Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Mestonderzoek verplicht?

 
Profiel   

Ik wilde vandaag zoals ik altijd deed een wormspuit bij onze veearts ophalen, maar kreeg ze van de assistent niet meer mee. Ze hield een heel verhaal over verplicht mestonderzoek, en dat veeartsen dat nu verplicht moesten doen, consequenties bladiebla, heel verhaal. Nu heb ik dit al die jaren nog nooit gedaan, en ontworm slechts 1x in het najaar preventief, en hooguit een x bij verdenking van. Nu wilde ik voor ons enter 1tje halen, maar dat was dus niet mogelijk. Los van dat ik het mestonderzoek alles behalve veilig vind, verbaasde mij de opmerking dat dit voor veeartsen verplicht zou zijn. Misschien dat hier iemand weet hoe dit precies zit?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 11:53 



 
Profiel   

Volgens mij is dit al een jaar of 2 verplicht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 11:54 



 
Profiel   

Volgens mij zijn er steeds meer veeartsen die dat zo doen, maar is het niet wettelijk zo verplicht. Zou ik ook van balen, want niet alle wormen zie je dacht ik in zo'n onderzoek. Ik geef ze graag 2 keer per jaar uit voorzorg een wormenspuit en kon deze pas nog zo ophalen bij onze dierenarts. Wellicht een andere dierenarts proberen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 11:56 



 
Profiel   

Of het echt verplicht is weet ik niet, maar ik weet wel dat als je tegenwoordig een wormenkuur mee wilt krijgen in deze tijd van het jaar, er eerst mestonderzoek gedaan moet worden. Ik vind het wel een vreemd verhaal dat ze dit ook bij een enter verwachten? Ik heb altijd geleerd dat tot 3 jaar gewoon regelmatig ontwormd moet worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 11:58 



 
Profiel   

Dit is al jaren verplicht. Alleen in najaar kun je een pramox zo meekrijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 11:59 



 
Profiel   

Ik haal gewoon twee keer per jaar een wormenpasta bij de dierenarts. Geen probleem.

Even gegoogled. Wormenpasta is alleen nog op recept verkrijgbaar. Sindsdien stellen veel dierenartsen mestonderzoek verplicht. Maar dat is het dus niet.


Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 04-05-21 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 12:00 



 
Profiel   

Wij doen ook nooit mestonderzoek en de staleigenaresse besteld ook gewoon wormenkuren bij onze DA die ze dan gewoon krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 12:01 



 
Profiel   

Misschien wordt er nu toch strenger gecontroleerd en moeten ze toch het aantal afgegeven wormenkuren kunnen verantwoorden en kunnen laten zien waarom ze deze hebben afgegeven. Overigens vreemd dat het voor een enter ook niet wordt mee gegeven, omdat mestonderzoek onder de 3 jaar wordt afgeraden. Mijn dierenarts gaf ze al jaren niet meer mee zonder mestonderzoek, behalve in het najaar de Equest Pramox.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 12:03 



 
Profiel   

Je mag ook zelf mestonderzoek doen he. In het najaar willen ze inderdaad nog wel eentje meegeven, ook ivm die horzellarven. Maar voorjaar en zomer is op basis van mesttesten.

Nou doe ik dat zelf en geef aan hoeveel egp ik waarneem in de mest van de paarden en op basis daarvan krijg ik normaliter wel wormkuren mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 12:07 



 
Profiel   

ik heb nog nooit mestonderzoek gedaan, in de tijden dat ik bij een dierenarts op stal stond moesten ze eerst ontwormd worden voor ze de wei op mochten en dat werd altijd geregeld, pony staat inmiddels in bruikleen, ik weet niet hoe zij het doen maar ik krijg eens in de zoveel tijd een factuur en ik heb het volste vertrouwen dat die er ook echt in gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 12:10 



 
Profiel   

Bij onze dierenarts heb je wel inderdaad het mestonderzoek nodig, maar als uit jouw mestonderzoek geen wormen komen maar je paard wel passende klachten heeft wordt er alsnog een recept uitgeschreven voor je. Mestonderzoek is helaas niet waterdicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 12:16 



 
Profiel   

Wat ik vanuit de kliniek begreep is dat ze alle uitgeschreven wormen kuren moeten verantwoorden, zeker de Pramox staat onder strenge controle (rond de eerste nachtvorst is deze iets minder streng).

Zijn bij een lezing geweest waar ook de producenten van wormenkuren aanwezig waren, en de resistentie echt wel een probleem aan het worden. En was toen nog echt geen zicht op een ander goed werkend middel.
Ook de producenten geven aan dat blind ontwormen niet meer aan te raden is.

Mestonderzoek wordt geadviseerd en nav daarvan alleen de paarden te behandelen waarbij het nodig is.
Maar eerlijk is eerlijk 2x per jaar een mest onderzoek is ook niet betrouwbaar, je moet het toch echt wel vaker doen wil het een betrouwbaarder beeld te geven.

Om het vaker en beter te kunnen monitoren heb ik zelf een cursus mestonderzoek gedaan.
Rond eind maart begin ik met een week lang elke dag een onderzoek. Daarna iedere 3-4 weken.

Sws geef ik rond de eerste nachtvorst een Pramox.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 12:22 



 
Profiel   

Hier nog steeds zo op kunnen halen.
Of ik dan thuis wel of niet mestonderzoek had laten doen werd niet gevraagd.
Het word uiteraard wel geregistreerd dat ik het op heb gehaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 12:25 



 
Profiel   

Een dierenarts moet de wormenkuren die hij afgeeft kunnen verantwoorden. Dit is omdat er steeds meer resistentie is tegen ontwormingsmiddelen en we graag willen voorkomen dat er straks geen goed werkzaam middel meer is. Onnodig ontwormen werkt resistentie in de hand en dat wil je dus niet meer. Bovendien is het echt niet altijd nodig om te ontwormen, en waarom zou je medicatie in je paard stoppen die hij niet nodig heeft?
Het verantwoorden van die wormenkuur kan niet zomaar op alleen het verhaal van de eigenaar. Hiervoor moet een dierenarts kennis hebben van het bedrijf en de gezondheid van het dier, en zo kunnen beargumenteren dat ontwormen in dit specifieke geval nodig is. Dit betekent dus dat er ofwel een bezoek heeft plaatsgevonden waarbij de huisvesting is bekeken en het dier is onderzocht, ofwel dat mestonderzoek uitwijst dat er sprake is van een wormenbesmetting. Aangezien een mestonderzoek stukken goedkoper is dan een bezoekje van de dierenarts is dit dus meestal de gekozen weg.
Het is inderdaad zo dat een mestonderzoek niet altijd alle wormbesmettingen laat zien (oa lintworm zie je niet in een mestonderzoek). Vandaar ook dat de meeste dierenartsen het één keer per jaar preventief ontwormen in het najaar toestaan, mits ze het bedrijf kennen. Want dan kan een dierenarts beargumenteren dat het nodig is. Daarnaast kan een dierenarts ook onderbouwd overgaan tot ontwormen als een paard klinische symptomen heeft die passen bij een wormenbesmetting en de dierenarts reden heeft te vermoeden dat een eventuele besmetting niet is opgemerkt in het mestonderzoek.
Maar een gezond paard ongezien ontwormen zonder mestonderzoek mag niet.

Een dierenarts die ongezien en zonder mestonderzoek ontworming meegeeft zit fout en kan zelfs voor het tuchtrecht gedaagd worden. Hier zijn ook gevallen van bekend. Mestonderzoek is in strikte zin dus niet verplicht, maar een gedegen verantwoording wel en daarvoor is mestonderzoek de meest eenvoudige (en goedkoopste) manier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 12:44 



 
Profiel   

Wisselbegrazing met schapen gelukkig en zo oktober als alles voor de jaarlijkse apk gaat, worden pony's en schapen gewoon ontwormt. Hier gaat de DA uit van als ze er 1x/jaar komen de situatie bekend is en daar op ontworming meegegeven kan worden. Ik krijg op verzoek dan keurig een ivermectine + praziquantel spuit per pony.
Mestonderzoek doen staat nog op de wensenlijst om te leren, maar kwam wat tussen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 13:07 



 
Profiel   

Daarom verbaasde ik mij dus ook zo, er is helemaal niet doorgevraagd verder. Maar de jaarling wordt wat schraal, en komt niet mooi door het haar heen. Voor mij een teken dat ze ontwormd moet. En de dierenartsen komen geregeld bij ons op de boerderij, dus weten ook wel hoe er verder mee wordt omgegaan.
Ik zal ze eens mailen voor de exacte uitleg/nieuwe aanpak. Denk dat ik met de dierenarts zelf verder kom dan de assistent.
Ik zie hier boven ook al veel verschillen per praktijk, bij ons waren ze ook altijd relatief makkelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 13:39 



 
Profiel   

Inderdaad heel verschillend per dierenarts.
Onze oudere (ouderwetse) dierenarts levert zo wat je vraagt.
De dierenpraktijk (nogal pietluttig met alles) geeft alleen wat zij adviseren na mestonderzoek (ook als het wormonderzoek een andere kuur adviseert)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 14:21 



 
Profiel   

Sanned schreef
Een dierenarts moet de wormenkuren die hij afgeeft kunnen verantwoorden. Dit is omdat er steeds meer resistentie is tegen ontwormingsmiddelen en we graag willen voorkomen dat er straks geen goed werkzaam middel meer is. Onnodig ontwormen werkt resistentie in de hand en dat wil je dus niet meer. Bovendien is het echt niet altijd nodig om te ontwormen, en waarom zou je medicatie in je paard stoppen die hij niet nodig heeft?
Het verantwoorden van die wormenkuur kan niet zomaar op alleen het verhaal van de eigenaar. Hiervoor moet een dierenarts kennis hebben van het bedrijf en de gezondheid van het dier, en zo kunnen beargumenteren dat ontwormen in dit specifieke geval nodig is. Dit betekent dus dat er ofwel een bezoek heeft plaatsgevonden waarbij de huisvesting is bekeken en het dier is onderzocht, ofwel dat mestonderzoek uitwijst dat er sprake is van een wormenbesmetting. Aangezien een mestonderzoek stukken goedkoper is dan een bezoekje van de dierenarts is dit dus meestal de gekozen weg.
Het is inderdaad zo dat een mestonderzoek niet altijd alle wormbesmettingen laat zien (oa lintworm zie je niet in een mestonderzoek). Vandaar ook dat de meeste dierenartsen het één keer per jaar preventief ontwormen in het najaar toestaan, mits ze het bedrijf kennen. Want dan kan een dierenarts beargumenteren dat het nodig is. Daarnaast kan een dierenarts ook onderbouwd overgaan tot ontwormen als een paard klinische symptomen heeft die passen bij een wormenbesmetting en de dierenarts reden heeft te vermoeden dat een eventuele besmetting niet is opgemerkt in het mestonderzoek.
Maar een gezond paard ongezien ontwormen zonder mestonderzoek mag niet.

Een dierenarts die ongezien en zonder mestonderzoek ontworming meegeeft zit fout en kan zelfs voor het tuchtrecht gedaagd worden. Hier zijn ook gevallen van bekend. Mestonderzoek is in strikte zin dus niet verplicht, maar een gedegen verantwoording wel en daarvoor is mestonderzoek de meest eenvoudige (en goedkoopste) manier.

En wat belangrijk is, regelmatig een mestonderzoek doen. 2x Per jaar is gewoon te kort om het goed in de gaten te houden. Dit omdat eitjes niet altijd eruit komen, bij weinig onderzoek kan je net juist buiten die cyclus zitten en een vertekend beeld hebben.
Lintworm vind je idd zeer weinig in een mestonderzoek, is echt zeldzaam. Als je ze een keer vind is er wel een hoge besmetting.
Doe het mestonderzoek nu zo´n 5 jaar (ook voor paarden van anderen) en in al die tijd maar 1 gevonden vorig jaar.

Als ik bij de kliniek kom krijg ik ook gewoon een kuur mee voor mijn paard. Maar alles staat wel geregistreerd. En ze weten dat ik de cursus gedaan heb en dat ik niet zomaar een kuur kom halen.
Ook paarden die ik nagekeken heb en een kuur nodig hebben en met de mail/bericht van mij langs gaan krijgen ook gewoon een kuur mee (eis is wel dat ze bij hun in het bestand staan etc).

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 19:26 



 
Profiel   

Nou ik heb een goeie update, ik had de praktijk gemaild, omdat het zo niet pastte in hun standaard aanpak. Blijkt dat de assistent gewoon volledig fout was gegaan. Vaste klanten waar ze regelmatig op stal komen, en waar ze de situatie dus van kennen, die krijgen de spuiten wel gewoon zo mee. (Nou ja zo.. maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel) klanten waar de situatie niet van bekend is, moeten wel testen. Assistent had dus door moeten vragen, ipv halstarrig aan haar opmerking vast te houden. Hiervoor heb ik ook excuses gekregen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 14:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen