Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Foalsqueeze techniek kan dummy veulens helpen

 
Profiel   

*KWPN.nl
Fokkerij

[ img ]
Iedereen wil graag een gezond veulen in de wei, maar bij 1 tot 2
procent van de veulens komt Dummy Foal voor.
Foto: Amanda/ https://www.amandafotografie.nl/ Bokt Wiki


In het veulenseizoen is het altijd weer volop genieten van dartelende veulens in de wei. Maar niet ieder veulen heeft een gezonde start. Zo kan het zijn dat een pasgeboren veulen niet normaal reageert, een slechte of geen zuigreflex heeft ook geen interesse toont in zijn moeder. Vaak staan ze een beetje stilletjes in een hoekje of lopen doelloos rond in de stal en weten het uier van de moeder niet te vinden: de zogenaamde dummy veulens die hun naam danken aan het feit dat ze dom lijken.

Deze aandoening komt voor bij 1 tot 2 procent van de pasgeboren veulens. Internist voor Paarden Esther Siegers van de Universiteitskliniek Paard licht toe: “Een gezond veulen zal binnen 1 a 2 uur op zijn eigen benen staan en zoekt direct naar de uier van de moeder om te gaan drinken. Gebeurt dat niet, dan kán er sprake zijn van een dummy veulen. De verschijnselen dat een dummy veulen vertoont kunnen twee oorzaken hebben: zuurstoftekort tijdens de dracht of de geboorte óf het uitblijven van een bepaalde hormoonaanpassing.”

Rebirth
Rebirth, of inbakenen, kan goed werken bij de tweede oorzaak. Esther legt uit: “Het is namelijk zo dat veulens tijdens de dracht door een bepaald hormoon in slaap worden gehouden. Dit om te voorkomen dat ze in de baarmoeder te veel gaan bewegen en zo de merrie schade toebrengen. Op het moment van geboorte verandert – waarschijnlijk door de druk in het geboortekanaal – de hormoonsamenstelling waardoor het veulen als het ware wakker wordt, gaat staan en probeert te drinken. In het geval van een snelle geboorte of een keizersnee is er soms te weinig druk geweest op het veulen en kan de hormoonomzetting uitblijven, waardoor het veulen in de slaaptoestand blijft. De laatste jaren raakt men steeds beter bekend met het fenomeen rebirth of foalsqueezing, een soort inbakenen van de veulens. Dit is een bepaalde techniek waarbij met behulp van touwen als het ware de druk van de geboorte wordt nagebootst. Het werkt lang niet bij alle veulens, maar bij sommige veulens werkt het heel goed. Het veulen valt dan eerst als het ware in slaap, en waant zich zo weer in de buik van de merrie. Vervolgens wordt het wakker, waarbij de druk wordt weggenomen. Als alles goed gaat staat het veulen op en gaat drinken. Het heeft dan weer hele goede kansen om gewoon gezond op te groeien.”

Raadpleeg uw dierenarts
Heeft u een dummy veulen? Ga dan niet zelf experimenteren maar raadpleeg uw dierenarts. Het is belangrijk om zeker te weten of het veulen geen onderliggende problemen heeft vóór de squeeze techniek wordt gebruikt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 16:33 



 
Profiel   

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de Boktregels voldoet

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 16:48 



 
Profiel   

Onali schreef
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de Boktregela voldoet


Wat een nare aanvallende reactie naar die nieuwsredactie en wat een moeite om zo diep te gaan spitten om je onnodige punt duidelijk te maken.

Dit lijkt me toch echt iets wat ieder jaar weer actueel is en dus juist recyclewaardig is. (want verassing er worden ieder jaar veulens geboren)


Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 03-05-21 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 17:00 



 

Lara_Silver schreef
Wat een nare aanvallende reactie naar die nieuwsredactie en wat een moeite om zo diep te gaan spitten om je onnodige punt duidelijk te maken.

Dit lijkt me toch echt iets wat ieder jaar weer actueel is en dus juist recyclewaardig is. (want verassing er worden ieder jaar veulens geboren)

Eens. Ik zie dit ook niet per se als nieuwsbericht, maar als informatief artikel en dan is recylcen imo niet zo erg - hoe meer mensen je ermee bereikt, hoe beter. :j

Ik blijf het een heel interessant iets vinden en ook fijn dat dummyveulens eigenlijk met een relatief simpele ingreep aan de gang gekregen kunnen worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 17:22 



 
Profiel   

Met behulp van touwen wordt de geboorte nagebootst? Ik heb te weinig creativiteit om dit voor me te zien. :') Of zou het dan gewoon over bepaalde drukpunten gaan? Ik ga er even meer over opzoeken, interessant, dit wist ik nog niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 22:10 



 

Gini schreef
Met behulp van touwen wordt de geboorte nagebootst? Ik heb te weinig creativiteit om dit voor me te zien. :') Of zou het dan gewoon over bepaalde drukpunten gaan? Ik ga er even meer over opzoeken, interessant, dit wist ik nog niet.

Gaat inderdaad over bepaalde drukpunten die normaliter tijdens de geboorte “geactiveerd” zouden moeten worden waardoor het veulen uit die soort van trance komt die ze hebben als ze in de baarmoeder zitten. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 22:48 



 
Profiel   

De eigenaresse van mijn verzorgpaarden heeft dit in haar carriere als paardenfokster ook al meerdere keren toegepast. Volgens haar hoef je niet persee touwen te gebruiken, je kunt het veulen ook op een bepaalde manier vasthouden waardoor het weer in slaap valt. Na een kwartier maak je het op een bepaalde manier wakker en heb je het veulen als het were 'gereset'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 03:19 



 
Profiel   

Moet het niet inbakeren zijn (in plaats van inbakenen)? Dat is een oeroude vergelijkbare techniek die wordt gebruikt bij mensenbaby's.

Als ik Google erop loslaat vind ik het artikel zowel bij KWPN als bij Cap Magazine. In het artikel in Cap wordt het wel inbakeren genoemd. Het lijkt erop dat het in een van beide artikelen aangepast is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 06:13 



 
Profiel   

hoeft niet altijd met touwen hier heeft de dierenarts het gewoon met zijn knie gedaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 06:17 



 
Profiel   

Officieel heet het de madigan squeeze, heel effectief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 13:44 



 
Profiel   

Ik heb hier vorig jaar voor het eerst over gehoord en gelezen en vond het enorm intrigerend hoe ze met een relatief simpele techniek deze veulens kunnen 'resetten'.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 21:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen