Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe ziet jullie puppycursus eruit?

 
Profiel   

Titel zegt het al. Ik ben heel benieuwd. Ben met mijn 3,5 maanden oude pup op puppycursus, maar valt me erg tegen. Het is een hondje met een zacht karakter dat graag even de kat uit de boom kijkt. Is de kat er eenmaal uit dan gaan de remmen wel los.

Cursus begint met samen spelen, oa met twee grote mastiff pups, een felle Jack Russell en
drukke labradors. Er is maar een vlinderhondje wat iets rustiger is. Heb voorheen drie keer cursus gevolgd en dit was nooit toegestaan. Ook krijg ik adviezen als in nekvel pakken ( zo zou moederhond ook corrigeren ) tikje op neus en rukjes aan de riem. Als beloninkjes adviseert men ham, kaas en Frollic. Dit omdat het zo sterk ruikt. Nou zijn dat precies drie dingen die ik mijn hond nooit geven zou. De hele les zijn we bezig met volgen, aan de knie het liefst.
Ik ben er na twee lessen eigenlijk wel klaar mee.
Vraag me dus af hoe bij jullie de puppycursus eruit ziet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 11:24 



 
Profiel   

Wij trainen op de ABC methode, erg leuk om te doen, is nu onze 2e hond waar wij op deze manier mee trainen. https://abc-training.nl/
Je traint op een hele vriendelijke ongedwongen manier, op een speelse manier ben je bezig om de band met elkaar te versterken en je "werkt" er aan dat je een stabiele leuke hond krijgt.
Samen spelen willen ze bij ons op de club niet, de aantallen in de les zijn ook niet groot waardoor er veel ruimte is om vragen te stellen en ook 1 op 1 aandacht van de instructrice. Heel belangrijk is het negeren van ongewenst gedrag en belonen van gedrag wat je wel wilt, je wordt vrij gelaten of je dat wilt doen met een beloning of met een clicker. De les wordt afgewisseld met een stukje ontspanning door samen even met je pup te spelen. Als je tegen dingen aan loopt die niets met de les te maken hebben mag je dat ook zeker vragen, via de mail krijg je vaak nog wat extra info over dingen die gaan komen of wat je net hebt gehad, makkelijk om even naar terug te kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 11:30 



 
Profiel   

Onze hond is inmiddels 2 jaar. Toen ik met hem de puppyles volgde was het juist achteraf, op het eind van de les, los spelen met andere honden. Hierbij werd er rekening gehouden met het toedelen van groepjes in de grootte en karakter van de honden. Verder was het bij aankomst samenkomen in een kring of rij (met gepaste afstand tussen de puppy’s zodat ze niet te veel met elkaar bezig zijn), waarna theorie volgde en daarna praktijk. Met de praktijk kreeg je dan ondersteuning van de instructie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 11:34 



 
Profiel   

Oei hier mogen ze ook absoluut niet samen spelen tenzij nét voor ze naar de A-klas gaan :)
Wij werken hier met clickertraining en qua beloning mag het eender wat van snoepje zijn.
Spel wordt apart gezien van de clickertraining.

Hier wordt niét bij het nekvel gegrepen, niet getikt, dat is niet meer van deze tijd...

We doen oefeningen in groep, telkens 3-4x het oefeningetje vragen en dan spelen/rust.
Zo telkens opnieuw :) Via de FB groepen krijgen we ook veel tips en filmpjes/opdrachten om thuis verder te doen.

Hier wordt gewerkt aan de aandacht, voedsel weigeren, aan de hiel lopen, zitvoor, op de plaats, zit, lig, sta, blijf, ... . Ik ben fan van onze hondenschool!

Zoals ik jou nu hoor, zou ik een andere zoeken :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 11:35 



 
Profiel   

Oei, dat klinkt ook niet als een hondenschool die mij goed zou passen. Heb je je vooraf in de hondenschool ingelezen of de werkwijze en omgang je aansprak?

Ik werk op een dagopvang voor honden maar op hetzelfde terrein is een hondenschool. Hier werken ze beloningsgericht met de clicker. Spelen gebeurd nooit op het terrein. Volgen is wel een oefening die geleerd wordt maar voorafgaand is men eerst veel bezig met aandacht vragen en vasthouden van de pup. Tis vooral heel lossig en vriendelijk. Kleine groepjes en ruimte voor 1 op 1.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 11:35 



 
Profiel   

Oh wauw daar zou ik na 1 keer klaar mee zijn.. Heb zelf cursussen gegeven en m'n vader doet het nog steeds dat is echt niet meer van deze tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 11:37 



 
Profiel   

een cursus die met samen spelen begint vind ik echt geen aanrader. Hoe wil je na zo'n tijd nog fatsoenlijk kunnen leren na al die indrukken..
Maar die manier van correcties staan mij ook tegen.

Het idee van lekker en sterk ruikende snoepjes is goed. Maar kan ook gezonder en ik zou zulke extreem lekkere dingen pas gebruiken als er niks anders werkt. Wel zou ik voor puppytraining andere lekkere dingen pakken dan als je gewoon alleen traint en beloond.

En ik mis een deel theorie in deze.

Je kan ook dit boek bestellen. Dan kun je in ieder geval aan de theorie werken.

https://www.bol.com/nl/p/hondenleven-la ... 032514819/

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 11:40 



 
Profiel   

Onze puppycursus vond altijd plaats in groepjes van maximaal 4 honden. Elke les stond één onderwerp centraal, zoals balans/coördinatie, wandelen, etc. De trainster begon met wat theorie, waarna we een aantal oefeningen deden. Soms één voor één, soms tegelijk. De trainster gaf dan ondertussen aanwijzingen. Iedere les duurde 45 minuten, de laatste (ongeveer) 10 minuten werd er gespeeld. Daarbij werd altijd rekening gehouden met een goede match tussen de honden qua grootte, maar ook manier van spelen, karakters, etc.

Ik vind de cursus die jij omschrijft niet optimaal klinken. Als je begint met spelen, zijn alle pups toch al hartstikke moe (en hoog in de opwinding) terwijl de les eigenlijk nog moet beginnen? Ook de manier van corrigeren vind ik bijzonder. Ik zou als ik jou was op zoek gaan naar een andere hondenschool.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 11:52 



 
Profiel   

Bij ons in de puppy cursus leren ze wat basis dingen. Ze mogen in elk geval niet met elkaar spelen op het terrein. De aandacht willen wij juist bij de eigenaar hebben en niet dat de pups steeds elkaar blijven opzoeken.

We doen spelen, met kleine stukjes leren wandelen zonder trekken, eventueel wat clickeroefeningen, aandacht oefeningen, leren zit/af en dan ook kunnen blijven zitten en liggen.

De ABC training welke in begin wordt genoemd lijkt mij ook erg leuk. Staat op mijn verlanglijstje om ooit bij Hermina de opleiding te gaan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 11:53 



 
Profiel   

Ik had een hele leuke cursus vond ik. Geen druk van een examen ten eerste.
Basis volgen aan de lijn, dat natuurlijk uitbouwen. Zit, af, tandjes bekijken, en 'toe maar' naar de cursus leider toe en dan moest de pup weer terug lopen als je m riep.
Aan het eind van de les een stukje agility. Door zo'n tunnel, slalom, over brugje. Heel leuk om even wat anders te doen. Dat je uit kon bouwen in de volgende cursussen.
Aan het eind van de les mochten ze soms even los spelen. Niet vaste prik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 11:59 



 
Profiel   

In onze cursus werken we alleen met positieve beloningen (voer mag je zelf kiezen). We zeggen ook wel 'nee', maar verder is fysiek straffen verboden en werd direct de eerste les de riem en halsband etc gecontroleerd. Dingen die we leren zijn echt alle basisdingen. Zit, aandacht, hier, sta, vooruit en terug roepen, liggen, aan de riem lopen, overal aanraken (dierenarts oefenen), rustig vastgebonden ergens wachten, niet springen, etc etc etc. In onze cursus spelen de puppies niet (doen we zelf achteraf wel eens). En na het oefenen is er altijd de mogelijkheid om vragen te stellen, dat vind ik heel fijn. Onze trainer is ook heel ervaren. Ik ben heel blij met deze cursus, heb er ook al met meerdere honden les gehad.

Ik vind jou cursus niet heel fijn klinken. Zou een andere zoeken eerlijk gezegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 12:01 



 
Profiel   

Jeee, wat een hoop reacties. Ga er straks eens even uitgebreid voor zitten en reageren. Bedankt allemaal voor zover

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 12:55 



 
Profiel   

Bij mij werd er alleen in de eerste twee lessen los gespeeld met de pupjes van 8 weken. Maar zodra we echt begonnen met trainen niet meer, spelen met andere honden is voor in het park en niet bij de training want dan moet mijn pup op mij focussen. Als ze beginnen met spelen zijn ze helemaal moe en training kost heel veel energie voor die kleine pups.

