Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze Fairytale x Vivaldi

 
Profiel   

Vorig jaar heeft een topic ook goed geholpen om onze gedachten op een rijtje te zetten en tot een hengstenkeuze te komen, zou super zijn als jullie ook dit jaar weer mee willen denken.

De merrie is een 1.71m Ster PROK merrie van Fairytale (v Lord Leatherdale) x Elite v Vivaldi x Gribaldi.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 7/jolirose

Standfoto, hier wel al 9 maanden drachtig
[ img ]

Ze heeft dit jaar een heel leuk merrieveulen van Fürst Dior gekregen. Op de foto minder dan een week oud.
[ img ]

Punten die we willen meenemen in onze overweging:
- ze is grootramig met veel front (ook onder het zadel), mooi, maar ik wil geen buffel fokken.
- de bovenlijn is aandachtspuntje, zowel de iets weke rug verbeteren als souplesse.
- Ze heeft prima basisgangen (goede stap), maar galop mag nog net iets meer.
- Karakter is top, staat bij alle dierenartsen van de praktijk bekend als het brave paard.
- Lord Leatherdale, Vivaldi, Negro, Krack C, Gribaldi, zit allemaal al in de afstammeling.

Hengsten die we in gedachten hebben:
- Fürst Dior vinden we goed gelukt (in hoeverre we dat kunnen inschatten bij een veulen van een week oud). Maar is ook leuk om een andere combi te proberen.
- For Ferrero stond vorig jaar ook op het lijstje. Zal mogelijk de galop verbeteren. Wel zie ik bij de nakomelingen 'hit and miss'; sommige zijn goed gelukt en sommige (zelfs uit hele goede merries) vind ik het toch net niet geworden (niet zo groot, beperkte gangen).
- Just Wimphof, ook mooi vrij bloed, goede cijfers op de verrichting, maar bij laatste hengstenselectie vond ik toch een aantal nakomelingen wat beperkt in de bovenlijn.
- My Blue Hors Santiano, op het moment mijn favoriet, zal galop en souplesse verbeteren, maar er is natuurlijk nog niets bekend over de nakomelingen. Ook als ik naar het genetisch profiel kijk lijkt het front wat op de merrie (verticale halsrichting, wat zwaardere halsbespieding, schuine schouderligging), en dan kom ik op het punt dat ik niet nog robuuster wil (maar hij is wel erg gaaf).

Ik ben benieuwd wat jullie gedachten zijn!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 20:01 



 
Profiel   

Ik denk aan Mister Diamond voor souplesse en luxe toevoegen, maar ook een jonge hengst dus nog weinig bekend over de nafok. Maar als de Furst Dior goed gelukt is dan lijkt het Sir Donnerhall bloed in ieder geval goed te passen en het is mooi vrij bloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 07:08 



 
Profiel   

Dank voor de suggestie! Ik lees inderdaad veel positieve dingen over de nakomelingen - mooi type, goede bovenlijn. Ga hem meenemen in de overweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 10:45 



 
Profiel   

Wat vind je van Florida TN?

Wil je graag een jonge hengst?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 16:55 



 
Profiel   

Hoeft zeker niet per se een jonge hengst te zijn.

Zal Florida TN eens verder opzoeken mbt keuringsrapport en nakomelingen, zo op eerste gezicht lijkt de merrielijn wat beperkt (op MMM na).

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 08:50 



 
Profiel   

Keuringsrapport en nakomelingen is natuurlijk nog niets over te zeggen. Dat klinkt alsof je toch liever een bewezen hengst hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 15:10 



 
Profiel   

Bewezen hoeft niet per se, maar info die bijv in de KWPN database (of soortgelijk) staan is wel fijn meegenomen.

Met Sir Donnerhall bloed spreekt McLaren ook wel aan, zowel qua type (net even wat lichtvoetigheid, luxe en souplesse toevoegen met behoud van goede karakter) als de Morricone-Millenium-Easy game erachter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 18:53 



 
Profiel   

En wat vind je van Lord Romantic?
Hengst heeft top karakter, super galop en dit jaar zijn eerste jaargang veulens die zeker niet tegenvallen.
Enige is dat je wel terugfokt op Krack C.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 19:45 



 
Profiel   

simpie94 schreef
En wat vind je van Lord Romantic?
Hengst heeft top karakter, super galop en dit jaar zijn eerste jaargang veulens die zeker niet tegenvallen.
Enige is dat je wel terugfokt op Krack C.


Bedankt voor het meedenken! Inderdaad gave hengst onder het zadel. Ik weet alleen niet of deze de bovenlijn echt zal verbeteren (heeft wat weke lendenen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 19:51 



 
Profiel   

Ik zie dat nog niet echt terug in zijn nafok voor zover je dat al kan beoordelen bij veulens.

McLaren uiteraard ook een hele fijne hengst maar wel wat kleine voeten. Ik kan niet helemaal bepalen hoe dit bij de merrie is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 20:12 



 
Profiel   

Ik moest opeens nog denken aan de jonge hengst Night Shadow. Denk dat deze de bovenlijn wel kan verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 20:20 



 
Profiel   

MacavityL schreef
Bewezen hoeft niet per se, maar info die bijv in de KWPN database (of soortgelijk) staan is wel fijn meegenomen.

Met Sir Donnerhall bloed spreekt McLaren ook wel aan, zowel qua type (net even wat lichtvoetigheid, luxe en souplesse toevoegen met behoud van goede karakter) als de Morricone-Millenium-Easy game erachter.


Ja, ik had al in een ander topic geschreven dat ik McLaren één van de meest interessante jonge hengsten vind momenteel. Paar inderdaad bij wat je zoekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 21:16 



 
Profiel   

Paar moet zijn past... typo :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 22:30 



 
Profiel   

simpie94 schreef
Ik moest opeens nog denken aan de jonge hengst Night Shadow. Denk dat deze de bovenlijn wel kan verbeteren.


Dat denk ik ook met dat bloed, hele fijne hengst zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 07:25 



 
Profiel   

MacavityL schreef
Bewezen hoeft niet per se, maar info die bijv in de KWPN database (of soortgelijk) staan is wel fijn meegenomen.

Met Sir Donnerhall bloed spreekt McLaren ook wel aan, zowel qua type (net even wat lichtvoetigheid, luxe en souplesse toevoegen met behoud van goede karakter) als de Morricone-Millenium-Easy game erachter.


Fok je wel terug op Gribaldi wat er voor kan zorgen dat het veulen niet zo chique wordt als je hoopt. Of het zit ver genoeg weg...dat is een gokje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 07:26 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
MacavityL schreef
Bewezen hoeft niet per se, maar info die bijv in de KWPN database (of soortgelijk) staan is wel fijn meegenomen.

Met Sir Donnerhall bloed spreekt McLaren ook wel aan, zowel qua type (net even wat lichtvoetigheid, luxe en souplesse toevoegen met behoud van goede karakter) als de Morricone-Millenium-Easy game erachter.


Fok je wel terug op Gribaldi wat er voor kan zorgen dat het veulen niet zo chique wordt als je hoopt. Of het zit ver genoeg weg...dat is een gokje.


Maar dat zou je toch ook hebben met Night Shadow? Daar zit Gribaldi dan nog een generatie dichterbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 15:21 



 
Profiel   

Je hebt helemaal gelijk, daar had ik even niet aan gedacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 17:49 



 
Profiel   

Ik verwacht eerlijk gezegd van zowel McLaren als Night Shadow dat zij geen ‘buffels’ fokken.
Van Mclaren zijn natuurlijk al wat veulens dus iets meer info over
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 17:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen