Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wanneer nieuw dienstverband starten

 
Profiel   

Hi allemaal,

Ondanks dat ik zelf in de HR werk loop ik voor mezelf nu tegen het volgende aan. Ik heb in principe een nieuwe baan vanaf juli. Wij gaan op vakantie en ik zou pad halverwege de maand beginnen en eerste werkdag hebben.

Afweging is, zet ik datum in dienst op 1 juli of de daadwerkelijke dag dat ik start?

Wanneer ik halverwege de maand doe kriig ik natuurlijk minder salaris maar dat kan ik opvangen. Maar dan hou ik wel vakantiedagen over omdat ik die dan niet hoef op te nemen voor onze vakantie in juli.

Ik zie voor mezelf even de bomen door het bos niet meer. Iemand die mij weer kan helpen relativeren en goede afweging kan maken?

Dank je wel!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 13:07 



 
Profiel   

Wat doe je in die 2 weken ervoor? Helemaal geen dienstverband of nog bij je oude werkgever?
Hoe zit het precies met de WIA bv als jou iets overkomt in die 2 weken?
Ik zou zelf niet 2 weken zonder dvb rond willen lopen.

Edit: stel dat je in de ZW belandt, moet je nieuwe werkgever je dan nog aannemen per 15-7? Of mag hij je er meteen uitknikkeren in de proeftijd?


Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 08-05-21 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 13:11 



 
Profiel   

als je het jezelf kan veroorloven om later te starten dan kun je dat dus zien als onbetaald verlof.
Dan houd jij inderdaad meer vakantie dagen over :)
Daar heb je later weer profijt van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 13:11 



 
Profiel   

Persoonlijk zou ik halverwege de maand beginnen, onder met het oog op vakantiedagen die daarna vast nog wel van pas komen. En zeker als het financieel geen probleem is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 13:12 



 
Profiel   

Ik heb financieel genoeg reserve om halverwege de maand te starten. Ik ben dan tot 1 juli in dienst bij een andere werkgever. Ben die 2 tussenliggende weken echt op vakantie.

Vraag me inderdaad af hoe het zit qua verzekeringen en risico etc.

We willen in september nog twee weken weg met vakantie. Dus in principe is het vest zak broekzak. Want of ik koop vakantiedagen of ik mis een half maandsalaris.

Proeftijd mag je iemand ontslaan ook al is diegene ziek. Je gaat dan weer terug in principe over qua regeling naar je oude werkgever. Die nemen je dan weer over geloof ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 13:16 



 
Profiel   

Kun je bij je oude werkgever ontslag nemen dat ingaat op 15 juli? En dan per 16 juli in dienst bij de nieuwe? Het zou mijn voorkeur hebben om wel ergens in dienst te zijn. Als je per 1 juli zou beginnen en verlof opneemt, is je proeftijd denk ik ook twee week eerder voorbij ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 13:32 



 
Profiel   

Heb je bij je huidige werkgever nog vakantie-uren? Dan kun je die misschien opnemen tot 15 juli? Is financieel ook vaak voordeliger dan uit laten betalen. Zelf zou ik liever geen gat zien tussen de 2 contracten/werkgevers. Om zeker te zijn, in het geval dat er iets mocht gebeuren tijdens je vakantie. En als het je intentie is, om meerdere jaren te blijven, dan bouw je ook weer voldoende op bij je nieuwe werkgever om die 2 weken in te lopen in de komende jaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 13:33 



 
Profiel   

Ik kan niet later uit dienst bij mijn huidige werkgever want dan moet ik vakantieuren bijkopen. Want heb er te weinig.

Het is meer inderdaad dat ik me zorgen maak om die twee weken er tussen ivm ziekte. Stel je krijgt corona of iets en dan val je in principe nergens onder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 13:45 



 
Profiel   

Maar je kunt toch voor 1 juni je huidige baan opzeggen en dan blijf je tot 30 juni daar werken?

Vervolgens je nieuwe baan per 1 juli starten en i.o.m. je nieuwe werkgever dan de eerste 2 weken onbetaald verlof opnemen? Dan krijg je inderdaad een half maandsalaris, maar dat zou ik dan voor lief nemen. Zeker wanneer je dit kunt dragen.

Gaat het om een tijdelijk contract korter dan 2 jaar, dan neemt je nieuwe werkgever (en jijzelf) wel een risico, er zijn immers maar 2 weken voor je proefperiode afloopt. Is dit al besproken, ik zou dat namelijk als werkgever toch best een dingetje vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 13:53 



 
Profiel   

Van mijn nieuwe werkgever mag ik zelf kiezen wanneer ik in dienst wil komen. Dus of per de 1e van juli of de 19e.

Het maakt he schijnbaar niet uit dat ik per wanneer de 1e is ik de helft van de proeftijd afwezig ben.

Ik zeg idd mijn dienstverband op voor juni en blijf tot eind juni daar in dienst. Maar we gaan 12 juni al op vakantie. Dus ik moet mijn vakantie dagen daar wel inzetten.

De optie die jij geeft is mogelijk (in dienst per de 1e en dan 2weken onbetaald verlof nemen). Maar dan zou ik dat net zo goed in september kunnen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 14:01 



 
Profiel   

Zo te horen heb je het prima inzichtelijk. Dus 1 juli in dienst en direct 2 weken vakantie opnemen.
Dat is het minste risico voor jezelf, want proeftijd is veel korter en bij ontslag door ziekte kan je in ziektewet. (Maar goed, hoe groot is bovenstaande kans..)

Wat is het voordeel als je per 15 juli in dienst komt?
Mbt extra vakantiedagen wil je toch bijkopen (in september), dus dat geeft ook geen voordeel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 14:39 



 
Profiel   

Romeo2007 schreef
Ik kan niet later uit dienst bij mijn huidige werkgever want dan moet ik vakantieuren bijkopen. Want heb er te weinig.

Het is meer inderdaad dat ik me zorgen maak om die twee weken er tussen ivm ziekte. Stel je krijgt corona of iets en dan val je in principe nergens onder.


Jawel. Binnen 30 dagen na uitdiensttreding ziek dan val je onder oude werkgever. Maar of je dat moet willen is n tweede.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 14:50 



 
Profiel   

Romeo2007 schreef
Ik kan niet later uit dienst bij mijn huidige werkgever want dan moet ik vakantieuren bijkopen. Want heb er te weinig.

Het is meer inderdaad dat ik me zorgen maak om die twee weken er tussen ivm ziekte. Stel je krijgt corona of iets en dan val je in principe nergens onder.


Per 1 juli starten en dan 2 weken onbetaald verlof nemen?

Dan ben je wel verzekerd en dergelijke maar kost het je niet gelijk je vakantie dagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 14:56 



 
Profiel   

Ik denk dat ik maar gewoon per 1 juli in dienst ga en dan eerste werkdag 19juli.
Maar mijn idee dan de meeste voordelen zoals proeftijd al voor de helft verstreken. Mochten we in september nog op vakantie willen dan neem ik wel onbetaald verlof op :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 15:14 



 
Profiel   

Romeo2007 schreef
Ik denk dat ik maar gewoon per 1 juli in dienst ga en dan eerste werkdag 19juli.
Maar mijn idee dan de meeste voordelen zoals proeftijd al voor de helft verstreken. Mochten we in september nog op vakantie willen dan neem ik wel onbetaald verlof op :)
Ik wil toch nogmaals benoemen dat zo'n korte proefperiode ook in je nadeel kan spelen. Althans dat is mijn ervaring :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 15:25 



 
Profiel   

Daar heb je gelijk in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 16:46 



 
Profiel   

Maar hoe vaak zou iemand er in zijn proeftijd uitgegooid worden? Dan ga ik er even vanuit dat je het werk gewoon voldoende/goed doet en sociaal capabel bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 20:17 



 
Profiel   

Dan moet je het wel bont maken hoor.
Ze zoeken al een half jaar iemand voor mijn functie. Al talloze sollicitanten gehad. Nee, denk echt dat ik voor de optie van 1 juli in dienst ga.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 20:43 



 
Profiel   

Romeo2007 schreef
..
Mochten we in september nog op vakantie willen dan neem ik wel onbetaald verlof op :)


Hebben ze hier al wel akkoord voor gegeven? Ze hoeven niet mee te werken aan onbetaald verlof, lijkt me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 21:37 



 
Profiel   

Ik wou net zeggen. Wat wil de werkgever? Het lijkt alsof je alles zelf mag bepalen maar zij lopen wel risicos. Ik zou een proeftijd van 2 weken te kort vinden om een goed beeld van mijn medewerkers te krijgen. Weet niet hoe de bedrijfsprocessen etc eruit zien en hoe groot het is maar in klein bedrijf wil ik wel weten wat voor vlees ik in de kuip heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 21:47 



 
Profiel   

Ik zou langer bij de oude werkgever in dienst blijven en daar dan twee weken onbetaald verlof nemen of daar vakantiedagen bijkopen en dan gewoon tot het eind salaris krijgen. Dan valt dat bijkopen en salaris weer tegen elkaar weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 22:13 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Ik wou net zeggen. Wat wil de werkgever? Het lijkt alsof je alles zelf mag bepalen maar zij lopen wel risicos. Ik zou een proeftijd van 2 weken te kort vinden om een goed beeld van mijn medewerkers te krijgen. Weet niet hoe de bedrijfsprocessen etc eruit zien en hoe groot het is maar in klein bedrijf wil ik wel weten wat voor vlees ik in de kuip heb.


Maar na een paar dagen heb je toch wel een beeld van iemand? En anders ben je er na een (half)jaar ook weer vanaf.

Ik heb nog nooit meegemaakt eigenlijk dat iemand niet door de proeftijd heen kwam in een serieuze baan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 10:24 



 
Profiel   

Tiggs schreef
Hutcherson schreef
Ik wou net zeggen. Wat wil de werkgever? Het lijkt alsof je alles zelf mag bepalen maar zij lopen wel risicos. Ik zou een proeftijd van 2 weken te kort vinden om een goed beeld van mijn medewerkers te krijgen. Weet niet hoe de bedrijfsprocessen etc eruit zien en hoe groot het is maar in klein bedrijf wil ik wel weten wat voor vlees ik in de kuip heb.


Maar na een paar dagen heb je toch wel een beeld van iemand? En anders ben je er na een (half)jaar ook weer vanaf.

Ik heb nog nooit meegemaakt eigenlijk dat iemand niet door de proeftijd heen kwam in een serieuze baan.
Dat laatste schat je denk ik verkeerd in, ik maak het meermaals per jaar mee. Niet bij mijzelf, maar wel bij mensen die ik ergens plaats/begeleid/train.

Ik zou als ik TS was ook kijken naar hoe ik ergens binnen kom/hoe ik overkom op mijn toekomstige collega's. Vakantiedagen zijn vaak 20/25 per jaar, onbetaald verlof is meestal nog niet de standaard. Om dan ergens binnen te komen met maar 2 weken proeftijd en direct een maand onbetaald verlof in de eerste 3 maanden, mijn keuze zou het niet zijn.

Maar volgens mij lees ik dat TS vooral op zoek is naar persoolijk voordeel (op de korte termijn), dan is bovenstaande situatie de beste uitkomst :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 10:59 



 
Profiel   

Tiggs schreef
Hutcherson schreef
Ik wou net zeggen. Wat wil de werkgever? Het lijkt alsof je alles zelf mag bepalen maar zij lopen wel risicos. Ik zou een proeftijd van 2 weken te kort vinden om een goed beeld van mijn medewerkers te krijgen. Weet niet hoe de bedrijfsprocessen etc eruit zien en hoe groot het is maar in klein bedrijf wil ik wel weten wat voor vlees ik in de kuip heb.


Maar na een paar dagen heb je toch wel een beeld van iemand? En anders ben je er na een (half)jaar ook weer vanaf.

Ik heb nog nooit meegemaakt eigenlijk dat iemand niet door de proeftijd heen kwam in een serieuze baan.


Omdat je in een proeftijd nooit echt een beeld krijgt van hoe iemand functioneert. Eigenlijk voorkom je met proeftijd ziekmelding in de eerste dagen of echt extreem afwijkende gedragingen.
Ik gebruik die tijd altijd om de persoon te leren kennen en om te peilen wat het niveau is.
Maar een jaar duurt lang hoor, als iemand belabberd functioneert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 13:15 



 
Profiel   

Ailill schreef
Ik zou als ik TS was ook kijken naar hoe ik ergens binnen kom/hoe ik overkom op mijn toekomstige collega's. Vakantiedagen zijn vaak 20/25 per jaar, onbetaald verlof is meestal nog niet de standaard. Om dan ergens binnen te komen met maar 2 weken proeftijd en direct een maand onbetaald verlof in de eerste 3 maanden, mijn keuze zou het niet zijn.

Maar volgens mij lees ik dat TS vooral op zoek is naar persoolijk voordeel (op de korte termijn), dan is bovenstaande situatie de beste uitkomst :j


Ik heb in m’n nieuwe functie (proeftijd 2mnd - vast contract) na 5 maanden voor 7 weken onbetaald verlof opgenomen, voor een reis (toen het nog kon :+ )
Vanaf het begin hier open over geweest bij m’n nieuwe collega’s en heb daar nooit 1 nare reactie op gekregen.

Die reis was al geboekt voor ik aangenomen werd, dus ja dat was een voorwaarde bij m’n sollicitatieproces.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 16:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen