Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Schrikdraad of schriklint

 
Profiel   

Ik ben bezig met de omheining van mijn paddock en weide. Dit worden houten hekken met daarop schrikdraad. Daarnaast wil ik de weide kunnen afsluiten om het gras te kunnen sparen. Dit wil ik doen door prikpalen. Deze palen staan in principe permanent. Wel handig om ze nog te kunnen verplaatsen als ik de paddock toch groter wil maken en de weide kleiner. Nu is mijn vraag: gebruik ik lint of draad/koord? Een kennis van mij zegt dat lint sneller stuk gaat, door weer en wind. Een leverancier zegt dat lint juist gebruikt wordt voor duurzaam gebruik. En paarden kunnen lint beter zien, dat is beter. De scheiding tussen paddock en weide is ongeveer 1500 meter breed.

Ik heb een lichte voorkeur voor draad/koord omdat het minder zichtbaar is (mooier uitzicht voor ons ook, we kijken uit op de weide). Maar hoe groot is de kans dat die paarden draad/koord inderdaad niet zien? Zijn er verder nog voor- of nadelen bij jullie bekend, wat is jullie ervaring?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 18:41 



 
Profiel   

Ze zien beide varianten.
Ik zelf gebruik lint. Ik wil namelijk dat het 100% stuk gaat bij calamiteiten en heb helaas vaker gezien dat koord te sterk is en dat kan nare gevolgen hebben. De concessie is dat ik lint wat vaker moet vervangen.

Ik gebruik de kleur bruin, dat vind ik het meest prettig om te zien. Wit in een weiland vind ik doorgaans erg storend om te zien en vaak ook erg rommelig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 18:45 



 
Profiel   

Wij hebben toen wel eens gehad, dat ze zelfs zo in galop door het schriklint denderden.
Ze zagen dat op dat moment blijkbaar ook niet.
Schriklint knoopt en draait niet zo makkelijk in elkaar, en dat is wel een voordeel als een paard er in verstrikt raakt, je kan een paard nog redelijk makkelijk eruit halen.
Ook knapt lint wat eerder en dat is wel veiliger voor de paardenbenen.
Draad lijkt me wel riskanter als een paard daar in verstrikt raakt, dat het erger knoopt en snijdt door de huid.


Laatst bijgewerkt door mika11 op 08-05-21 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 18:48 



 
Profiel   

Wij hebben zelf gekozen voor koord, dus wel dikker dan draad, maar flink dunner dan lint. En dan zijn we ook nog gegaan voor bruin (we hebben voor langs de houten hekken zelfs draad, dat is groen want toen hadden ze geen bruin). We hebben er nog geen seconde spijt van gehad.

Het ziet er, zelfs als het wat slapper hangt (iets met een paard die een aanvaring met een paal heeft gehad, die paal is sindsdien wat windgevoel en moeten we af en toe terug op zijn plaats duwen), keurig uit. De paarden weten dondersgoed waar het koord hangt, wij hebben er een omloop van gemaakt. Maar ook toen we de wei in tweeën hadden gesplitst wisten ze het precies. Bij twijfel kan je ze eventueel de eerste keer even aan de hand langs het koord meenemen voordat je ze losklikt, maar eigenlijk gaat het gewoon goed. Ook lint kunnen ze met een gekke bui doorheen.

Weet je trouwens zeker dat de scheiding tussen paddock en wei 1500m breed is en geen 15m breed? Je hebt het nu over 1.5km.

Wij hebben trouwens dit spul: https://www.gallagher.eu/nl_nl/afraster ... 30-korting

En als draad hebben we dit: https://www.gallagher.eu/nl_nl/afraster ... -100-meter
Maar wanneer we de volgende keer een rol kopen, willen we dit: https://www.gallagher.eu/nl_nl/afraster ... 00-meter-1

Net wat dikker, 3 extra geleidedraden en bruin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 18:48 



 
Profiel   

Voor anti-knaag op houten hekken is schrikdraad (geen cord dus, maar het dunnere spul) voldoende.

Voor verplaatsbare constructies met prikpaaltjes wordt 12,5 mm of 20 mm lint aanbevolen. Wel beter zichtbaar, en breekt idd ook beter, maar niet zo windgevoelig als 40 mm lint. Dat gaat met flinke wind echt aan de haal met prikpaaltjes.
Gallagher maakt ook geen prikpalen waar 40 mm lint doorheen kan, dat zegt al genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 18:49 



 
Profiel   

Voor zo'n afscheiding zou ik 2cm breed lint doen. En idd 1500 meter is wel een heel lang eind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 19:10 



 
Profiel   

Ik heb al bovenste/hoogste lint. En daaronder twee lijnen schrikdraad in wit. Tevens heb ik lichte douglas palen. Dat zie je vrij goed in het donker.
Het lint geeft idd meer lucht weerstand en laat de prikpalen bij heftige wind wel een schuin blazen.. Maar schrikdraad (ik heb 3mm dik geloof ik) gaat eerder stuk als paard erachter blijft hangen (wat opzich wel weer wenselijk is).

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 19:45 



 
Profiel   

Ik heb zowel draad als lint, maar in de praktijk gebruik ik meestal het lint, 12,5 mm, omdat het wat minder snel gaat hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 19:49 



 
Profiel   

We hebben 40mm lint; de buitenrand van de wei groen en wit lint, met helemaal onderaan wit draad om honden buiten de wei te houden. De binnenste zijn allemaal groen (geen draad onderaan) valt bijna niet op. Om stukjes wei tijdelijk af te zetten gebruik ik 20mm lint, dat is gemakkelijker met verplaatsen. Helaas kon ik alleen kleur wit met oranje aankomen wat ik toch wel het uitzicht vind verstoren.

Het 40mm lint trek je strak bij het aanbrengen maar door de vele wind hier wiebert dat steeds losser en losser waardoor veel lint nu in boogjes hangt.

Eén van onze paarden is een paar keer door het lint gegaan wat vrij snel brak en hij er geen enkel wondje aan had overgehouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 20:06 



 
Profiel   

Vorige zomer is er hier een paard door het draad gerend met best een tijd revalidatie tot gevolg vanwege een beschadigd botvlies. Misschien dat het bij koord ook gebeurd was hoor, maar het is toch wel zichtbaarder natuurlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 21:24 



 
Profiel   

Ik heb bruin-oranje schrikkoord van 7mm dik (dacht ik). Hangt nu bijna een jaar en de ponies hebben er nog geen aanvaringen mee gehad. Ze zien het goed genoeg hier en voor mij valt het goed weg tegen de achtergrond en zie je heg van op afstand bijna niet hangen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 21:52 



 
Profiel   

Wat is het verschil tussen schrikdraad en schrikkoord? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 22:07 



 
Profiel   

Mi_Amore schreef
Wat is het verschil tussen schrikdraad en schrikkoord? :)


De dikte in ieder geval. Schrikdraad is 2-3mm dik, schrikkoord is 5-8mm dik. Maar daarnaast ook andere manier van samenstellen.

Koord:
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 22:14 



 
Profiel   

schrikdraad is dat dunne metalen spul, schrikkoord het rood-witte nylon, waar een dun metaaldraadje doorheen zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 22:15 



 
Profiel   

Ik heb liever lint. Ik vind draad enger. Wat hier ook gezegd wordt, als ze erin komen oid.

Ook gewoon wit. Mooi zichtbaar voor de dieren. Dat vind ik een stuk belangrijker dan eigen uitzicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 22:45 



 
Profiel   

Schrikdraad is normaal ook kunststof met enkele metaaldraadjes doorgevlochten. Puur metaal is ijzerdraad, dat is nog weer wat anders en levert uitermate nare draadwonden op doordat het niet breekt.

De kleur is sowieso niet van toepassing, zowel draad als koord is er in allerlei kleuren. Van wit, al dan niet met een kleurtje er doorheen, tot groen, blauw, bruin, oranje, etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 22:45 



 
Profiel   

Wij hebben lind 4cm en koord dik als buiten omheining. Mijn voorkeur heeft het koord wordt niet zo makkelijk kapot geblazen.als wei scheidingen hebben wij 3 mm koort en hier blijven ze braaf achter (als er stroom op staat) al zouden de er zo overheen kunnen hebben maar lage paaltjes.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 00:01 



 
Profiel   

Prikpaaltjes in een weiland zijn vooral leuk als overbrugging tussen wat hardhouten palen. Maar om 1500 meter (wat trouwens bijzonder veel is? Of bedoel je voor meerdere weides te maken? ) met alleen prikpaaltjes te zetten is geen blijvende omheining.

Ik heb zelf het liefste breed lint, al vangt dat wel wind en dat maakt dat het niet super blijft.
We hebben ook wat stukken met dat dikke draad, dat hangt wat beter, maar rennen ze sneller tegenaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 00:13 



 
Profiel   

Oh jongens, jullie hebben gelijk. Het is 150 meter. De grote omheining is inderdaad met houten palen. Het gaat om de afscheiding tussen paddock en weide, als ze daardoor heen breken staan ze alleen in de weide (en niet los op het erf).

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 07:51 



 
Profiel   

150 meter zou ik echt niet met prikpalen afzetten, dat is veel te ver. Ik heb land van 50 meter breed, dat zet ik wel eens overdwars af met prikpalen, maar dat is wel het maximum wat werkbaar is. Ook trouwens met oprollen en verplaatsen van de handel. Wel eens 150 meter schriklint opnieuw op proberen te rollen? :+ En niet oprollen is een recept voor een kluwen die niet meer uit de knoop te halen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 08:00 



 
Profiel   

[ img ]

Voor het verschil in schrikdraad een schrikkoord naast elkaar. Het gaat om een schaap dat hem smeerde door de koordomheining, dus hebben we er 2x draad bij gedaan.

150m zou ik nooit met alleen prikpaaltjes doen, in ieder geval iedere 30m een houten paal en liever iedere 15m. Je krijgt op prikpaaltjes ook niets gespannen op zo'n afstand, dus een extra reden voor koord. Dat dit niet helemaal strak hangt is dan veel minder storend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 10:02 



 
Profiel   

Ik heb gekozen voor koord ,zowel buiten zijde als binnen kant afrastering .
A is het mooier
B is het beter te spannen en gaat t niet slap hangen .
Lint is vaak dat je t opnieuw moet aanspannen .
Ik koos ook nog voor bruin
Onderste draadje is dun oranje, maar dat is om Mini Bo binnen de omheining te houden.
Er zijn verschillende soorten koord met meer en minder weerstand op breek kracht.
150 meter is veel te veel om met prik paaltjes af te zetten.
Zou dus goed bedenken hoe groot je je paddock wilt en dan toch met houten palen werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 10:16 



 
Profiel   

Ik denk dat een afscheiding die niet permanent is vooral goed zichtbaar moet zijn. Wit lint heeft dan een streepje voor op groen of bruin. En lint is zichtbaarder dan koord. Ik vind de slijtage wel heel goed meevallen de laatste jaren. De slijtvastheid is er bij de meeste merken de laatste 10 jaar toch fel op verbeterd. Laat je ook niet vangen door de voor de mens zichtbare kleurtjes zoals rood, dat ziet een paard gewoon als groen en valt voor hen amper op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 08:16 



 
Profiel   

Hier zijn de nieuwe zomerweides allemaal met koord afgezet. Sommige zelfs met groen koord, wat echt niet opvalt. Ik dacht de eerste dag zelfs dat de paarden gewoon losstonden.
De paarden zien dit gewoon, alleen in een blinde paniek zouden ze het wel eens te laat kunnen merken, maar in dat geval zouden ze evengoed door lint gaan.
Zelf gebruiken we nu als tijdelijke scheiding in het weiland prikpalen met bovenaan 4cm lint en onderaan koord (recuperatie). Het voordeel van lint is imo ook het nadeel. Als je dit goed opspant, geeft het wat meer stevigheid aan het geheel, maar vangt ook meer wind en is gevoeliger aan uitrekken tov koord. Met koord alleen had ik het idee dat de paaltjes sneller in alle richtingen stonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 08:22 



 
Profiel   

Ik zou kiezen voor een wit koord of lint. Ik heb al te veel paarden in volle sprint dwars door bruin koord/lint zien lopen en de hele prikpaal omheining mee zien trekken. Echt akelig! Bij ons is alles sws gewoon met ijzerdraad en niet met koord. Prikpaaltjes vind ik sowieso nogal eng op zo’n lang stuk eigenlijk, maar op mijn werk wordt het ook zo gedaan. Dat gaat 95 keren op de 100 goed maar natuurlijk ook wel eens mis. Even goed met wit koord overigens, daar is vorige week nog een paard doorheen gesprongen. En vervolgens door een omheining van bruin lint. Waar een wil is, is een weg }>
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 08:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen