Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vergelijking ervaringen stal- of weidegerelateerde blessures

 
Profiel   

N.a.v. het nieuwsbericht over paarden binnen houden zat ik te bedenken wat ik in 20 jaar paarden houden aan blessures, stal- of weide gerelateerd, heb gezien bij mijn eigen paarden en pony's.
Ik heb het idee dat er steeds op gevoel wordt geantwoord op dit soort kwesties; wel niet in de wei doen of op stal houden. Maar wat is nu eigenlijk veiliger?

In dit topic ben ik dus op zoek naar mensen met beide ervaringen.
Die van paarden veel op stal houden (alleen of + 20uur per dag) naar veel op de wei (> 8 uur per dag) zijn gegaan. Heb je verschil gemerkt en hoe vaak kon je de DA laten komen voor iets wat echt stal- of weide gerelateerd genoemd kan worden?

Ik zal beginnen, de keren dat de DA kon komen voor terug te herleiden incidenten:
Wei-gerelateerde incidenten/ziektes:
- 2 pony's hoefbevangen
- 2 pony's ontwikkelde zomerexceem
- slokdarmverstopping door het eten van appels rond de appelboom in de wei.
- Veulen met wond door omheining of schuilstal. Wrs. weggejaagd/klemgezet door oudere pony.

Stal-gerelateerde incidenten/ziektes:
- 1 paard spierbevangen ("maandagsziekte") na dag op stal door slecht weer
- Kreupel na vastliggen in stal
- 1 pony dampig, 2 andere stofallergie ontwikkeld door stof in stro en hooi. (waarvan 2 in een stal met buitenluik)

Bovenstaande incidenten zijn voor mij echt toe te schrijven aan de situatie op dat moment, die voorkomen hadden kunnen worden door mijn paarden binnen of juist buiten te hebben.

Voor mij zijn dus zowel door het staan op stal- als het staan in de wei langdurige blessures ontstaan die aanpassingen vroegen (niet meer 24/7 op gras, aanleg van paddock - exceemdekens, smeersels en groter schuilstal - andere bodembedekking en stofvrij hooi, supplementen, 24/7 naar buiten).

Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 09:36 



 
Profiel   

Interessant boeflover. Helaas neemt deze vergelijking niet mee het geestelijk welzijn van paarden. Ik heb liever een iets groter risico op “ buiten” gerelateerde blessures / aandoeningen en blije paarden dan minder problemen, maar een ongelukkig paard. Ik hoop dat hier ook stalondeugden zoals weven wordt aangegeven

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 09:39 



 
Profiel   

Paardenfan25 schreef
Interessant boeflover. Helaas neemt deze vergelijking niet mee het geestelijk welzijn van paarden. Ik heb liever een iets groter risico op “ buiten” gerelateerde blessures / aandoeningen en blije paarden dan minder problemen, maar een ongelukkig paard. Ik hoop dat hier ook stalondeugden zoals weven wordt aangegeven

eens, maar dat is idd te meten met stalondeugden.
mijn paarden hebben nooit 24/7 enkel op stal gestaan maar altijd op stallen waar weidegang aanwezig was. Maar in het begin waren we nog wel van de "paarden zijn van suiker" gedachte dat ze met slecht weer, sneeuw, onweer etc. beter op stal konden blijven staan - tot dus het 1e paard met maandagsziekte 3 weken niet gereden kon worden en met vreselijke pijn stond.
Dat was voor mij het omslagpunt en sindsdien was het 365 dagen naar buiten, ongeacht het weer, evt. iets langer of korter bij slecht weer.
Toen ik dus de stofklachten kreeg bij 2 pony's moesten deze op advies van de DA zelfs 24/7 naar buiten. We hebben daarop in de rijbak een schuilstal gebouwd, en ze konden hierin staan in de winter en in de zomer op de wei.
Daarna begon dus hoefbevangenheid en zomerexceem op te spelen - waardoor de uiteindelijke uitkomst een opening in de bak naar de weide was waardoor ze in en uit konden lopen - en dus konden schuilen op stal voor de muggen. In tijd van hoefbevangenheid moest helaas die ene pony dan in de bak blijven op een apart stukje, en bleef deze in de periodes met hoge fructaangehaltes niet meer 24/7 op de wei maar in de paddock of slechts korte periode op de wei.
Nadat bleek dat helemaal geen weidegang geen optie meer was zijn de pony's ingeslapen, we vonden nooit meer op de wei idd geen optie mbt geestelijk welzijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 09:49 



 
Profiel   

Ik denk dat die scheiding bij de meeste blessures ook niet gemaakt kan worden. Om een fictief voorbeeld te geven: als ik mijn paard in de winter weken op stal houd en uit onwetendheid net onvoldoende goed voer waardoor pezen en spieren verslappen, in de lente gooi ik mijn paard zomaar een hectaren grote wei op en doordat mijn paard zo gek doet krijgen die zwakke pezen en spieren een enorme klap en haal ik mijn paard 's avonds kreupel van het land.
Is het dan eerlijk om die blessure onder weidegerelateerd te plaatsen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 09:53 



 
Profiel   

Ook het management wordt niet meegenomen, HB kan bijvoorbeeld ontstaan door verkeerd voer management. Problemen met planten/ bomen langs de wei ook..(hoewel niet altijd te voorkomen)

Ik denk dat stalblessures op langere termijn naar voren komen, zwakke pezen, banden, botten door het vele stilstaan en de problemen die daar uit voort komen.Vage stofwisselingsproblemen door gebrek aan beweging/ koliek gevoeligheid, stalondeugden en vooral mentaal kapotte paarden. Learned helpnessness.

Ik lees nu je 2e bericht..ZE en HB komen voort uit een probleem met de stofwisseling bij de ponie(s). Ja, met zulke problemen kan een wei juist de problemen vergroten. Eigenlijk is het allemaal zo individueel wat het beste is voor ieder paard.

Hier met buiten lopen (paarden lopen altijd 12u per dag buiten, s"nachts op stal) in al die jaren zijn twee ernstige peesblessures de enige blessures die gekomen zijn door het buiten lopen en een gebroken kaak door een klap. De ene peesblessure was te voorkomen geweest, dat kwam door modder. (hoef bleef vast zitten terwijl paard draaide) de andere kwam doordat de pees al zwak was van het betreffende dier door overbelasting vanwege een blessure aan het andere been. En wat mok problemen door modder, maar dat zie ik als management. Zorgen dat ze niet in de modder staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 09:55 



 
Profiel   

Vrijwel alle blessures bij al mijn paarden zijn op de wei ontstaan. De eerste was ook gelijk de ergste, bleek een gebroken ruggenwervel te zijn. En dat heeft mij geen seconde doen besluiten om ze dan maar binnen te laten staan. Afgelopen winter met huidige paard doodsangsten uitgestaan met de strenge vorst en zijn mankementen. En ook toen is die gewoon hele dagen op de ongelijke, steenhard bevroren wei gegaan. Ik gaf het 10% kans echt waar, maar ben na al die jaren eigen paarden er nog steeds van overtuigd dat ik ze liever met plezier in hun donder en genieten zichzelf het graf in zie lopen, dan dat ze in bubbeltjes plastic staan te vegeteren op stal (wat ook door diezelfde mankementen eigenlijk de doodsteek zou zijn). Hij staat er nog... ze staan bij mij de nachten op stal trouwens, ik ben dus niet anti stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 09:58 



 
Profiel   

In de 44 jaar dat ik paarden heb, heb ik alleen te maken gehad met weide gerelateerde blessures, als je een wond door het hoofd te stoten niet meetelt.

Statistisch gezien is de kans op blessures in de wei groter, maar geen goed argument bij sportpaarden, die immers ook risico lopen tijdens de sporten en training daarvan en dan meestal pees gerelateerd en die worden juist sterker van weidegang. Weidegang maakt paarden juist minder sportblessure gevoelig.
De coördinatie wordt ook beter (en dat helpt ook weer blessures voorkomen). Daarbj is het beter voor hun mentale welzijn en dat kan ook veel uitmaken in het beoefenen van de sport.
Verder vind ik dat je als sportbeoefenaar niet afhankelijk moet zijn van 1 paard dat dan niet een paar weken of maanden stil zou kunnen staan wegens een blessure.
En zelfs als je maar 1 paard hebt vind ik dat je het risico van blessures gewoon in moet calculeren, dat hoort ook bij sport.
En door een paard op stal te houden, houd je het niet blessure vrij, je vergroot de kans op blessures als het uit de stal is.

Edit, opsomming van de blessures:
*gebroken achterbeen, einde verhaal.
* flinke wond op een voorbeen, zat aan de voorkant, dus geen gevolgen voor bruikbaarheid
* kras op de koker die vrij lang behandeld moest worden met afspuiten en zalf. Pony is onbereden maar had gewoon kunnen werken ermee
* stokkreupel achterbeen, geen idee waarom, misschien verstuiking, liep prima een paar dagen later
* flinke diepe snee aan de kroonrand, pony kon een week later al weer bereden.
*Prikkeldraad wond aan de voorkant van het spronggewricht. Paard kon een paar weken later gewoon bereden.
Dat is over zo´n een dertig paarden.


Laatst bijgewerkt door Lusitana op 08-05-21 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 10:13 



 
Profiel   

Ik heb al zo'n 40 jaar eigen paarden, altijd in pension.Het beste voor mij werkt het gemengde systeem,overdag buiten en s,nachts binnen. Op stal heb ik nooit blessures gehad maar wel kolieken. Op de wei toch wel geregeld blessures door aanvaringen met andere paarden.Altijd op stal dat gaat bij mij niet want behalve dat het voor het paard niet leuk is,wordt hij dan ook knettergek en voor mij niet te hanteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 10:20 



 
Profiel   

Ik heb mijn pony nu 5 jaar en hij staat 24/7 buiten. Eerst in een kudde op gras (rechttoe, rechtaan) met een grote kapschuur, zand, daarna modder of gras, afhankelijk van de weersomstandigheid ;)

Na 2 jaar heb ik hem in een hit-actief 'stal' gezet. 24/7 in kuddeverband, voerstations, niet meer op gras (hij werd obees) en beton + zand als onderbodem. Afgewisseld. Ook wat boomstammen, schuren, etc.

Blessures:

- Beschadigd bot in kootholte in de eerste huisvesting, oorzaak niet te achterhalen, maar in ieder geval geen trap of extern trauma. Misschien verdraaid. Volledig hersteld trouwens.
- Een bult op z'n schouder door een schop, die is gaan ontsteken.

Hij is verder nooit kreupel geweest, heeft nooit moeilijk gelopen, nooit koliek, staat keihard op z'n benen, nog nooit een open wond gehad (soms een schaafplekje, maar ook zelden), geen dikke benen, geen zwellingen. Ik klop ff af na 5 jaar.

De blessures die hij heeft gehad zijn dus niet zuinig, maar die 2 dingen in 5 jaar vind ik enorm meevallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 10:20 



 
Profiel   

In de stal erge dingen al benen door de muur enzo. Zelfs al eens meegemaakt dat we er 1 los moesten slijpen, die zat tussen de tralies vast. Verder als ze al wat stijver zijn komen ze stijver uit stal als uit de wei/paddock, ik denk dat je dan ook eerder blessures rijdt. Bij de stalpaarden eerder stalgebreken gezien als luchtzuigen en daardoor dan weer koliek. Maar buiten op het gras wel weer eens maagoverladingen als je ze net wat te lang in het sappige gras zet. Zelf geen bevangen dieren gehad maar die wei gezien zowel buiten als binnen dieren. Op wei wel eens een pony spierscheuring zien oplopen.

Over het algemeen, buiten vaker wonden, maar ook beetje door de kwaliteit van het hekwerk. Binnen meer vastliggen, en blessures uit stress en blessure te weinig beweging en uitharding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 12:12 



 
Profiel   

Ik vind dit een erg interessant onderwerp, maar het is niet zo simpel als het lijkt helaas. Ik heb een paard die 24/7 buiten loopt, overdag weide en snachts hooi, die een fikse stof allergie ontwikkelde. Ik heb ook een paard gehad die van 24/7 buiten op sobere en natuurlijke wijze, ging naar klassieke stalling met alleen buiten tijdens uitmesten, en binnen no time hoefbevangen stond daardoor.

Kortom, ik geloof inmiddels niet meer in die scheiding. Al wil ik best geloven dat bijvoorbeeld bij blessures waarbij kort draaien een kritiek punt is, je beter voor weidegang kan kiezen dan opsluiten in een box. En blessures waarbij zo min mogelijk bewogen moet worden boxrust beter werkt dat weidegang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 12:22 



 
Profiel   

Volgens mij moet je het per paard bekijken en ook nog een veel mazzel hebben.

Ik heb zowel op stal als op de weide gruwelijke ongelukken zien gebeuren.
Airbag voor paarden moet nog uitgevonden worden.

Ook ziekten / ongemakken komen in beide situaties voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 12:30 



 
Profiel   

Voor oude paarden met artrose is naar mijn ervaring het beter als ze met nat en koud weer wel in elk geval s'nachts droog en warm kunnen staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 12:34 



 
Profiel   

Bij paarden die veel op stal staan zie ik vaker koliek.
En ook vaker peesblessures.

In vergelijking met de paarden die dagelijks jaarrond in de wei lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 13:15 



 
Profiel   

Mijn paard toen ze nog op pensionstal stond:
-weleens wat dikke achterbenen na een lange nacht op stal
-voernijd en humeuriger in het algemeen
-hoeven groeiden wat schever, weleens droog

Mijn paard 24/7 keuze tussen buiten of binnen, in kudde met onbeperkt ruwvoer en meer passive physio:
-

Ze is gezelliger, hoeven slijter beter en gelijkmatiger af, nooit meer een dik been gezien.

De enige blessure die ze weleens gehad heeft (afkloppen!) was een wondje en kleine verdikking na een crossless.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 14:27 



 
Profiel   

Ik heb 12 jaar paarden in bezit.

1e 6 jaar: ‘s nachts op stal, overdag buiten, zowel alleen als in groepjes. Per stal variërend tot weidegang overdag of klein (verhard) paddockje. Vaak zomer 24/7 wei.

Blessures:
- vastliggend met been tussen tralies van de stal
- blessure si gewricht, 3 jaar later. Denk samenloop van vastliggen icm niet goed trainen (ik heb ook moeten leren door de jaren heen)
- moeilijk op gewicht te houden in de winters
- vaak last van mok
- voernijd

Afgelopen 6 jaar:
24/7 buiten in (gemengde) kuddes van 4-6 paarden, met schuilmogelijkheden. Vaak toegang tot weiland (in de winter weinig gras uiteraard) en stukken met wit zand. Met hevige regen zeker wel modderig op bepaalde plekken, maar altijd ergens wel plekken waar ze droge voeten konden houden.

Blessures:
- hoefzweer, oorzaak onbekend
- allergische reactie, paard onder de bultjes nav insect of plant oid.

Nou zijn de omstandigheden verder ook wel veranderd door de jaren heen natuurlijk. Mijn kennis is enorm vergroot, dus het hele management is altijd blijven ontwikkelen. Zelfde geldt voor training, behandelingen ed.

Dus helemaal eerlijk beeld geeft het wellicht niet, maar ik wil het mijn merrie in ieder geval niet meer aandoen om in een stal op te sluiten :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 14:31 



 
Profiel   

Ik ken geen enkel paard daar geblesseerd is geraakt door op de wei of in de stal staan. Waar ze wel geblesseerd van raken is tijdens het rijden en de wedstrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 14:40 



 
Profiel   

Blussem schreef
Ik ken geen enkel paard daar geblesseerd is geraakt door op de wei of in de stal staan. Waar ze wel geblesseerd van raken is tijdens het rijden en de wedstrijden.

In de wei samen met andere paarden kunnen ze helaas wel flink geblesseerd raken door vechtpartijen. Vooral als je geen eigen grond hebt maar op een pensionstalling staat met andere paarden die niet altijd met de jouwe matchen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 18:10 



 
Profiel   

Blussem schreef
Ik ken geen enkel paard daar geblesseerd is geraakt door op de wei of in de stal staan. Waar ze wel geblesseerd van raken is tijdens het rijden en de wedstrijden.


Sorry maar ik denk dat je je gedachten er dan te snel over laat gaan. Want in het land gebeurd het echt heel vaak. En op stal ook maar bij mij minder. Tijdens het rijden heb ik het gelukkig nog maar een keer meegemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 05:39 



 
Profiel   

ik heb twee oude paarden, die hebben in hun jeugd altijd de nachten op stal gestaan.
toen ze volwassen werden 24/7 buiten.
en nu ze 28/29 jaar zijn gaan ze winters weer de nachten naar binnen.

de blessure van op stal staan is er maar 1,maar dat was op een vroegere stal waar veel schimmel en stof was dat mijn ruin echt slechte longen kreeg.
hij heeft zomereczeem,maar dat komt niet van buiten of binnen staan.
mijn merrie heeft alleen wat artrose,maar dat komt niet van buiten of binnen staan.

ongelukjes gebeuren dan wel weer buiten, een keer een trap, een glijpartij.
stoot er eens een keertje ergens tegenaan.
dat soort zaken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 07:29 



 
Profiel   

Jennyj01 schreef
Blussem schreef
Ik ken geen enkel paard daar geblesseerd is geraakt door op de wei of in de stal staan. Waar ze wel geblesseerd van raken is tijdens het rijden en de wedstrijden.


Sorry maar ik denk dat je je gedachten er dan te snel over laat gaan. Want in het land gebeurd het echt heel vaak. En op stal ook maar bij mij minder. Tijdens het rijden heb ik het gelukkig nog maar een keer meegemaakt.


Ze zegt ook: "ik ken geen". Niet "er is geen".

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 07:34 



 
Profiel   

In de grote groep op de wei toch wel vaak wonden en wondjes door opstootjes onderling.
Met als toppunt de pony van mijn dochter met een prikwond in het gewrichtscapsel van zijn voorknie.
Een miniwondje met langdurige en kostbare gevolgen, als kinderpony kon hij daarna wel door, heeft nooit echt hard hoeven werken.
In het najaar en winter ondanks meerdere ha toch veel problemen met mok door modder. En een paard met een dubbele peesblessure doordat ze met ontstoken mok uit de groep moest en ging donderen op een paddock met gedeelte verharding, is nooit meer echt goed gekomen en nu alleen nog geschikt voor fokkerij.

Nu op huidige stal waar de paarden meest 2 aan 2 op de paddock of wei komen zie ik bijna geen wonden of wondjes. Zowel bij de 24/7 buiten met schuilstal- als bij de stal en 8-10 uur buiten paarden.
Dit laatste heeft zeker mijn voorkeur tov grote groepen voor het heel houden van de paarden.
Voorwaarde is wel dat je de combinaties zorgvuldig maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 16:36 



 
Profiel   

Mijn paarden hebben hoofdzakelijk hun hele leven buiten gelopen.
Bijtplekjes is denk ik wel het meest voorkomende.
1x griffelbeen breuk
Leverbot besmetting (2x) wat denk ik mede oorzaak is van HB en IR waar hij nu mee kampt.
2 of 3x wat mok.

Op stal :
1 of 2x keer een luchtweg infectie maar niet extreem.
rotstraal, alhoewel ik dat op de wei ook wel eens tegen kwam.

Maar het grootste verschil is gewoon de geestelijke toestand. Ze staan op stal wat vaker verveeld dan buiten. Ook herstellen ze buiten beter na arbeid dan wanneer ze op stal staan. Er is buiten ook meer sociaal contact met soortgenoten. Zijn vrijer in hun doen en laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 17:01 



 
Profiel   

Paard van 24/7 chagrijnig stalpaard naar 21/7 iets vrolijker paard gegaan, in de zomer was t dan rond de 8 uur buiten, en nu 24/7 op een verhard pleintje bij openstaande stallen met paddock erbij en in de zomer 2 uurtjes op t gras zeg maar, met onbeperkt hooi uit slowfeeders.
Van elke 2 maanden een hoefzweer en verschrikkelijke voernijd naar een paard gegaan die bijna geen hoefsmid meer nodig heeft en waarbij elk paard mee mag eten. Nou doet ook wel de samenstelling van de kudde veel, eerste tijd 24/7 buiten wel elke keer kleine wondjes, maar daar stond een ruin bij die wel graag leider wilde zijn maar niet dat natuurlijke overwicht had dus met jagen en trappen dat probeerde te blijven, sinds die eruit was geen wonden meer gehad die echt tot problemen leidden, 1 draai van een oor is genoeg om dingen duidelijk te maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 17:27 



 
Profiel   

Mijn paard staat haar hele leven al 24/7 buiten sinds ze van mij is heb ik dat ook zo gelaten.

Resultaat: nooit ziek! Ze heeft alleen Droes in haar leven gehad maar was niet te voorkomen. Met haar artrose kan ze lekker buiten bewegen wat ook super belangrijk is!

En ik heb een heel blij paard. En ze komt net zo goed op mij afgelopen. Ook heb ik nooit een druk paard onder mij en zal ik haar zo 3 weken weg kunnen zetten en dan is het nog opstappen en wegrijden.

Nadeel is dat ze sneller te dik worden , maar voor de rest ben ik er heel tevreden mee. Mijn jonge paard krijgt het zelfde 24/7 buiten in kuddeverband.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 17:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen