Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuring fjorden

 
Profiel   

Goedemiddag, ik kon niet dadelijk iets terug vinden dus start iets nieuw.. Ik hoor het graag als er wel al info over te vinden is.

Ik ben me stilaan aan het oriënteren van de warmbloeden naar de koudbloeden maar zit met wat vragen :) In het najaar zou ik graag een fjord kopen maar wil toch ook wat achtergrond voor ik echt op zoek kan.

- Bij de hengstenkeuringen worden er geen foto’s gemaakt en is er enkel klinische keuring?
- Komen spat / OC / OCD /.. misschien minder voor bij koudbloeden?
- Zijn er hengsten die qua karakter minder geschikte “familiepaarden” als nakomelingen geven?

Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 11:30 



 
Profiel   

Die vragen krijgen vast het best antwoord op het subforum voor Fjorden, het topic verhuist daar naartoe:

F-AM -> FJ

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 19:03 



 
Profiel   

Leuk dat je interesse hebt in de aanschaf van een fjord.

Bij fjorden zijn dingen als ocd minder bekend, maar dat lijkt denk ik minder omdat ze bij de sportpaarden alles natuurlijk preventief op de foto zetten. Een fjord wordt ook bij aankoop minder snel röntgenologisch gekeurd en hoeft vaak niet zulke ingewikkelde oefeningen of prestaties te leveren als het gemiddelde sportpaard. Daardoor denk ik dat het minder snel ontdekt wordt. Ik heb zelf een merrie met een ocd in haar kogel. Heb het een aantal keer voorbij zien komen, maar hoor het niet zo vaak als bij warmbloeden. Mijn dierenarts was het met deze beredenering eens. Ik wil mijn twee jonkies daarom nog wel op de foto laten zetten. Hij gaf aan dat problemen in de bovenlijn dan wel weer minder voorkomen (wat hij lange ziet komen dan).

Ik denk dat je het karakter echt per paard moet bekijken. Wel weet ik dat Timors vaak vrij pittig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 19:40 



 
Profiel   

Bedankt voor je antwoord.
Verklaring dat het minder snel ontdekt wordt lijkt mij inderdaad aannemelijk..
Is er verder wel iets dat “meer” voorkomt bij fjorden? Iets waar extra op gelet moet worden bij aankoop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 20:57 



 
Profiel   

Kalea schreef
Bedankt voor je antwoord.
Verklaring dat het minder snel ontdekt wordt lijkt mij inderdaad aannemelijk..
Is er verder wel iets dat “meer” voorkomt bij fjorden? Iets waar extra op gelet moet worden bij aankoop?


Ik zou zelf nooit een nakomeling kopen uit een exceem moeder (/moederlijn).

Verder moet je idd bekijken wat je zelf belangrijk vind. Hoogte, type, kleur, prestaties in sport etc?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 21:16 



 
Profiel   

Dat is idd wel iets om rekening mee te houden..

Als ik het volledig te kiezen had graag eentje van tegen de 1.45m met ruime gangen die vlot alleen op stap kan Maar ik merk ondertussen al dat de vraag groter is dan het aanbod en dat iedereen beetje hetzelfde zoekt..

Zou ook wel voor een 2 of 3 jarige willen gaan maar of dan al in te schatten is of ze zelfzeker genoeg gaan zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 21:50 



 
Profiel   

Kalea schreef
Dat is idd wel iets om rekening mee te houden..

Als ik het volledig te kiezen had graag eentje van tegen de 1.45m met ruime gangen die vlot alleen op stap kan Maar ik merk ondertussen al dat de vraag groter is dan het aanbod en dat iedereen beetje hetzelfde zoekt..

Zou ook wel voor een 2 of 3 jarige willen gaan maar of dan al in te schatten is of ze zelfzeker genoeg gaan zijn?


Ja de vraag is enorm, daardoor de prijzen ook haha. Met de leeftijd 2, 3 kan je wel echt goed inschatting maken vind ik :j Zeker als ze gewoon veel in de hand komen uiteraard. Veel bekende fokkers, kunnen ook wel laten zien hoe de merrie normaal is. Daar kan je ook veel van "afkijken". (En van de hengst uiteraard)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 22:12 



 
Profiel   

De prijs is ook zoiets ja Ik wil op zich wel een correcte prijs betalen maar moet nog beslissen wat dat dan is voor mij.. Kom nu prijzen tegen tussen de 3500 en 7000, vooral naar de beleerde gekeken.
Rond de 5000 vind je naar mijn gevoel makkelijker een goed gereden warmbloed dan een goedgereden fjord momenteel. Niet dat de vergelijking belangrijk is (eene niet beter dan de andere) maar dat is wel mijn referentiepunt.
Voordeel is dat het geen haast heeft..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 06:13 



 
Profiel   

Ben je op zoek naar een 'rij' paard of een fok paard?
Daar ligt nog wel wat verschil in namelijk, voor de fok zou ik zeker bloedlijnen in de gaten houden die je interessant vindt (welke fjorden vallen op, wat zijn de resultaten van de ouders... etc).

Zoek je een 'gebruikspaard' dan zou ik me niet al te veel druk maken om welke bloedlijnen er achter zitten, maar ga op zoek naar het paard wat bij jou past. Karakter van een paard kan je niet altijd voorspellen en soms is een hele pittig bestempelde fjord bij de juiste eigenaar helemaal niet pittig. Of juist andersom.... Ga op zoek naar de juiste match.

Om op je vragen antwoord te geven, bij de HK worden de hengsten veterinair gekeurd (ogen/hart/longen, voel of zichtbare afwijkingen) maar geen rontgenfoto's. Deze worden alleen gemaakt als er twijfel bestaat over iets wat de juryleden zien tijdens het beoordelen van de hengst.

OCD/OC en spat, het komt wel voor. Maar er is niet een hengst die dit onderzocht meer vererft dan een ander... Beenstanden en hoefkwaliteit is dan eerder een puntje van aandacht.

Of de fjord in kwestie een familiefjord is, verschilt per paard denk ik. Vooral jonge fjorden zijn dit i.m.o. niet altijd gelijk. Hier gaat tijd, opvoeding en geduld in zitten. Fjorden hebben de neiging snel lomp te worden en ze willen dan nog wel eens iets verder 'door drukken' dan kan. Maar door ze duidelijke grenzen te geven zijn ze goed te kneden tot paarden met een gouden randje.

Zelf heb ik twee Timor zonen. Die hebben beiden iets meer 'pit' via de Inco bloedlijn, maar ook beide moeders zijn pittige dames, vooral de moeder van mijn oudste fjord is een karakter op zichzelf. Maar door hun karakter zijn ze wel super bewerkbaar voor het 'gebruik' onder het zadel en voor de wagen. Daarnaast is 1 lomp en 'in your face' qua aandacht halen, helemaal als er voer in het spel is en de ander juist veel meer terughoudend naar mij toe, maar met kleine kinderen zijn ze beiden echt goud. (maar ik blijf er altijd bij, want een duw zit in een klein hoekje :o )

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-21 21:26 



 
Profiel   

Bedankt voor de info In eerste instantie zou ik gaan voor een ruin maar als ik er verder over nadenk is een merrie op langere termijn misschien interessanter. Mijn bedoeling is voornamelijk buitenritten maken maar mss ooit wel een veulen fokken. Is wel leuk als de optie er is..
Dat “pittige” vind ik moeilijk in te schatten.. Ik begrijp dat ze meer hun gewicht gebruiken dan een warmbloed (merk dat bv ook bij onze shetlander) maar een ervaren ruiter zou toch met de meeste fjorden moeten kunnen rijden of zie ik dat fout?
Mijn warmbloed ruin is echt geen genot op wandeling.. Kan ik niet op als hij een week alleen maar in de wei heeft gestaan, heeft alles gezien en is nooit volledig ontspannen. Echt zonde want heb hem al 17 jaar.. maar dus niet geschikt als recreatiepaard.
Klopt mijn redenering dat fjorden dan toch minder “elektrisch” zijn maar wel koppiger?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 14:32 



 
Profiel   

Kalea schreef
Dat “pittige” vind ik moeilijk in te schatten.. Ik begrijp dat ze meer hun gewicht gebruiken dan een warmbloed (merk dat bv ook bij onze shetlander) maar een ervaren ruiter zou toch met de meeste fjorden moeten kunnen rijden of zie ik dat fout?


Dat ligt uiteraard geheel aan de kunde van de ruiter en de kennis van de fjord. Maar over het algemeen is het idd wel zo dat een ervaren ruiter zich prima kan redden met een fjord. Ze reageren wat anders dan de gemiddelde warmbloed, maar een goed opgeleide ruiter kan zich daar mee redden. Fjorden moet je met consequentheid en slimheid rijden en durven 'los' te laten als ze zich sterk maken.

Citaat
Klopt mijn redenering dat fjorden dan toch minder “elektrisch” zijn maar wel koppiger?

Vergeleken met een KWPNer is de gemiddelde fjord denk ik wel wat meer type 'koppig'. Verschilt wel heel erg per fjord, maar de reactie van een fjord is over het algemeen minder extreem.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 18:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen