Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 10:43

Ik bv Denemarken is het blijkbaar al zo dat mensen die gevaccineerd zijn en dus een vaccinatiepaspoort hebben, meer mogen.
In België beginnen er steeds meer stemmen op te gaan dat ze dit gaan invoeren, maar pas als iedereen de kans kreeg zich te laten vaccineren.

Geen idee hoe dit in Nederland gezien wordt, maar hoe staan jullie daarin?

Persoonlijk vind ik zoiets veeeeel te ver gaan.

Vooral, vaccineren doe je toch enkel voor jezelf lijkt me... je kan nog steeds Corona krijgen en bent nog steeds even besmettelijk naar anderen toe. Dus neen, ik snap de enorme bijna dwingende vaccinatie campagne niet. Laat mensen toch gewoon ongeforceerd zelf de keuze. Ben je bang ziek te worden, bang van Corona, dan laat je je vaccineren. Wil je het niet, even prima toch?
Bv in België zijn studenten verpleegkunde en zorgpersoneel ook zo goed als verplicht.
Eerlijk heb ik dit nooit gesnapt. Ze blijven dus wel besmet raken en kunnen mensen nog altijd doorbesmetten, dus waarom zouden dan vb studenten verpleegkunde bv hun stage niet kunnen/mogen doen als ze kiezen geen vaccin te willen? Vind ik er zo ver naast....

Hoe staan jullie hierin? Voor of tegen privéleges die gevaccineerden mogen tov mensen die liever geen vaccin willen?

Moderatoropmerking:
Dit topic is voor het bespreken van een corona vaccinatie paspoort. Voor wel of niet vaccineren en het bespreken van de verschillende vaccins is een ander topic. [CV] Het corona vaccin
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 07-06-21 22:14, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking verwijderd i.v.m. aanpassen beleid

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:47


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:47

Het is me om het even om eerlijk te zijn. Als je niet wilt vaccineren prima, dan moet je alleen een negatieve test overleggen voorlopig.
En wat Kidde zegt, het zorgt voor groepsimmuniteit, dus enkel voor jezelf is het niet.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:51

Helemaal voor maar dan wel pas invoeren zodra iedereen de kans heeft gehad om zich te laten vaccineren.

Skessa_
Berichten: 10608
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:54

Mij maakt het eerlijk gezegd weinig uit. En verwacht ook wel dat er zoiets gaat komen.
En inderdaad je doet het ook voor je medemens, niet alleen voor jezelf.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:55

Ik heb toch al een vaccinatiepaspoort. Dan kan die covid enting er ook wel bij, mijn paarden destijds hadden er een en mijn honden nu ook. Geen problemen mee

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:56


Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:59

Ja vind ik top.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:01

Ik ben voor, vaccineren doe je namelijk niet enkel voor jezelf. Je doet het juist ook voor anderen, om een dekkingsgraad te realiseren.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:04

Ieder heeft een keus, aan elke keus hangen er consequenties.

Hier dus geen probleem mee, je gevaccineerd immers niet alleen voor jezelf maar ook voor andere.

Anoniem

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:08

Ik ben ook wel voor, mits het voor beperkte tijd is (zeg een jaar, anderhalf jaar), en het zou imo niet als middel gebruikt moeten worden om mensen uit te sluiten. Als je gevaccineerd bent en je wilt naar een evenement, laat je je vaccinatiebewijs zien en je mag naar binnen. Ben je niet gevaccineerd, laat je je testen en neem je je testbewijs mee. Maar dan mogen ze van mij inmiddels ook weleens gaan opschieten met vaccineren. :x

Overigens snap ik niet zo goed waarom iedereen er zo dwars over doet; als mensen op vakantie willen naar een land waar die vaccinaties verplicht zijn, kraait er geen haan naar, en nu is het land opeens te klein. :')

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:10

Zeker voor! Israël, Amerika en Engeland laten al zien hoe groot het effect is.

doezel2

Berichten: 2559
Geregistreerd: 07-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:10

Ik vind het lastig. Want als je gevaccineerd bent. Mag je miss overal weer naar toe. En anders met een negatieve test ( en sommige zijn juist daar ook in tegen.) Maar ondertussen word je bijna gedwongen anders mag je straks niets.

line18
Berichten: 724
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:12

Ik vind het discriminerend wand ik mag de vacinatie niet door dat ik 200% zware alergiese reactie gä krijgen.
En dus mag ik nergens heen of moet ik om de 2 dagen zo'n staaf me neus in laten duwen

Narya

Berichten: 5228
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:13

Lijkt mij een top idee, liever vandaag dan morgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:15

doezel2 schreef:
Ik vind het lastig. Want als je gevaccineerd bent. Mag je miss overal weer naar toe. En anders met een negatieve test ( en sommige zijn juist daar ook in tegen.) Maar ondertussen word je bijna gedwongen anders mag je straks niets.

Tja we willen niet weer niet weer een jaar zoals dit, of wel dan. Dan hangen er links of rechts consequenties aan. Ik snap werkelijk niet waarom mensen daar zo moeilijk over doen.
Niemand wil een herhaling, maar er iets voor doen wil men dan ook niet. Die mensen snap ik echt niet.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 11:16

doezel2 schreef:
Ik vind het lastig. Want als je gevaccineerd bent. Mag je miss overal weer naar toe. En anders met een negatieve test ( en sommige zijn juist daar ook in tegen.) Maar ondertussen word je bijna gedwongen anders mag je straks niets.


Net daar heb ik moeite mee.
Waar is onze eigen mening en vrijheid naar toe dan?

En de zin ‘je doet het voor een ander’ is zo’n onzin.
Mensen moeten zich niet laten vaccineren om bv mij te beschermen. Die verantwoordelijkheid hoor je zelf te nemen. Wil je een vaccin, wil je niet ziek worden, ben je bang,.... simpel, dan laat je je vaccineren.

Maar mensen die geen vaccin willen om wat voor reden dan ook, is toch ook hun volste recht? Zo’n mensen dan uitsluiten om bv op café te gaan, naar evenementen,... gaat er los over volgens mij.

Hier in België las ik dat er 10-tallen artsen zijn die voor de tuchtcommmisie moeten komen omdat ze hun handtekening zetten onder een artikel van een wetenschapper die het huidige beleid in twijfel trok.

Ook zoiets, dat is er toch over, waar gaat het land van democratie en vrije meningsuiting dan heen?....

Het baart me echt zorgen, ze gaan, volgens mij, veeeeel te ver met het dwingende richting vaccinatie. Doen me aan Chinese toestanden denken... bbbrrr

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:17

Ik vind het lastig. Ik zou graag willen weten wat de vaccinatie op langere termijn met je doet. Op dit moment voel ik me er nog niet fijn bij om me ''verplicht'' te moeten laten vaccineren wil ik nog ergens heen kunnen. Ik ben wel voor het voorleggen van een negatieve test :j

Overigens ben ik tijdens de eerst golf vorig jaar maart/april heel ziek geweest en heb ik nu een jaar later nog altijd last van de nasleep, dus ik weet wel wat het is. Ik snap dus ook heel goed dat er wel iets gedaan moet worden.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 11:19

Hier ook niets tegen neg testen om bv land x of y binnen te gaan, maar zelftest zijn(nu nog), best prijzig, om ze bv overal verplichtig te gaan gebruiken, lijkt me ook niet haalbaar.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:26

Het gaat ook ver. We moeten er maar aan wennen en dat zal vast wel lukken. Het is het nieuwe normaal. Tijdje verder vinden we het wss heel gewoon.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:28

tengeltje11 schreef:
Ik bv Denemarken is het blijkbaar al zo dat mensen die gevaccineerd zijn en dus een vaccinatiepaspoort hebben, meer mogen.
In België beginnen er steeds meer stemmen op te gaan dat ze dit gaan invoeren, maar pas als iedereen de kans kreeg zich te laten vaccineren.

Geen idee hoe dit in Nederland gezien wordt, maar hoe staan jullie daarin?

Persoonlijk vind ik zoiets veeeeel te ver gaan.

Vooral, vaccineren doe je toch enkel voor jezelf lijkt me... je kan nog steeds Corona krijgen en bent nog steeds even besmettelijk naar anderen toe. Dus neen, ik snap de enorme bijna dwingende vaccinatie campagne niet. Laat mensen toch gewoon ongeforceerd zelf de keuze. Ben je bang ziek te worden, bang van Corona, dan laat je je vaccineren. Wil je het niet, even prima toch?
Bv in België zijn studenten verpleegkunde en zorgpersoneel ook zo goed als verplicht.
Eerlijk heb ik dit nooit gesnapt. Ze blijven dus wel besmet raken en kunnen mensen nog altijd doorbesmetten, dus waarom zouden dan vb studenten verpleegkunde bv hun stage niet kunnen/mogen doen als ze kiezen geen vaccin te willen? Vind ik er zo ver naast....

Hoe staan jullie hierin? Voor of tegen privéleges die gevaccineerden mogen tov mensen die liever geen vaccin willen?


Dit klopt niet. Er zijn wel degelijk aanwijzingen dat je als gevaccineerde veel minder besmettelijk bent. Dit zijn ze nog aan het onderzoeken. Dus jouw stelling dat je nog net zo besmettelijk bent klopt gewoon niet. Daarnaast neemt de kans dat je corona kunt krijgen enorm af na een vaccinatie en vaak zorgt de vaccinatie er ook nog eens voor dat wanneer je het wel krijgt, je veel milder ziek bent.

Ook klopt het niet dat je je altijd voor jezelf laat vaccineren. Ik ben eind 30, gezond, geen risicogroep, maar ik heb me wel eind januari al laten vaccineren ter bescherming van mijn cliënten. Ik zou zelf niet bang zijn om corona te krijgen. De kans dat ik op mijn leeftijd en met mijn gezondheid mild ziek word en snel weer op de been zou zijn, is nog altijd het grootst. Toch heb ik me laten vaccineren voor mijn cliënten én omdat ik denk dat we zonder vaccins hier niet meer uit gaan komen. Er zijn altijd mensen waarbij het vaccin niet (voldoende) werkt.


Ik ben voor een vaccinatiebewijs, MAAR wel pas als iedereen de mogelijkheid heeft gehad zich te laten vaccineren. Kinderen worden (nog) niet gevaccineerd dus ik vind dat je hen dan niet mag verplichten een PCR test te ondergaan, omdat ze geen vaccinatiebewijs hebben.

Ik vind het prima als je straks vanaf 18 jaar (dus vanaf de leeftijd waarop je het vaccin had kunnen halen) óf een vaccinatiebewijs moet tonen óf een negatieve PCR uitslag moet overleggen als je bijv. naar een pretpark wilt, een concert oid. Juist voor de categorie fun-uitjes lijkt me dit prima. Dat is een luxe waar je zelf voor kiest en wat niet noodzakelijk is.
Maar zodra het voor de volksgezondheid niet meer noodzakelijk is, dan moet het tonen van een vaccinatiebewijs of neg. PCR er weer af gaan vind ik.

Ik wil me straks niet aan maatregelen moeten houden, omdat anderen beslissen zich niet te laten vaccineren. Vaccineren moet altijd een eigen keuze zijn, maar in dit geval van een enorme pandemie is het nu eenmaal zo dat er wel tijdelijke gevolgen kunnen zitten aan de beslissing je niet te laten vaccineren. En zolang je als niet gevaccineerde 18+er een neg. PCR mag overleggen om toegelaten te worden, wordt deze groep niet uitgesloten.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:33

Helemaal met je eens, Vayo

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:34

En iedere vaccinatie draagt bij aan het indammen van corona. Kijk maar eens naar Israël en de UK bijv. Bewijs genoeg lijkt me dat vaccineren dé weg is om hier uit te komen.

Als we dan ook nog eens de mensen die geen vaccinatie willen ergens toelaten door hen een negatieve PCR test kunnen overleggen, is het toch prima!? Alleen vind ik wel dat ze van kinderen geen neg. PCR mogen verlangen. Zij hebben immers (nog) niet de keuze zich te laten vaccineren.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 04-05-21 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:35

tengeltje11 schreef:
En de zin ‘je doet het voor een ander’ is zo’n onzin.
Mensen moeten zich niet laten vaccineren om bv mij te beschermen. Die verantwoordelijkheid hoor je zelf te nemen. Wil je een vaccin, wil je niet ziek worden, ben je bang,.... simpel, dan laat je je vaccineren.

Zo simpel is het anders niet. Als je gevaccineerd bent heb je nog altijd een kleine kans om besmet te raken. En iemand die gevaccineerd is kan het virus nog overdragen, maar de kans is veel kleiner (ik dacht ca. 50%). Dus het is niet aleen een individueel ding, het is ook collectief. Want zolang een deel mensen niet gevaccineerd is blijft het virus rondgaan en blijft het risico van opstoten met (over) belasting van de ziekenhuizen. Waardoor dan weer andere mensen hun zorg uitgesteld moet worden.

Het is toch ook vreemd dat we zo'n weerstand zouden hebben voor bv een vaccinatie/test paspoort voor plekken waar veel mensen samenkomen. Neem nu een vliegtuig. Iedereen moet door een metaaldetector om de kleine kans te vermijden dat er een onnozelaar met een vuurwapen beging te schieten tijdens de vlucht. Vinden we normaal en veilig. Waarom dan niet dezelfde garantes inbouwen om te vermijden dat een superverspreider begint te niezen in een vliegtuig?

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:36

tengeltje11 schreef:
doezel2 schreef:
Ik vind het lastig. Want als je gevaccineerd bent. Mag je miss overal weer naar toe. En anders met een negatieve test ( en sommige zijn juist daar ook in tegen.) Maar ondertussen word je bijna gedwongen anders mag je straks niets.


Net daar heb ik moeite mee.
Waar is onze eigen mening en vrijheid naar toe dan?

En de zin ‘je doet het voor een ander’ is zo’n onzin.
Mensen moeten zich niet laten vaccineren om bv mij te beschermen. Die verantwoordelijkheid hoor je zelf te nemen. Wil je een vaccin, wil je niet ziek worden, ben je bang,.... simpel, dan laat je je vaccineren.


Maar mensen die geen vaccin willen om wat voor reden dan ook, is toch ook hun volste recht? Zo’n mensen dan uitsluiten om bv op café te gaan, naar evenementen,... gaat er los over volgens mij.

Hier in België las ik dat er 10-tallen artsen zijn die voor de tuchtcommmisie moeten komen omdat ze hun handtekening zetten onder een artikel van een wetenschapper die het huidige beleid in twijfel trok.

Ook zoiets, dat is er toch over, waar gaat het land van democratie en vrije meningsuiting dan heen?....

Het baart me echt zorgen, ze gaan, volgens mij, veeeeel te ver met het dwingende richting vaccinatie. Doen me aan Chinese toestanden denken... bbbrrr


Zo simpel is het helaas niet, hele jonge kinderen kunnen nog niet gevaccineerd worden. Daarnaast zijn er ook mensen zoals line18 hier in het topic. Doordat er voldoende mensen worden ingeënt worden deze ook beschermd. Je doet nu net of groepsimmuniteit iets nieuws is, maar zo werken alle vaccins. Hier een duidelijke website met filmpjes: https://rijksvaccinatieprogramma.nl/inf ... immuniteit