Daarnaast is de combinatie tussen en voedselbeloningen en corrigeren best raar.
Meestal is het of corrigeren bij iets fouts en stembeloning bij iets goeds.
Of voedselbeloning bij iets goeds en slecht gedrag negeren.
Dit is even heel zwart wit hoor, maar dit is een beetje wat ik van de verschillende cursussen mee heb gekregen van de hondeneigenaren in mijn omgeving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 13:09 



 
Profiel   

Ohja misschien ook een belangrijk punt, bij ons speelden de pups de eerste twee lessen alleen even los met als doel om verschillende "hondentaal" te herkennen.
Wij hadden veel mensen die voor het eerst een pup hadden dus dan is het wel fijn om te kunnen herkennen wanneer een hond wil spelen, met rust gelaten wil worden, dominant of bang is, etc.

Dingen zoals bewust elkaar omver lopen, met de voorpoten spelen, bovenop andere honden springen en dergelijke kregen dan uitleg zodat je wist wat een hond ermee bedoelde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 13:17 



 
Profiel   

Ik laat de pups in mijn cursus niet vooraf spelen achteraf mag mits de baasjes dit willen en niet op hetzelfde veld als de les. Eerste les is basis mensen wegwijs maken in de commando’s en hoe ze dingen het beste kunnen oplossen. Ik leer altijd een duidelijke nee voor negatief gedrag zonder verder af te straffen. Alleen positief belonen vind ik niet bij elke hond even geschikt bij bv bijt gedrag enz. Voer mogen ze zelf bepalen al raad ik vaak iets van snacks met vis geur aan omdat die vaak wel heel verleidelijk zijn. Of gekookte lever dat kan bijna geen enkel pup weerstaan! Maar niet iedereen vind dit fijn om mee te werken. Ik leer ze hoe ze kunnen aanleren voedsel te weigeren bv wat er op straat ligt en ze krijgen de basis als huiswerk mee. Ik besteed een les aan enge geluiden zoals vuurwerk onweer en andere knallen hoe ze daar hun pupjes mee kunnen begeleiden. En een les aan dingen zoals dierenarts bezoekjes en laat ik mensen met een fiets of een skateboard rond rijden. Laatste les is bij mij fun les en krijgen ze puppy behendigheid met tunnels en gekke Obstakels. Het is ook belangrijk dat zowel baasje als pup plezier hebben zo leren ze het meest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 13:40 



 
Profiel   

Pfoe, daar zou ik ook gauw klaar mee zijn...
Het is voor mij al even geleden. De eerste hondenschool (met de vorige hond) was erg van de dominantietheorie en de hond moest het maar gewoon doen. Groot succes (niet dus) met een spaniel... Enfin, daar zijn we na het eerste certificaat gestopt. Daar mochten de honden in de pauze spelen met elkaar. Tja, dan krijg je dus daarna bij veel honden geen focus meer terug...

Met mijn huidige hond ben ik bij een hondenschool gaan trainen die op basis van positieve bekrachtiging werken. Zo'n verademing. Honden mochten niet spelen met elkaar, wel tussen de oefeningen door met hun eigen mens. Geen geruk, gepluk en andere aversieve methodes. Gewoon ontspannen werken aan de band met de baas. Sterker nog; band met de baas was het eerste examenpunt dat je kreeg daar. Ik zou daar zó weer heen gaan met een hond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 07:56 



 
Profiel   

candalisa schreef
Ik laat de pups in mijn cursus niet vooraf spelen achteraf mag mits de baasjes dit willen en niet op hetzelfde veld als de les. Eerste les is basis mensen wegwijs maken in de commando’s en hoe ze dingen het beste kunnen oplossen. Ik leer altijd een duidelijke nee voor negatief gedrag zonder verder af te straffen. Alleen positief belonen vind ik niet bij elke hond even geschikt bij bv bijt gedrag enz. Voer mogen ze zelf bepalen al raad ik vaak iets van snacks met vis geur aan omdat die vaak wel heel verleidelijk zijn. Of gekookte lever dat kan bijna geen enkel pup weerstaan! Maar niet iedereen vind dit fijn om mee te werken. Ik leer ze hoe ze kunnen aanleren voedsel te weigeren bv wat er op straat ligt en ze krijgen de basis als huiswerk mee. Ik besteed een les aan enge geluiden zoals vuurwerk onweer en andere knallen hoe ze daar hun pupjes mee kunnen begeleiden. En een les aan dingen zoals dierenarts bezoekjes en laat ik mensen met een fiets of een skateboard rond rijden. Laatste les is bij mij fun les en krijgen ze puppy behendigheid met tunnels en gekke Obstakels. Het is ook belangrijk dat zowel baasje als pup plezier hebben zo leren ze het meest.


Spelen ze dan met elkaar zonder toezicht van de instructeur?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 10:24 



 
Profiel   

Mi_Amore schreef
Oei hier mogen ze ook absoluut niet samen spelen tenzij nét voor ze naar de A-klas gaan :)
Wij werken hier met clickertraining en qua beloning mag het eender wat van snoepje zijn.
Spel wordt apart gezien van de clickertraining.

Hier wordt niét bij het nekvel gegrepen, niet getikt, dat is niet meer van deze tijd...

We doen oefeningen in groep, telkens 3-4x het oefeningetje vragen en dan spelen/rust.
Zo telkens opnieuw :) Via de FB groepen krijgen we ook veel tips en filmpjes/opdrachten om thuis verder te doen.

Hier wordt gewerkt aan de aandacht, voedsel weigeren, aan de hiel lopen, zitvoor, op de plaats, zit, lig, sta, blijf, ... . Ik ben fan van onze hondenschool!

Zoals ik jou nu hoor, zou ik een andere zoeken :(


Die van ons was net zoals dit. En vooral heel positief en juist gericht op wat ze goed doen.
Door die positieve training hebben we een super goed luisterende hond gekregen, die het juist leuk vindt om wat voor ons te doen en niet omdat we anders boos worden.

Ts, ik vind de manier van jouw puppycursus vooral ouderwets klinken, met achterhaalde ideeën over het opvoeden van een hond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 11:30 



 
Profiel   

Wat jammer dat je cursus tegenvalt.

Ik heb net de eerste basiscursus afgerond met onze pup. We hadden privé les omdat er door corona geen groepstraining was.

Onze training was gericht op 'aandacht' en 'positief belonen'. Ging er vooral om om een band met je pup te creëren, jou het allerleukste in de wereld te vinden en alleen het goede gedrag positief te belonen. Als ze wel iets stouts doet, dan zeg ik wel op een rustige toon'nee' en bied ik haar een alternatief (vb. Als ze in mijn hand bijt, dsn zeg ik 'nee' en geef ik haar een bijtspeeltje). Daar reageert ze goed op.

Hopelijk kun je de lessen anders laten inkleden of vind je een cursus die wel bij je past.

Veel plezier met het trainen van je pup!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 11:55 



 
Profiel   

@san_ner. Dat is helemaal waar. Beetje zoals ik het met mijn eerste hond heb gevolgd, was dan wel geen puppycursus maar idee was hetzelfde.

Heb meerdere puppycursussen gedaan in mijn leven, de laatste keer was 2004, maar in die tijd was het al veel speelser. Zoals zoveel het hier omschrijven.
Op de website zag het er wel goed uit. Gaan kijken ging niet omdat tot voor kort de cursussen niet doorgingen ivm Corona.
Heb de cursusleidster geappt dat ik niet meer kom en ook waarom. Ze reageerde verrast en vroeg mij wel hoe mijn eerdere cursussen eruit zagen. Zal er van de week eens een mail aan wagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 11:56 



 
Profiel   

Ymor schreef
candalisa schreef
Ik laat de pups in mijn cursus niet vooraf spelen achteraf mag mits de baasjes dit willen en niet op hetzelfde veld als de les. Eerste les is basis mensen wegwijs maken in de commando’s en hoe ze dingen het beste kunnen oplossen. Ik leer altijd een duidelijke nee voor negatief gedrag zonder verder af te straffen. Alleen positief belonen vind ik niet bij elke hond even geschikt bij bv bijt gedrag enz. Voer mogen ze zelf bepalen al raad ik vaak iets van snacks met vis geur aan omdat die vaak wel heel verleidelijk zijn. Of gekookte lever dat kan bijna geen enkel pup weerstaan! Maar niet iedereen vind dit fijn om mee te werken. Ik leer ze hoe ze kunnen aanleren voedsel te weigeren bv wat er op straat ligt en ze krijgen de basis als huiswerk mee. Ik besteed een les aan enge geluiden zoals vuurwerk onweer en andere knallen hoe ze daar hun pupjes mee kunnen begeleiden. En een les aan dingen zoals dierenarts bezoekjes en laat ik mensen met een fiets of een skateboard rond rijden. Laatste les is bij mij fun les en krijgen ze puppy behendigheid met tunnels en gekke Obstakels. Het is ook belangrijk dat zowel baasje als pup plezier hebben zo leren ze het meest.


Spelen ze dan met elkaar zonder toezicht van de instructeur?


Nee ik blijf erbij maar dan op een andere veld als dat hun cursus is. Toen ik nog bij een andere school les gaf werd dit wel gedaan en pups hadden al snel door dat ze gingen spelen na afloop dus zo gauw de riem los ging waren ze weg dus los oefenen was dan wel lastig.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 13:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen