Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Fokadvies Rhodium x Glendale

 
Profiel   

Momenteel is mijn merrie haar 2de veulen 1 week oud en ben ik rustig aan het orienteren om in de toekomst een 3de veulentje te fokken.

De merrie is een Rhodium x Glendale (9 jaar) en meet 168cm, ze heeft een verschrikkelijk lief karakter maar onder het zadel erg onzeker en sensibel. Wegens pech vorig jaar hebben we haar maar korte periodes kunnen oppakken maar ik ben er van overtuigd dat ze hierin nog het nodige vertrouwen en bevestiging nodig heeft.
Ze heeft een goed achterbeen en lijkt dit ook sterk door te geven, haar front heeft wel verbetering nodig. Ze heeft een ruime, krachtige stap, draf mag meer knie hebben en galop meer opwaarts.
Haar benenwerk is sterk maar lijkt met links heel minimaal frans te staan en wordt er daarom geen concessies gemaakt op het beenwerk!

Haar eerste veulen van Zenon VDL lijkt zich groot en robuust te ontwikkelen (niet in mijn bezit). Tweede veulen van Fontaine TN kan ik nog weinig overzeggen aangezien het hengstje momenteel in de kliniek staat met een steltvoetje.
Ik heb de DA gevraagd over advies en het vererfen van het stelt voetje maar dit is niet bewezen en raad het hij zeker niet af om nogmaals een veulentje te fokken.

In September staat de thuiskeuring gepland voor de merrie.

Linkje naar horsetelex;
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 14/germa-g

Standfoto:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Veulen van Zenon, foto via PB.

Veulen van Fontaine;

[ img ]

[ img ]

Hengsten die ik erg interessant vind:

Next Level (v. Jarville)
Las Vegas (v. Ferdeaux)
Secret (v. Sezuan) schijnt niet goed op de voeten te zijn maar zijn nakomelingen zijn stuk voor stuk prachtig.
For Ferrero (v. For Romance)

Ik ben erg benieuwd aan welke hengst jullie zouden denken en waarom?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 16:32 



 
Profiel   

Next Level heeft iets ongelijke voeten, wat hij gaat door vererven is de vraag. Bij Secret lijkt het mee te vallen hoe hij vererft qua fundament. For Ferrero en For Romance bloed kan nog wel wat afwijkende beenstanden geven. Las Vegas lijkt de meest correcte qua fundament uit dit lijstje maar heb je wel lijnenteelt op Ferro.

Ik geloof wel dat Las Vegas qua gangen en front kan verbeteren, of het qua karakter een match is, is de vraag.

Ik vind het trouwens een mooie merrie, vind het front niet zo verkeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 07:52 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Next Level heeft iets ongelijke voeten, wat hij gaat door vererven is de vraag. Bij Secret lijkt het mee te vallen hoe hij vererft qua fundament. For Ferrero en For Romance bloed kan nog wel wat afwijkende beenstanden geven. Las Vegas lijkt de meest correcte qua fundament uit dit lijstje maar heb je wel lijnenteelt op Ferro.

Ik geloof wel dat Las Vegas qua gangen en front kan verbeteren, of het qua karakter een match is, is de vraag.

Ik vind het trouwens een mooie merrie, vind het front niet zo verkeerd.


Bedankt voor je reactie Elisa. Las Vegas zal misschien idd iets te scherp zijn voor deze merrie.
Aan welke hengst zou je nog meer denken? Ze heeft een heel mooi ei zitten die er misschien wel morgen af kan zijn.
Ga overigens geen overhaaste keuzes maken dan wacht ik liever even.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 08:02 



 
Profiel   

Mooie merrie, voeten zijn wel echt een aandachtspunt zie ik op de eerste foto.

Ik zou van jouw lijstje Next Level doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 08:28 



 
Profiel   

Ik denk aan duits bloed voor maat, souplesse en het verbeteren van het front maar dan zit je wel vaak met het fundament. Je merrie heeft wel het achterbeen er voor. Ik ga even verder nadenken over een specifieke hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 08:28 



 
Profiel   

Je zou ook nog naar Dialy Diamond kunnen kijken. Geeft echt fijne nakomelingen, mooi front, fijn karakter en heb er nog geen 1 met afwijkende beenstanden gezien. Er is hier op bokt ook een topic met zijn nakomelingen. Daar kan je ook veel info over zijn nakomelingen vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 08:46 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Next Level heeft iets ongelijke voeten, wat hij gaat door vererven is de vraag. Bij Secret lijkt het mee te vallen hoe hij vererft qua fundament. For Ferrero en For Romance bloed kan nog wel wat afwijkende beenstanden geven. Las Vegas lijkt de meest correcte qua fundament uit dit lijstje maar heb je wel lijnenteelt op Ferro.

Ik geloof wel dat Las Vegas qua gangen en front kan verbeteren, of het qua karakter een match is, is de vraag.

Ik vind het trouwens een mooie merrie, vind het front niet zo verkeerd.


Ik moet mijn bericht even verbeteren, zie dat ik Next Level met Next Pitch door de war heb gehaald. Excuses, van Next Level weet ik niet hoe hij op zijn voeten staat.

Ik ben zelf wel weg van Furst Dior qua type en beweging, deze heeft wel een wat lang achterbeen maar hij lijkt hem goed te gebruiken. Ik zie hem zich steeds beter ontwikkelen ohz. Ik verwacht dat deze het front kan verbeteren en een fijn karakter plus souplesse door kan geven. Hoe hij echter op zijn voeten staat weet ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 14:23 



 
Profiel   

Dankje wel Elisa.

Furst Dior stond ook op mijn lijstje maar twijfel of deze bij mijn merrie past, waarom weet ik niet.

Dante US vind ik ook erg aanspreken, al kan ik weinig over hem vinden.
Daarnaast ook nog in overweging;
Valverde
For Donnerhall
Dynamic Dream

Las Vegas valt iig af vanwege karakter, Secret & For Ferrero te onzeker vanwege de voeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 14:40 



 
Profiel   

Kiss1990 schreef
Je zou ook nog naar Dialy Diamond kunnen kijken. Geeft echt fijne nakomelingen, mooi front, fijn karakter en heb er nog geen 1 met afwijkende beenstanden gezien. Er is hier op bokt ook een topic met zijn nakomelingen. Daar kan je ook veel info over zijn nakomelingen vinden.


Ga ik me eens in verdiepen, thanks :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 14:41 



 
Profiel   

For Donnerhall? Ik moest in ieder geval denken aan Sir Donnerhall bloed bij jouw merrie, dat kan volgens mij het front mooi verbeteren en die hengst fokt goed.

Dynamic Dream ziet er ook zeer kwaliteitsvol uit, ik weet er echter verder weinig van. Met zowel DD als Valverde krijg je lijnenteelt op Ferro. Ik zat wel aan Vivaldi bloed te denken bij je merrie maar weet dat die vaak wat franse stand geeft. Wat ik zelf overigens niet zo erg vind maar gezien je wensen.

Dante US uit de moeder van Total US is zeker ook een interessante hengst. Maar ik weet daar verder ook weinig van/ over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 14:52 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
For Donnerhall? Ik moest in ieder geval denken aan Sir Donnerhall bloed bij jouw merrie, dat kan volgens mij het front mooi verbeteren en die hengst fokt goed.

Dynamic Dream ziet er ook zeer kwaliteitsvol uit, ik weet er echter verder weinig van. Met zowel DD als Valverde krijg je lijnenteelt op Ferro. Ik zat wel aan Vivaldi bloed te denken bij je merrie maar weet dat die vaak wat franse stand geeft. Wat ik zelf overigens niet zo erg vind maar gezien je wensen.

Dante US uit de moeder van Total US is zeker ook een interessante hengst. Maar ik weet daar verder ook weinig van/ over.

For Donnerhall heb ik vorig jaar voorbij zien komen bij Schockemohle maar zie dat deze nu verdwenen is :7 ( Furst Jazz x Sir Donnerhall )
In de lijn van Donnerhall spreekt Sezuan's Donnerhall me ook aan al kan ik weinig nakomelingen vinden overigens van hem. Op horsetelex zijn er maar 5 bijgeschreven en bij KWPN ook maar 3 in 2020.

Lijstje voor nu:
Dante US
Next Level
Sezuan's Donnerhall

Maar ben van geen nog sterk overtuigd..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 16:39 



 
Profiel   

Waarom ga je niet ‘gewoon’ voor een KWPN gekeurde hengst die getest is, waar gegevens van bekend zijn?
Volgens mij hoef je voor deze merrie niet perse buiten het KWPN te zoeken en zijn er genoeg geschikte hengsten beschikbaar.

Als je graag Sir Donnerhall wil gebruiken, kan dat bijvoorbeeld via Mister Diamond, Kilian, Toto’s Design of McLaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 19:38 



 
Profiel   

Willemiens schreef
Elisa2 schreef
For Donnerhall? Ik moest in ieder geval denken aan Sir Donnerhall bloed bij jouw merrie, dat kan volgens mij het front mooi verbeteren en die hengst fokt goed.

Dynamic Dream ziet er ook zeer kwaliteitsvol uit, ik weet er echter verder weinig van. Met zowel DD als Valverde krijg je lijnenteelt op Ferro. Ik zat wel aan Vivaldi bloed te denken bij je merrie maar weet dat die vaak wat franse stand geeft. Wat ik zelf overigens niet zo erg vind maar gezien je wensen.

Dante US uit de moeder van Total US is zeker ook een interessante hengst. Maar ik weet daar verder ook weinig van/ over.

For Donnerhall heb ik vorig jaar voorbij zien komen bij Schockemohle maar zie dat deze nu verdwenen is :7 ( Furst Jazz x Sir Donnerhall )
In de lijn van Donnerhall spreekt Sezuan's Donnerhall me ook aan al kan ik weinig nakomelingen vinden overigens van hem. Op horsetelex zijn er maar 5 bijgeschreven en bij KWPN ook maar 3 in 2020.

Lijstje voor nu:
Dante US
Next Level
Sezuan's Donnerhall

Maar ben van geen nog sterk overtuigd..

Dante US kan echt niet stappen.

Wat vind je van deze:

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 20:11 



 
Profiel   

Ik heb zelf ook een Rhodium-merrie en fok er nu de eerste keer mee. Haar hals is vergelijkbaar met die van jouw paard. Ik koos voor For Romance, expliciet om het front te verbeteren.

Volgens de cijfers vererft hij halzen die hoog zijn aangezet, vooral bespierd zijn in de bovenhals
("obenhals betont") en met veel buiging ("sterk geschwungen").

Volgend jaar weten we of het effectief zo heeft uitgepakt :D .

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 22:49 



 
Profiel   

SarahJ schreef
Ik heb zelf ook een Rhodium-merrie en fok er nu de eerste keer mee. Haar hals is vergelijkbaar met die van jouw paard. Ik koos voor For Romance, expliciet om het front te verbeteren.

Volgens de cijfers vererft hij halzen die hoog zijn aangezet, vooral bespierd zijn in de bovenhals
("obenhals betont") en met veel buiging ("sterk geschwungen").

Volgend jaar weten we of het effectief zo heeft uitgepakt :D .

Maar dan kun je ook For Ferrero nemen. Dat is een For Romance en vererft wat jij vraagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 22:52 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Willemiens schreef
For Donnerhall heb ik vorig jaar voorbij zien komen bij Schockemohle maar zie dat deze nu verdwenen is :7 ( Furst Jazz x Sir Donnerhall )
In de lijn van Donnerhall spreekt Sezuan's Donnerhall me ook aan al kan ik weinig nakomelingen vinden overigens van hem. Op horsetelex zijn er maar 5 bijgeschreven en bij KWPN ook maar 3 in 2020.

Lijstje voor nu:
Dante US
Next Level
Sezuan's Donnerhall

Maar ben van geen nog sterk overtuigd..

Dante US kan echt niet stappen.

Wat vind je van deze:
[ Video ]

Mijn merrie heeft een hele mooie stap, maar ik moet daar idd geen afbreuk aan doen. Next Generation mooi model maar denk te sensibel voor mijn merrie. Een nuchtere hengst is wel nodig.

@SarahJ, For Ferrero spreekt me dan meer aan. Ben benieuwd wat ze er van maakt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 12:38 



 
Profiel   

Is For Donnerhall omgedoopt tot Flasbang?


https://www.youtube.com/watch?v=w4aAfvg ... tionSchult

Deze hengst spreek mij erg aan. Ik heb nog 1 dag om erover na te denken. Ik had mijn keuze gemaakt maar nu slaat de twijfel toe

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 13:08 



 
Profiel   

Nienke_ schreef
Is For Donnerhall omgedoopt tot Flasbang?


https://www.youtube.com/watch?v=w4aAfvg ... tionSchult

Deze hengst spreek mij erg aan. Ik heb nog 1 dag om erover na te denken. Ik had mijn keuze gemaakt maar nu slaat de twijfel toe


Zie het nu pas maar de Furst Jazz x Sir Donnerhall die ik had gezien is geen koffie/vos. Waar de hengst heen is gegaan, geen idee.

[ img ]

Wat is je keuze uiteindelijk geworden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 12:26 



 
Profiel   

Willemiens schreef
Nienke_ schreef
Is For Donnerhall omgedoopt tot Flasbang?


https://www.youtube.com/watch?v=w4aAfvg ... tionSchult

Deze hengst spreek mij erg aan. Ik heb nog 1 dag om erover na te denken. Ik had mijn keuze gemaakt maar nu slaat de twijfel toe


Zie het nu pas maar de Furst Jazz x Sir Donnerhall die ik had gezien is geen koffie/vos. Waar de hengst heen is gegaan, geen idee.

[ [url=m/thl3Gl.png]Afbeelding[/url] ]

Wat is je keuze uiteindelijk geworden?



Het is toch Flashbang geworden
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 15:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen