Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Parket vs PVC

 
Profiel   

Hoi!

Mijn vriend en ik hebben een huis gekocht en gaan hier flink aan verbouwen.
Nu willen we graag een nieuwe vloer in woonkamer en neigen voornamelijk naar parket. Zelf hebben we snel last van gevoelige voeten als we langere tijd op PVC lopen. Maar wellicht moeten we dan gewoon investeren in gewoon goede sloffen, ipv op sokken lopen.

Nu ben ik ontzettend benieuwd naar jullie ervaringen rondom parket en/of PVC.
Waarom hebben jullie voor het een of ander gekozen? Voor- en nadelen?

Over ons:
- We lopen altijd op sokken in huis
- We laten vloerverwarming aanleggen als hoofdverwarming (beneden)
- Open keuken welke we dezelfde vloer willen als in de woonkamer (één geheel)
- Twee jonge katten (die veel door huis rennen)
- Geen kinderen, mogelijk over 3/4 jaar
- Gevoelige voeten wanneer langere tijd op PVC

Twijfels die we hebben bij parket is hoofdzakelijk de gevoeligheid:
- Vochtplekken in de keuken
- Rennende katten > katten nagels
- Katten > haarballen :Y)
- Vloerverwarming als hoofdverwarming > is parket/duoplank niet te dik?

Twijfels bij PVC:
- Hardheid van de vloer
- Glans/plastic/goedkoop gevoel (?)
- Statische elektriciteit? Ik krijg al altijd over schokken van, geen idee hoe dit bij een PVC vloer is :P

We gaan ook zeker langs een paar vloerzaken, maar ervaringen zijn meer dan welkom!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 17:03 



 
Profiel   

Hier een hond die non stop zand mee neemt en baby op komst. Overal parket gekozen, dat kan je tenminste opschuren als het beschadigd, pvc is dan gewoon klaar. Ik denk dat ons parket er over 30 jaar nog ligt en pvc gaat dat nooit halen. Bovendien vind ik een wat geleefd uiterlijk bij hout soms juist mooi. Bij pvc niet. Het viel ons bij het uitzoeken op dat de toplaag van duoplanken nogal kan wisselen, wij hebben nu 4mm eiken en sommige hadden maar 2 of 3 mm. Dat scheelt in hoe vaak je op kan schuren.
De keuken hadden we in het vorige huis ook hout, maar dat doen we nu niet meer. Met name vanwege slijtage op de plekken waar je vaak loopt en draait tussen fornuis en gootsteen, dat heb je denk ik met pvc ook. In de keuken nemen wij tegels.
Met vloerverwarming heeft niemand ons parket afgeraden maar geen ervaring mee verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 17:23 



 
Profiel   

Wellicht dat een keramisch parket ook nog een optie zou kunnen zijn. Werkt okk goed met vloerverwarming.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 19:18 



 

Vloerverwarming en parket is een no-go. Dat zei zelfs de parketverkoper die alleen parket heeft. Bij ons gaat het eruit. Komt vloerverwarming en tegels voor terug.

Overigens doe ik t ook nooit meer, wat een ellende met schoonmaken. Dan weer looizuurvlekken, dan weer te nat met dweilen, dan weer niet schoon. Bah. Wij hebben eiken.

En veel krimp en uitzetten.. elk jaar weer grote naden tussen te planken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 19:24 



 
Profiel   

Wij hebben nu Parket en dat zou ik echt niet meer doen. We hebben kinderen en huisdieren en nu dus vlekken in de vloer door de haarballen van de katten, aangezien je het niet goed schoon kunt maken.
Opschuren wordt ook wel weer tijd maar wat een gedoe, alle meubels er weer uit. Met vloerverwarming is parket ook geen gouden combinatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 19:31 



 
Profiel   

Pvc is juist toch ook heel zacht verkrijgbaar? Wij hebben in ons nieuwe huis pvc liggen maar dat voelt alsof je over een zachte mat loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 19:51 



 
Profiel   

Ik heb pvc laminaat en ik weet niet of ik pech met het merk ehad heb of waarmee dan ook, maar nooooit meer
Ik heb het gekocht omdat het krasbestendig zou zijn, leek mij handiger en mooier en bestendiger dan laminaat en was ook in klik te verkrijgen ipv alleen dunne stroken dus was ik bereid er meer aan uit te geven dan bij laminaat
Maar ik heb echt overal krassen echt is heel erg gevoelig voor zonlicht ( uitzetten en krimpen) en als ik google ben ik niet de enige
Mocht ik het overdoen kwam er een tegelvloer

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 20:17 



 
Profiel   

Wij hebben pvc gelijmd met vloerverwarming als vloerverwarming en ik zou niet anders meer willen. En zeker niet glans/goedkoop oid.

Na 3 jaar nog als nieuw. Mocht er toch een kras oid ontstaan dan kan er zo weer een "plankje" uit en weer in. Wij hebben pvc van quick step met 10 0f 20 jaar garantie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 20:27 



 
Profiel   

Hier parket met vloerverwarming, qua uitstraling heel blij mee! Maar wat een gedoe.. Lees je in ieder geval heel goed in over het onderhoud. Hier moeten we wekelijks op een speciale manier dweilen waarbij we alle meubels idealiter moeten verplaatsen, en elke half jaar dan alle meubels eruit om de vloer opnieuw te behandelen, en vlekken (die er heel snel zijn) moet je weer met speciaal spul behandelen. Het valt mij vies tegen eigenlijk. Bij mijn ouders zat er een soort laklaag op en dan had je geen gedoe, maar goed dat leek net een bowlingbaan dus is het ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 22:28 



 
Profiel   

Voor mij zijn tegels nog steeds de ideale combinatie met vloerverwarming.
Voor wat betreft last van jullie voeten...waar krijgen jullie last van?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 22:34 



 
Profiel   

Ik heb klik pvc en dat was een bewuste keuze ivm vloerverwarming en katten die nog weleens willen braken. Ben er heel erg blij mee, ondanks dat een echt houten vloer natuurlijk wel het mooist is.
Ik ben ook wel benieuwd wat voor klachten jullie krijgen, want ik heb zelf nergens last van wanneer ik met sokken of pantoffels over de vloer loop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 22:44 



 
Profiel   

Ik heb gelijmde pvc op vloerverwarming, heel zacht eigenlijk en heerlijk warme voeten.

Hond, kinderen kan het allemaal wel aan. Maar stoelen zonder viltjes (die dingen vallen er eens in de zoveel tijd af) laten wel wat lichte krassen zien. En van die sterretjes met oud en nieuw branden is ook niet heel handig als de vonkjes erop komen. Verder heel tevreden en een pak extra gekocht, dus als er echt een keer iets mis gaat kan je een strook eruit halen en een nieuwe erin lijmen.

Vind overigens echt hout net iets chiquer ogen. Maar hier was het met een oppervlakte van bijna 100 m2 wel erg prijzig, daarom uiteindelijk voor pvc gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 23:51 



 
Profiel   

Pakket op vloerverwarming kan wel, maar volgens mij beperkt qua aanbod.
De warmtegeleiding is echter minder goed.

Mij is verteld dat in combinatie met vloerverwarming tegels het best zijn en daarna PVC.

We hebben een PVC vloer gekocht (stroken verlijmd). Ik heb alleen maar een teststuk van ca 1x1,5m gezien, maar dat leek toch wel heel veel op een echte pakketvloer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 05:35 



 
Profiel   

Mijn nichtje heeft PVC in visgraat <3 laten leggen en is supertevreden.
Ze had twee honden en flinke ook en twee kinderen maar het is nog prachtig.
Als ik ooit een huis met betonnen vloer krijg ga ik daar ook voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 06:22 



 
Profiel   

Duoplank/lamelparket kan prima met vloerverwarming. (wij produceren parketvloeren en nog nooit over problemen gehoord). Let op dikte multiplex en toplaag, zowel in verband met verwarming als mogelijkheden qua schuren.

Installatie luistert wel nauw. (Eerste keer opstoken bijvoorbeeld).

In de keuken zou ik geen hout willen.

Houd er wel rekening mee dat duoplank wat minder flexibel is dan massieve planken, daardoor ligt het veel stabieler dan massief maar misschien krijgen jullie daar ook eerder pijn in je voeten van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 06:35 



 
Profiel   

Als ik jouw lijstje zo lees zeg ik op alles (behalve de gevoelige voeten) PVC!
Dat gevoelige voeten herken ik zelf niet, wij hebben hier ook pvc over de hele BG incl keuken liggen. Ook de goedkope look herken ik niet maar dat ligt er maar net aan wat je koopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 10:50 



 
Profiel   

Ik zeg ook PVC! Oogt zeker niet goedkoop, er zitten ook gewoon 'nerven' in en het is behalve zacht en warm, ook heel praktisch (water morsen en niet meteen opruimen is geen probleem).

Wat bedoel je met gevoelige voeten? Ik heb nooit pantoffels aan, maar ik herken het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 10:55 



 
Profiel   

FleurVP schreef
Hier een hond die non stop zand mee neemt en baby op komst. Overal parket gekozen, dat kan je tenminste opschuren als het beschadigd, pvc is dan gewoon klaar. Ik denk dat ons parket er over 30 jaar nog ligt en pvc gaat dat nooit halen. Bovendien vind ik een wat geleefd uiterlijk bij hout soms juist mooi. Bij pvc niet. Het viel ons bij het uitzoeken op dat de toplaag van duoplanken nogal kan wisselen, wij hebben nu 4mm eiken en sommige hadden maar 2 of 3 mm. Dat scheelt in hoe vaak je op kan schuren.
De keuken hadden we in het vorige huis ook hout, maar dat doen we nu niet meer. Met name vanwege slijtage op de plekken waar je vaak loopt en draait tussen fornuis en gootsteen, dat heb je denk ik met pvc ook. In de keuken nemen wij tegels.
Met vloerverwarming heeft niemand ons parket afgeraden maar geen ervaring mee verder.


Dit herken ik echt totaal niet :')

Wij hebben in ons nieuwe huis een houten vloer (lag er al) maar ben er nu al zo klaar mee, dat we binnenkort een andere vloer nemen. ALLES geeft vlekken, deuken of krassen. En je kan het opschuren, maar ook niet oneindig neem ik aan, en binnen no-time is het weer lelijk.

PVC is niet mijn persoonlijke voorkeur maar van een goede kwaliteit ligt dit 30 jaar probleemloos, zie je geen slijtplekken, geen vlekken, geen deuken of krassen, maar echt als nieuw.

Wat je trouwens ook kan doen is keramisch parket. Look-a-like tegels zijn dat. Optimale warmte icm vloerverwarming en wel de warme uitstraling van hout.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 11:02 



 
Profiel   

Veel hangt af van de afwerking van de vloer. Een goed geoliede vloer en de juiste houtsoort kunnen echt wel tegen een stootje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 11:06 



 
Profiel   

Ik ben ook voorstander van PVC! Je hebt daar ook zoveel smaakjes in dat ik het nooit over één kam zou scheren. Wij hebben visgraat, verlijmd en met heel veel structuur.
We hebben gekozen voor een zware kwaliteit bij een professionele vloerenboer. Op de begane grond hebben we 200m2 aaneengesloten over 9 verschillende ruimtes gelegd.
Overigens hebben wij twee honden. Krassen van die nagels zie je (of voel je) bij ons echt niet. We hebben wel een keer een kast lomp verschoven, maar je kunt bij gelijmd pvc heel makkelijk een plank vervangen.
Een stukje zitkamer:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 11:08 



 
Profiel   

Plukje schreef
Ik ben ook voorstander van PVC! Je hebt daar ook zoveel smaakjes in dat ik het nooit over één kam zou scheren. Wij hebben visgraat, verlijmd en met heel veel structuur.
We hebben gekozen voor een zware kwaliteit bij een professionele vloerenboer. Op de begane grond hebben we 200m2 aaneengesloten over 9 verschillende ruimtes gelegd.
Overigens hebben wij twee honden. Krassen van die nagels zie je (of voel je) bij ons echt niet. We hebben wel een keer een kast lomp verschoven, maar je kunt bij gelijmd pvc heel makkelijk een plank vervangen.
Een stukje zitkamer:
[ [url=m/9974pJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi hoor!
Wij willen inderdaad ook zoiets (als de kinderen iets kleiner zijn en niet meer op de vloer kleuren).

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 11:17 



 
Profiel   

DiantaM schreef
Pvc is juist toch ook heel zacht verkrijgbaar? Wij hebben in ons nieuwe huis pvc liggen maar dat voelt alsof je over een zachte mat loopt.


Is het echt pvc of vinyl?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 18:55 



 
Profiel   

Marie111 schreef
DiantaM schreef
Pvc is juist toch ook heel zacht verkrijgbaar? Wij hebben in ons nieuwe huis pvc liggen maar dat voelt alsof je over een zachte mat loopt.


Is het echt pvc of vinyl?

Echt pvc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 19:25 



 
Profiel   

Ik vind mijn pvc ook best zacht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 12:19 



 
Profiel   

Verschillende ervaringen en nu ook nog zoekende en twijfels.

We hadden ooit een houten vloer. Die hadden we gelakt en dat scheelde wel met schoonmaken en vocht. Daarvoor meer vlekken bijv.

Laminaat; Duurder laminaat voelt wel goed aan, ziet er soms echt uit als hout, maar ligt ook een beetje aan het motief.

Goedkoper laminaat met laklaag blijft ook bij vocht etc mooi. Maar het ziet er echt nep uit.

Click pvc hebben we liggen. Laten adviseren en kon op houten vloeren. Daarna kwamen we voor andere ruimte en werd het afgeraden voor op houten ondervloeren.

Plak pvc werd sws afgeraden.

We hebben gekozen voor een eiland en geen garantie op vloer als we doorleggen onder eiland.

In 2 huizen plavuizen gehad en dat vond ik makkelijk, maar ik vond de voegen bijv echt wel lelijk worden ondanks schoonmaken, speciaal middel etc etc. Vooral omdat je in een keuken toch vaak wel vaste plekken en bewegingen hebt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 13:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen