Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze Tolando x Landeur

 
Profiel   

Graag wil ik jullie advies vragen rondom de eventuele hengstenkeuze voor mijn merrie. Ze staat zelf niet op horsetelex, maar hieronder de linkjes naar haar ouders.

Het gaat om een 16-jarige merrie, geen eerdere veulens gehad dus qua drachtigheid en doorgeven van kwaliteiten weet ik niets. Vanwege een blessure staat ze al even stil en heb ik geen bewegingsfilmpjes. Dat is ook de reden dat ik nog niet 100% zeker weet of ik wil fokken met haar, zal ook afhangen van de mate van herstel.

Ik heb zelf gewoon echt weinig kennis van exterieur en fokken, dus ik vind het moeilijk om te bepalen wat een geschikte hengst zou zijn.

Doel: eenmalig veulen fokken voor eigen gebruik. Dressuur, hoeft geen topsporter te zijn maar gewoon fijn recreatie en basissport. Karakter en gezondheid het belangrijkste.

Verbeterpunten:
- maat 1.63, mag iets groter
- iets steil achterbeen
- iets frans achterbeen
- afdruk en buiging kan verbeteren, loopt vrij vlak
- draf kan verbeteren

Wat ik voornamelijk wil houden: karakter. Ze is een ontzettend lief en fijn paard, dapper en mensgericht. Daar wil ik niet op inleveren.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/7008/tolando

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 74/teffeny


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 11:06 



 
Profiel   

Leuke merrie, ik zie dat de maat een punt van aandacht is in de merrielijn inderdaad.

Als je niet weet hoe de merrie fokt kun je het beste voor een bewezen hengst gaan.

Wat voor een type hengst spreekt je zelf aan? chique of massa?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 08:41 



 
Profiel   

De maat is zeker een ding, gister zelfs opgemeten met de stokmaat en blijkt zelf maar 1.61 te zijn i.p.v de 1.63 in het papier.

Ik vind zelf bijvoorbeeld Fontaine TN een mooie aansprekende hengst en volgens mij een fijn karakter wat ik er over lees. Het donkere kleurtje zou ik graag houden ook al heb je daar geen garanties op. Er loopt wel een topic met nakomelingen maar die lichting is nog niet erg oud volgens mij. En of het qua achterbeen een verbetering gaat opleveren weet ik ook niet..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 09:18 



 
Profiel   

Fontaine zou ik niet doen omdat deze ook een vrij steil achterbeen heeft (en lang)en daar ook wat traag in is voor de rest had hij wel mooi kunnen passen. Weet ik in ieder geval in welke hoek ik moet denken.

Ik denk aan Kilian voor het verbeteren van het front, maat en meer beweging. Hengst heeft ook een iets steil achterbeen maar gebruikt hem erg goed. Is alleen geen bewezen hengst.

Je zou nog kunnen denken aan lijnenteelt op Vivaldi bloed.

Ik ga nog even nadenken over andere/ meerdere opties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 09:36 



 
Profiel   

Dank voor je advies. Wat is de reden dat je lijnenteelt aanraadt? En bedoel je dan directe zoon van Vivaldi, of..?

Kilian ken ik niet, maar zeker een mooie hengst. Ik ga wat filmpjes kijken!

En overige adviezen hoor ik zeker ook graag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 22:38 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Fontaine zou ik niet doen omdat deze ook een vrij steil achterbeen heeft (en lang)en daar ook wat traag in is voor de rest had hij wel mooi kunnen passen. Weet ik in ieder geval in welke hoek ik moet denken.

Ik denk aan Kilian voor het verbeteren van het front, maat en meer beweging. Hengst heeft ook een iets steil achterbeen maar gebruikt hem erg goed. Is alleen geen bewezen hengst.

Je zou nog kunnen denken aan lijnenteelt op Vivaldi bloed.

Ik ga nog even nadenken over andere/ meerdere opties.

Spielberg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 23:05 



 
Profiel   

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 220/alando

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 23:11 



 
Profiel   

janderegelaa schreef


Ah, zelf niet kunnen vinden gek genoeg.

Kun je toelichten waarom Spielberg? Gewoon nieuwsgierig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 23:30 



 
Profiel   

Blacksquad schreef
janderegelaa schreef


Ah, zelf niet kunnen vinden gek genoeg.

Kun je toelichten waarom Spielberg? Gewoon nieuwsgierig!

Ik heb haar erop gezet.

Spielberg omdat hij aan alles voldoet wat jij vraagt. En het is een fantastische bewezen hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 06:08 



 
Profiel   

Ik dacht ook aan Spielberg maar twijfel of hij echt de gangen kan verbeteren. Het is zeker een bewezen hengst.

Vivaldi bloed past goed bij je wensen, groot, goed karakter en draf kunnen verbeteren. Ik denk dan aan een zoon of kleinzoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 07:56 



 
Profiel   

Je kan ook eens kijken naar Taminiau voor maat en het verbeteren van de beweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 12:42 



 
Profiel   

Spielberg spreekt me zeker aan!

Taminiau ook (op filmpjes met name, de standfoto bijv niet zo eigenlijk), maar weten jullie iets van zijn karakter wat hij doorgeeft?

Karakter is toch wel numero 1 en daarnaast die verbetering op achterbeen qua 'wens'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 13:24 



 
Profiel   

Ik ken de moeders/oma van bijde hengsten redelijk goed. En weet dat Jazz bloed het daar goed mee doet. Ik zou het een beetje in die richting zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 20:51 



 
Profiel   

nicky_rilana schreef
Ik ken de moeders/oma van bijde hengsten redelijk goed. En weet dat Jazz bloed het daar goed mee doet. Ik zou het een beetje in die richting zoeken.


Ik weet niet precies wat je bedoelt, heb je het over de moeders/oma van Taminiau en Spielberg? Er zit geen Jazz bloed in mijn merrie.

Of heb jij het over Barina? En de combinaties die het goed doen met Jazz bloed, wat springt er dan uit qua kwaliteiten? M.a.w wat doen ze 'goed'?

Edit: misschien ten overvloede maar ik ben dus juist op zoek naar een hengst die een fijn karakter doorgeeft, omdat ik een recreatieve ruiter ben. Dus basissport en lekker naar buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 21:33 



 
Profiel   

Blacksquad schreef
nicky_rilana schreef
Ik ken de moeders/oma van bijde hengsten redelijk goed. En weet dat Jazz bloed het daar goed mee doet. Ik zou het een beetje in die richting zoeken.


Ik weet niet precies wat je bedoelt, heb je het over de moeders/oma van Taminiau en Spielberg? Er zit geen Jazz bloed in mijn merrie.

Of heb jij het over Barina? En de combinaties die het goed doen met Jazz bloed, wat springt er dan uit qua kwaliteiten? M.a.w wat doen ze 'goed'?

Edit: misschien ten overvloede maar ik ben dus juist op zoek naar een hengst die een fijn karakter doorgeeft, omdat ik een recreatieve ruiter ben. Dus basissport en lekker naar buiten.

Spielberg wederom *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 23:08 



 
Profiel   

Blacksquad schreef
Spielberg spreekt me zeker aan!

Taminiau ook (op filmpjes met name, de standfoto bijv niet zo eigenlijk), maar weten jullie iets van zijn karakter wat hij doorgeeft?

Karakter is toch wel numero 1 en daarnaast die verbetering op achterbeen qua 'wens'.


Taminiau is nog te jong om echt wat te zeggen over het karakter, als je op safe wilt qua karakter dan zou ik zeker voor Spielberg gaan.

Jazz bloed zou ik niet gebruiken gezien de wensen van de TS wbt recreatief gebruik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 06:54 



 
Profiel   

Tarina(v jazz) gp dressuur, imposants v. wynton(v Jazz), erina (Jazz x Sandro hit, x barina) gp dressuur, floret (jazz Sandro hit x barina) zz licht.
Ik zou ook niet rechtstreeks voor jazz gaan. Maar misschien is een beetje jazz bloed niet verkeerd. Het is maar een idee he

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 08:18 



 
Profiel   

nicky_rilana schreef
Tarina(v jazz) gp dressuur, imposants v. wynton(v Jazz), erina (Jazz x Sandro hit, x barina) gp dressuur, floret (jazz Sandro hit x barina) zz licht.
Ik zou ook niet rechtstreeks voor jazz gaan. Maar misschien is een beetje jazz bloed niet verkeerd. Het is maar een idee he


Oke, dus goede combi voor sport. Dat is indd niet echt wat mijn doel is, maar wel bedankt voor je info!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 08:43 



 
Profiel   

Ik dacht dit komt me bekend voor en zag dit
[PP] Een Blessure' Het heeft mijn ogen geopend.
Verder zag ik toen ik ging opzoeken nog een topic uit 2019 met fokadvies voor tolando x landeur (ander paard) misschien heb je daar nog iets aan

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 21:07 



 
Profiel   

dell_1 schreef
Ik dacht dit komt me bekend voor en zag dit
[PP] Een Blessure' Het heeft mijn ogen geopend.
Verder zag ik toen ik ging opzoeken nog een topic uit 2019 met fokadvies voor tolando x landeur (ander paard) misschien heb je daar nog iets aan


Dankje, maar volgens mij relateerd dit verder niet aan mijn topic :)
Ik zal het fokadvies topic eens opzoeken!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 21:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen