, vanaf 5/6 zo'n 4 -5 keer per week. Is uiteraard paard afhankelijk. Ik twijfel ook of ik hierin onderscheid moet gaan maken, aangezien ik in die zin aan een jong paard minder tijd kwijt ben dus ik vind het niet helemaal eerlijk om hier hetzelfde geld voor te vragen. Ik heb geen wedstrijden gereden, dus geen dressuur niveau. Om het in oefeningen uit te drukken, buiten de series, passage en piaffe heb ik ervaring in het aanleren van alle oefeningen.
- Revalidatie: houdt bij mij eigenlijk het hele proces tot een paard weer belastbaar is in en wanneer dit niet mogelijk is kan ik met oefeningen aan de hand het paard ook begeleiden zodat deze nog een zo fijn mogelijk leven kan leiden. Ik ben bereid eigenaren hierbij te begeleiden in hoeverre het nodig is. Mochten er extra behandelingen nodig zijn dan worden er experts van buitenaf bij gehaald, ik heb dus bijvoorbeeld geen ervaring met laseren, maar ik ben wel aanwezig wanneer deze behandelingen gedaan worden. Daarnaast verhelp ik ook problemen waar de ruiter rijtechnisch tegen aan loopt (kantelen hoofd, tong uitsteken, moeite met een bepaalde galop, kreupelden etc.)

- Les: qua les zit mijn ervaring voornamelijk in het helpen bij rijtechnische problemen en hoe deze eruit te trainen en begeleiding bij revalidatie. Daarnaast heb ik ook veel mensen geholpen in de beginselen van het aan de hand werken. Ik ben bereid er voor te rijden, maar ik heb geen lespaard tot mijn beschikking.

@Eldmodur
Ik studeer Diergeneeskunde dus qua medische ervaring zit het in de toekomst sowieso goed en nu is die ervaring in ontwikkeling! Goed idee om inderdaad aan een prijslijst te denken, juist omdat er zoveel verschillende variabelen aan vast zitten, revalidatie zal bijvoorbeeld intensiever zijn dan het doortrainen van een paard, dank! :)


Mochten jullie tips hebben waar ik nog kan verbeteren zodat ik qua ervaring en kunnen beter voor de dag kom, dan hoor ik het graag! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 21:31 



 
Profiel   

Blussem schreef
Ik vind het verschrikkelijk veel geld. Net of een paarden hobby niet al duur genoeg is.


Haha moet je eens opzoeken wat het kost als je wil zweefvliegen :+

Kijk, een beetje stalling hier is al gauw 250 euro en dat is dan al een heel goedkope voor volpension.

En stel dan iemand die dagelijks 30 min met je paard werkt. Ook zaterdag en zondag, want hey een paard kent geen weekend. Als ik even zaterdag en zondag dubbel tel, dan kom je op 4,5 uur per week of 18 uur per maand per paard. Wat al vrij kort lijkt, zeker als er moet behandeld of getraind worden. Aan een bruto uurloon van 30 euro per uur is dat al 540 euro aan manuren exclusief stalling en materiaal.
Ter vergelijking, ik betaalde onlangs aan de mensen die hier stopcontacten kwamen vervangen al meer dan 50 euro bruto per uur.

Eigelijk is het dus nog vrij goedkoop.

Werken met paarden is echt geen vetpot helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 21:35 



 
Profiel   

Citaat
@elnienjo, dit bedrag had ik zelf ook een beetje in gedachten. Het is inderdaad de bedoeling om er elke dag mee bezig te zijn. Al valt dit bij 3/4 jarige natuurlijk wel af, daar kan ik niet 5x per week mee gaan trainen.

Hoezo niet? Als ik een paard in zou laten rijden op 3 jaar verwacht ik wel dat er ook vrijwel dagelijks mee gereden wordt. Geen zware training, maar wel zorgen voor bevestiging en gewenning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 21:51 



 
Profiel   

Nottinghill schreef
@troi, ik heb 5 jaar geleerd bij een bewezen revalidatietrainer. Hier geen opleidingspapiertje vandaan gehaald, want het was geen opleidingscentrum. Wel ontzettend veel ervaring, wat ik persoonlijk meer waard vindt dan iemand die net van z'n 1-2 jarige opleiding af komt. Wedstrijden heb ik niet gereden, wil ik uiteindelijk wel, maar daar kan ik niets mee 'bewijzen'. Daarnaast is voor mij de klassieke dressuur en de moderne dressuur ook wel een wereld van verschil, dus ik vind het lastig om daar waarde uit te halen. Maar ik denk wel dat er heel veel mensen naar kijken zoals jij.


Het punt is dat mensen die je niet kennen op zoek gaan naar referenties, wat maakt jou de moeite waard om mijn geld en dierbaarste bezit in handen te geven?

Zonder papieren, wedstrijd resultaten of aanbevelingen van mensen die ik vertrouw heb ik niks om die gok op te baseren en zou ik je dus overslaan.

Straks je da diploma zal wel wat bijdragen verwacht ik. Verder zou ik aanraden om toch je rehab ervaring om te zetten in een papiertje. Dat zou met die ervaring rap moeten kunnen. Hetzelfde met de wedstrijdresultaten, een goede ruiter icm goed paard klimt snel genoeg op in de wedstrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 21:58 



 
Profiel   

Via mond tot mond reclame kun je natuurlijk wel wat. Als je je diensten eerst aanbied aan mensen die bij je op stal staan tegen 'n laag tarief en zij zijn tevreden, dan krijg je wellicht klanten die door hen worden aangebracht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 22:01 



 
Profiel   

@elnienjo

Vanuit mijn visie is een 3/4 jarige nog niet zodanig belastbaar dat er elke dag opgezeten kan worden. Ik zal uitkomen op zo’n 4 trainingssessies waarbij ik er max 3x per week opzitten. De groei schijven in onderandere de rug sluiten pas als 5,5 zijn en soms later, als je dit overbelast kan je blijvende schade aanrichten.
Betekend niet dat ik er niet elke dag mee bezig ben, aan de hand stappen buitenom zal ik bijvoorbeeld mee nemen op dagen waar ik niet train, maar meer dan 4 trainingen zitten er voor mij niet in. De rest staan ze lekker op de wei.

@troi
Ja daar heb je helemaal gelijk in. Ik wil ook uiteindelijk wel een papiertje behalen en ambitieus wedstrijden rijden maar op de korte termijn zit dat er helaas niet in.
Mijn diergeneeskunde papiertje zal inderdaad hierbij wel wat helpen, dat schept wat meer vertrouwen. Maar het staat dus wel op de planning om wat meer te halen!
Ik heb wel wat mensen die mij kunnen aanbevelen dus ik zal daar in de tussentijd op moeten bouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 22:07 



 

De vraag is niet wat wij ervoor over hebben, maar wat jij moet verdienen om je boterham te kunnen beleggen. Het bedrag dat elnienjo bijvoorbeeld noemt, is niet realistisch als jij bijvoorbeeld al 500 euro per maand aan stalling moet uitgeven. Kijk eerst naar wat een paard jou gemiddeld per dag kost, bedenk ook wat er wel en niet inbegrepen zit bij de prijs (hoefsmid bijvoorbeeld of een bepaald soort strooisel) en wat jij moet afschrijven aan materiaal, welke verzekeringen je moet afsluiten etc. Daar overheen komt nog jouw eigen uurloon, gebaseerd op wat je maximale capaciteit is, waar je dus je brood van koopt.

Je kunt ook nadenken over dagprijzen in plaats van maandprijzen, maar ik zou dan wel uitgaan van gemiddelden en bij een jong paard niet bijvoorbeeld zeggen "op maandag betaal je 45 euro, op dinsdag 35," maar het gewoon op 40 euro gooien.


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-04-21 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 22:08 



 
Profiel   

Hoe jonger je een paard begint te rijden, hoe minder blessuregevoelig ie wordt. Ik reed ze altijd in op 2,5/3 jaar en zat er dan vrijwel dagelijks op. Soms gewoon maar 'n kwartiertje, maar die gewenning van opzadelen en op en afstappen is al belangrijk. En wennen aan andere paarden in de bak die hun rondjes sturen of aan 't springen zijn. Als 4 jarige moeten ze gewoon mee het bos in kunnen en 'n parcourtje kunnen rondspringen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 22:11 



 
Profiel   

Nottinghill schreef
@elnienjo, dit bedrag had ik zelf ook een beetje in gedachten. Het is inderdaad de bedoeling om er elke dag mee bezig te zijn. Al valt dit bij 3/4 jarige natuurlijk wel af, daar kan ik niet 5x per week mee gaan trainen.

@troi, ik heb 5 jaar geleerd bij een bewezen revalidatietrainer. Hier geen opleidingspapiertje vandaan gehaald, want het was geen opleidingscentrum. Wel ontzettend veel ervaring, wat ik persoonlijk meer waard vindt dan iemand die net van z'n 1-2 jarige opleiding af komt. Wedstrijden heb ik niet gereden, wil ik uiteindelijk wel, maar daar kan ik niets mee 'bewijzen'. Daarnaast is voor mij de klassieke dressuur en de moderne dressuur ook wel een wereld van verschil, dus ik vind het lastig om daar waarde uit te halen. Maar ik denk wel dat er heel veel mensen naar kijken zoals jij.

@Poekkie
- Zadelmak maken heb ik geen ervaring in, wil ik mij wel in ontwikkelen, maar dan zal ik dat nog lang niet gaan aanbieden als dienst, haha.
- Doortrainen: ligt aan de leeftijd, een 4 jarige zal 3 of 4 keer per week zijn, vanaf 5/6 zo'n 4 -5 keer per week. Is uiteraard paard afhankelijk. Ik twijfel ook of ik hierin onderscheid moet gaan maken, aangezien ik in die zin aan een jong paard minder tijd kwijt ben dus ik vind het niet helemaal eerlijk om hier hetzelfde geld voor te vragen. Ik heb geen wedstrijden gereden, dus geen dressuur niveau. Om het in oefeningen uit te drukken, buiten de series, passage en piaffe heb ik ervaring in het aanleren van alle oefeningen.
- Revalidatie: houdt bij mij eigenlijk het hele proces tot een paard weer belastbaar is in en wanneer dit niet mogelijk is kan ik met oefeningen aan de hand het paard ook begeleiden zodat deze nog een zo fijn mogelijk leven kan leiden. Ik ben bereid eigenaren hierbij te begeleiden in hoeverre het nodig is. Mochten er extra behandelingen nodig zijn dan worden er experts van buitenaf bij gehaald, ik heb dus bijvoorbeeld geen ervaring met laseren, maar ik ben wel aanwezig wanneer deze behandelingen gedaan worden. Daarnaast verhelp ik ook problemen waar de ruiter rijtechnisch tegen aan loopt (kantelen hoofd, tong uitsteken, moeite met een bepaalde galop, kreupelden etc.)

- Les: qua les zit mijn ervaring voornamelijk in het helpen bij rijtechnische problemen en hoe deze eruit te trainen en begeleiding bij revalidatie. Daarnaast heb ik ook veel mensen geholpen in de beginselen van het aan de hand werken. Ik ben bereid er voor te rijden, maar ik heb geen lespaard tot mijn beschikking.

@Eldmodur
Ik studeer Diergeneeskunde dus qua medische ervaring zit het in de toekomst sowieso goed en nu is die ervaring in ontwikkeling! Goed idee om inderdaad aan een prijslijst te denken, juist omdat er zoveel verschillende variabelen aan vast zitten, revalidatie zal bijvoorbeeld intensiever zijn dan het doortrainen van een paard, dank! :)


Mochten jullie tips hebben waar ik nog kan verbeteren zodat ik qua ervaring en kunnen beter voor de dag kom, dan hoor ik het graag! :)


Wat doortrainen betreft ben ik het eens met elnienjo dat jong licht maar regelmatig belasten eigelijk beter is dan te wachten tot al die groeischijven helemaal dicht zijn. Dus ook voor een 3 jarige zou ik 4-5x per week een 15-20 min rustig aan niet zo gek vinden. Ik zou hier dan ook tegemoet komen aan de wensen van de eigenaars als die dat verlangen en niet je mening van max 3x proberen door te drukken. Dat zou voor mij bvb een reden zijn om niet voor jou te kiezen, het idee dat ik veel betaal en mijn paard maar 1x per 2 dagen wordt genomen.

Als je een onderscheid wil maken, zou ik dat maken op basis van de wensen van de eigenaar en niet op basis van de leeftijd. Bvb voor 3x per week 500 euro. Voor 4x per week 550 euro, 6x per week 650 euro. Maar dan moet je zien dat het nog uitkomt natuurlijk, als de stal vol staat met 3x pw paarden en je staat dan de helft vd tijd met je vingers te draaien is het het ook niet natuurlijk.

Voor doortrainen zou ik - omdat je beginnend bent met geen wedstrijdervaring - in de lagere/midden prijsklasse gaan zitten tot je wat referenties hebt opgebouwd. Ik denk dan aan rond de 550-650euro per maand voor mijn streek. Aangezien je zelf geen stalling hebt, is het mogelijks voordeliger om bij mensen aan huis/stal te gaan. Daar zou je gerust 20-25 euro per keer rijden + transportkost voor kunnen vragen en is best veel vraag naar merk ik in mijn omgeving.

Voor revalidatie: ik veronderstel dat dit dagelijks korte sessies met stappen of oefeningen gaan zijn en het paard dan ook bij jou gestald wordt? Je opleiding dierenarts is hier heel erg relevant. Ik denk aan een basisprijs van rond de 650 euro pm waarin stappen, licht rijden, en/of oefeningen zitten. Daarnaast zou ik een prijslijst hanteren voor extra’s zoals loopband, aquatraining, massage, paard aanbieden bij lasertherapie, osteobehandeling, meer internsieve trainingssessies, wondverzorging, etc (geen idee wat voor jou van toepassing is). Voor wondverzorging mag je bvb al gemakkelijk 0,5-1 euro per dag rekenen voor simpele handelingen als zalven, koelgel aanbrengen of ontsmetten en heel wat meer voor verband wisselen oid.

Les wordt moeilijker omdat je begint en nog weinig referenties zal hebben. Een papiertje zal je al goed op weg brengen, maar onderschat zeker het belang van wedstrijden niet. Mensen in de basisniveaus (en dan bedoel ik niet Z, maar gewoon de grootste groep ruiters die ergens tot en met L niveau hangen) zullen over het algemeen niet snel meer dan 30 euro per les betalen, eerder zelfs rond de 20-25 als je wil opstarten. Mensen die hoger willen komen met hun sportpaard zullen tot een 50-60 euro willen ophoesten, maar verwachten dan ook wel wedstrijdresultaten van jou. Daarnaast staan ook veel maneges geen externe lesgevers toe en hebben veel particulieren in de winter toch minder zin om te rijden. Beginnen als lesgever is dus geen gemakkelijke branche.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 22:42 



 
Profiel   

Wil je dit gaan combineren met je studie of pas daarna oppakken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 23:03 



 
Profiel   

elnienjo schreef
Hoe jonger je een paard begint te rijden, hoe minder blessuregevoelig ie wordt. Ik reed ze altijd in op 2,5/3 jaar en zat er dan vrijwel dagelijks op. Soms gewoon maar 'n kwartiertje, maar die gewenning van opzadelen en op en afstappen is al belangrijk. En wennen aan andere paarden in de bak die hun rondjes sturen of aan 't springen zijn. Als 4 jarige moeten ze gewoon mee het bos in kunnen en 'n parcourtje kunnen rondspringen.


Ben eens benieuwd naar de wetenschappelijk stavende onderzoeken hier naar want ze beweren toch allemaal exact het tegenovergestelde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 06:20 



 
Profiel   

Nottinghill

Wat goed dat je hier zo mee bezig bent en goed over nadenkt.
Ik ben zelf ook revalidatietrainer (3 jarige opleiding) en heb ook geen hoog niveau gereden (M)
De revalidatie heb ik voornamelijk voor mijn eigen dieren gedaan en ik de kennis van de mensen die er voor hebben geleerd erg beperkt vind en ze niet breed durven te kijken en niet durven door te sturen naar collega's die er bv meer ervaring mee hebben.
Ik zit in het Noorden van Nederland dat is hier best een uitdaging want mensen durven hier ook niet zomaar te veranderen. Maar merk wel omdat ik veel ervaring heb ook met probleem paarden ( ;) ), revalideren, les geven (vooral basis basis basis, houding & zit) en werk veel met bijzondere mensen & kinderen.
Ik heb het heel druk, werk nu nog 16 uur voor een werkgever maar dat ga ik afbouwen.
Revalideren doe ik op de plek waar de dieren staan. Veel via de telefoon en mensen zoeken ook echt iemand waar ze mee kunnen sparren. Heb zelf ook een fijn en breed netwerk en stuur mensen door naar behandelaars die (wat ik denk) bij het paard en eigenaar passen op dat moment.

Uur tarief is €40,-, half uur €25,- en reiskosten komen er overheen.

Alvast heel veel succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 06:37 



 
Profiel   

Blussem schreef
Ik vind het verschrikkelijk veel geld. Net of een paarden hobby niet al duur genoeg is.

Als je het gaat uitrekenen dan is het in NL eigenlijk te goedkoop.
Stalling met binnenfaciliteiten heeft al gauw een kostprijs van 250/400 euro (voer, verzekeringen, onderhoud, investering, arbeid etc). Dan betalen we afhankelijk van de regio 350 a 550 euro.
Vaak komt een stal daarmee uit omdat ze andere activiteiten zoals handel en lesgeven doen. Of geen reserveringen treffen voor vervanging.

Reken dan je arbeidskosten voor het zadelmak maken.
5 dagen in de week half uur ruiter en half uur stagiaire/groom. 2,5 uur x uurloon 30 (eigenlijk te weinig, want kans dat je in ziektewet komt is met dit werk groot en daar zul je ook voor moeten sparen en verzekering is duur). 75 euro per week 300 euro per maand.

Betalen wij stel 700 euro incl btw. Dan blijft er echt weinig marge over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 07:40 



 

Caaatje schreef
elnienjo schreef
Hoe jonger je een paard begint te rijden, hoe minder blessuregevoelig ie wordt. Ik reed ze altijd in op 2,5/3 jaar en zat er dan vrijwel dagelijks op. Soms gewoon maar 'n kwartiertje, maar die gewenning van opzadelen en op en afstappen is al belangrijk. En wennen aan andere paarden in de bak die hun rondjes sturen of aan 't springen zijn. Als 4 jarige moeten ze gewoon mee het bos in kunnen en 'n parcourtje kunnen rondspringen.


Ben eens benieuwd naar de wetenschappelijk stavende onderzoeken hier naar want ze beweren toch allemaal exact het tegenovergestelde.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1558787812000056
https://avmajournals.avma.org/doi/abs/10.2460/ajvr.71.4.405
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.2042-3306.1999.tb05218.x

Het enige wat ik mensen zie beweren, is dat de groeiplaten pas sluiten rond hun zesde, maar ik heb nog niemand een causaal verband aan zien tonen dat er eerder op gaan zitten ook een nadelig effect heeft op die groeiplaten of zorgt voor voortijdige slijtage. Daarnaast heb ik er ook weinig vertrouwen in dat het gemiddelde stalmanagement in Nederland (voornamelijk stationair op stal, en/of de hele dag vretend in een platte, rijke weide in één en dezelfde houding) nou zoveel beter is voor de ontwikkeling van botten en pezen in een jong paard dan gecontroleerde beweging. Dan zou je ze tot hun zesde ergens in de heuvels van Duitsland of Oostenrijk moeten laten wil je ze "au naturel" een beetje degelijke spieren, pezen en botten laten kweken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 08:04 



 
Profiel   

De groeischijven van kinderen sluiten ook pas met een jaar of 16. Toch moeten ze sporten op school, gaan ze naar voetbal, ballet, paardrijden en weetikveel wat. Tegen mensen dan ook maar zeggen dat ze pas vanaf 18 mogen sporten want dan zijn ze volgroeid?

Het is idd al heel lang bekend dat belasten zorgt voor sterkere botten (de botdichtheid wordt oa veel hoger, wat voor mensen wel fijn is ivm osteoporose op latere leeftijd bv) en betere kwaliteit kraakbeen.
Kraakbeen bij mensen kan alleen maar goed tot ontwikkeling komen onder belasting.

Ik heb zelf een keer een paard een tijd op een revalidatiestal gehad, dat kostte me inclusief stalling, uitmesten en de hele reut een tientje per dag. Dat kan alleen maar uit als je héél veel stallen hebt, mechanisch uitmest, enz. En dan nog.

Nou weet ik dat DA's in Nederland ook niet denderend goed betaald worden, maar ik zou nog altijd liever het vak gaan uitoefenen waar ik 6 jaar voor gestudeerd heb, dan paarden trainen of revalideren, want je eet droog brood.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 08:22 



 
Profiel   

Het punt is vaak dat als je het paard in pension moet zetten, je zelf bijna niks meer overhoudt. De eigenaar heeft meestal ook gewoon het reguliere stalgeld wat doorloopt of met een beetje geluk 'leegstand'. Op die manier wordt het al snel een duur grapje voor een eigenaar. Ik laat dan liever iemand aan huis komen om met mijn paard te werken, tenzij de revalidatie zo arbeidsintensief is dat het zelf niet meer lukt, bijv. bij meerdere keren per dag koelen, medicatie toedienen, stappen etc. Dat is niet voor iedereen haalbaar als een paard in pension staat. Maar een beetje werken aan de hand 4x per week gaan de meeste mensen hun paard niet voor wegzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 08:33 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 09:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen