Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 12 [ 294 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

‘Sla mijn paard alstjeblieft niet’?

 
Profiel   

Vooropgesteld: Ik zoek geen reacties zoals ‘zo erg is het niet’, ‘je overdrijft’ of ‘ze is het allang vergeten’, maar echt naar tips over hoe ik dit kan communiceren en op een positieve manier mijn grenzen kan aangeven wat betreft disciplinering. Iedereen staat hier anders in en ik vraag jullie om dat te respecteren. Dank!

Ik merk dat ik het even kwijt moet en me afvraag of ik de enige ben die hier buikpijn van krijgt.

Gisteren kwam bij ons de hoefsmid. Onze oude hoefsmid was ermee gestopt en we zijn dus meegegaan met eentje die een groepje op stal al had. Dit ging vorige keer prima, niet opvallend fantastisch gedaan maar gewoon goed. De hoefsmid is een jonge (capabele) meid, mijn paard is een merrie van 21 en braaf bij de hoefsmid.

Mijn merrie is nu een half jaar aan het bijkomen van maagzweer problematiek. Ze vindt het soms lastig om haar buikspieren aan te spannen, en dan vooral rechts. Als je haar rechter achterbeen vraagt heeft ze eventjes tijd nodig om zich goed te voelen in de positie en dit geeft ze ook aan, door haar been hoog op te tillen en langzaam te zakken. De hoefsmid wist dat ze geen werk verrichte door lichamelijke klachten maar niet precies wat de klachten dan inhouden. Dit vond ik verder ook niet relevant aangezien het voor de hoefsmid niet voor problemen zou zorgen — dacht ik.

De smid had die dag mijn merrie als laatste, en net daarvoor een wat moeilijk paard. Ze had duidelijk veel werk aan hem en toonde veel geduld. Toen de smid daarna met die van mij bezig was en haar rechter achterbeen vroeg, trok de merrie deze zoals normaal wat hoog op. De smid greep haar voet en trok hem hard naar achteren, waarop mijn merrie reageerde door haar been weer hard in te trekken en haar oren aan te leggen.

Door het feit dat de merrie haar been weer hard introk verloor de smid haar grip op de voet en zette de merrie de voet weer neer. Toen de voet op de grond stond, sloeg de hoefsmid mijn merrie in haar buik met de vijl die ze in haar hand had. Precies waar mijn merrie last had. De merrie schrok duidelijk en deed daarna braaf wat de hoefsmid van haar vroeg. De bak hooi die voor haar neus stond waar ze eerder rustig mee bezig was hoefde ze niet meer.

Ik schrok erg. In mijn ogen was de reactie van de merrie niet erg genoeg om zo’n klap te krijgen. De hoefsmid wist uiteraard niet dat ze specifiek last had van haar buik, en dan dus ook precies waar ze geslagen werd met de vijl... maar toch. Het ‘ongehoorzame’ moment was al lang voorbij toen ze de klap kreeg.

Ik kom zelf uit de professionele springsport en ben niet bepaald een softie geweest als het aankomt op discipline en de omgang met paarden. Ook deze merrie heeft overdreven discipline gekend, van mij maar ook van anderen. Sinds ik uit principe gestopt ben met de sport en mijn merrie met pensioen is, heb ik een flinke ommekeer gemaakt wat betreft mijn omgang met dieren. Als mijn paard bijvoorbeeld zou bijten, of mij gericht zou trappen, krijgt ze absoluut een tik en een harde ‘NEE!’. Maar slaan met een ijzeren voorwerp, nee. Dat is voor mij (tenzij je zelf in levensgevaar zit) niet meer van deze tijd.

Ik liet de hoefsmid haar werk afmaken en deze merkte waarschijnlijk aan mijn stilte dat ik het er niet mee eens was. Toen ze klaar was bedankte ik haar, en zei ik dat ik haar positie hierin begreep — lange dag, moe van een moeilijk paard, frustratie, misschien zelfs het idee dat de merrie naar haar zou gaan slaan — maar dat ik haar disciplinering niet goedkeurde. De hoefsmid zei dat de merrie ‘vies zou kunnen gaan uitslaan’ en ik zei dat dit niet het geval was en dat de actie dus ook overdreven was in mijn ogen. Dat je haar een tik geeft met je hand, oké — maar niet met een ijzeren voorwerp op haar buik. Toen ik zei dat de klachten precíes daar waren waar ze haar had geslagen, kreeg ik te horen dat ik dat dan maar van tevoren had moeten zeggen. Daar geef ik haar gelijk in — alleen had ik niet verwacht dat mijn merrie (die braaf is bij de hoefsmid..) een klap in haar buik zou krijgen met een vijl. Ik zei tegen de hoefsmid dat ze mijn toestemming niet had om mijn paard op die manier te behandelen en nogmaals dat ik haar positie ook begreep, zeker gezien het feit dat ik ook vroeger mijn geld verdiende met andermans paarden. Ik betaalde haar en bedankte haar en daar bleef het bij.

Mijn vriend stond erbij en was ook duidelijk geschrokken; hij heeft geen ervaring in de paarden behalve met die van mij. Ik vond het ook heel erg. Ik zie al meer dan een half jaar met leden ogen aan hoe mijn merrie elke dag buikpijn heeft en simpele dingen hierdoor moeilijk vindt. Op slechte dagen was ze niet aan te raken. Elk klein stapje vier ik, elke dag dat ze met oortjes vooruit loopt is een overwinning. En dan zoiets... misschien overdrijf ik, maar dit was voor mijn gevoel zo oneerlijk. Vooral omdat ik zelf zoveel afschuw ervaar van hoe het gros van de paardenmensen, en absoluut ik zelf vroeger, omgaat met de dieren als ze niet precies doen wat ze vragen... komt het heel hard binnen. Ik heb zo vaak langs de zijlijn gestaan terwijl een collega mijn paard (of een andere) over hindernissen heensloeg, of een vrachtwagen inmepte... ik wilde het niet meer en heb hier voor mezelf en voor mijn merrie afstand van gedaan. Daarom voelt dit hartstikke krom. Dit zijn niet mijn waarden. Deze merrie is mijn grootste vriendin en heeft altijd alles geaccepteerd, hoe oneerlijk het ook was. Maar die tijd is voorbij wat mij betreft.

Maar nu dan mijn dilemma — stel ik krijg een nieuwe hoefsmid, of een nieuwe dierenarts. Geef ik dan als disclaimer dat het paard alleen geweld toegediend mag krijgen als dat in de verdediging is van die persoon? Waar trek je de grens en hoe communiceer je zoiets? ‘Sla mijn paard alstjeblieft niet, en graag ook niet met een voorwerp...?’ Hoe houd je rekening met de integriteit van het beroep van degene die je betaalt om de dienst te verrichten, diens grenzen, veiligheid en normen/waarden, zonder dat jouw dier (in jouw ogen) onnodig leed wordt aangedaan?

* Disclaimer: wij gaan eind deze maand verhuizen en zullen deze smid dus niet meer laten komen. Ook als ik niet zou verhuizen had ik deze niet meer gevraagd om mijn paard te bekappen. Dat is een persoonlijke keuze.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 08:20 



 
Profiel   

Heb je ook niet uitgelegd wat jouw paard doet het het optillen van het achterbeen? Dus eerst optrekken en dan langzaam laten zakken? Dat vind ik dan niet goed van jou, nee je hoeft niet uitgebreid te vertellen wat ze mankeert, maar het is wel handig en eerlijk om te vertellen wat ze doet en wat de hoefsmid tegenaan kan lopen. Dus ook een simpele, ze heeft last van haar maag en daardoor moet je iets meer geduld hebben met rechtsachter. Dan weet de hoefsmid wat ze doet en dat het geen terugtrekken om uit te halen is bijvoorbeeld.

Ik geef eerlijk gezegd niks aan van te voren en heb in al die jaren maar 1 keer een incident meegemaakt waarbij er op zo'n manier gecorrigeerd werd die ik jiet terecht vond en heb die dus nooit meer laten komen. Verder is het mijn verantwoordelijkheid om de professionals te vertellen wat paard kan doen en hoe je dat zo comfortabel mogelijk kan houden zodat er geen problemen zijn.

Nee ik ben het absoluut niet eens met het slaan met een voorwerp. Maar het is veel eerlijker voor een professional én voor jouw paard als je uitlegt wat er aan de hand is en gebeurt.


Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 04-05-21 08:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 08:29 



 
Profiel   

Deze dame had aan mij een verkeerde gehad. Je slaat paarden niet met een voorwerp. En al helemaal niet in een buik. :n ik had een heel stuk minder aardig gereageert. Maar ook vooraf een uitgebreide uitleg gegeven.

Ik heb ook wel een keer een hoefsmid gehad uit nood ivm ziekte van mijn eigen smid die mijn tinker voor de rest van zijn leven een trauma heeft bezorgd links achter. Ivm artrose niet goed in staat dat been hoog op te tillen. Dit ook uiteraard gemeld. Die smid trok gewoon zo hard door dathet knak zei en mijn tinker ging zitten. De bekapbeurt is daarop door mij gestopt.beter twee te lange hoeven dan schade, de 10 jaar daarop is het nooit,eer echt goedgekomen met dat been.

Mijn vaste smid is de keer er op ruim 2,5 uur bezig geweest om dat been te doen. Met veel rust tussendoor ivm de angst die mijn tinker had.

Dus ja je kunt rustig zeggen geen geweld anders betaal ik niet desnoods en stoppen we meteen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 08:30 



 
Profiel   

Ik denk dat je ten eerste moet uitgaan van een normaal opgevoed paard zonder problematiek tenzij op voorhand vermeld. Deze smid kon niets weten over fysieke problemen want je had niets gezegd.

Hiervan uitgaande... een paard dat wegtrekt en dreigt (oren platleggen) kreeg bij mij ook direct een harde nee en een stomp. Daarom niet direct met een vijl, maar ik kan van hier niet beoordelen hoe had dit aankwam en of dit met de vijl zelf of met handvat (gedraaide hand zoals ik regelmatig doe als ik een hoevenkrabber in de hand heb en paard doet lastig) is.

Als er maagproblematiek in het spel is of paard de neiging heeft om weg te trekken/dreigen vind ik dit wel de verantwoordelijkheid van jou als eigenaar om dit te melden en hiermee aan de slag te gaan.

Een vijl had niet gehoeven, maar ik geef de hoefsmid wel gelijk dat ze een dreigend paard corrigeert.


Laatst bijgewerkt door Poekkie op 04-05-21 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 08:35 



 
Profiel   

Die smid hoefde niet meer bij mijn paard te komen. Klap op de kont en een flinke brul omdat je het paard niet kent: OK, dat kan. Maar slaan met een vijl, dat was 1x en nooit meer.

Ik heb honderden paarden geschoren, ook paarden die extreem bang waren, sloegen met de benen of gingen bijten en ik heb er nog nooit 1 hoeven slaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 08:37 



 
Profiel   

Het slaan met een voorwerp ben ik het ook niet helemaal mee eens. En met een vijl in de buik vind ik wel extreem.
Maar ik snap de smid wel. De smid kent jouw paard niet zo goed en verwacht dat ze uit gaat halen. Daar reageert hij op. En bij een paard wat echt uithaalt wil je niet eerst uitgebreid over discussiëren. Dus dan reageert de smid op wat hij ziet, zonder het verhaal erachter te kennen.
Ik vind eigenlijk dat je het de smid dus zeker wel had moeten vertellen, dat had hij ook geweten dat het paard niet slaat, maar terugtrekt om een andere reden.
Eens met Poekkie dus.
En over jouw laatste statement: ik denk dat deze smid enkel sloeg uit zelfverdediging. Dus dit zou dan alsnog voor kunnen komen. Uitleg waarom je paard dingen doet en wat het gevolg is (dus dat het paard NIET slaat en NIET gevaarlijk wordt), lijkt me veel beter dan meteen aankomen met "je mag mijn paard niet slaan".

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 08:39 



 
Profiel   

Zelf geen ervaring met paarden en hoefsmid maar ik zou het de volgende keer wel melden. Dan kan er rekening mee worden gehouden

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 08:43 



 
Profiel   

Die vijl was niet nodig, klaar. Tikken deel je niet met materieel uit.
De tik aan zich, tja het paard begreep de tik wel want daarna kon ze het ineens wel.
Dus de tik was wat dat betreft dus niet te laat zoals jij aangeeft.

Ik zou deze smid dus wel weer laten komen.
Ze weet nu van het probleem, jij bent zelf ook in gebreken gebleven met zeggen dat ze dat been wel eens intrekt zonder dat er een trap na komt.
Ik begrijp wel dat de smid dat dacht, en als zij een klap krijgt is zij uit de running en jij vraagt een andere smid terwijl zij nog in de lappenmand zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 08:44 



 
Profiel   

Voor de nieuwe smid aan je paard begint heel duidelijk uitleggen hoe hij/zij je paard
het beste kan benaderen. Iedere normale smid zal daar dan rekening mee houden.
Geweld gebruiken is bij mij 1x gebeurt ruim 20 jaar geleden, en die is dan ook nooit meer terug geweest.
Ook als wij nieuwe/ jonge dieren op stal krijgen, overleggen we met de smid over de juiste aanpak.
Bij ons staat de veiligheid van de smid natuurlijk voorop


Laatst bijgewerkt door silvia58 op 04-05-21 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 08:45 



 
Profiel   

De smid heeft geen glazen bol, jij zal bij elk persoon uit moeten leggen wat er met je merrie aan de hand is. Ik heb hoefsmeden genoeg meegemaakt die arbeidsongeschikt raakten door een paard waarvan de eigenaar zei: Dat doet hij nooit! Natuurlijk is dit een vervelende gebeurtenis maar ik snap de smid alhoewel slaan met vijl of een schop te ver gaat imo. Het is gebeurt, geen dram van maken en volgende keer de behandelaar voorbereiden . Wat betreft pijn van je paard , kan het niet zo zijn dat ze veel zand heeft ? Dat is wel de plek waar het vaak zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 08:45 



 
Profiel   

Dit is zo gelopen, nare ervaring voor mens en paard. Wat je zou kunnen doen de volgende keer, vooraf aangeven dat je een ervaring hebt gehad met buitensporig geweld richting je paard. Dat je dat niet meer wil, maar dus op je hoede bent. Dan weet de andere partij hoe het zit. En alles wat ze daar van vinden, mogen ze lekker houden. Jij vertegenwoordigt in dit geval je paard en waakt over diens welzijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 08:47 



 
Profiel   

Volgens mij is er geen enkel probleem als je een nieuwe smid of dergelijke over de vloer krijgt om uit te leggen waar je merrie last van heeft en hoe ze daardoor op bepaalde dingen reageert. Ik houd zelf persoonlijk ook absoluut niet van mensen die slaan, maar ik kan het in het geval van een smid in sommige gevallen ook wel begrijpen. Je bent vaak toch bezig met een paard die je niet goed kent, en als je niet snel reageert kan dat nog wel flink gevaarlijk zijn ook. Ik kan mij dus voorstellen dat de smid in deze situatie wellicht verwachtte dat je merrie wel zou uithalen en hierop reageerde, ondanks dat dit tegenover je merrie wel niet helemaal eerlijk was.

Daarentegen denk ik wel dat dit voorkomen had kunnen worden als je dit dan ook van tevoren aan had gegeven. Een reactie zoals haar been hoog optrekken en langzaam laten zakken is wel degelijk relevant voor de gemiddelde hoefsmid zou ik zo denken. Ze werken immers met de benen. Ik zou dit de volgende keer ook absoluut benoemen zodra de smid komt zodat ze ervan op de hoogte zijn en hier dan ook rekening mee kunnen houden. Dat komt denk ik al anders over dan dat je met de deur in huis valt en simpelweg vraagt om het paard niet te slaan. Ik ben geen smid, maar dan zou ik zelf toch denken: oke...?

Wij hebben gelukkig voornamelijk fijne hoefsmeden gehad, maar ik heb er ook wel eens een aantal bezig gezien met andermans paarden die ik ook erg ruig vond. Ik kan dat absoluut niet aanzien, daar ben ik eerlijk over. Maar in dit geval denk ik echt dat je dit soort dingen beter maar wel kan vertellen. Juist om dit soort situaties te voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 08:49 



 
Profiel   

In dit geval had ik vooraf de smid laten weten waar ze op moet letten bij jouw paard. Dat zou ik ook zeker doen bij een nieuwe smid. Dan kunnen ze daar rekening mee houden en weten waar het gedrag vandaan komt.

In jouw geval dus laten weten hoe ze het been moeten optillen en dat jouw paard daar zo en zo reageert, desnoods doe je het voor.
Voor jou normaal, maar voor de smid niet. Die heeft geen idee en denkt wellicht met een onopgevoed paard te maken, want iedereen zegt altijd dat zijn/haar paard braaf is maar de praktijk is anders.

Als je voor een nieuwe smid gaat zou ik vooraf even een gesprekje houden en daarin bespreken wat voor jou toelaatbaar is en wat niet en waar je nu tegenaan gelopen bent.
Maar het belangrijkste is laten weten waarom jouw merrie zo doet en hoe de smid daar mee om kan gaan.
Willen ze daar geen rekening mee houden is het einde verhaal voor die smid.
Maar de meeste willen dit wel graag weten, dan kunnen ze daar rekening mee houden, geen smid zit te wachten op paarden die benen terugtrekken etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 08:49 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Heb je ook niet uitgelegd wat jouw paard doet het het optillen van het achterbeen? Dus eerst optrekken en dan langzaam laten zakken? Dat vind ik dan niet goed van jou, nee je hoeft niet uitgebreid te vertellen wat ze mankeert, maar het is wel handig en eerlijk om te vertellen wat ze doet en wat de hoefsmid tegenaan kan lopen. Dus ook een simpele, ze heeft last van haar maag en daardoor moet je iets meer geduld hebben met rechtsachter. Dan weet de hoefsmid wat ze doet en dat het geen terugtrekken om uit te halen is bijvoorbeeld.



Voor mij ook precies dit. Als je paard een gebruiksaanwijzing heeft zul je die wel uit moeten leggen aan iemand die die niet kent en met jou paard moet "werken". Ik heb zelf ook 1 die door een klap van mijn andere merrie op de sprong moeite heeft om dat been te geven. Mijn smid heb ik al jaren, en nog steeds bij elk bezoek krijgt hij van mij de waarschuwing dat hij bij dat been op moet letten en even de tijd nemen. Hij weet het wel, maar ziet zoveel paarden (en die van mij maar 1 keer elke 9 weken) dat ik hem gewoon uit voorzorg herinner aan wat wel en niet gaat bij haar.

Communiceren is het woord. Simpel. Niemand weet alles van iedereen en onthoudt dat alles ook nog een keer, en niemand is gedachtenlezer. Dus zul jij gewoon moeten communiceren met die persoon. Als jij niet wilt dat er een tik uitgedeeld wordt moet je dat vooraf zeggen, doe ik ook. Ik heb er zelfs 1 bij, de dame die die klap uitdeelde, waarbij ik ook elke keer nog de hoefsmid waarschuw dat waar nodig hij die WEL een tik mag geven. Die dame is 17, bij mij geboren, vanaf veulen al hoefsmid gezien, en madam vindt nagels knippen gewoon bullshit en gaat dan haar mening verkondigen. Dat zie je echt aan dr gezicht (uitgesproken makkelijk te lezen paard). Ze heet niet voor niks draak. Maar bij het shetje bv krijgt hij weer de info dat hij bij hem perse aan de linkerkant moet beginnen. Die mist zijn rechteroog en snapt dan even niet wat er gebeurd en gaat omhoog als je een been vraagt (aan de rechterkant) doe je links eerst weet hij weer ok dat is de smid en is rechts alles goed. En kan hij zelfs op zijn knieen naast die pony zitten om de voeten te doen. Maar zoals ik al zei, je zult het wel moeten communiceren naar de smid toe. Die ziet zoveel paarden, zoveel eigenaren die het zo en zo willen. De goede man is geen computer die het opgeslagen heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 08:50 



 
Profiel   

Wicky schreef
Dit is zo gelopen, nare ervaring voor mens en paard. Wat je zou kunnen doen de volgende keer, vooraf aangeven dat je een ervaring hebt gehad met buitensporig geweld richting je paard. Dat je dat niet meer wil, maar dus op je hoede bent. Dan weet de andere partij hoe het zit. En alles wat ze daar van vinden, mogen ze lekker houden. Jij vertegenwoordigt in dit geval je paard en waakt over diens welzijn.


Nou is buitensporig geweld wel zwaar overdreven in dit geval.
Daarnaast vind ik dat er ook enig rekening met de smid mag gehouden worden. Ik lees bij jou bvb niet dat je zou aangeven dat er een problematiek is. Deze post komt op mij over alsof je tegen de smid zou zeggen ‘niet slaan of een tik, alleen stem bij eender wat ze doet’. Nou lijkt me dat als smid echt levensgevaarlijk als dat de opvoedmethode is die gehanteerd wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 08:51 



 
Profiel   

Gewoon van tevoren zeggen dat er niet geslagen en geschopt mag worden. Dat kun je ook op een vriendelijke manier aan de hoefsmid vertellen.

Mijn eerste hoefsmid (heel lang geleden) gaf bij zijn eerste bezoek onze heel onzekere pony een harde schop in haar buik omdat ze niet snel genoeg meewerkte. Ik ben woedend geworden en heb gezegd dat ik niet wilde dat hij dat ooit nog zou doen. Het was een goed bekend staande hoefsmid verder en hij deed zijn werk behoorlijk. Hij heeft nooit meer zoiets gedaan gelukkig.

Jaren later moest ik weer op zoek naar een hoefsmid (verhuizing). Eerst reviews gelezen en rondgevraagd. De botteriken vielen af. De eerste hoefsmid sloeg niet, maar was wel ruw en ongeduldig. Hij deed zijn werk matig.
Verder gezocht, de tweede was/is fantastisch. Hij is vrolijk en heel geduldig, maar werkt snel en goed. Echt een verademing, ik wilde dat elke hoefsmid zo was. Hij zegt: het heeft helemaal geen zin om boos te worden of te schoppen of slaan, het gaat er alleen maar moeilijker door en de kans op ongelukken wordt groter. Hij is al ruim 20 jaar hoefsmid, doet alle paarden en pony's, van makkelijk tot moeilijk, van groot tot mini.

Gewoon zeggen! Het is jouw paard en jij zit met de consequenties van het gedrag van de hoefsmid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 08:52 



 
Profiel   

Alvast ontzettend bedankt voor al jullie reacties! Ik merk dat iedereen er anders instaat en dat het een interessante discussie is. Ik heb haar inderdaad gelijk gegeven in het feit dat ik beter had kunnen uitleggen waar precies het moeilijke punt zit. Mijn merrie wordt uiteraard tijdig bekapt en dit is dus ook tijdens haar slechte periode gebeurd, ook met een ‘plakkerig’ achterbeen. Nooit heeft dit geweld als resultaat gebracht.

Uiteraard zorgt de smid voor haar eigen veiligheid, maar de situatie was voorbij toen de klap kwam. Ook ben ik persoonlijk van mening dat een paard niet met een (ijzeren) voorwerp geslagen mag worden. In de toekomst zal ik duidelijker mijn situatie en mijn grenzen communiceren. Ik hoop dat ik een manier kan vinden om dat op een niet-belerende toon kan doen, want dat zou ik absoluut niet willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 08:54 



 
Profiel   

Ik vind het eigenlijk best bizar dat sommigen vinden dat je eea had moeten vertellen om... Te voorkomen dat je paard wordt geslagen. Dat vind ik echt echt absurd. Je mag er toch vanuit gaan dat dat niet gebeurt???? Dat een professional weet hoe je met een paard omgaat en dat slaan al helemaal geen zin heeft als het been alweer op de grond staat? Dat angst bij het paard alleen maar zorgt dat de kans groter wordt dat het paard uithaalt?

Ik vind dat sowieso best ouderwets, wat ts ook zegt, dat je een paard slaat als het iets doet wat je niet wilt. Hier stond het been alweer op de grond, dus het ging niet om het gevaar. En als je je frustratie niet onder bedwang kan houden, moet je misschien niet met paarden gaan werken. Misschien zijn het de paarden waar ik mee werk, maar ik ben gewend dat als het paard 'nee' zegt, dat we ook 'nee' doen. (Werk met opvangpaarden, vaak met veel angst rondom bekappen...... Doordat gedacht wordt dat met de harde hand bekappen goed en dat ze het maar moeten leren ofzo, totdat het paard dus zoveel angst heeft rondom bekappen dat iedereen aanvallen die in de buurt komt met een vijl). Slaan heeft mij op de lange termijn nog nooit geholpen..

Ts, als je contact opneemt met een nieuwe smid, dan zou ik gewoon het verhaal doen: 'mijn paard heeft last gehad van maagzweren, vindt het moeilijk dit been op te tillen en kan hem soms terugtrekken. Ze is daarvoor een keer geslagen en dat vind ik niet oké. Ik zoek dus iemand die met geduld mijn paard kan bekappen.'

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 08:58 



 
Profiel   

Ik sta er exact hetzelfde in als de andere bokkers.
Jij bent verantwoordelijk om de hoefsmid te waarschuwen bij problemen. Helemaal als die pas een paar keer is geweest. Mijn merries die terug trekken en lelijk kijken, daar zou mijn eerste reactie ook een knal zijn. De manier van een knal geven is zeker niet oke, maar de smid kon ook niet weten dat dat gedeelte net het probleem gebied van je paard is.

Mijn merrie heeft regelmatig lossere achterbenen. Slaat zelden gericht, meer een geïrriteerde trap. Maar bij iedere hartslagmeting op wedstrijd waarschuw ik de dierenarts(assistenten) even dat het zou kunnen dat ze naar voren slaat en daarbij verschrikkelijk lelijk kijkt. Mijn hoefsmid doet haar al meer als 10 jaar, dus die kent het spelletje wel. Andere behandelaars krijgen wel bij mij een melding van te voren.

Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat je de hoefsmid hier niet meteen over in gesprek ging na het ongeval. Mocht hetzelfde die bekapbeurt nogmaals gebeuren, dan had ze haar misschien weer op die plaats geslagen, uit frustratie. Ik snap dat dat in de heat of the moment is, maar herhaling voorkomen, lijkt me je grootste prioriteit op dat moment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 09:01 



 
Profiel   

Runa schreef
Ik vind het eigenlijk best bizar dat sommigen vinden dat je eea had moeten vertellen om... Te voorkomen dat je paard wordt geslagen. Dat vind ik echt echt absurd. Je mag er toch vanuit gaan dat dat niet gebeurt???? Dat een professional weet hoe je met een paard omgaat en dat slaan al helemaal geen zin heeft als het been alweer op de grond staat? Dat angst bij het paard alleen maar zorgt dat de kans groter wordt dat het paard uithaalt?


Niet ter voorkoming van slaan maar uitleggen dat je paard medisch gezien 1 voet/ been minder goed kan geven bij een persoon die dat voet/ been nodig heeft om zijn werk te kunnen doen lijkt me best relevant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 09:04 



 
Profiel   

Runa schreef
Ik vind het eigenlijk best bizar dat sommigen vinden dat je eea had moeten vertellen om... Te voorkomen dat je paard wordt geslagen. Dat vind ik echt echt absurd. Je mag er toch vanuit gaan dat dat niet gebeurt???? Dat een professional weet hoe je met een paard omgaat en dat slaan al helemaal geen zin heeft als het been alweer op de grond staat? Dat angst bij het paard alleen maar zorgt dat de kans groter wordt dat het paard uithaalt?

Ik vind dat sowieso best ouderwets, wat ts ook zegt, dat je een paard slaat als het iets doet wat je niet wilt. Hier stond het been alweer op de grond, dus het ging niet om het gevaar. En als je je frustratie niet onder bedwang kan houden, moet je misschien niet met paarden gaan werken. Misschien zijn het de paarden waar ik mee werk, maar ik ben gewend dat als het paard 'nee' zegt, dat we ook 'nee' doen. (Werk met opvangpaarden, vaak met veel angst rondom bekappen...... Doordat gedacht wordt dat met de harde hand bekappen goed en dat ze het maar moeten leren ofzo, totdat het paard dus zoveel angst heeft rondom bekappen dat iedereen aanvallen die in de buurt komt met een vijl). Slaan heeft mij op de lange termijn nog nooit geholpen..

Ts, als je contact opneemt met een nieuwe smid, dan zou ik gewoon het verhaal doen: 'mijn paard heeft last gehad van maagzweren, vindt het moeilijk dit been op te tillen en kan hem soms terugtrekken. Ze is daarvoor een keer geslagen en dat vind ik niet oké. Ik zoek dus iemand die met geduld mijn paard kan bekappen.'


Dat hangt echt af van het karakter van het paard.
Bij angst gaat slaan idd nooit helpen.
Maar velen, en zeker merries, hebben ook een karaktertje en een ‘neuh geen zin in vandaag’ moment. Daar gaat met geduld benaderen niet helpen, want dan leren ze alleen maar dat ze er mee wegkomen door wat lelijk te doen. Die paarden verdienen echt wel een correctie om het veilig te houden. En dan zeg ik absoluut niet dat je hem ineen moet rammen, maar een brul samen met een por met mijn hand of met de (plastic) achterkant van de krabber krijgen ze bij mij dan zeker wel. Absoluut geen trauma’s en braaf paard daarna. Het geval van TS kan ik niet beoordelen, alhoewel het niet uit angst leek want daarna stond ze wel gewoon stil. Ook de hardheid van de por heb ik geen idee van en durf ik niet over te oordelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 09:05 



 
Profiel   

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik zou zelf bij de volgende smid gewoon uitleggen dat je een vervelende ervaring hebt gehad bij een smid en dit niet opnieuw wilt. Gewoon uitleggen dat je merrie braaf is, maar ivm buikpijn wat langer nodig heeft met dat been. (En even vertellen dat ze hem eerst hoog trekt en langzaam zal laten zakken). Ook zou ik zeggen dat de vorige smid met een vijl in je merries buik heeft geslagen en dit absoluut niet accepteert en ook niet nodig is.
En ook gewoon benadrukken dat je merrie braaf is. Dat is denk ik het enige wat je hoeft te zeggen.
Het is ook niet raar om een nieuwe smid te vertellen dat je zo’n ervaring niet opnieuw wilt. Misschien wel even benadrukken dat je niet verwacht dat die smid het zo zou aanpakken, maar dat je even het zekere voor het onzekere wilde. Dan moet het helemaal goedkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 09:12 



 
Profiel   

En wat wanneer de smid niets doet, gewoon nogmaals been oppakt en vervolgens een giga trap krijgt? Dit was een nieuwe smid en dan moet je die op de hoogte brengen. En wat is geweld ? Een mepje met de platte kant van de vijl of een zodanige mep dat er een verdikking ontstond ? Begrijp me goed, ik ben ook zeker tegen geweld bij dieren ( en mensen) maar voor eigen veiligheid mag wat mij betreft een da of smid iets doen om eigen veiligheid te waarborgen. Alleen wel op een goede manier. Bij dit paard was elke aanraking op die plek blijkbaar al te veel dus ja, als eigenaar had je dit kunnen voorkomen.


Laatst bijgewerkt door BigOne op 04-05-21 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 09:12 



 
Profiel   

De ‘por’ was zo’n harde klap dat je de dreun in de maag hoorde aan de voorkant van het paard, en het dier gaf een ‘ugh’. Het was objectief absoluut buitensporig en te hard. Daar bestaat geen twijfel over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 09:13 



 
Profiel   

Eapy schreef
De ‘por’ was zo’n harde klap dat je de dreun in de maag hoorde aan de voorkant van het paard, en het dier gaf een ‘ugh’. Het was objectief absoluut buitensporig en te hard. Daar bestaat geen twijfel over.

Dat is grof en niet acceptabel dus voor jou des te meer redenen om elke keer uit te leggen wat er gaat gebeuren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 09:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 12 [ 294 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen