Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Alleen naar buiten is een ding...

 
Profiel   

Hi bokkers,

Mijn bijrijdpaard, merrie van 13 jaar, heeft 0 problemen met buitenrijden zolang er maar een ander paard meegaat.
Drukke wegen, enge bordjes of motoren daar kijkt ze niet vanop maar zodra ik alleen met haar het terrein af stap is het binnen 20 meter op de handrem en krijg ik haar niet meer naar voren.
De eigenaresse rijdt weinig met haar buiten maar weet van dit probleem.

Ik wil hier graag mee aan de slag maar geen idee waar ik moet beginnen, met wandelen is er namelijk ook niets aan het handje.

Wie heeft tips voor mij?!

Thanks alvast!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 21:22 



 
Profiel   

misschien een paard dat mee gaat maar op de terug weg afsplitst? dan steeds iets eerder opsplitsen? is maar een idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 21:25 



 
Profiel   

Eerst iemand op de fiets mee en dan steeds verder afstand nemen. Meestal is het vooral de eerste paar meters van het erf.

Paarden opsplitsen zou ik mee oppassen. Met de mijne kan ik alleen op buitenrit, 5 uur lang en langs drukke banen zonder problemen. Maar als er een paard mee gaat die dan achterblijft, is het drama. Moet ik eerst een stuk afstappen want meneer gaat dan zelfs omhoog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 21:36 



 
Profiel   

Het lijkt mij belangrijk om wel te checken of je genoeg controle over je paard hebt om dit te kunnen doen. Ging het paard met de eigenaresse wel alleen op pad?
Gaat het om het eerste stukje (zgn. steegsheid) of de hele rit?
Misschien lukt het wanneer er iemand op een fiets meegaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 21:42 



 
Profiel   

Thanks voor de reacties tot zover.
Ik heb het zowel geprobeerd met iemand als zonder iemand ernaast, dat is maakt geen verschil.
De eigenaresse krijgt haar ook niet zonder stijgeren verder dan tientallen meter, het is dat ik hiermee aan de slag wil haha maar zij had zich er eigenlijk al bij neer gelegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 22:49 



 
Profiel   

Ik zou ook zeker niet met een ander paard en dat die dan afhaakt onderweg, dat is vragen om problemen.

Ik heb het ook met een paard, ik wandel dan een stuk ernaast en probeer het af en toe of het lukt als ik op stap. Niet te veel dwingen of erger nog, slaan, dat werkt averechts. Ongeveer op de helft (richting huis :P) kan ik meestal blijven zitten en loopt hij onder de man verder. Je zou het kunnen proberen, als hij niet link wordt tenminste. En je vanaf de grond kunt opstappen.

Succes, ik vind het ook heel irritant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 23:31 



 
Profiel   

jilldrost schreef
Thanks voor de reacties tot zover.
Ik heb het zowel geprobeerd met iemand als zonder iemand ernaast, dat is maakt geen verschil.
De eigenaresse krijgt haar ook niet zonder stijgeren verder dan tientallen meter, het is dat ik hiermee aan de slag wil haha maar zij had zich er eigenlijk al bij neer gelegd.

Dan niet verder gaan dan net onder de afstand waar gesteigerd wordt. Omkeren en terug. Eenmaal terug, omkeren tot weer net voor de plek waar gesteigerd wordt. Herhalen. Vaak herhalen.
Langzaam zul je zien dat de afstand waar je stress begint te merken (en uiteraard moet je de signalen oppikken voor de voetjes in de lucht gaan) langer wordt. Het is een kwestie van veel tijd investeren, maar het werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 01:07 



 
Profiel   

Om een opening te creëren kun je ook een stuk wandelen, omdraaien en dan opstappen en terugrijden :D Je paard heeft vast meer zelf vertrouwen op de terugweg dan op de heenweg, daar kun je gebruik van maken.
Niet weken lang in het terugrijden blijven hangen dat is wel belangrijk. Als ze dat ontspannen doet even een mini lusje er aan etc, halverwege de heenweg opstappen op die manier uitbreiden. Ook niet te ver van huis gaan de eerste keren.

Bij die van mij heb ik een tijdje gehad dat ik de eerste 30m van het erf nog even moest wandelen en dan stapte ik op en had ik totaal geen problemen meer. Nu kan ik ook gewoon weer bij de stal zelf opstappen en wegrijden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 06:51 



 
Profiel   

https://youtu.be/poDyQCPzy38

Leuk filmpje, komt een beetje neer op wat Kuggur zegt....

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 07:33 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Dan niet verder gaan dan net onder de afstand waar gesteigerd wordt. Omkeren en terug. Eenmaal terug, omkeren tot weer net voor de plek waar gesteigerd wordt. Herhalen. Vaak herhalen.
Langzaam zul je zien dat de afstand waar je stress begint te merken (en uiteraard moet je de signalen oppikken voor de voetjes in de lucht gaan) langer wordt. Het is een kwestie van veel tijd investeren, maar het werkt.


Oh echt? Ik wist niet dat zoiets zou kunnen werken.

Mijn idee is dat je dan het gedrag consequent gaat belonen. Terug naar de kudde lijkt me voor een paard altijd de betere keuze dan alleen 'de wildernis' in ;)

Mijn ervaring is dat veel gaan wandelen helpt. Wel zorgen dat het paard niet bommetje vol energie zit! Eerst thuis een half uurtje rijden/longeren dan.

Iemand op de fiets meenemen helpt ook vaak. Zeker als de persoon op die fiets kunnen volgen op een eng stukje.

En ik heb er ook een gehad waar ik het erf af moest draven, en dan pas gaan stappen op de terugweg. En daarna afbouwen. Totdat je gewoon in stap het erf af kan.

En je 'battles' een beetje kiezen. Liever eerst veel oefenen op rustige warme (zon)dagen wanneer er weinig verkeer is. En dan heel erg regelmatig gaan tot het de normaalste zaak van de wereld is.

Brave buitenrijpaarden zijn toch meestal de paarden die zeer regelmatig het erf af komen voor een ritje. Routine helpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 07:38 



 
Profiel   

Wat Prairy zegt wilde ik ook zeggen.
En dat een hele tijd volhouden. Niet denken dat het in 2 weken opgelost is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 07:39 



 
Profiel   

kwii schreef
Om een opening te creëren kun je ook een stuk wandelen, omdraaien en dan opstappen en terugrijden :D Je paard heeft vast meer zelf vertrouwen op de terugweg dan op de heenweg, daar kun je gebruik van maken.
Niet weken lang in het terugrijden blijven hangen dat is wel belangrijk. Als ze dat ontspannen doet even een mini lusje er aan etc, halverwege de heenweg opstappen op die manier uitbreiden. Ook niet te ver van huis gaan de eerste keren.

Bij die van mij heb ik een tijdje gehad dat ik de eerste 30m van het erf nog even moest wandelen en dan stapte ik op en had ik totaal geen problemen meer. Nu kan ik ook gewoon weer bij de stal zelf opstappen en wegrijden :)


Dit inderdaad. Eerst zelf meewandelen en later opstappen, heeft bij mijn merrie ook enorm goed geholpen! Eerste keer een km meegelopen en steeds 100 meter eerder opgestapt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 07:42 



 
Profiel   

Ik snap de aanpak van kugger wel. Maar heb zelf juist heel bewust een andere keuze gemaakt. Ik heb van het omdraaien gewoon geen optie gemaakt en juist steeds voor kleine lusjes gekozen. Zodat er nooit een 'omdraaien en terug naar huis moment' in je rit voor komt. Ik heb te veel paarden gezien die denken 'dikke doei, dit is me te eng, ik ga terug'.
Ik snap wel dat het feit dat je het blijft herhalen zou kunnen werken. En je bent afhankelijk van je opties. Maar mijn eerste voorkeur zou het niet zijn.
Ik heb dus steeds heel bewust mini lusjes gemaakt. Dus de rondjes moesten altijd af gemaakt. Mijn idee daarbij is dat ze leren dat vooruit de weg terug is.

Ik heb gewoon veel aan de hand gewandeld. Desnoods thuis eerst wat 'grondwerk' doen zodat ze je echt gehoorzaam willen volgen.
En dan allerlei variaties.
Met een ander paard mee. Eerste stukje er achter, later er voor. En dat er voor steeds eerder inbouwen.
Iemand met de fiets mee. Eerst er voor, later er achter.
Eerste stukje aan de hand en later ergens opstappen etc etc etc. Het is een kwestie van tijd er in steken. En (in het begin) heel regelmatig oefenen.
Verder helpt het echt wel als je thuis ook werkt aan vertrouwen in jou en gehoorzaamheid (of beter het gevoel dat jouw aanwijzingen er toe doen en de moeite van het opvolgen waard zijn)

Ik ben zo met mijn jonge paard ook van zadelmak en steigerend op het fietspad naar super fijn buitenrij paard gegaan. Zelfs de hier genoemde no-go van halverwege afscheid nemen van een ander paard is geen enkel probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 07:51 



 
Profiel   

Kuggur schreef
jilldrost schreef
Thanks voor de reacties tot zover.
Ik heb het zowel geprobeerd met iemand als zonder iemand ernaast, dat is maakt geen verschil.
De eigenaresse krijgt haar ook niet zonder stijgeren verder dan tientallen meter, het is dat ik hiermee aan de slag wil haha maar zij had zich er eigenlijk al bij neer gelegd.

Dan niet verder gaan dan net onder de afstand waar gesteigerd wordt. Omkeren en terug. Eenmaal terug, omkeren tot weer net voor de plek waar gesteigerd wordt. Herhalen. Vaak herhalen.
Langzaam zul je zien dat de afstand waar je stress begint te merken (en uiteraard moet je de signalen oppikken voor de voetjes in de lucht gaan) langer wordt. Het is een kwestie van veel tijd investeren, maar het werkt.


@Kugger, oprechte vraag: wat is de "didactische logica" van deze manier?
Mijn ervaring is eigenlijk dat ze heel snel precies weten waar ze om mogen keren en ze dit ook vrij snel "oprekken" naar steeds eerder omdraaien.
Ik heb juist problemen met mijn paard gekregen nadat iemand anders met haar is omgekeerd toen ze niet verder wilde, terwijl dat voorheen geen probleem was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 07:53 



 
Profiel   

Misschien heel stom maar gewoon opstappen en wegdraven van huis. Mijne is 5 jaar en dacht ook dat ik niet normaal kon buitenrijden alleen. Vriendin van me gaf deze tip. Ja ik heb 4/5 keer ruzie moeten maken onderweg maar als ze maar eenmaal inzien dat het leuk is en dat jij er ook bent is het vaak goed. Duidelijke grenzen houden en er zelf zeker opzitten. Die van mij draaide haaks om en begon te steigeren op het moment dat ik weer naar voren reed en heb toen net zo gehandeld als dat ik thuis ook zou doen. Houd wel in gedachte dat het veilig moet blijven. Die van mij ging netjes in de berm als er een auto aankwam en daarna gingen we weer verder met ruzie maken hahaha. Eenmaal op de heide en in het bos niks meer aan de hand en ze vond het echt enorm leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 08:03 



 

Mijn idee is dat je dan het gedrag consequent gaat belonen. Terug naar de kudde lijkt me voor een paard altijd de betere keuze dan alleen 'de wildernis' in ;) (quote Kelly-ann)


lijkt misschien zo maar het paard en de ruiter leren op die kleine stukjes "elkaar" vertrouwen
bouwen rust/contact en ontspanning op, dat is wat bij de meeste paarden ontbreekt als ze alleen van huis gaan, is een simpele manier, kost wat tijd en geduld maar het werkt goed

andere tip: meefietsen werkt vaak ook goed, hier spreken we dan af dat de fietser op bepaalde stukken links of rechts gaat en dan verder op weer aansluit (hier kan dat, misschien niet overal)

vaak doen, liever vier/vijf keer per week kleine stukjes dan eens in de week, regelmatig van het erf geeft routine en dat geeft rust en vertrouwen

andere tips die hier al zijn gegeven: eerst een stukje te voet dan opstappen, in draf van het erf af ect. moet je gewoon proberen en kijken wat voor jullie het beste werkt

maar dat is met alle tips zo: wat werkt voor ons het beste

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 08:08 



 
Profiel   

Ik heb ook een paard die niet alleen op pad wilde, hij vergat dat hij met mij weg was. Lopend naast hem was geen probleem dan lag de wereld voor hem open, zo ook met een fietser ernaast, alles was prima maar alleen, echt niet.
Ik reed altijd met andere paarden, ook voorop was een probleem. Dus grondwerk gedaan en steeds meer naast hem gaan lopen ipv voor hem, en met buitenrijden steeds meer ruimte creëren tussen het voorste paard en ons wel dezelfde snelheid aanhouden dus de ruimte hetzelfde houden.
Als dit goed ging, dan stap twee, eerste paard gaat van stal weg en na 500 mt (kijken welke afstand werkt) ging ik ook op weg, zo de afstand steeds groter maken. Bij het echt samen rijden ook steeds vaker voorrijden.
Wat bij ons heel erg geholpen heeft is de verhuizing naar een andere stal, dit had een andere reden dan niet alleen weg kunnen van stal hoor. Op deze plek had hij geen 'enge' plekken in zijn hoofd gecreëerd, zo kon ik steeds vaker alleen weg. Hij loopt wel gemakkelijker met een ander paard erbij dan wanneer wij alleen op pad gaan maar we doen het wel. Neem je tijd voor dit proces.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 08:16 



 
Profiel   

Ik sluit me aan bij wat eerder gezegd is: aan de hand meenemen (evt opstappen wanneer je in het bos bent en kunt gaan draven) maar ook gaan wandelen zonder intentie te rijden, rustig blijven en niet gaan slaan, vaaaaaak doen en geduld houden.

Bij mijn merrie hielp het om dus gewoon heel rustig te blijven, niet boos worden, wel vragen of ze naar voren wil gaan als ze stil staat, omdraaien kan niet en wanneer ze een stapje deed heel erg belonen. Doe dit inderdaad wanneer je je niet opgejut / bekeken voelt. Dus weinig verkeer en neem de tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 08:23 



 
Profiel   

Sjaco schreef
Kuggur schreef
Dan niet verder gaan dan net onder de afstand waar gesteigerd wordt. Omkeren en terug. Eenmaal terug, omkeren tot weer net voor de plek waar gesteigerd wordt. Herhalen. Vaak herhalen.
Langzaam zul je zien dat de afstand waar je stress begint te merken (en uiteraard moet je de signalen oppikken voor de voetjes in de lucht gaan) langer wordt. Het is een kwestie van veel tijd investeren, maar het werkt.


@Kugger, oprechte vraag: wat is de "didactische logica" van deze manier?
Mijn ervaring is eigenlijk dat ze heel snel precies weten waar ze om mogen keren en ze dit ook vrij snel "oprekken" naar steeds eerder omdraaien.
Ik heb juist problemen met mijn paard gekregen nadat iemand anders met haar is omgekeerd toen ze niet verder wilde, terwijl dat voorheen geen probleem was.



Ik denk dat je kuggur verkeerd begrijpt.
Kijk even het filmpje van Warwick Schiller.

Ik denk dat mensen het gedrag van paarden vaak foutief interpreteren.
Ook hier lees ik weer veel over paarden die heel bewust zouden handelen en waar vanuit ‘ongehoorzaamheid’ geredeneerd wordt.
Omdraaien op ‘jouw’ initiatief vóór de stress oploopt is iets heel anders dan omkeren om het paard zogenaamd te belonen door terug te gaan naar stal.... dat is gewoon de slimste zijn, en het zelfvertrouwen van het paard meter voor meter opbouwen.

Door het aan te pakken zoals kuggur (of warwick) werk je aan een duurzame oplossing.
Het gaat er dus om steeds VOOR het stressmoment om te keren..... en weer heen, en weer terug, heel speels.... en dus de ‘buitenrit’ al te beginnen vanaf de afrit.

Door door te duwen, paard steeds op kleine voltes te zetten of andere reprimandes voer je de spanning op.
Dat kan OF niet werken, OF zich later wreken.

Ik vind het vreemd dat mensen nog steeds denken dat een paard dat steegs is moedwillig stout is, terwijl het volstrekt natuurlijk gedrag laat zien. Een paard in zijn eentje van zijn veilige plek krijgen is gewoon iets dat je moet trainen zoals je ieder ander ding moet trainen.


Laatst bijgewerkt door Ninx op 04-05-21 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 08:54 



 
Profiel   

Kugger laat het paard terugkeren voordat het ongewenst gedrag vertoond. Het dier wordt dus niet beloond voor het ongewenste gedrag maar beloond voor het goede gedrag wat het toont.

In feite een hele positieve manier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 08:57 



 
Profiel   

ingvdh schreef
Kugger laat het paard terugkeren voordat het ongewenst gedrag vertoond. Het dier wordt dus niet beloond voor het ongewenste gedrag maar beloond voor het goede gedrag wat het toont.

In feite een hele positieve manier.


Exact!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 08:58 



 
Profiel   

En wat kan je dan doen met een paard die stopt, verstrakt en of omdraaid of achter uit gaat lopen?
Ene keer super braaf en andere keer blokkeert hij volledig als er ook maar een wandelaar aan komt.
Als hij achteruit gaat is er geen houden aan. Blijft achterwaarts gaan ongeacht wat er achter hem is. Auto's, hekken of slootjes worden compleet genegeerd.
Als hij in deze modus is en ik keer om dan gaat hij met zijn hoofd schudden en raakt compleet over de zeik. Stap ik af is hij rustig en niets meer aan de hand. Uiteraard kies ik nu voor afstappen maar ik zou het graag willen doorbreken en hem het vertrouwen geven dat een wandelaar hem echt niet op gaat eten :D .

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 10:03 



 
Profiel   

Ellen schreef
En wat kan je dan doen met een paard die stopt, verstrakt en of omdraaid of achter uit gaat lopen?
Ene keer super braaf en andere keer blokkeert hij volledig als er ook maar een wandelaar aan komt.
Als hij achteruit gaat is er geen houden aan. Blijft achterwaarts gaan ongeacht wat er achter hem is. Auto's, hekken of slootjes worden compleet genegeerd.
Als hij in deze modus is en ik keer om dan gaat hij met zijn hoofd schudden en raakt compleet over de zeik. Stap ik af is hij rustig en niets meer aan de hand. Uiteraard kies ik nu voor afstappen maar ik zou het graag willen doorbreken en hem het vertrouwen geven dat een wandelaar hem echt niet op gaat eten :D .


Ik zou in zo´n geval de wandelaar willen vragen of hij júist jouw paard heel voorzichtig wil benaderen. Of met een bekende afspreken of hij op dezelfde weg jullie wil helpen door vanaf de andere kant aan te komen wandelen. Situatie juist opzoeken/creëren en oefenen! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 10:09 



 
Profiel   

kwii schreef
Om een opening te creëren kun je ook een stuk wandelen, omdraaien en dan opstappen en terugrijden :D Je paard heeft vast meer zelf vertrouwen op de terugweg dan op de heenweg, daar kun je gebruik van maken.
Niet weken lang in het terugrijden blijven hangen dat is wel belangrijk. Als ze dat ontspannen doet even een mini lusje er aan etc, halverwege de heenweg opstappen op die manier uitbreiden. Ook niet te ver van huis gaan de eerste keren.

Bij die van mij heb ik een tijdje gehad dat ik de eerste 30m van het erf nog even moest wandelen en dan stapte ik op en had ik totaal geen problemen meer. Nu kan ik ook gewoon weer bij de stal zelf opstappen en wegrijden :)


Precies dit. Als het paard wandelend wel mee gaat dan de eerste helft wandelen, en op de terugweg erop. Dat is ook tevens beloning; het paard weet heel goed wat de terugweg is.
Plus het blijven doen, ook in de winter is belangrijk. Eens per week of twee weken even een rondje buiten blijven doen. Paarden zijn nu eenmaal gewoontedieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 10:13 



 
Profiel   

mijn paard heeft dit ook heel erg, hij is gewoon niet zon held. Mijn en zijn trucendoos:
- stilstaan : hij mag even stilstaan als hij iets spannend vind, als hij tempo terugkomt krijgt hij been maar als hij stilstaat wacht ik even want anders gaat hij:
- achteruitlopen: stilzetten en even de tijd geven dus. meestal gaat hij daarna wel voorwaarts op mijn been. dán pas belonen of geruststellen met je stem anders beloon je zijn angstige gedrag.
- achteruit de sloot in lopen : met zijn neus richting gevaarlijke dingen draaien zodat we nergens in kunnen belanden
- steigeren : als hij knel zit gaat hij steigeren en/of levades maken... heb inmiddels geleerd dat een paard met stelling niet omhoog kan komen. heb oa een tijdje met slof gereden om heel zeker stelling te kunnen fixen maar dat zou ik zonder goede instructie niet aanraden.
- als bovenstaande te lang duurt (veel auto's op me wachten etc) en ik opgelaten wordt... stap ik af.
Zodra ik afstap issie niet meer alleen en heeft hij veel meer vertrouwen.

het mantra is dan ook altijd 'het ergste wat kan gebeuren is dat ik afstap' en dat geeft ook veel rust moet ik zeggen. vroeger was ik echt bang om in de sloot te komen of eraf te vallen met steigeren.

Tja het heeft véél tijd en geduld gekost maar ik kan nu alleen buiten rijden *\o/*
en wij zijn ook naast de fiets begonnen idd én rijd nu zeker elke 2 weken buiten want anders vergeet hij het inderdaad weer
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 10:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen