Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Advies hengstenkeuze D-pony

 
Profiel   

Dit jaar zit ik in dubio welke hengst te gebruiken voor mijn merrie. In eerste instantie was de keuze al gemaakt, maar een maand geleden is de hengst ineens omgezet naar alleen diepvries. Mijn merrie is te nerveus op een andere stal waardoor ze niet drachtig wordt, dus diepvries is eigenlijk onmogelijk.

Merrie is een stermerrie van First Stayerhof's Ramzi H, zie ook volledige afstamming.

Dit is de beste standfoto die ik heb van haar, nog geen 24 uur na de bevalling is deze genomen.
[ img ]

Eerdere veulens heeft ze gehad van Don Cremmello du Bois, Cassanova du Bois, Westerhuis Cupido en haar meest recente veulen is van His Royal Badness DK (afgelopen zaterdag geboren).

[ img ]

Foto's van de andere veulens zijn in mijn profiel te vinden.

Wat ik zoek in een hengst is goede beweging waarbij het achterbeen niet te ver achter de massa gehaald moet worden, niet te zware kaaklijn, en een cool karakter, merrie is nogal een heethoofd. Verder moet het KI zijn, met mogelijkheid tot verzenden. Schimmel en platenbont zijn een no-go.
Verder zoek ik een hengst die vast in de maat gefokt is. De NAS hengsten zijn nogal strooiend in de maat gefokt, wat een terugslag zou kunnen geven. Mijn doel is een D-pony te fokken. Merrie is zelf 1.43m gemeten op stamboekopname.

Ik heb wat ideeen in mijn hoofd, maar ben benieuwd of er nog wat suggesties komen en waarom.
Het initiele idee was om de veulenhengstigheid over te slaan en de volgende hengstigheid te insemineren, alleen heeft ze zo ver overgedragen dat ik eigenlijk toch de veulenhengstigheid wil gebruiken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 19:19 



 
Profiel   

Kijk eens naar Priory Firelight III. Hele gave New Forest hengst. Vererft top karakters (stabiel, zelfverzekerd) en hele fijne multidisciplinaire sportpony's (meerdere nakomelingen internationaal eventing, springen en dressuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 19:48 



 
Profiel   

Leuns Veld's Winston Jr? Ik ben heel tevreden over mijn veulen. Mooie sterke beweging vanuit de achterhand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 19:54 



 
Profiel   

Priory Firelight III kan ik niet vinden.
Leuns Veld Winston Jr valt voor mij af, te zware kaak. Met het hoofd op de loodlijn wringt het in de kaak, nauwelijks ruimte over. Mijn merrie heeft voor een merrie ook al een vrij zware kaaklaan, dat risico wil ik niet nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 20:07 



 
Profiel   

Priory Firelight via stal het Gruyter volgens mij (Erik Braat)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 20:15 



 
Profiel   

Ik zou geen NF kiezen geloof ik, ik vind een Welsh-basis beter bij deze merrie passen. Juist vanwege een fijner hoofd en beweging.
Hendi’s Picasso? Dit jaar goedgekeurd, heel braaf. Jonge hengst. Nieuwmoeds Mr Darcy ben ik zelf wel weg van, ook een heel brave hengst met mooi fijn hoofd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 20:34 



 
Profiel   

Neon, ik snap wat je bedoeld bij winston jr. Vond hem ook altijd flink op de foto's ogen maar ik heb hem in het echt gezien van dichtbij en toen vond ik hem heel anders overkomen, was echt verbaasd. Viel me alles mee. Het zal er ook anders uitzien als hij op meer lengte wordt gereden. Ik zou hem niet uitsluiten. Wel erg commercieel, iets dat mij weerhoudt hem en andere bepaalde hengsten te gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 20:40 



 
Profiel   

Golden Grey? Gewoon vers te bestellen en wordt in NL geleverd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 20:43 



 
Profiel   

Priory Firelight staat niet daar op de site, ook niet bij diepvries sperma.
LaDonna75, ben het met je eens, jarenlang met NF hengsten gefokt maar vind het bij deze merrie niet direct een verbetering, hoewel natuurlijk nog nooit geprobeerd. Een hengst op mijn lijstje nu is ook een welsh hengst.
Hendi's Picasso net bekeken op video, sterk achterbeen in draf, voorbeen staat me wat tegen maar het lijkt bijna alsof deze hengst in de schoenen staat qua beweging. :o

StalMelyn, pest is natuurlijk dat in deze corona tijd je niet de hengstenshows hebt en op het gemak de hengsten live kunt bekijken. Maar wat mij tegenstaat aan Winston Jr valt in werkelijkheid dus wel mee?

Golden Grey kende ik helemaal niet, die ga ik eens bestuderen en kijken of ik wat nafok kan vinden. Zij verzenden dus ook naar Nederland?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 20:53 



 
Profiel   

Neonlight schreef
Priory Firelight staat niet daar op de site, ook niet bij diepvries sperma.
LaDonna75, ben het met je eens, jarenlang met NF hengsten gefokt maar vind het bij deze merrie niet direct een verbetering, hoewel natuurlijk nog nooit geprobeerd. Een hengst op mijn lijstje nu is ook een welsh hengst.
Hendi's Picasso net bekeken op video, sterk achterbeen in draf, voorbeen staat me wat tegen maar het lijkt bijna alsof deze hengst in de schoenen staat qua beweging. :o

StalMelyn, pest is natuurlijk dat in deze corona tijd je niet de hengstenshows hebt en op het gemak de hengsten live kunt bekijken. Maar wat mij tegenstaat aan Winston Jr valt in werkelijkheid dus wel mee?

Golden Grey kende ik helemaal niet, die ga ik eens bestuderen en kijken of ik wat nafok kan vinden. Zij verzenden dus ook naar Nederland?



Volgens mij verstuurd het station van Golden Grey gewoon naar NL, er staan ook nog andere leuke D pony hengsten. A new Star vind ik heel leuk, maar die dekt alleen aan de hand(wil niet
op het Phantom).

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 21:02 



 
Profiel   

Volgens mij is het station van Jill geen EU station.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 21:08 



 
Profiel   

Ik heb twee jaar bij Boeve gedekt (met een andere hengst) en zag hem daar geregeld in zijn stalletje en daar viel hij mij positief op. Heel andere pony dan dat ik vanaf de foto's ingeschat had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 21:28 



 
Profiel   

suffie schreef
Volgens mij is het station van Jill geen EU station.



Ohh ik dacht van wel maar je zou gelijk kunnen hebben. Het zijn wel leuke hengsten :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 21:35 



 
Profiel   

Ik heb 1 jaar bij Boeve gedekt, sperma besteld maar kwam maar niet, uiteindelijk in de avond gebeld, stond het nog in de koelkast. -O- Volgende dag hebben ze nieuw verstuurd, gelukkig was het nog niet te laat maar wel vervelend voor de DA die in de avond voor niets paraat stond om te insemineren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 22:02 



 
Profiel   

Kraneveld's Kadans?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 22:46 



 
Profiel   

Dat is vervelend neon. Foutjes kunnen gebeuren. Ik ging er wel naartoe, vindt dat makkelijker dan thuis insemineren en gelukkig is mijn merrie daarin ook wel makkelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 05:58 



 
Profiel   

Misschien gruyters bruno mars? Ik heb hem live gezien en ga hem ook gebruiken. Goed karakter, beweegt erg mooi en krachtig en heeft een super mooie uitstraling. Stal het gruyter heeft zondag een online hengstenkeuring gehad waarbij je van alle hengsten een stukje kon zien, misschien kun je dat terug vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 06:00 



 
Profiel   

Over Priory Firelight; ik zag het in Erik's verhaal voorbij komen: zij hebben rietjes van hem. Gene optie voor jou dus, begrijp ik.

Toevallig lees ik dit net op FB:

Haras de L'Eguille
23u ·
Een video over Priory Firelight II en enkele van zijn nakomelingen ter ere van zijn 25e verjaardag.
In Nederland is Firelight beschikbaar bij Stal het Gruyter van Erik Braat middels diepvriessperma van prima kwaliteit.
En France Priory Firelight II est disponible en IAC et en monte en main chez Haras de L'Eguille

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 12:26 



 
Profiel   

Spoorzichts Jupiler heb ik een aantal fijne veulens van gezien (nav deze veulens overweeg ik hem zelf ook) Karakter lijkt wel snor te zitten, is 1.48.

Je zou ook kunnen kijken naar bijvoorbeeld magnifico of just a champ die afgelopen jaar zijn ggk bij het nrps als je naar dit soort types kijkt.

Qua Duitse hengsten is het wellicht interessant om de Westfalen show terug te kijken, zaten zeker heel fijne hengsten bij.
De FS hengsten zijn sowieso gewoon verkrijgbaar in Nederland.

App me anders even! Ik heb ook wel benieuwd welke hengsten je zelf al op het oog hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 14:11 



 
Profiel   

Spoorzichts Jupiler is zeker een goede optie denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 15:29 



 
Profiel   

pairadice schreef
Kijk eens naar Priory Firelight III.


Priory Firelight III werd voorgesteld, niet II. Laatste had ik wel kunnen vinden en inderdaad via DV, geen optie. Bovendien vind ik hem qua type niet passen op mijn meer bloederige pony.
Wat een onzin trouwens in het verhaaltje bij een donkerbruine pony, hij is fokzuiver voor de kleuren zwart, donkerbruin, bruin en schimmel. :=

Bruno Mars vind ik geen fijne hals/kaak verbinding te hebben, te weinig ruimte, wringt ook. Als die meer in oprichting zou moeten komen komt ie eigenlijk net een stukje nek te kort om dat makkelijk te maken. Dat wil ik er niet in fokken, en dat zie ik bij meerdere hengsten.

Spoorzichts Jupiler vind ik een hele mooie pony, zou qua type denk ik goed passen. Alleen komt het achterbeen te ver achter de massa uit, niet echt ondertredend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 15:32 



 
Profiel   

Je zou Davinci du Bois eens kunnen proberen. Die zou vooral de beweging kunnen verbeteren, want die heeft echt een heel erg goed achterbeen gebruik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 13:39 



 
Profiel   

Wij hebben onze merrie dit jaar laten insemineren met Asterhofs Magic Gold. Beste hengst op de keuring dit jaar. Mijn merrie verwacht een veulen van Woodrow Carisbrooke binnen enkele weken.

Ter dekking bij stal Albert Lueks en stal Nieuwmoed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 14:02 



 
Profiel   

carika schreef
suffie schreef
Volgens mij is het station van Jill geen EU station.



Ohh ik dacht van wel maar je zou gelijk kunnen hebben. Het zijn wel leuke hengsten :D


ik voorspel dat dit in de toekomst zoveel problemen kan gaan geven nu alle paarden geregistreerd gaan worden op UBN :') want tjah,... hoe ga je volgend jaar verklaren hoe een veulen van een duitse niet EU hengst geboren is, waarvan de moeder geen gezondheidspapieren van de NVWA heeft gehad :(:)
Ik zou dus echt dit risico niet meer nemen! Alleen nog maar dekken bij een keurig EU-gecertificeerd station, of gewoon een NL SWS.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 15:19 



 
Profiel   

Ik heb afgelopen weekend de keuze gemaakt en ze is gisteren geinsemineerd met FS Next Diamond. Ik heb wel goede suggesties gekregen voor de toekomst en een aantal hengsten zal ik in het vizier gaan houden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 15:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen