Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 11 van de 12 [ 294 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

‘Sla mijn paard alstjeblieft niet’?

 

Naskapower schreef
Ik vind het niet erg prettig om woorden in de mond gelegd te krijgen.

Maar ik zal je vraag even beantwoorden.

Een paard krijgt van mij inderdaad geen mep omdat hij de oren in de nek heeft. Met de oren in de nek mag een paard niet in mijn ruimte komen dus als het hoofd naar mij toe komt zal ik deze blokken. Onze paarden zijn wel zo verstandig om daar niet doorheen te gaan maar als dat wel zou gebeuren volgt er inderdaad een correctie.

Ik heb haar krampers zien bekappen en daarbij exact het verschil zien corrigeren tussen een kramp beweging en het weghalen van het been uit eigen beweging.

Mocht er een paard met een been aan het trekken zijn bij de smid (dit komt eigenlijk niet voor :D ) dan heeft onze smid al gecheckt of het paard fysiek wel kan doen wat er gevraagd wordt. Daarnaast kan het soms alles uitmaken voor hoe een paard iets ervaart als een been in een iets andere positie wordt vastgehouden. Is het gedrag echt uittesten dan krijgt die daar inderdaad een correctie op.

Maar waarschijnlijk heeft dat paard al een kleine correctie gehad toen hij bijvoorbeeld met de schouder in de ruimte van de smid kwam (tegen haar aandiende) en komt het helemaal niet tot trekken met de benen. Om veilig te kunnen werken heeft onze smid veel respect nodig van de paarden dus dat vraagt ze niet maar ze gaat zo met de paarden om dat ze haar respecteren en zich aan haar regels houden.
Nee dat duurt geen uren, iemand met goed inzicht in paardengedrag doet deze afwegingen continue.



Mijn manier van omgaan met paarden is gebaseerd op wederzijds respect, dat respect dat vraag ik niet, dat eis ik op. Ik zorg dat ik een goede leider ben voor de paarden waar ik mee omga en daar krijg je vertrouwen voor terug.

Ik wordt heus wel eens fel. Ik laat niet over mij heenlopen, maar het blijft bij die ene keer dat dat nodig is.
Over het algemeen krijg. ik alles wat ik wil gedaan van de paarden in rust, en dat kan heel snel.


Eigenlijk doe je het dus hetzelfde als vele anderen in dit topic.

Paarden mogen bij mij ook prima de oren in de nek hebben hoor, je weet vaak wel wie het zijn en of er iets mee wordt gedaan. Bij sommige paarden betekent het wel degelijk dat ze losse achterbeentjes hebben en dan volgt hier wel een correctie. Maar je kent de paarden en je weet dus je pappenheimers en zodoende kun je adequaat reageren. Een correctie kan van alles zijn, maar houdt bij mij zelden een een mep in, wel gebruik ik veel mijn stem. Bij sommige paarden moet je iets harder inkomen, dus die por je dan wel eens.
Alles staat vaak met dat je als eigenaar je paard kent en diens gedrag. En ik denk dan ook dat je dat gedrag, wanneer het problemen kan opleveren bij een behandelaar, moet melden. Dat vind ik een stukje verantwoordelijkheid van eigenaar naar behandelaar en paard toe.

Krampen bij de smid hoeft geen mep voor, dat kan prima volstaan met een verbale correctie, meestal bedoelen paarden met krampen ook niks, tis alleen strontvervelend en zo mag het ook gecorrigeerd worden. Maar een paard met de oren in de nek en losse beentjes mag je om mij hard bij inkomen hoor, daar heb ik geen probleem mee.

Respect krijg je niet zomaar, dat moet je verdienen bij paarden. Vaak heb je ze daarvoor wel even op hun plek moeten zetten. Moet dat al slaand? Nee, bij de meesten niet, maar bij sommigen wel, daar moet je hard inkomen.

We hadden bijvoorbeeld hier een merrie in de wei, ze vond het niet leuk als je een ander paard uit de weide kwam halen. Ze kwam dan naar je toe, draaide zich om en begon gericht te meppen. Ik had een halstertouw in handen met halster en daar heb ik haar een beste mep of 2 mee gegeven. Ze verdween naar een hoek van de wei, heeft daar een half uur gestaan. Nooit weer last van haar gehad.

Ik mis de hele nuance hier in dit topic, zoals vaker op bokt, het is zwart of wit, er is een heel groot grijs gebied echter.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 07:44 



 
Profiel   

Mindim schreef
Maar je kent de paarden en je weet dus je pappenheimers en zodoende kun je adequaat reageren.


Gisteren moest ik aan dit topic denken en nu zie ik deze zin voorbij komen en dat was exact de bedenking die ik mij toen maakte. Ik denk dat veel mensen dat aspect onderschatten. Je eigen paard of paarden die je dagelijks in handen hebt, ken je zo zo zo goed. Onderschat dat niet. Jouw kennis van dat dier is zo groot dat je met een halve oogopslag genoeg hebt om te weten hoe of wat.

Gisteren waren namelijk alle paarden op stal geënt en ik ging 's avonds even hun temperatuur checken. De meeste paarden ken ik en weet ik wat ik kan doen. Die is gevoeliger, die boeit het totaal niet etc. Maar we hebben ook een drietal nieuwe (jonge) paarden die ik nog niet zo heel goed kan inschatten. Eentje ging goed, geen gedoe, de tweede vond het niet leuk en liet dat merken. Ik was constant de gezichtsuitdrukking in het oog aan het houden, want die was niet te ontkennen en ik moet zeggen: ik voelde me heel alert. Toen die ook het gewicht van het been aan mijn kant begon af te halen, heb ik een stemwaarschuwing gegeven. Iets waar die nog niet zo adequaat op reageerde als de anderen, want hij kent mijn communicatie ook nog niet zo goed. Het is dat toen het biepje van de thermometer ging, want dit zou wel eens een situatie geweest kunnen zijn waarbij een fysieke correctie nodig was. Het derde paard heb ik gelaten voor wat het is, want dat is gewoon in het algemeen een trapper. Bij die zijn we daar hard op aan het trainen, want je kan zelfs niet naar de achterhand lopen of het dier trapt.
Toen ik daarna doorliep naar mijn eigen paard om te temperaturen, kwam er echt een soort kalmte over me heen. Ik ken haar door en door en zij kent mij door en door en dat is fijn omgaan met elkaar.

Moraal van het verhaal: zo een hoefsmid heeft de paarden niet te kiezen. Die moet onder ieder paard gaan hangen waarvoor die gebeld wordt. Die kan niet zomaar zeggen: deze slaan we even over. Hoe meer je met een paard bezig bent, hoe meer je die leert kennen. Zo is dat bij een hoefsmid ook. Verlies niet uit het oog dat dit de allereerste keer was dat hoefsmid en paard elkaar zagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 09:42 



 
Profiel   

@Gini, maar sorry, als een jong paard zo mept, is er toch echt in de basis wat mis gegaan ergens. Kan jij misschien niks aan doen als je ze zo krijgt, maar wat het dier niet heeft geleerd, kan je hem ook niet voor straffen.
Hij zal echt met een reden meppen en zal vertrouwen moeten krijgen. Met tijd investeren kan zo een paard een super fijn paard worden.
Maar los je dingen op met meppen, kan het altijd uit angst voor die mep handelen en blijft er een stuk onberekenbaar.

Het is ook waarom mensen altijd zeggen dat je paarden niet 100% kan vertrouwen. Als ze altijd uit angst voor je opzij gaan en voor je werken, lijkt het alsof je wat hebt bereikt, want je ziet resultaat op je mep of stem verheffen. Maar er hoeft maar iets te gebeuren en je staat nergens.

@mindim, dat het zo zwart-wit is, is ook omdat Bokkers vroeger het zelf zo hebben geleerd en ervaren, maar zijn gaan leren, ontwikkelen en ontdekken. Als je keer op keer het effect ziet van een bepaald handelen, probleem paarden meemaakt, zelf anders gaat kijken en denken, begrijp je je eigen fouten.

Veel mensen roepen dat ze hun paard zo goed kennen, maar dat is heel vaak helemaal niet zo. Met 1 uurtje een paard uit de stal trekken, leer je je paard niet echt kennen.
Zeker in pension zullen andere mensen ook met je paard werken; het buiten en binnen zetten, voeren, een deken wisselen etc.
En daar heb je gelijk het volgende punt; denk je dat je je paard kent? het paard kent jou beter. Ze herkennen echt de mensen die met ze werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 09:58 



 
Profiel   

Ik heb een keer precies hetzelfde ervaren met een smid... Mijn pony was toen drachtig en kreeg ook een mep met de vijl in haar buik. Ik durfde er niks van te zeggen op dat moment ( was toen ook nog een stuk jonger en onzeker). Ik ben weg gegaan bij deze hoefsmid en heb er absoluut geen spijt van. Het was ook nogal een vent die hield van opscheppen. Mijn jonge paard bekapt hij nog wel omdat dat in het weiland gebeurd en ik haar dan niet steeds uit de kudde hoef te halen. Maar ze wordt door hem nog 1x bekapt en dan gaat ze naar dezelfde smid als mijn oudere paard.

Nu heb ik echt een top hoefsmid , een jonge vent maar hij is zo rustig met paarden. Nu is mijn paard ook echt wel makkelijk bij de smid alleen heeft ze soms even geen geduld meer. Maar hij straalt zoveel rust uit en aait mijn paardje altijd uitgebreid voor hij begint. Vindt ik toch wel belangrijk! Natuurlijk geef ik zelf ook wel eens een tik mijn paardje kan soms nogal drammen ( tja je bent een Fjord of je bent het niet) maar met een vijl slaan vindt ik dan toch weer een beetje te.

Tevens was mijn oude hoefsmid ook niet zo heel kundig... Als je jaren lang een schimmelinfectie in de hoeven over het hoofd ziet , en ik al aangeef dat er denk ik iets niet klopt omdat het stinkt ben je in mijn ogen ook niet echt een hele goede kundige smid. Gelukkig heb ik die nu wel en valt hem ook veel meer op dan de oude hoefsmid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 10:07 



 
Profiel   

@gini: dat laatste heb je gelijk in. Veel eigenaars die hier af en toe eens een uurtje staan en dan weer naar huis gaan. Die hebben geen idee van hoe hun paard zich gedraagt in groep, bij voertijd, bij de tandarts, ... Ik denk dat vooral de staleigenaars en stalpersoneel de paarden het best kennen :)

Dat er in de basis altijd iets mis is als een jong paard aggressief is, hoeft niet per se altijd zo te zijn. Genoeg paarden die van veulen af aan een sterk karakter met lossen beentjes hebben. Andere dieren ook trouwens, sommige katten en honden blijven bij de beste bazen nog steeds onberekenbaar. En idem onder het zadel, hier en daar zit er toch eentje tussen die staakt en omhoog gaat zonder aanleiding, zonder gekke dingen op foto en met rustig beleid opgeleerd.

Ik ben het wel met je eens dat er in zulke dieren vooral veel tijd in gestoken moet worden. En dat erop blijven meppen idd niet de juiste weg is, dan gaat er toch iets niet goed in je correcties. Maar in het begin de grenzen duidelijk stellen... ja daar slaag ik niet in met alleen mijn stem. Maar een directe en eenmalige actie-reactie op respectloos gedrag levert geen angst of getraumatiseerd paard op. Wel als je bvb het volgende half uur daarna hard/ruw/gefrustreerd blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 10:11 



 
Profiel   

superpony schreef
@Gini, maar sorry, als een jong paard zo mept, is er toch echt in de basis wat mis gegaan ergens. Kan jij misschien niks aan doen als je ze zo krijgt, maar wat het dier niet heeft geleerd, kan je hem ook niet voor straffen.
Hij zal echt met een reden meppen en zal vertrouwen moeten krijgen. Met tijd investeren kan zo een paard een super fijn paard worden.
Maar los je dingen op met meppen, kan het altijd uit angst voor die mep handelen en blijft er een stuk onberekenbaar.


Klopt, maar ga jij dat tegen de hoefsmid zeggen? Meneer de hoefsmid, je mag wel haar poezelige voetjes gaan bekappen en onder haar buik gaan hangen, maar niet straffen hé. Ik vind dat je heel wat vraagt aan een smid dan.
Een paard dat trapt, moet je afleren dat trappen niet de juiste reactie is. En hoe graag ik ook zou willen dat het paard het gewoon telepathisch zou snappen, soms moet je harder tussenkomen om lijf en leden te beschermen en echt duidelijk te maken dat trappen NOT DONE is.
Maar oké, goed, dit specifieke voorbeeld maakt ook niet uit. Het ging meer om de moraal. Bij paarden die je goed kent is, is alles zo doodnormaal. Je kent en weet alles van dat paard. Iemand die nieuw bij je paard komt, weet niks specifieks van jouw paard, niks. Die weet niet of dat trekken van dat been gewoon trekken is, of dat het misschien wel het voorteken is van een keiharde trap recht tegen je heupbeen. Als je dan als paardeneigenaar ook nog nalaat bepaalde specifieke gedragingen te melden, tja, dan gooi je zo een hoefsmid gewoon in het diepe en word je boos als die volgens jou op de verkeerde manier spartelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 10:12 



 

superpony schreef
@Gini, maar sorry, als een jong paard zo mept, is er toch echt in de basis wat mis gegaan ergens. Kan jij misschien niks aan doen als je ze zo krijgt, maar wat het dier niet heeft geleerd, kan je hem ook niet voor straffen.
Hij zal echt met een reden meppen en zal vertrouwen moeten krijgen. Met tijd investeren kan zo een paard een super fijn paard worden.
Maar los je dingen op met meppen, kan het altijd uit angst voor die mep handelen en blijft er een stuk onberekenbaar.

Het is ook waarom mensen altijd zeggen dat je paarden niet 100% kan vertrouwen. Als ze altijd uit angst voor je opzij gaan en voor je werken, lijkt het alsof je wat hebt bereikt, want je ziet resultaat op je mep of stem verheffen. Maar er hoeft maar iets te gebeuren en je staat nergens.

@mindim, dat het zo zwart-wit is, is ook omdat Bokkers vroeger het zelf zo hebben geleerd en ervaren, maar zijn gaan leren, ontwikkelen en ontdekken. Als je keer op keer het effect ziet van een bepaald handelen, probleem paarden meemaakt, zelf anders gaat kijken en denken, begrijp je je eigen fouten.

Veel mensen roepen dat ze hun paard zo goed kennen, maar dat is heel vaak helemaal niet zo. Met 1 uurtje een paard uit de stal trekken, leer je je paard niet echt kennen.
Zeker in pension zullen andere mensen ook met je paard werken; het buiten en binnen zetten, voeren, een deken wisselen etc.
En daar heb je gelijk het volgende punt; denk je dat je je paard kent? het paard kent jou beter. Ze herkennen echt de mensen die met ze werken.


Ik wil niet hebben dat paarden meppen, punt. Mep je, krijg je een mep terug. Mijn lijf is niet bestand tegen een schop van een paard. Met dat soort dingen krijgen ze lik op stuk beleid, hier, evenzo met bijten. Bijt je, krijg je gelijk een beste pets op de neus. Sommige dingen tolereer ik niet, want dat is gewoon ronduit gevaarlijk.
En als je dat goed timed, dan krijg je geen angst hoor, dan creeer je duidelijkheid. Het constant herhalen creeert angst.

De rest van je post hangt echt af van het paard en de mens, dat kun je niet zo algemeen stellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 10:28 



 
Profiel   

Gini schreef
superpony schreef
@Gini, maar sorry, als een jong paard zo mept, is er toch echt in de basis wat mis gegaan ergens. Kan jij misschien niks aan doen als je ze zo krijgt, maar wat het dier niet heeft geleerd, kan je hem ook niet voor straffen.
Hij zal echt met een reden meppen en zal vertrouwen moeten krijgen. Met tijd investeren kan zo een paard een super fijn paard worden.
Maar los je dingen op met meppen, kan het altijd uit angst voor die mep handelen en blijft er een stuk onberekenbaar.


Klopt, maar ga jij dat tegen de hoefsmid zeggen? Meneer de hoefsmid, je mag wel haar poezelige voetjes gaan bekappen en onder haar buik gaan hangen, maar niet straffen hé. Ik vind dat je heel wat vraagt aan een smid dan.
Een paard dat trapt, moet je afleren dat trappen niet de juiste reactie is. En hoe graag ik ook zou willen dat het paard het gewoon telepathisch zou snappen, soms moet je harder tussenkomen om lijf en leden te beschermen en echt duidelijk te maken dat trappen NOT DONE is.
Maar oké, goed, dit specifieke voorbeeld maakt ook niet uit. Het ging meer om de moraal. Bij paarden die je goed kent is, is alles zo doodnormaal. Je kent en weet alles van dat paard. Iemand die nieuw bij je paard komt, weet niks specifieks van jouw paard, niks. Die weet niet of dat trekken van dat been gewoon trekken is, of dat het misschien wel het voorteken is van een keiharde trap recht tegen je heupbeen. Als je dan als paardeneigenaar ook nog nalaat bepaalde specifieke gedragingen te melden, tja, dan gooi je zo een hoefsmid gewoon in het diepe en word je boos als die volgens jou op de verkeerde manier spartelt.


Maar zulke paarden hebben wij ook (gehad) en daar werken we zelf aan.

Juist paarden die niet zo braaf zijn bij bekappen hebben soms vreselijke voeten en daar wil je dan toch iets aan doen. Maar dan nemen we wel erg veel tijd. Geen druk en soms eerst 1 voet of alleen 2 voor voeten bijv.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 00:31 



 
Profiel   

Mindim schreef
superpony schreef
@Gini, maar sorry, als een jong paard zo mept, is er toch echt in de basis wat mis gegaan ergens. Kan jij misschien niks aan doen als je ze zo krijgt, maar wat het dier niet heeft geleerd, kan je hem ook niet voor straffen.
Hij zal echt met een reden meppen en zal vertrouwen moeten krijgen. Met tijd investeren kan zo een paard een super fijn paard worden.
Maar los je dingen op met meppen, kan het altijd uit angst voor die mep handelen en blijft er een stuk onberekenbaar.

Het is ook waarom mensen altijd zeggen dat je paarden niet 100% kan vertrouwen. Als ze altijd uit angst voor je opzij gaan en voor je werken, lijkt het alsof je wat hebt bereikt, want je ziet resultaat op je mep of stem verheffen. Maar er hoeft maar iets te gebeuren en je staat nergens.

@mindim, dat het zo zwart-wit is, is ook omdat Bokkers vroeger het zelf zo hebben geleerd en ervaren, maar zijn gaan leren, ontwikkelen en ontdekken. Als je keer op keer het effect ziet van een bepaald handelen, probleem paarden meemaakt, zelf anders gaat kijken en denken, begrijp je je eigen fouten.

Veel mensen roepen dat ze hun paard zo goed kennen, maar dat is heel vaak helemaal niet zo. Met 1 uurtje een paard uit de stal trekken, leer je je paard niet echt kennen.
Zeker in pension zullen andere mensen ook met je paard werken; het buiten en binnen zetten, voeren, een deken wisselen etc.
En daar heb je gelijk het volgende punt; denk je dat je je paard kent? het paard kent jou beter. Ze herkennen echt de mensen die met ze werken.


Ik wil niet hebben dat paarden meppen, punt. Mep je, krijg je een mep terug. Mijn lijf is niet bestand tegen een schop van een paard. Met dat soort dingen krijgen ze lik op stuk beleid, hier, evenzo met bijten. Bijt je, krijg je gelijk een beste pets op de neus. Sommige dingen tolereer ik niet, want dat is gewoon ronduit gevaarlijk.
En als je dat goed timed, dan krijg je geen angst hoor, dan creeer je duidelijkheid. Het constant herhalen creeert angst.

De rest van je post hangt echt af van het paard en de mens, dat kun je niet zo algemeen stellen.


Hier mogen ze ook niet (naar ons ) meppen en liever ook niet naar elkaar. Heb echt allerlei paarden gehad en het gebeurt ook echt niet.
Ik zit vanaf geboorte tussen de paarden en heb echt nog nooit een trap gehad en zat paarden met trauma, verleden etc.

Ook geen paarden die bijten en sla zeker nooit op het hoofd.

En ik heb reuma, dus ben echt niet altijd even vlot. Mijn broer was zwaar gehandicapt en zat in een rolstoel en rolde ook tussen onze (ook vorige) paarden door. Ook als we een hengst hadden.

Alles zit in je houding en of je paarden goed kan lezen.

Mijn merrie met trauma en wantrouwen in mensen heb ik nu 1,5jr staan en heeft alle redenen om het licht uit mijn ogen te trappen en vandaag lag ik bij haar in het zand. Zij stond, ging op rust en later stapte ze nog dichterbij. We bouwen het rijden ook al een tijd op en gaat goed, maar vorige week was er een dag dat ik wist dat ik niet moest opstappen. Dan maar niet......
Ik zal een foto plaatsen van haar tong die door midden is getrokken. Dat is slechts de zichtbare schade, want er is meer schade en vooral trauma, waardoor ze zich achterover liet vallen bij echt alles. En steigeren aan de hand kan ook gevaarlijk zijn, maar ik ben nooit mee gegaan in haar stress, heb het nooit gestraft en altijd rustig gebleven.
Ze was er best snel klaar mee een zocht ook steeds meer zelf contact.
Slaan, trappen, schreeuwen was ze wel gewend en had dus niks goeds voor haar gedaan. En ook niet voor de mensen om haar heen, want ze konden er niet allemaal mee omgaan.

Ik heb altijd mijn (bange) lesklanten 1 les meegegeven; Veel mensen zeggen; ik vertrouwen mijn paard(en) maar mijn paarden vertrouwen mij en dat is vele malen belangrijker.

Ik stel het wel degelijk zo algemeen, omdat de grootste problemen bij de mensen zitten. Een paard heeft ALTIJD een reden om te trappen en of te bijten en dat moet je zien, daar moet je wat mee.

Ik had een hengst geruind die behoorlijk kon bijten naar andere paarden. Gelukkig nog niet naar ons. Hij gaf wel soms rodeo onder het zadel, dus steeds aan de basis gewerkt.
Het klopte gewoon niet, gezocht naar oorzaak en het was een lange weg met ups and downs. Toen kwamen we achter schade in de nek en hals, dus waarschijnlijk bij een bepaalde houdind een pijnprikkel gaven.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 00:45 



 
Profiel   

Gini schreef
superpony schreef
Klopt, maar ga jij dat tegen de hoefsmid zeggen? Meneer de hoefsmid, je mag wel haar poezelige voetjes gaan bekappen en onder haar buik gaan hangen, maar niet straffen hé. Ik vind dat je heel wat vraagt aan een smid dan. * knip*
Het ging meer om de moraal. Bij paarden die je goed kent is, is alles zo doodnormaal. Je kent en weet alles van dat paard. Iemand die nieuw bij je paard komt, weet niks specifieks van jouw paard, niks. Die weet niet of dat trekken van dat been gewoon trekken is, of dat het misschien wel het voorteken is van een keiharde trap recht tegen je heupbeen. Als je dan als paardeneigenaar ook nog nalaat bepaalde specifieke gedragingen te melden, tja, dan gooi je zo een hoefsmid gewoon in het diepe en word je boos als die volgens jou op de verkeerde manier spartelt.


Helemaal mee eens. Als ik bij mijn 2 paarden een mini handleiding meegeef kan dat het verschil maken.
Ik heb er 1 die je niet kort vast kunt zetten. En 1 die heel graag op zijn kont gekrabd kan worden. Als ik dat niet vertel krijg je:
Een kapot halster, gestresst paard en gestresste begeleider. Dan begin je al verkeerd.
En bij die ander: mijn oppas heeft 2 weken lang gedacht dat hij niets met haar te maken wilde hebben. Draaide telkens zijn kont toe en liep dan naar achter..... Dus heeft ze hem maar met rust gelaten. Dat gekke beest was 2 weken wanhopig op zoek naar knuffels en krabbels en vroeg zich af waarom dat mens zo afstandelijk was.

Je kunt je bij beide gevallen voorstellen hoe dat bij, korte interacties, snel kan leiden tot een neerwaartse spiraal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 07:30 



 
Profiel   

superpony schreef
Gini schreef

Klopt, maar ga jij dat tegen de hoefsmid zeggen? Meneer de hoefsmid, je mag wel haar poezelige voetjes gaan bekappen en onder haar buik gaan hangen, maar niet straffen hé. Ik vind dat je heel wat vraagt aan een smid dan.
Een paard dat trapt, moet je afleren dat trappen niet de juiste reactie is. En hoe graag ik ook zou willen dat het paard het gewoon telepathisch zou snappen, soms moet je harder tussenkomen om lijf en leden te beschermen en echt duidelijk te maken dat trappen NOT DONE is.
Maar oké, goed, dit specifieke voorbeeld maakt ook niet uit. Het ging meer om de moraal. Bij paarden die je goed kent is, is alles zo doodnormaal. Je kent en weet alles van dat paard. Iemand die nieuw bij je paard komt, weet niks specifieks van jouw paard, niks. Die weet niet of dat trekken van dat been gewoon trekken is, of dat het misschien wel het voorteken is van een keiharde trap recht tegen je heupbeen. Als je dan als paardeneigenaar ook nog nalaat bepaalde specifieke gedragingen te melden, tja, dan gooi je zo een hoefsmid gewoon in het diepe en word je boos als die volgens jou op de verkeerde manier spartelt.


Maar zulke paarden hebben wij ook (gehad) en daar werken we zelf aan.

Juist paarden die niet zo braaf zijn bij bekappen hebben soms vreselijke voeten en daar wil je dan toch iets aan doen. Maar dan nemen we wel erg veel tijd. Geen druk en soms eerst 1 voet of alleen 2 voor voeten bijv.


Natuurlijk oefen je daarop, maar het moment dat je daadwerkelijk in een situatie terecht komt waarbij paard met een kwade blik aanstalten maakt om te meppen, dat is wel het moment dat ik met een correctie tussenkom. Wat die correctie dan precies is (van puur vocaal tot flink fysiek), is erg afhankelijk van het volledige verloop van dat moment. En dat gaat dan nog over een trainingssituatie waarbij je weet "Dit is een issue en moet nog op getraind worden". Houd in het achterhoofd dat deze hoefsmid onwetend gelaten werd over ook maar enige bijzonderheid, zowel voor, tijdens als meteen na het voorval. De smid werd pas op de hoogte gebracht van deze bijzonderheid helemaal op het einde toen die vertrekkensklaar was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 08:39 



 

superpony schreef
Hier mogen ze ook niet (naar ons ) meppen en liever ook niet naar elkaar. Heb echt allerlei paarden gehad en het gebeurt ook echt niet.
Ik zit vanaf geboorte tussen de paarden en heb echt nog nooit een trap gehad en zat paarden met trauma, verleden etc.

Ook geen paarden die bijten en sla zeker nooit op het hoofd.

En ik heb reuma, dus ben echt niet altijd even vlot. Mijn broer was zwaar gehandicapt en zat in een rolstoel en rolde ook tussen onze (ook vorige) paarden door. Ook als we een hengst hadden.

Alles zit in je houding en of je paarden goed kan lezen.

Mijn merrie met trauma en wantrouwen in mensen heb ik nu 1,5jr staan en heeft alle redenen om het licht uit mijn ogen te trappen en vandaag lag ik bij haar in het zand. Zij stond, ging op rust en later stapte ze nog dichterbij. We bouwen het rijden ook al een tijd op en gaat goed, maar vorige week was er een dag dat ik wist dat ik niet moest opstappen. Dan maar niet......
Ik zal een foto plaatsen van haar tong die door midden is getrokken. Dat is slechts de zichtbare schade, want er is meer schade en vooral trauma, waardoor ze zich achterover liet vallen bij echt alles. En steigeren aan de hand kan ook gevaarlijk zijn, maar ik ben nooit mee gegaan in haar stress, heb het nooit gestraft en altijd rustig gebleven.
Ze was er best snel klaar mee een zocht ook steeds meer zelf contact.
Slaan, trappen, schreeuwen was ze wel gewend en had dus niks goeds voor haar gedaan. En ook niet voor de mensen om haar heen, want ze konden er niet allemaal mee omgaan.

Ik heb altijd mijn (bange) lesklanten 1 les meegegeven; Veel mensen zeggen; ik vertrouwen mijn paard(en) maar mijn paarden vertrouwen mij en dat is vele malen belangrijker.

Ik stel het wel degelijk zo algemeen, omdat de grootste problemen bij de mensen zitten. Een paard heeft ALTIJD een reden om te trappen en of te bijten en dat moet je zien, daar moet je wat mee.

Ik had een hengst geruind die behoorlijk kon bijten naar andere paarden. Gelukkig nog niet naar ons. Hij gaf wel soms rodeo onder het zadel, dus steeds aan de basis gewerkt.
Het klopte gewoon niet, gezocht naar oorzaak en het was een lange weg met ups and downs. Toen kwamen we achter schade in de nek en hals, dus waarschijnlijk bij een bepaalde houdind een pijnprikkel gaven.


Beetje verwarrend, in deze post zeg je dat je nog nooit een paard hebt gehad dat mept, maar een post eerder zeg je dat je ze hebt gehad en dat er dan aan werd gewerkt.

Dat jij nog nooit een trap hebt gehad of niet een paard kent die losse achterbenen had, dan heb je geluk, ik denk dat de meesten wel zo eentje kennen. Maar misschien doen wij allemaal iets fout, wat jij goed doet.

Dat je bij negatief gedrag van een paard moet zoeken naar de oorzaak, lijkt me evident. Het dient namelijk opgelost te worden. Het dier enkel straffen heeft dan idd geen nut.
Toch kan bepaald gedrag gevaarlijk worden voor de mens en dan moet je hard inkomen vind ik. Dan bedoel ik oa maaien met de benen, voor of achter maakt niet uit, bijten en gevaarlijk omhoog komen. Een goed getimede harde fysieke reactie is vaak maar eenmaal nodig, dat heb ik liever dan dat eeuwige foei, mag niet.

Met paarden met trauma die kunnen voor hun eigenaar uiteindelijk geweldig zijn, maar naar anderen vaak niet. Ze geven hun vertrouwen niet gauw aan jan en alleman, maar aan slechts een enkeling en anderen kunnen er vaak dan nog niets mee worden. Angstige paarden slaan zou ik niet zo snel doen. Alleen bij onacceptabel, gevaarlijk gedrag zou ik harder inkomen dan normaal, afgepast op het paard. Juist deze dieren hebben duidelijkheid nodig, niet enkel liefde.

En dan heb je nog het categorie paarden die niet is opgevoed, tja als je die op volwassen leeftijd binnenkrijgt, dan kun je ze lezen wat je wilt, maar dat zijn gewoon vaak etters die overal mee weg zijn gekomen. Het is niet altijd gerelateerd aan trauma of ziekte, helaas niet.

Waar ik het helemaal met je eens ben, is dat uiteindelijk de staat waarin het paard verkeerd, gecreeerd is door mens. Het zou de mens sieren om wat dat betreft eens wat vaker in de spiegel te kijken en niet altijd hun eigen onkunde af te wentelen op het paard. Dat gebeurd er namelijk veel, het is vaak de schuld van het paard en dat vind ik idd een zeer kwalijke zaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 10:16 



 
Profiel   

Mindim schreef
superpony schreef
Hier mogen ze ook niet (naar ons ) meppen en liever ook niet naar elkaar. Heb echt allerlei paarden gehad en het gebeurt ook echt niet.
Ik zit vanaf geboorte tussen de paarden en heb echt nog nooit een trap gehad en zat paarden met trauma, verleden etc.

Ook geen paarden die bijten en sla zeker nooit op het hoofd.

En ik heb reuma, dus ben echt niet altijd even vlot. Mijn broer was zwaar gehandicapt en zat in een rolstoel en rolde ook tussen onze (ook vorige) paarden door. Ook als we een hengst hadden.

Alles zit in je houding en of je paarden goed kan lezen.

Mijn merrie met trauma en wantrouwen in mensen heb ik nu 1,5jr staan en heeft alle redenen om het licht uit mijn ogen te trappen en vandaag lag ik bij haar in het zand. Zij stond, ging op rust en later stapte ze nog dichterbij. We bouwen het rijden ook al een tijd op en gaat goed, maar vorige week was er een dag dat ik wist dat ik niet moest opstappen. Dan maar niet......
Ik zal een foto plaatsen van haar tong die door midden is getrokken. Dat is slechts de zichtbare schade, want er is meer schade en vooral trauma, waardoor ze zich achterover liet vallen bij echt alles. En steigeren aan de hand kan ook gevaarlijk zijn, maar ik ben nooit mee gegaan in haar stress, heb het nooit gestraft en altijd rustig gebleven.
Ze was er best snel klaar mee een zocht ook steeds meer zelf contact.
Slaan, trappen, schreeuwen was ze wel gewend en had dus niks goeds voor haar gedaan. En ook niet voor de mensen om haar heen, want ze konden er niet allemaal mee omgaan.

Ik heb altijd mijn (bange) lesklanten 1 les meegegeven; Veel mensen zeggen; ik vertrouwen mijn paard(en) maar mijn paarden vertrouwen mij en dat is vele malen belangrijker.

Ik stel het wel degelijk zo algemeen, omdat de grootste problemen bij de mensen zitten. Een paard heeft ALTIJD een reden om te trappen en of te bijten en dat moet je zien, daar moet je wat mee.

Ik had een hengst geruind die behoorlijk kon bijten naar andere paarden. Gelukkig nog niet naar ons. Hij gaf wel soms rodeo onder het zadel, dus steeds aan de basis gewerkt.
Het klopte gewoon niet, gezocht naar oorzaak en het was een lange weg met ups and downs. Toen kwamen we achter schade in de nek en hals, dus waarschijnlijk bij een bepaalde houdind een pijnprikkel gaven.


Beetje verwarrend, in deze post zeg je dat je nog nooit een paard hebt gehad dat mept, maar een post eerder zeg je dat je ze hebt gehad en dat er dan aan werd gewerkt.

Dat jij nog nooit een trap hebt gehad of niet een paard kent die losse achterbenen had, dan heb je geluk, ik denk dat de meesten wel zo eentje kennen. Maar misschien doen wij allemaal iets fout, wat jij goed doet.

Dat je bij negatief gedrag van een paard moet zoeken naar de oorzaak, lijkt me evident. Het dient namelijk opgelost te worden. Het dier enkel straffen heeft dan idd geen nut.
Toch kan bepaald gedrag gevaarlijk worden voor de mens en dan moet je hard inkomen vind ik. Dan bedoel ik oa maaien met de benen, voor of achter maakt niet uit, bijten en gevaarlijk omhoog komen. Een goed getimede harde fysieke reactie is vaak maar eenmaal nodig, dat heb ik liever dan dat eeuwige foei, mag niet.

Met paarden met trauma die kunnen voor hun eigenaar uiteindelijk geweldig zijn, maar naar anderen vaak niet. Ze geven hun vertrouwen niet gauw aan jan en alleman, maar aan slechts een enkeling en anderen kunnen er vaak dan nog niets mee worden. Angstige paarden slaan zou ik niet zo snel doen. Alleen bij onacceptabel, gevaarlijk gedrag zou ik harder inkomen dan normaal, afgepast op het paard. Juist deze dieren hebben duidelijkheid nodig, niet enkel liefde.

En dan heb je nog het categorie paarden die niet is opgevoed, tja als je die op volwassen leeftijd binnenkrijgt, dan kun je ze lezen wat je wilt, maar dat zijn gewoon vaak etters die overal mee weg zijn gekomen. Het is niet altijd gerelateerd aan trauma of ziekte, helaas niet.

Waar ik het helemaal met je eens ben, is dat uiteindelijk de staat waarin het paard verkeerd, gecreeerd is door mens. Het zou de mens sieren om wat dat betreft eens wat vaker in de spiegel te kijken en niet altijd hun eigen onkunde af te wentelen op het paard. Dat gebeurd er namelijk veel, het is vaak de schuld van het paard en dat vind ik idd een zeer kwalijke zaak.


Ja, we hebben paarden (gehad) met problemen en trauma's, maar echt gericht naar ons meppen doen ze niet. En als er veel dreiging is of wantrouwen, gaan we daarmee aan de slag. Ik zie wel wanneer het gaat gebeuren. Er gaat bijna altijd iets vooraf aan het gericht trappen. Zover laat ik het echt niet komen.

Ze lopen hier 24/7 rond, ik mest 2x daags uit en breng hooi rond, dus wil er ook veilig tussendoor kunnen lopen. En ondanks dat ik deze goed ken en ze braaf zijn, besef ik ook dat ik dagelijks weleens een risico teveel neem.

Mijn oudste merrie is echt braaf, maar beetje pittig. Toen zij nog op stal stond, had ze bij alles en iedereen die langs liep haar oren naar achteren. Deden mensen de deur open, was dat ook haar eerste reactie. Als mensen dat eng vonden, draaide ze om. Puur daarom, kreeg ze vaak al een knal.

Wij stapte elke dag haar stal in en zeiden alleen; doe even normaal.

Ik zal je nog erger vertellen; Onze hengst werd elke dag buiten en binnen gezet. Toen zagen medepensionners vanaf de weg dat hij rond het binnen halen eerst een knal kreeg voor ze hem meenamen uit de wei. Weet je wat ik als antwoord kreeg: Ja, is een hengst, die moet je even laten voelen dat je de baas bent.........
Hebben daarna hem 90% van de tijd er zelf uit gehaald, want het is totaal niet nodig en juist de spanning en angst van die persoon, maakte het erger.

En dat zie je echt heel vaak. Zoveel eigenaren die met een waslijst komen dat je iets niet met hun paard kan, want paard doet dit en dat, zus en zo.
Heel vaak doen ze bij de hoefsmid of veearts ook juist niks, omdat die een hele zelfverzekerde uitstraling hebben.

Niet alles is 100% te trainen nee. Een hoefsmid met andere uitstraling, zijn methode, kan een hele andere spanning veroorzaken. Zoals ik al eens beschreef. Ik heb al 21jr de allerbraafste shet die de grootste kindervriend was en ook naast de rolstoel liep etc. Al zijn hele leven bekapt, maar bij 1 hoefsmid stond hij te trillen als een rietje.
Dan heeft ie echt een reden.

En ik gaf ook in eerste post al een vb; Mijn toen nieuwe ruin klom over de hoefsmid heen en daar schrok ik echt wel van.
Keer daarop wel een andere hoefsmid en verhaal verteld, dus die nam extra tijd, werkte rustig en er was echt niks aan de hand. Het leek echt of ik onzin had staan vertellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 10:35 



 
Profiel   

superpony schreef
Mijn oudste merrie is echt braaf, maar beetje pittig. Toen zij nog op stal stond, had ze bij alles en iedereen die langs liep haar oren naar achteren. Deden mensen de deur open, was dat ook haar eerste reactie. Als mensen dat eng vonden, draaide ze om. Puur daarom, kreeg ze vaak al een knal.

Wij stapte elke dag haar stal in en zeiden alleen; doe even normaal.


Omdat jij haar kende. En omdat jij kon inzien wat maar een beetje loos gedreig is en wanneer het echt menens is. Maar hoe kan je van iemand verwachten die jouw paard niet of minder goed kent dat die NIET corrigeert wanneer een merrie met oren in de nek de kont naar een mens toedraait? Meer dreigender dan dat kan een paard niet worden voor een vreemd persoon.

Dan heb je in mijn ogen als paardeneigenaar twee opties (waarvan ik de eerste de beste vind):
1) ervoor zorgen dat mensen voldoende geïnformeerd zijn van dergelijke bijzonderheden voordat ze jouw paard moeten hanteren en op voorhand al oplossingen aanreiken van hoe ze dergelijke bijzonderheden moeten aanpakekn. Idealiter ben je er als paardeneigenaar zelf bij de eerste keer.
2) niks zeggen, mensen zichzelf in die enge positie laten plaatsen, maar het dan ook aanvaarden dat die mensen een knal geven wanneer ze zichzelf in een gevaarlijke situatie wanen omdat ze te weinig geïnformeerd waren.

Maar je kan niet mensen aan hun lot overlaten en dan verbouwereerd zijn omdat ze een dreigend paard niet exact zo aanpakken als jij zou willen. Daar zal je toch echt eerst over moeten communiceren, want nee, niet iedereen zit op dezelfde lijn. Dat is gewoon zo. Zovele mensen, zovele aanpakken. Jij zal een ander van jouw aanpak op de hoogte moeten brengen. En nogmaals, als een vakman in het algemeen hardhandig is en niet past bij jouw visie/aanpak, dan staat niets je in de weg om een andere vakman te zoeken. Maar veroordelen omwille van 1 incident? Daar ben ik minder toe geneigd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:36 



 
Profiel   

Mindim schreef
Toch kan bepaald gedrag gevaarlijk worden voor de mens en dan moet je hard inkomen vind ik. Dan bedoel ik oa maaien met de benen, voor of achter maakt niet uit, bijten en gevaarlijk omhoog komen. Een goed getimede harde fysieke reactie is vaak maar eenmaal nodig, dat heb ik liever dan dat eeuwige foei, mag niet.


Bij veel paarden die echt trauma's hebben opgelopen is dat meestal omdat mensen dachten dat het 'maar eenmaal nodig was' waarna bleek dat het toch niet het effect had wat ze hoopten.

Bij maaien, bijten en gevaarlijk omhoog komen is er meestal een andere, en stuk eenvoudigere oplossing: afstand nemen. Dan is het in elk geval al aanzienlijk minder gevaarlijk.

Citaat
Angstige paarden slaan zou ik niet zo snel doen. Alleen bij onacceptabel, gevaarlijk gedrag zou ik harder inkomen dan normaal, afgepast op het paard.


En dan blijkt dat mensen dat toch best wel vaak anders inschatten. En dat onacceptabel, gevaarlijk gedrag een boel factoren heeft die je helemaal niet gezien hebt.

Citaat
Juist deze dieren hebben duidelijkheid nodig, niet enkel liefde.


Je kunt duidelijk zijn zonder geweld. Je kunt meestal zelfs een stuk beter duidelijk zijn zonder geweld. In rust zijn bijna alle situaties beter op te lossen, omdat hersenen die naar een schrik- of paniekstand schieten veel dingen niet meer opnemen. Als je wilt dat het paard de situatie ook echt begrijpt, helpt de rust aanzienlijk.

Citaat
En dan heb je nog het categorie paarden die niet is opgevoed, tja als je die op volwassen leeftijd binnenkrijgt, dan kun je ze lezen wat je wilt, maar dat zijn gewoon vaak etters die overal mee weg zijn gekomen. Het is niet altijd gerelateerd aan trauma of ziekte, helaas niet.


Daar spreekt wel heel veel negativiteit uit. Paarden zijn in mijn ervaring echt een stuk leuker dan dat.

Citaat
Waar ik het helemaal met je eens ben, is dat uiteindelijk de staat waarin het paard verkeerd, gecreeerd is door mens. Het zou de mens sieren om wat dat betreft eens wat vaker in de spiegel te kijken en niet altijd hun eigen onkunde af te wentelen op het paard. Dat gebeurd er namelijk veel, het is vaak de schuld van het paard en dat vind ik idd een zeer kwalijke zaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 13:39 



 
Profiel   

Gini schreef
Omdat jij haar kende. En omdat jij kon inzien wat maar een beetje loos gedreig is en wanneer het echt menens is. Maar hoe kan je van iemand verwachten die jouw paard niet of minder goed kent dat die NIET corrigeert wanneer een merrie met oren in de nek de kont naar een mens toedraait?


Dan blijf je uit de stal en overleg je met de eigenaar? Waarom zou je zomaar een vreemd paard gaan corrigeren? En als het gaat om voeren, uitmesten, andere dingen door een pensionstal, werk dan je medewerkers even in?

Want bekijk het eens van de andere kant. Een paard staat rustig in haar stal, een wildvreemde komt in haar ruimte, ze geeft aan dat ze dat niet zomaar fijn vindt, en wordt daarvoor gestraft.

Dat nodigt echt uit om een volgende keer onbevangen te zijn als er weer zomaar uit het niets een wildvreemde persoon in je ruimte komt.

Dit zijn typisch dingen te voorkomen zijn door gewoon wat meer de tijd te nemen.

Citaat
Meer dreigender dan dat kan een paard niet worden voor een vreemd persoon.


Meer dreigend kan een vreemd persoon dan ook niet worden voor een paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 13:46 



 
Profiel   

Als mens Afstand nemen bij maaien en bijten lijkt me juist iets dat je nooit zou moeten doen. Zo leer je het paard namelijk dat hij jou volledig uit zijn ruimte krijgt door te happen. Auch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 13:47 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Gini schreef
Omdat jij haar kende. En omdat jij kon inzien wat maar een beetje loos gedreig is en wanneer het echt menens is. Maar hoe kan je van iemand verwachten die jouw paard niet of minder goed kent dat die NIET corrigeert wanneer een merrie met oren in de nek de kont naar een mens toedraait?


Dan blijf je uit de stal en overleg je met de eigenaar? Waarom zou je zomaar een vreemd paard gaan corrigeren? En als het gaat om voeren, uitmesten, andere dingen door een pensionstal, werk dan je medewerkers even in?

Want bekijk het eens van de andere kant. Een paard staat rustig in haar stal, een wildvreemde komt in haar ruimte, ze geeft aan dat ze dat niet zomaar fijn vindt, en wordt daarvoor gestraft.

Dat nodigt echt uit om een volgende keer onbevangen te zijn als er weer zomaar uit het niets een wildvreemde persoon in je ruimte komt.

Dit zijn typisch dingen te voorkomen zijn door gewoon wat meer de tijd te nemen.

Citaat
Meer dreigender dan dat kan een paard niet worden voor een vreemd persoon.


Meer dreigend kan een vreemd persoon dan ook niet worden voor een paard.


Sorry Shadow, maar ik ben het niet met je akkoord. Voor mij is zulk gedrag onacceptabel en zou ik er niet gediend van zijn ‘even ingelicht’ te worden zodat ik me maar kan aanpassen aan een gevaarlijk paard. Vermelden zeker, maar per paard ingewerkt moeten worden absoluut niet. Train er zelf op hoe je wil, maar neem dan je verantwoordelijkheid en schuif die niet door naar professionals als je staleigenaar, hoefsmid, etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 13:50 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Als mens Afstand nemen bij maaien en bijten lijkt me juist iets dat je nooit zou moeten doen. Zo leer je het paard namelijk dat hij jou volledig uit zijn ruimte krijgt door te happen. Auch.


Jammer dat mensen zo blijven denken. Meestal is het probleem namelijk zo opgelost als je iets meer ruimte inbouwt, een beetje meer rust creeert en dan een manier zoekt hoe het wel werkt.

Dan heeft het paard dat maaien / bijten namelijk ook niet meer nodig.

(En ik blijf erachter staan. Mooi voorbeeld is een paard hier dat ook al veel van die mensen heeft getroffen die hem wel even af zouden leren om... Als je daar te snel iets vraagt dan loopt de spanning zo snel op dat 'ie soms aanvalt. Maar wat mensen blijkbaar niet gezien hebben is dat als je even wacht, hij alsnog gewoon aan de kant gaat, of wat het is wat je van hem vraagt. Je hoeft het niet groter te maken, je moet alleen heel even de tijd nemen. Als hij ooit boos zou doen zou ik inderdaad weer uit zijn ruimte gaan - ik hou mezelf wel heel. Maar de meeste paarden zijn dus eigenlijk heel meewerkend, en als de stress niet oploopt gaat hij altijd vrij gemakkelijk en automatisch voor mij aan de kant als ik het vraag. Ik heb daar niets in gedaan behalve rustig nog een keertje vragen. Het idee dat je dat alleen maar kunt bereiken door grof en hard en agressief te zijn is onzin.)

Bij zo'n merrie die in haar stal staat en boos wordt: 1. niet per se in haar stal komen als het niet nodig is.
2. even rustig blijven en daarna rustig maar zelfverzekerd en doelbewust de stal in gaan en meteen doorlopen

Probleem opgelost EN je hebt het veiliger gemaakt voor de volgende mensen. Want als je haar meteen een mep geeft omdat ze zich omdraait, gaat ze mensen in haar stal echt niet fijner of normaler vinden. En het is ook niet zomaar duidelijker voor haar wat er dan wel van haar verwacht wordt.

Ik vind het trouwens helemaal niet gek om stalpersoneel even in te werken en kennis te laten maken met de paarden. Dat respect kunnen we toch wel betonen aan de paarden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 14:28 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Gini schreef
Omdat jij haar kende. En omdat jij kon inzien wat maar een beetje loos gedreig is en wanneer het echt menens is. Maar hoe kan je van iemand verwachten die jouw paard niet of minder goed kent dat die NIET corrigeert wanneer een merrie met oren in de nek de kont naar een mens toedraait?


Dan blijf je uit de stal en overleg je met de eigenaar?


En daar draai je de verantwoordelijkheid dus om. Het is aan de paardeneigenaar om voor een goed opgevoed paard te zorgen en het is aan de paardeneigenaar om melding te maken van eventuele bijzonderheden of te melden wanneer bepaalde opvoedkundige dingen nog een work in progress zijn.

En bekijk het eens realistisch: moet een dienstverlenende persoon iedere keer wanneer een paard iets niet doet zoals het een goed opgevoed paard betaamt, de huidige werkzaamheden meteen staken en contact opnemen met de paardeneigenaar?
Ik vertrouw mijn paard toe in de handen van vakmensen waarvan ik uitga dat wij zo goed mogelijk op 1 lijn zitten qua aanpak. Is dat niet zo, dan neem ik afscheid van die vakmens en ga op zoek naar een ander. Het moment dat ik door een vakmens (stalhouder) op mijn werk gebeld wordt met de boodschap dat mijn paard geen hooinet heeft gekregen omdat de oren naar achteren gingen en dat die even wilt overleggen hoe we het van hier gaan aanpakken, zou dat mijn vertrouwen beschamen. Ik zou niet het gevoel hebben dat ik mijn paard in kundige handen heb achtergelaten en ik zou, moest dit vaker voorvallen, een kundiger iemand zoeken.

Het gaat er niet om dat paarden constant getrapt en geslagen moeten worden, wat sommigen hiervan denken te maken. Helemaal niet, het gaat er wel om dat jij zowel de vakmens als jouw paard 'groomt' voor succes. Dat doe je in de eerste plaats door het paard goed op te voeden en in de tweede plaats door te communiceren over eigenaardigheden of nog te dichten gaten in de opvoeding. Doe je dat niet, dan is de kans op miscommunicatie en onbegrip groter. Had TS melding gemaakt van een eventueel wegtrekkend achterbeen wegens medische issues en de hoefsmid had exact hetzelfde gedaan als nu, dan ben ik de eerste om te zeggen dat de verantwoordelijkheid van deze slechte aanpak bij de hoefsmid lag. Had deze informatie echter op voorhand of zelfs tijdens gedeeld geweest dan was het zowel voor de smid als (belangrijker!!) voor het paard een aangenamere ervaring geweest. Want iedereen valt hier weliswaar over de slag met de vijl, maar houd in gedachte dat het paard al eerder pijn/ongemak ervoer. Vandaar de oren in de nek en het wegtrekken van het been. Pijn/ongemak dat voorkomen had kunnen worden als men deze nieuwe hoefsmid had ingelicht van de medische issues van dit dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 14:51 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Citaat
Meer dreigender dan dat kan een paard niet worden voor een vreemd persoon.


Meer dreigend kan een vreemd persoon dan ook niet worden voor een paard.


Dat klopt niet. Met een dreigende lichaamstaal de staldeur openen is al 'meer dreigend' dan met een normale lichaamstaal de staldeur openen. Met geroep en getier de staldeur openen is al 'meer dreigend' dan met een normale lichaamstaal de staldeur openen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 14:57 



 
Profiel   

Het lijkt mij niet normaal dat als een paard op stal staat er een vreemde komt en dat dat paard dat niet pikt.Of zit ik nou fout te denken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 14:57 



 
Profiel   

Gini schreef
En daar draai je de verantwoordelijkheid dus om. Het is aan de paardeneigenaar om voor een goed opgevoed paard te zorgen en het is aan de paardeneigenaar om melding te maken van eventuele bijzonderheden of te melden wanneer bepaalde opvoedkundige dingen nog een work in progress zijn.


Vind ik eigenlik niet. Paarden zijn geen machines... ik vind dat je er gewoon vanuit moet gaan dat het allemaal levende dieren zijn die je met enige zorg moet behandelen. En het lijkt mij daarin eigenlijk volkomen normaal als dat inhoudt dat je een paard waar je niet bekend mee bent meteen de stal ingaat en dan slaat omdat het niet perfect reageert.

Ik zie in die reactie van een paard (oren naar achteren en daarna omdraaien) namelijk helemaal niets onopgevoeds, maar gewoon een paard dat glashelder aangeeft dat ze niet comfortabel is dat er iemand zomaar haar stal in komt.

Behandel dat signaal met een beetje respect, en er is helemaal geen probleem, en dus ook geen probleem dat je op hoeft te lossen met geweld.

Citaat
Het moment dat ik door een vakmens (stalhouder) op mijn werk gebeld wordt met de boodschap dat mijn paard geen hooinet heeft gekregen omdat de oren naar achteren gingen en dat die even wilt overleggen hoe we het van hier gaan aanpakken, zou dat mijn vertrouwen beschamen.


Hmmm, ik zou dan niet snappen waarom die stalhouder niet gewoon even mee gaat met haar medewerker - maar liever even een seintje dan onkundige mensen die vanuit hun eigen onzekerheid een paard gaan slaan.

[qutoe] Had TS melding gemaakt van een eventueel wegtrekkend achterbeen wegens medische issues en de hoefsmid had exact hetzelfde gedaan als nu, dan ben ik de eerste om te zeggen dat de verantwoordelijkheid van deze slechte aanpak bij de hoefsmid lag. [/quote]

Had gekund. Maar van de andere kant kun je volgens mij als smid ieder paard ook best wel 1 extra kans in rust geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 15:09 



 
Profiel   

Gini schreef
Meer dreigender dan dat kan een paard niet worden voor een vreemd persoon.

Shadow0 schreef
Meer dreigend kan een vreemd persoon dan ook niet worden voor een paard.

Gini schreef
Dat klopt niet. Met een dreigende lichaamstaal de staldeur openen is al 'meer dreigend' dan met een normale lichaamstaal de staldeur openen. Met geroep en getier de staldeur openen is al 'meer dreigend' dan met een normale lichaamstaal de staldeur openen.


Goed, dan kan het paard er ook nog wel wat bij opgooien: benen dreigend optillen is meer dan omdraaien, benen uitzwaaien is meer dan optillen, ongericht trappen is meer dan alleen maar zwaaien, gericht trappen is erger dan ongericht trappen.

Gefeliciteerd. Er blijken nog heel veel mogelijkheden tot escalatie mogelijk te zijn, en veel manieren om dat heel verkeerd te laten aflopen.

Maar wat is nou precies de reden dat je dit niet juist zou willen de-escaleren op een manier die geen stress geeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 15:12 



 
Profiel   

"En er is helemaal geen probleem"
Soms dus niet, soms wel. Sommigen houden het bij een dreigement, anderen hebben een korter lontje en voeren hun dreigement meteen uit. Net zoals je soms dus gewoon genoeg hebt aan een verbale cue, en je soms meer moet ingrijpen. En als je bekend bent met het paard en het dier dagelijks in handen krijgt, is die inschatting gemakkelijker te maken, dan wanneer je dat dier voor de allereerste keer benadert. En zelfs doorgewinterde paardeneigenaars maken al eens een foutieve inschatting en zijn wel eens te mild of te streng. Dus ja, iemand die 1 keer in mijn ogen iets niet zo aanpakt als ik zou willen, waarbij een groot deel te wijten is aan mijn niet-communiceren, nee, die nagel ik nog niet meteen aan de schandpaal onder het kopje 'slaat graag paarden'. Niet alleen paarden verdienen 1 extra kans.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 15:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 11 van de 12 [ 294 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen