Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 7 [ 174 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Knobbeltje in borst

 
Profiel   

Nooit gedacht zo'n topic te openen op een paarden forum, maar nu zoek ik toch wat (hoopvolle) ervaringen.
Zo'n 2 weken geleden ontdekte ik een knobbeltje in mijn borst, maar aangezien ik vlak voor mijn menstruatie zat besteedde ik er niet teveel aandacht aan.
Inmiddels is mijn menstruatie al even over en zit dit knobbeltje er nog steeds en begin ik mij toch wat ongerust te maken.
Nu heb ik borstimplantaten waardoor het iets lastiger te voelen is en ben ik bang dat ze stuk gaan door mammografie en uiteraard bang voor wat er misschien uitkomt. Toch ga ik morgen met lood in de schoenen de huisarts bellen, maar ik ben er continu mee bezig en in mijn hoofd denk ik natuurlijk het ergste.

Iemand ervaringen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 08:41 



 
Profiel   

Als je aangeeft dat je implantaten hebt dan zullen ze direct een echo maken. Normaal is (hier in de regio) het zo dat je eerst een mammo krijgt en dan aansluitend een echo en eventueel een punctie. Alles in 1 afspraak binnen een week na doorverwijzing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 08:43 



 
Profiel   

Het kan vanalles zijn, misschien wel een kliertje die niet lekker zit, misschien wat opgehoopt weefsel en misschien is het inderdaad wel waar je bang voor bent.

Heel verstandig dat je morgen belt en goed dat je het hebt ontdekt.

Heel veel sterkte en maak jezelf niet te gek vandaag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 08:45 



 
Profiel   

Kan gewoon een cyste zijn he, er is niet direct een panieksituatie. Laten checken is altijd slim.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 08:46 



 
Profiel   

In de meeste gevallen is er niets aan de hand en gaat het gewoon om vet, kalk of een cyste, maar controlleren is uiteraard altijd verstandig.
Ik heb laatst een biopt gehad omdat foto en echo niet duidelijk genoeg waren, maar dat was achteraf ook niets (verkalkt vat).
Makkelijker gezegd dan gedaan uiteraard, maar probeer niet te stressen, de kans dat er niets bijzonders is, is gewoon heel groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 08:49 



 
Profiel   

Is 92 je geboortejaar?

Ik had zelfde, zonder implantaat dan, jaar of 8 geleden.
Op mammo bleken het er beetje meer te zijn dan te voelen, 14 in totaal.
13x goedaardige tumoren (nav punctie) en 1x een cyste. Ze zitten er nog steeds en pas als ik er last van krijg (bijvoorbeeld door BH) hoeven ze verwijderd.
Wel laat ik ze elke 5 jaar even checken of t niet gaat woekeren bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 08:51 



 
Profiel   

Ik ben van jouw leeftijd en heb ook een knobbel in mijn borst. Jaar of 4 geleden ontdekt en toen direct doorverwezen voor een echo in het ziekenhuis. Ik onthoud nooit wat het nou precies is, maar ik laat het wel zo af en toe weer eens controleren. Bij de laatste controle zat er nog eentje, die had ik zelf nog niet ontdekt.

Gewoon gaan, maar weet dat het ook heel goed iets goedaardigs kan zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 08:57 



 
Profiel   

Hier ook een paar cystes en een verdikte streng.
Alle onschuldig en hoeven er niet uit.
Wel moet ik jaarlijks op controle, maar dat moest ik daarvoor al. Maar dat is omdat het in de familie veel voorkomt.

Overigens geen implantaten

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 08:58 



 
Profiel   

Rond mijn 22ste voelde ik ook een knobbeltje, dat heb ik wel laten nakijken maar het bleek gelukkig gewoon om meerdere cystes te gaan. Alleen al voor je eigen gemoedsrust is het fijn om het te laten nakijken, dan weet je zelf ook gewoon waar je aan toe bent en gaat er niet van alles door je hoofd spoken. Ik zou in jouw geval wel inderdaad aangeven dat je borst implantaten hebt.
Bij mij zitten de cystes er Nogsteeds maar over het algemeen heb ik daar geen last van. Wel hou ik eventuele veranderingen goed in de gaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 09:08 



 

Ik ben laatst ook geweest voor een mammografie en een echo. Met lood in de schoenen uiteraard. Hier bleken het cysten, vrij veel ook en verder erg veel klierweefsel. De cysten zijn gevuld met helder vocht, dus niets aan de hand. Als ik er erg hinder van ga krijgen, dan kan ik aan de bel trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 09:16 



 
Profiel   

Ik ben ook al 2 keer geopereerd aan een knobbeltje. 1 keer net 16 en de andere keer begin 20.

Laathet controleren maar ga niet gelijk van het ergste uit

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 09:18 



 
Profiel   

Sowieso laten onderzoeken, om jezelf gerust te stellen (in de meeste gevallen is het niks bijzonders) maar ook omdat mocht het wel verkeerd zijn je de beste resultaten hebt als je er snel bij bent :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 09:21 



 
Profiel   

Waarom krijgt de een een echo en de andere een mammografie? Ben benieuwd.

Sterkte ts met wachten, er kunnen zoals gezegd ook heel veel goedaardige oorzaken voor knobbeltjes zijn. Doorverwijzing voor vervolgonderzoek gaat altijd heel snel gelukkig en na een mammografie krijg je meteen een voorlopige uitslag (tenminste dat is bij mij, ik moet jaarlijks een mammografie ivm erfelijkheid). Dat is ook de reden dat ik benieuwd ben naar verschil echo en mammografie, want bij veel straling heb je ook weer meer kans op afwijkingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 12:15 



 
Profiel   

madeliefw schreef
Waarom krijgt de een een echo en de andere een mammografie? Ben benieuwd.
.


Dat ligt sterk aan de locatie, je borstvolume en leeftijd. Bij een jonge vrouw zijn foto‘s bijv. vaak slecht te beoordelen. In sommige gevallen kan ook een mri.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 12:18 



 
Profiel   

https://richtlijnendatabase.nl/richtlij ... rafie.html

Even gegoogeld

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 12:18 



 
Profiel   

Gewoon laten checken! Beter te vroeg en behandelbaar dan dat je straks te laat bent, kans is groot dat het een fibroadenoom, cyste, ophoping is en geen kwaadaardige tumor.

Zelf onder behandeling, 12 chemo’s achter de rug, morgen operatie, was gelukkig op tijd waardoor het alleen de tumor was zonder uitzaaiingen. Is ook begonnen met ineens een harde knobbel die pijnlijk was met op de zij slapen.

Mijn advies altijd laten checken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 13:03 



 
Profiel   

Onder de 30 jaar doen ze over het algemeen geen mammografie maar een echo.
Ik heb vorig jaar op 25 jarige leeftijd een knobbeltje gevoeld die ook na menstruatie aanwezig bleef, was een cyste.
Goed dat je laat checken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 13:09 



 
Profiel   

Ik had hetzelfde vorig jaar, een platte harde knobbel en na een paar weken nog meer. Na een echo bleek het fibroadenoom te zijn, compleet onschuldig. Ze drukte mij ook op het hart dat als er geen bloed uit te tepel komt of als de tepel niet ingedrukt is, het bij onze leeftijd meestal onschuldig is. Maar wel bij elk bobbeltje even aan de bel te trekken omdat je er toch zeker van wilt zijn. Veel succes, en ik hoop dat je er niet te gestresst onder bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 13:19 



 

madeliefw schreef
Waarom krijgt de een een echo en de andere een mammografie? Ben benieuwd.


Ik kreeg in eerste instantie enkel een mammografie, maar aangezien ik veel klierweefsel heb, was het via enkel een mammografie lastig te beoordelen, dus vandaar ook nog een echo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 13:19 



 
Profiel   

madeliefw schreef
Waarom krijgt de een een echo en de andere een mammografie? Ben benieuwd.


Onder de 30 heb je vaak veel klierweefsel in verhouding, en dat is lastig goed te beoordelen met een mammografie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 13:22 



 
Profiel   

Ik kreeg een mammografie en echo omdat ik ook al tijden een knobbel voelde, maar is een cyste. De mammo vond ik totaal niet pijnlijk.

Tip van flip: gooi niet zelf je jetsers op dat ding maar wacht op aanwijzingen.

Sterkte, het is vast niks maar ik snap dat je stress hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 13:32 



 
Profiel   

Ik heb 2 keer een knobbeltje in mijn borst gehad. De eerste keer schrok ik natuurlijk ook enorm, kreeg een echo en het was een fibroadenoom. Operatief verwijderd. De tweede keer had ik veel pijn aan mijn borst en is er een echo gemaakt, wederom een fibroadenoom.
De eerste heb ik op advies van de arts operatief laten verwijderen (was redelijk groot), de tweede keer wilde ik het zelf weg hebben en hebben ze ook geopereerd (had er veel pijn aan). De arts dacht niet dat een klein knobbeltje zoveel ongemak kon veroorzaken en dat de pijn niet zou verdwijnen, gelukkig is dat wel gebeurd :)

Ernaar laten kijken is altijd een goed idee, het kan zoveel zijn! Heb je er ook pijn aan of dat niet?

Sterkte, ik kan me voorstellen dat je je erg druk maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 13:32 



 
Profiel   

Ik ben 2x geopereerd aan een fibroadenoom (bindweefselknobbel), bij de eerste was ik 25 en de 2e 40. De tweede was op de mammo niet te zien maar heel duidelijk op de echo, was ook vrij groot en groeide. Toch was het ook volkomen onschuldig. Meestal is er op jouw leeftijd niks aan de hand maar laat het uiteraard wel controleren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 13:37 



 
Profiel   

Vrouwen rond de dertig krijgen sowieso een scan, ivm de leeftijd zie je daar meer op dan op de röntgenfoto.

Sterkte met bellen. :(:)
De kans is hartstikke reëel dat het loos alarm is, maar dat is makkelijker gezegd dan gevoeld...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 21:16 



 
Profiel   

Allereerst sterkte TS! Ik had met 18/19 jaar ook een knobbeltje. Zat toen aan de anticonceptie ring, heb het laten checken en was gelukkig niks. Half jaar later nog een x controle maar ook niks aan de hand. Nu al 2 jaar gestopt met anticonceptie (geen idee of t echt daardoor komt) en knobbeltje is er niet eens meer. Nu blijkt dat je van de anticonceptie ring dus knobbeltjes kan krijgen. Maargoed of t daardoor kwam of niet ben heel blij dat ik het toen heb laten checken, bij mij was t allebei de keren gewoon een echo.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 21:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 7 [ 174 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen