Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Regenton plaatsen

 
Profiel   

Zojuist gebeld met de woningbouw en ik mag een regenton aansluiten op de regenpijp :)
Maar nu komt de grote zoektocht naar een regenton... Welke grootte wil ik, met filtertje aan de bovenkant dat het water wat erop valt ook gebruikt kan worden? Hoe sluit ik het aan, met of zonder kraan? Allemaal vragen waar nog geen antwoord op is. Welke hebben jullie of raden jullie aan?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 14:31 



 
Profiel   

Ik heb er 1 staan die er al stond toen ik het huis kocht. Een flinke ton met deksel bovenop en kraan onderin. Het water gebruik ik weer voor de planten.


Laatst bijgewerkt door Goof op 03-05-21 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 14:42 



 
Profiel   

Wij kijken naar hout. Nadeel schijnt wel te zijn dat je deze bij vorst helemaal leeg moet kiepen tegen scheuren. Ook twijfelen wij tussen kraantje of pomp aan bovenkant.
Je moet ook even googelen of je gemeente geen korting geeft op aanschaf ton. Is hier 60 euro en ik zie de actie terug in meerdere gemeenten

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 14:44 



 
Profiel   

Goof schreef
Ik heb er 1 staan die er al stond toen ik het huis kocht. Een flinke ton met kraan onderin. Het water gebruik ik weer voor de planten.


Ideaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 14:52 



 
Profiel   

Paardenfan25 schreef
Wij kijken naar hout. Nadeel schijnt wel te zijn dat je deze bij vorst helemaal leeg moet kiepen tegen scheuren. Ook twijfelen wij tussen kraantje of pomp aan bovenkant.
Je moet ook even googelen of je gemeente geen korting geeft op aanschaf ton. Is hier 60 euro en ik zie de actie terug in meerdere gemeenten



Hmm dat zou wel een nadeel zijn van een houten ton...
Oh goed dat je het zegt, ik ga meteen even googelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 14:53 



 
Profiel   

Ik heb inmiddels ervaring met twee soorten tonnen.

De mooiste zijn die van hout, echte wijnvaten oid, maar die hebben als nadeel dat ze bij droogte krimpen en hun waterdichtheid verliezen. -O- Plastic is minder mooi (al heb je heel mooie maar peperduur) maar die kunnen de droogte wel aan.

Ik heb ook alle soorten aan variatie gehad, met en zonder deksel die eraf kan. Met pomp, zinder pomp, kraantje geen kraantje.

Maar het fijnste en snelste vind ik een deksel aan de bovenkant die eraf kan waardoor je er gewoon uit kunt scheppen (en bij droogte een houten ton kunt vullen met water) en aan de onderkant een lage kraan voor het gemak.

Aansluiten is simpel, je hebt tussenstukjes die je op je regenpijp plaatst. Regenpijp zaag je open en er afhankelijk welk tussenstukje zaag je er een stukje af. Daar plaats je je regentontussenstukje tussen (lijmen zou ik niet doen ivm eventueel bladeren die je moet verwijderen) dan sluit je het horizontale stuk aan op je ton. Als het regent vult eerst je ton zich om daarna als de ton vol is het regenwater via je regenpijp gewoon wordt afgevoerd.

De simpelste regentonnen zijn eigenlijk tonnen die je ook voor voer kunt gebruiken waar je een regenton van maakt door aan de zijkant een gat te maken voor je tussenstukje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 14:53 



 
Profiel   

xpvdpx schreef
Zojuist gebeld met de woningbouw en ik mag een regenton aansluiten op de regenpijp :)
Maar nu komt de grote zoektocht naar een regenton... Welke grootte wil ik, met filtertje aan de bovenkant dat het water wat erop valt ook gebruikt kan worden? Hoe sluit ik het aan, met of zonder kraan? Allemaal vragen waar nog geen antwoord op is. Welke hebben jullie of raden jullie aan?

Filter zal eerder zijn om je water vrij te houden van bladeren en andere rommel. Scheelt ook verstopping in je kraan en stank. Er zijn ook overloopsystemen zodat regenwater gewoon weer de regenpijp in loopt als je ton vol is en mogelijkheden die 1e beetje water juist door de pijp sturen zodat er minder rommel in je regenton komt. Wat je kiest hangt ook af van wie er verder voor de dakgoot zorgt, etc. Bij huur is dat de woningbouw en dan zou ik kiezen voor een luxere aansluiting die het water in de ton zo schoon mogelijk houdt en voorkomt dat de boel bij jouw overloopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 15:07 



 
Profiel   

Wij hebben een hele simpele regenton, denk dat die er al heel wat jaren staat. Een grote groene met deksel en kraantje onderaan, waar een tuinslang van een paar meter aan vast zit. De planten in de omgeving kan ik met de slang water geven en ik kan zo ook een gieter vullen.

Onze regenton staat vrij laag, we willen van de zomer op een andere plek een nieuwe aansluiten, die wil ik iets hoger plaatsen. Want zonder die slang kan er geen gieter onder, dus zorg dat je kraantje hoog genoeg zit voor een gieter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 15:09 



 
Profiel   

karuna schreef
Ik heb inmiddels ervaring met twee soorten tonnen.

De mooiste zijn die van hout, echte wijnvaten oid, maar die hebben als nadeel dat ze bij droogte krimpen en hun waterdichtheid verliezen. -O- Plastic is minder mooi (al heb je heel mooie maar peperduur) maar die kunnen de droogte wel aan.

Ik heb ook alle soorten aan variatie gehad, met en zonder deksel die eraf kan. Met pomp, zinder pomp, kraantje geen kraantje.

Maar het fijnste en snelste vind ik een deksel aan de bovenkant die eraf kan waardoor je er gewoon uit kunt scheppen (en bij droogte een houten ton kunt vullen met water) en aan de onderkant een lage kraan voor het gemak.

Aansluiten is simpel, je hebt tussenstukjes die je op je regenpijp plaatst. Regenpijp zaag je open en er afhankelijk welk tussenstukje zaag je er een stukje af. Daar plaats je je regentontussenstukje tussen (lijmen zou ik niet doen ivm eventueel bladeren die je moet verwijderen) dan sluit je het horizontale stuk aan op je ton. Als het regent vult eerst je ton zich om daarna als de ton vol is het regenwater via je regenpijp gewoon wordt afgevoerd.

De simpelste regentonnen zijn eigenlijk tonnen die je ook voor voer kunt gebruiken waar je een regenton van maakt door aan de zijkant een gat te maken voor je tussenstukje.


Bedankt voor je duidelijke uitleg! Een deksel die erop en eraf kan is wel het handigst denk ik! Maar nu weet ik dat vrienden van ons er eentje hebben waar ook een soort spons/filter in zit dat het water wat op het deksel valt ook gezuiverd en opgenomen wordt in de ton. Zo gooiden hun bijvoorbeeld het water van de droger ook in de regenton. Helaas kan ik op internet nog geen regenton vinden waar zn filtertje in het deksel zit...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 15:10 



 
Profiel   

Lizz schreef
Wij hebben een hele simpele regenton, denk dat die er al heel wat jaren staat. Een grote groene met deksel en kraantje onderaan, waar een tuinslang van een paar meter aan vast zit. De planten in de omgeving kan ik met de slang water geven en ik kan zo ook een gieter vullen.

Onze regenton staat vrij laag, we willen van de zomer op een andere plek een nieuwe aansluiten, die wil ik iets hoger plaatsen. Want zonder die slang kan er geen gieter onder, dus zorg dat je kraantje hoog genoeg zit voor een gieter.


Ah wat handig dat ook de tuinslang eraan vast kan! Nou gebruiken wij die niet zo vaak dus dat is niet nodig voor hier. Ik zag ook dat er krukjes zijn waar de ton op kan staan zodat je inderdaad het kraantje vrij hebt zitten

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 15:11 



 
Profiel   

Zet de ton idd zo hoog dat er onder het krantje een gieter kan staan. Verder eentje met een goede 'dichte' aansluiting zodat het geen muggenlarvenfeest in de ton wordt én een overloop zodat als de ton vol is het resterende regenwater gewoon verder de pijp in loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 16:17 



 
Profiel   

Als je het eindje van de toevoer ook nog van een pantykous voorziet krijg je geen rommel vanaf de dakgoot in je regenton. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 16:20 



 
Profiel   

Ik heb een visnetje in het gat van de deksel waar het water in komt.
De ton zelf heb ik 2e hands gekocht voor 20 euro.
Het is een ton geweest waar olijven in zaten en deze meneer verkocht ze weer als regenton incl kraantje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 16:54 



 
Profiel   

Morganlefay schreef
Als je het eindje van de toevoer ook nog van een pantykous voorziet krijg je geen rommel vanaf de dakgoot in je regenton. ;)

Ja dat hebben wij ook, thermomaillot hier :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 16:55 



 
Profiel   

Deze heeft een plantenbak er bovenop :D

https://images.app.goo.gl/XpK844oM6rRDWMmi7

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 17:13 



 
Profiel   

letterlijk 'kat op het spek' gevalletje. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 17:39 



 
Profiel   

Morganlefay schreef
Als je het eindje van de toevoer ook nog van een pantykous voorziet krijg je geen rommel vanaf de dakgoot in je regenton. ;)



Slim!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 21:08 



 
Profiel   

paddington schreef
Ik heb een visnetje in het gat van de deksel waar het water in komt.
De ton zelf heb ik 2e hands gekocht voor 20 euro.
Het is een ton geweest waar olijven in zaten en deze meneer verkocht ze weer als regenton incl kraantje.


Oh wat handig! Dit ga ik ook doen denk ik! Liever iets een tweede leven geven ipv nieuw kopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 21:09 



 
Profiel   

Afgelopen jaar hebben wij de achtertuin (laten) verbouwen en hebben we zelf een regenton aangesloten die vanaf ons schuurtje het water opvangt. Ideaal voor mijn moerasplanten die demiwater nodig hebben! :D

Ik heb een simpele plastic ton met een overloop systeem waar mijn vriend lang naar heeft gezocht. Als ik het niet vergeet ga ik voor je navragen wat nou zijn probleem was met de gangbare systemen die op de markt zijn. Deze kwam van Ebay geloof ik...

Voor de bladeren hebben wij een 'doucheputje' boven op de afvoer staan. Die maakt de buurman eens per jaar schoon. Wat ik merkte aan eerdere tonnen met zo'n filter systeem is dat het toch niet helemaal lekker werkt omdat het vast loopt oid. En of je met droger residu je planten water moet willen geven :=

Maar wij hebben dus een plastic versie. Mijn ouders hebben jaren een houten ton gehad, ook een oud wijn vat oid. Maar inderdaad in de winter vriezen ze kapot en in de zomer drogen ze uit door de zon op de ton. Beide zijn momenten waarop je gewoon graag je water hebt omdat je voor binnenplanten op dat moment slechte alternatieven hebt. Onze ton staat op een speciale ton verhoging zodat de gieter er super onder past. De slang kan ook aangesloten maar omdat ik 'maar' een 40 liter ton heb gebruik ik die optie bijna niet. Hij staat naast klimplanten dus die zou ik er nog overheen kunnen laten groeien maar er groeien ook hoge planten voor dus in de zomer zie ik hem eigenlijk niet.

Zal ik eens foto's maken van wat wij hebben staan? Geen idee of je dat wilt maar dan kan je kijken of dat wat is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 21:37 



 
Profiel   

Wij hebben een wijnvat. Onderin een kraantje gemaakt met een druppelslang er aan. Er zit ergens wel iets van een bladvanger zodat er alleen regenwater in komt. In de winter is het vat leeg zodat deze niet kan stuk vriezen. Ik ben er erg blij mee. Zal binnenkort een fotoplaatsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 21:58 



 
Profiel   

Stipje, ik ben ook op zoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 22:42 



 
Profiel   

Wij hebben 2 eiken wijnvaten staan met kraantje erin. In de winter moeten ze halfvol blijven en ze mogen niet leeg komen te staan, in tegenstelling tot wat hierboven gezegd wordt. Als ze droog komen gaat het hout werken en krijg je kans op lekkage.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 05:07 



 
Profiel   

xpvdpx schreef
Morganlefay schreef
Als je het eindje van de toevoer ook nog van een pantykous voorziet krijg je geen rommel vanaf de dakgoot in je regenton. ;)



Slim!!


Je kan ook gewoon zo'n filter in je dakgoot plaatsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 06:20 



 
Profiel   

Ik heb vier regentonnen:
1. een ‘krijgertje’ met een zeer irritant kraantje, want te klein straaltje zodat het heel erg lang duurt voordat je gieter vol is.
2. Een prachtig oud wijnvat met een pomp. Het water stinkt gruwelijk en met zo’n pomp kan je alleen een emmer vullen. In de afgelopen koude periode hebben we wel wat water eruit gepompt, maar zeker niet leeg. Ging prima, maar dat is geen garantie natuurlijk.
3. Twee kunststof tonnen: niet de mooiste, maar lekker groot en kraantjes waar veel water uitkomt, zodat de gieter vrij snel vol is. Ideaal!
Onze tonnen zijn met een tussenstukje en een slangetje aan gesloten op de regenpijpen. is de ton vol, dan gaat het water via de regenpijp weg. Bij ons gewoon de tuin in, want niet aangesloten op het riool.

Mijn advies: neem een zo groot mogelijke regenton en denk goed na over een houten ton. Ik zou er niet meer voor kiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 06:24 



 
Profiel   

Een kleine aanvulling op wat er allemaal al gezegd is: wij hebben een zogenaamde vulautomaat tussen de regenpijp en -ton gezet. Daarmee kun je in de winter eenvoudig de ton afsluiten. Het regenwater loopt dan niet meer de ton in, maar wordt gewoon via de regenpijp afgevoerd. Dat gebeurt trouwens ook als de ton vol is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 07:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen