Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 10 van de 12 [ 294 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

‘Sla mijn paard alstjeblieft niet’?

 
Profiel   

Poekkie schreef
Ayasha schreef
Ook bij angst leggen ze de oren plat en dat is een stuk moeilijker te onderscheiden van dreigen.


Dat kan, maar angst bij een 20 jarige nog voordat een correctie is gegeven en bij een normale handeling die ze al tig keer in haar leven heeft gehad... mmm daar zou ik niet op gokken.

Het verschil met concentratie lijkt me wel 100% duidelijk in alle gevallen hoor. Anders gaat er toch echt wel iets mis met het rijden van desbetreffende bokker.


Juist een 20 jarige kan al heel veel hebben meegemaakt. 9 van de 10x weet je ook gelijk aan zo een paard wat ze hebben meegemaakt. Het is niet alleen dreigen, lichaamstaal, maar ook na de reactie kan je vaak goed lezen wat er gebeurt is.

Rot voor de goede hoefsmeden, maar er lopen ook veel kl**tzakken rond. Dus als een 20 jarige nooit iets naars heeft meegemaakt is dat eerder uitzondering en puur mazzel, dan regel.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 23:41 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Er is regelmatig voorbij gekomen, ook door TS zelf dat het een dreigende houding was.

Geconcentreerde oren zijn echt niet plat in de nek hoor. Als je dat suggereert, scheelt er echt iets aan je rijden ja.


Ach zie het nu, nog jong.. sorry hoor dan begrijp ik t wel :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 19:45 



 
Profiel   

girlyggirl schreef
Poekkie schreef
Er is regelmatig voorbij gekomen, ook door TS zelf dat het een dreigende houding was.

Geconcentreerde oren zijn echt niet plat in de nek hoor. Als je dat suggereert, scheelt er echt iets aan je rijden ja.


Ach zie het nu, nog jong.. sorry hoor dan begrijp ik t wel :knuffel:

Wat een bare neerbuigende reactie dit. TS heeft inderdaad zelf aangegeven dat het paard dreigde

Citaat
Nogmaals dank iedereen! Ik wil even ophelderen dat de merrie niet sloeg — ze trok haar been 2x terug en legde haar oren aan. Absoluut een waarschuwing, maar dus geen trap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 19:57 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Er is regelmatig voorbij gekomen, ook door TS zelf dat het een dreigende houding was.

Geconcentreerde oren zijn echt niet plat in de nek hoor. Als je dat suggereert, scheelt er echt iets aan je rijden ja.


Ach zie het nu, nog jong.. sorry hoor dan begrijp ik t wel :knuffel:[/quote]
Wat een bare neerbuigende reactie dit. TS heeft inderdaad zelf aangegeven dat het paard dreigde

Citaat
Nogmaals dank iedereen! Ik wil even ophelderen dat de merrie niet sloeg — ze trok haar been 2x terug en legde haar oren aan. Absoluut een waarschuwing, maar dus geen trap.
[/quote]

Ms eerst even alle reacties naar mij lezen, na meerdere keren neerbuigend tegen mij doen, gaf ik t een x terug. Ik gaf normaal aan dat het niet altijd dreigen betekent en meteen een heel relaas dat er dan wel wat aan mn rijden zal mankeren omdat ik t verschil niet zie.. wie zegt dat?? Ze verdraaid mijn woorden .. meer ga ik er niet aan vuil maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 20:18 



 
Profiel   

Meerdere neerbuigende reacties?

Gigglygirl, Als jij niet op een volwassen manier kan communiceren, is dat jou probleem.

Maar als jou paard de oren plat in de nek heeft in voor jou normale situaties... prima hoor. Goede eigenaar +:)+
Haal er dan maar een dierenarts en een zadelpasser bij ipv hier stoer te doen.
En vooral zelfinzicht voor je nonsens argumenten zou je helpen. Hoop dat je dat in ‘het echte leven’ wel hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 20:29 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Meerdere neerbuigende reacties?

Gigglygirl, Als jij niet op een volwassen manier kan communiceren, is dat jou probleem.

Maar als jou paard de oren plat in de nek heeft in voor jou normale situaties... prima hoor. Goede eigenaar +:)+
En vooral zelfinzicht voor je nonsens argumenten. Hoop dat je dat in ‘het echte leven’ wel hebt.


Jij bent echt te zielig zeg, hoop niet dat je ook zo met je verzorgpaard omgaat, oeverloze discussies en woorden blijven verdraaien.. tijd voor wat levensles. Succes ermee.


Laatst bijgewerkt door girlyggirl op 08-05-21 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 20:36 



 
Profiel   

Verzorgpaard? Aaah nu snap ik je... komt goed hoor. Ooit heb jij ook wel genoeg ervaring voor een eigen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 20:37 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Verzorgpaard? Aaah nu snap ik je... komt goed hoor. Ooit heb jij ook wel genoeg ervaring voor een eigen :)


ik heb ze al 32 jaar, eigen paarden, vele jaren intern gewerkt, jij??

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 20:40 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Verzorgpaard? Aaah nu snap ik je... komt goed hoor. Ooit heb jij ook wel genoeg ervaring voor een eigen :)


Nouja ik zal de wijste zijn en maar denken dat je als belg zijnde dingen ms verkeerd begrepen hebt, veel plezier meis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 20:42 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Dieren onder elkaar kennen alleen maar straffen voor slecht gedrag. De reactie van het ene dier op een negatieve actie van het andere dier is altijd primair dus actie reactie. In geval van een paard is dat bijten, slaan of wegrennen. Ze weten echt niet beter hoor.


Ik vind het echt zo'n armoede dat je jaren met paarden zou omgaan en dan blijkbaar toch vooral dit hebt waargenomen. En dat je steeds zo blijft denken dat geweld belangrijk is. Ik zie bij paarden juist zoveel andere dingen en ook zoveel mooier ook dan dat. Het zijn zulke sociale dieren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 20:44 



 
Profiel   

Gg,
Ik heb er zelf 3 en ben al jaren stalmeisje en voermeisje op een stal van inmiddels 7 + 2 shets. Kom helaas regelmatig wel eigenaars tegen die hun paarden helemaal verkeerd inschatten.

Maar goed dat je van jezelf denkt zo wijs te zijn. Komt vast helemaal goed.
Indien je toch hulp zou willen over paardengedrag zijn er online heel wat goede cursussen en beeldmateriaal te vinden. Je mag me altijd een pb’tje sturen bij interesse, ik stuur graag wat links door :) dan kan je zelf het verschil zien tussen dreiging en concentratie. Zal echt veel verschil maken in je omgang met dieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 20:47 



 
Profiel   

Eh, Poekkie, volgens mij ben jij aanzienlijk jonger dan Girlygirll.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 20:51 



 
Profiel   

Ik ben 25 maar zo te lezen gaat leeftijd en communicatieniveau niet altijd hand in hand. Ook oudere mensen kunnen soms wel wat hulp gebruiken of hun fouten inzien als ze daarvoor open staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 20:52 



 
Profiel   

Je schrijft het erg aanmatigend en persoonlijk zie ik daar echt geen aanleiding toe in de reacties van GG in dit topic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 20:55 



 
Profiel   

De enige reacties van gg in dit topic zijn aanvallen naar mij gericht op basis van 1 argument dat zelfs geen steek houdt. Ik veronderstel dan dat iemand best wat hulp kan gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 20:57 



 
Profiel   

Peace, and take a breath :)F

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 22:16 



 

Shadow0 schreef
Eh, Poekkie, volgens mij ben jij aanzienlijk jonger dan Girlygirll.


Nou, Poekkie reageert volwassener dan Girlygirll (whats in a name :+ ).

Beetje gaan schermen, met ik ben ouder en heb langer paarden dan jij, dus ik weet het beter is wel de meest onvolwassen reactie van allen :') verder niet echt inhoudelijke reacties ook. Zo zie je maar weer, leeftijd zegt niet alles.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 23:24 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Gg,
Ik heb er zelf 3 en ben al jaren stalmeisje en voermeisje op een stal van inmiddels 7 + 2 shets. Kom helaas regelmatig wel eigenaars tegen die hun paarden helemaal verkeerd inschatten.

Maar goed dat je van jezelf denkt zo wijs te zijn. Komt vast helemaal goed.
Indien je toch hulp zou willen over paardengedrag zijn er online heel wat goede cursussen en beeldmateriaal te vinden. Je mag me altijd een pb’tje sturen bij interesse, ik stuur graag wat links door :) dan kan je zelf het verschil zien tussen dreiging en concentratie. Zal echt veel verschil maken in je omgang met dieren.

Aangezien het blijkbaar relavant is met hoeveel paarden je werkt.

Ik werk op een manege met +50 paarden.
Handjevol pensionpaarden maar vooral manege dieren deze lopen in een Hit actiefstal.
Ik wordt door alle paarden in de Hitstal gerespecteerd.
Als ik zou willen zou ik veilig met hooi door de kudde kunnen lopen.
Ieder paard dat ik meeneem wordt door de andere paarden met rust gelaten omdat ik dat van ze eis.

Maar ik straf een paard nooit voor zijn lichaamstaal.
Lichaamstaal (en een beperkt aantal geluiden) zijn de taal van het paard.
Een paard laat met zijn lichaamstaal excact zien hoe die zich voelt.
Straffen voor oren in de nek is het afstraffen van gevoelens, dat is gewoon niet juist.

Wij hebben trouwens een fantastische smid met een enorm goed paardengevoel.
Daarbij heeft ze ook een berg kennis van anatomie
en weet ze dus ook wat fysiek wel en niet prettig is voor een paard.
Nieuwe paarden zijn soms lastig/gespannen maar deze worden iedere keer makkelijker.
Het grote geheim: De smid respecteerd het paard en verwacht dit zelfde respect ook terug.

Ik hoor veel mensen zeggen dat het werk van een smid gevaarlijk is en dat dat agressie rechtvaardigd.
Maar het werk van een smid wordt veel veiliger wanneer smid en paard onspannen kunnen samenwerken. Het kost onze smid de eerste keren soms wat meer tijd.

MAAR deze tijd bespaart ze op alle volgende bekapbeurten waar zo'n paard dan steeds relaxter wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 23:53 



 

Naskapower schreef
Poekkie schreef
Gg,
Ik heb er zelf 3 en ben al jaren stalmeisje en voermeisje op een stal van inmiddels 7 + 2 shets. Kom helaas regelmatig wel eigenaars tegen die hun paarden helemaal verkeerd inschatten.

Maar goed dat je van jezelf denkt zo wijs te zijn. Komt vast helemaal goed.
Indien je toch hulp zou willen over paardengedrag zijn er online heel wat goede cursussen en beeldmateriaal te vinden. Je mag me altijd een pb’tje sturen bij interesse, ik stuur graag wat links door :) dan kan je zelf het verschil zien tussen dreiging en concentratie. Zal echt veel verschil maken in je omgang met dieren.

Aangezien het blijkbaar relavant is met hoeveel paarden je werkt.

Ik werk op een manege met +50 paarden.
Handjevol pensionpaarden maar vooral manege dieren deze lopen in een Hit actiefstal.
Ik wordt door alle paarden in de Hitstal gerespecteerd.
Als ik zou willen zou ik veilig met hooi door de kudde kunnen lopen.
Ieder paard dat ik meeneem wordt door de andere paarden met rust gelaten omdat ik dat van ze eis.

Maar ik straf een paard nooit voor zijn lichaamstaal.
Lichaamstaal (en een beperkt aantal geluiden) zijn de taal van het paard.
Een paard laat met zijn lichaamstaal excact zien hoe die zich voelt.
Straffen voor oren in de nek is het afstraffen van gevoelens, dat is gewoon niet juist.

Wij hebben trouwens een fantastische smid met een enorm goed paardengevoel.
Daarbij heeft ze ook een berg kennis van anatomie
en weet ze dus ook wat fysiek wel en niet prettig is voor een paard.
Nieuwe paarden zijn soms lastig/gespannen maar deze worden iedere keer makkelijker.
Het grote geheim: De smid respecteerd het paard en verwacht dit zelfde respect ook terug.

Ik hoor veel mensen zeggen dat het werk van een smid gevaarlijk is en dat dat agressie rechtvaardigd.
Maar het werk van een smid wordt veel veiliger wanneer smid en paard onspannen kunnen samenwerken. Het kost onze smid de eerste keren soms wat meer tijd.

MAAR deze tijd bespaart ze op alle volgende bekapbeurten waar zo'n paard dan steeds relaxter wordt.


Een paard dat bij jullie met de oren in de nek staat, terwijl het met de benen staat te trekken bij de smid, krijgt bij jullie geen enige vorm van correctie, want hij uit enkel gevoelens?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 00:03 



 
Profiel   

Naskapower schreef
Poekkie schreef
Gg,
Ik heb er zelf 3 en ben al jaren stalmeisje en voermeisje op een stal van inmiddels 7 + 2 shets. Kom helaas regelmatig wel eigenaars tegen die hun paarden helemaal verkeerd inschatten.

Maar goed dat je van jezelf denkt zo wijs te zijn. Komt vast helemaal goed.
Indien je toch hulp zou willen over paardengedrag zijn er online heel wat goede cursussen en beeldmateriaal te vinden. Je mag me altijd een pb’tje sturen bij interesse, ik stuur graag wat links door :) dan kan je zelf het verschil zien tussen dreiging en concentratie. Zal echt veel verschil maken in je omgang met dieren.

Aangezien het blijkbaar relavant is met hoeveel paarden je werkt.

Ik werk op een manege met +50 paarden.
Handjevol pensionpaarden maar vooral manege dieren deze lopen in een Hit actiefstal.
Ik wordt door alle paarden in de Hitstal gerespecteerd.
Als ik zou willen zou ik veilig met hooi door de kudde kunnen lopen.
Ieder paard dat ik meeneem wordt door de andere paarden met rust gelaten omdat ik dat van ze eis.

Maar ik straf een paard nooit voor zijn lichaamstaal.
Lichaamstaal (en een beperkt aantal geluiden) zijn de taal van het paard.
Een paard laat met zijn lichaamstaal excact zien hoe die zich voelt.
Straffen voor oren in de nek is het afstraffen van gevoelens, dat is gewoon niet juist.

Wij hebben trouwens een fantastische smid met een enorm goed paardengevoel.
Daarbij heeft ze ook een berg kennis van anatomie
en weet ze dus ook wat fysiek wel en niet prettig is voor een paard.
Nieuwe paarden zijn soms lastig/gespannen maar deze worden iedere keer makkelijker.
Het grote geheim: De smid respecteerd het paard en verwacht dit zelfde respect ook terug.

Ik hoor veel mensen zeggen dat het werk van een smid gevaarlijk is en dat dat agressie rechtvaardigd.
Maar het werk van een smid wordt veel veiliger wanneer smid en paard onspannen kunnen samenwerken. Het kost onze smid de eerste keren soms wat meer tijd.

MAAR deze tijd bespaart ze op alle volgende bekapbeurten waar zo'n paard dan steeds relaxter wordt.


Wees gerust, voor mij is dat niet zo heel relevant hoor :). Alhoewel het soms wel helpt om een inschatting te kunnen maken van de ‘waarde’ van sommige ervaringen :)

Straffen voor enkel de oren in de nek hoeft zeker niet, ik ben het volledig met je akkoord dat dit natuurlijke lichaamstaal is.
Wanneer het daar echter niet bij blijft, en er dus een algehele dominante, dreigende houding komt, kont draaien of paard willen aanvliegen bvb, straf ik echter wel. Met nieuwe paarden heb ik dit af en toe wel nodig om de nodige grenzen duidelijk te stellen. Hier kwam er bvb eentje die had geleerd te bijten en te duwen want dan gaf eigenaresse snel een appel om even van hem af te zijn. Tsja... het respect dat dat paard had kan je wel raden... die heeft van mij in het begin toch een harde klap gekregen toen die wou bijten. Eens de grenzen duidelijk heb je dat niet meer nodig. Hem stuur ik nu zo van het voer weg met alleen lichaamshouding en stem, maar toen hij net kwam had hij dat respect echt niet. Zo nog sommige anderen, vooral koudbloeden. Terwijl de goed opgevoede of sensibele paardjes met een stemcorrectie of een alleen-vlakke-hand-mep op de borst al netjes achteruit gingen. Angst of nervositeit straf ik ook nooit af, tenzij met een brul en een por met mijn vingers in de zij als ze mijn kant op draaien.

Voor de smid zeg ik zeker niet dat agressie altijd gerechtvaardigd is. Integendeel, zoals je in mijn posts kan lezen zal die bij angst / zenuwen zeker niet helpen. Ook bij pijn zou ik niet afstraffen. Bij dominantie echter wel.
Ik ben van mening dat wanneer het gedrag uit dominantie voorkomt, er meestal met een fysieke correctie de rangorde snel duidelijk gemaakt kan worden. Ik ken het paard van de TS niet en was er niet bij, maar op basis van de gegeven info en de info die de smid (niet) had, zou ikzelf hier van dominantie zijn uitgegaan en dus idd fysiek gecorrigeerd hebben. Vijl/hand/... daarbij in het midden gelaten. Bij jonge of nieuwe paarden die nog nerveus of onwennig zijn, vind ik het fantastisch dat jullie smid geduldig te werk gaat, zo hoort het ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 00:33 



 
Profiel   

Ik vind het niet erg prettig om woorden in de mond gelegd te krijgen.

Maar ik zal je vraag even beantwoorden.

Een paard krijgt van mij inderdaad geen mep omdat hij de oren in de nek heeft. Met de oren in de nek mag een paard niet in mijn ruimte komen dus als het hoofd naar mij toe komt zal ik deze blokken. Onze paarden zijn wel zo verstandig om daar niet doorheen te gaan maar als dat wel zou gebeuren volgt er inderdaad een correctie.

Ik heb haar krampers zien bekappen en daarbij exact het verschil zien corrigeren tussen een kramp beweging en het weghalen van het been uit eigen beweging.

Mocht er een paard met een been aan het trekken zijn bij de smid (dit komt eigenlijk niet voor :D ) dan heeft onze smid al gecheckt of het paard fysiek wel kan doen wat er gevraagd wordt. Daarnaast kan het soms alles uitmaken voor hoe een paard iets ervaart als een been in een iets andere positie wordt vastgehouden. Is het gedrag echt uittesten dan krijgt die daar inderdaad een correctie op.

Maar waarschijnlijk heeft dat paard al een kleine correctie gehad toen hij bijvoorbeeld met de schouder in de ruimte van de smid kwam (tegen haar aandiende) en komt het helemaal niet tot trekken met de benen. Om veilig te kunnen werken heeft onze smid veel respect nodig van de paarden dus dat vraagt ze niet maar ze gaat zo met de paarden om dat ze haar respecteren en zich aan haar regels houden.
Nee dat duurt geen uren, iemand met goed inzicht in paardengedrag doet deze afwegingen continue.



Mijn manier van omgaan met paarden is gebaseerd op wederzijds respect, dat respect dat vraag ik niet, dat eis ik op. Ik zorg dat ik een goede leider ben voor de paarden waar ik mee omga en daar krijg je vertrouwen voor terug.

Ik wordt heus wel eens fel. Ik laat niet over mij heenlopen, maar het blijft bij die ene keer dat dat nodig is.
Over het algemeen krijg. ik alles wat ik wil gedaan van de paarden in rust, en dat kan heel snel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 00:56 



 
Profiel   

Dat klinkt als een kundig paardenmens :)
Zacht als het kan, hard als het moet. Dank voor je toelichting.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 01:00 



 
Profiel   

Naskapower, herkenbaar.

Ik heb er nu nog maar 4, maar sta en loop er op elke manier tussen. Ik hoef ook niks te doen om hun respect te krijgen. Door ervaring en werken met paarden, krijg je ook een soort instinct. Dat zegt ook niks over hoelang je paarden hebt, hoeveel etc. Van alle jaren dat ik tussen de paarden beweeg en paarden mag bezitten, heb ik het niet altijd goed gedaan.

Er zijn ook echt heel veel hoefsmeden die met een behoorlijke nare ego rondlopen en werken. Dat kan je echt herkennen aan je paarden, ALS je paarden kan lezen.

Zelfde met veeartsen. Wij hadden altijd een prima veearts en goede vent. Kwam gelukkig niet vaak. Enten is geen probleem, maar ze vinden het ook niet geweldig leuk.
Als de veearts alleen al aan komt lopen, zijn die van ons echt ver te zoeken. Ze zien zo iemand ook niet met leuke dingen, dus ik vind dat redelijk logisch.
Wil niet zeggen dat ze zich niet netjes laten behandelen als er iets is.

Mensen hebben vaak zelf te weinig verstand van anatomie van een paardenlijf, van de hoeven etc. Die zien niet dat een hoefsmid een been te hoog heeft, te ver etc. En ze zien ook vaak niet dat de hoeven niet goed bekapt zijn. Een paard voelt dat wel degelijk.
Je moet de reactie zien van paarden die na slecht bekappen of verwaarlozen op goede voeten komen te staan/lopen. En nee, ze komen niet met een bloemetje en een doosje merci dank je wel zeggen.

Ik begrijp echt niet dat mensen met paarden nog steeds denken dat je maar een flinke mep moet uitdelen als een paard iets doet. Ten eerste zie ik heel vaak dat mensen dat te vaak moeten doen, want ze weten niet waarom ze het doen, dus je kan wel bezig blijven. En ten tweede leg je alleen een negatief verband.

Als ik alle keren dat mijn merrie lelijk doet, incl oren plat, daarop reageer, kan ik wel bezig blijven. Vaak negeer ik het of zeg even; hey joh, doe ff normaal. Niet schreeuwend. Ze heeft inmiddels wel door dat ze er niks mee bereikt. Komt ook veel meer uit haar zelf naar me toe dan toen we haar net hadden.

Als ze wel te ver gaat, zet ik haar soms flink opzij, maar daarvoor is mijn lichaamstaal vaak echt genoeg. En anders is hand beweging of licht aanraken echt voldoende.

En ook dat gebeurt niet meer, want je werkt aan het probleem. Dat is veel meer, ook werken etc, maar slaan is nooit iets oplossen. Het komt voort uit angst van de mens dat ze dat nodig hebben.

En geloof me, als ik echt echt echt denk dat het nodig is, geef ik echt wel een flinke schop. Maar dan inderdaad een schop onder de hol en trek nooit aan een hoofd, sla ook nooit aan de voorkant. Je raakt meer kwijt dan je wint.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 01:38 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
janderegelaa schreef
Dieren onder elkaar kennen alleen maar straffen voor slecht gedrag. De reactie van het ene dier op een negatieve actie van het andere dier is altijd primair dus actie reactie. In geval van een paard is dat bijten, slaan of wegrennen. Ze weten echt niet beter hoor.


Ik vind het echt zo'n armoede dat je jaren met paarden zou omgaan en dan blijkbaar toch vooral dit hebt waargenomen. En dat je steeds zo blijft denken dat geweld belangrijk is. Ik zie bij paarden juist zoveel andere dingen en ook zoveel mooier ook dan dat. Het zijn zulke sociale dieren!


Amen!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 05:40 



 
Profiel   

Wow idd, ik dacht dat we dat fossiele gedachtengoed inmiddels begraven hadden? Inmiddels zijn er zoveel studies die anders uitwijzen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 07:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 10 van de 12 [ 294 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen