Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Advies Charmeur x Ferro x Wisconsin

 
Profiel   

Hallo,

Graag had ik voor mijn merrie van Charmeur x Ferro wat adviezen gehad van mensen met fokervaring.
Ook wat hulp met het beoordelen van haar genetisch profiel is welkom om te helpen met de exterieurmatige aandachtspunten.
Ik heb deze merrie aangekocht vorige zomer, met in gedachten om ermee te fokken, en zou dit toch nog graag dit jaar doen. Beetje last minute maar mijn man moest nog overstag want hij is hoofdzakelijk haar ruiter momenteel en is er gek mee. Hij heeft zelf eerder ervaring met springpaardfokkerij, voor mij is het de eerste keer. Ik probeer wel al een tijdje de fokkerij te volgen (DR).
Ik ben ook nog in het bezit van een Vivaldi x Gribaldi en een Dreamboy x San Remo, maar voor mij is deze merrie het meest interessant om mee te fokken.


Link Horsetelex: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/2032843/louise-l

Link KWPN: https://www.kwpn.nl/database?Paard=P-586440

Een kleine omschrijving:

De stap: zeer groot en traag, mag van mij wel wat kleiner zijn
draf: veel knie, voelt zeer krachtig
galop, heel krachtig, haar beste gang

ze toont bovengemiddeld veel aanleg bij het springen, mijn man start ze momenteel in de vijfjarige in het springen. Veel vermogen, goed lichaamsgebruik, voorzichtig en handig genoeg

Verbeterpunten:

(kanttekening:de merrie heeft een goed jaar achterstand en niet op een gunstige manier 'gestart' dus nog veel werkpunten)

Ruggebruik
Aanleuning is moeilijk, maakt zich heel sterk en drukt zich snel op.
Soms héél sensibel, dan weer eerder koud


video draf:

https://vimeo.com/manage/videos/505239129

galop

https://vimeo.com/505225148?from=outro-local

Ik heb geen goede standfoto, zal ik nog maken, maar hier alvast een foto, was net na de winter dus ze stond wat ranker daar, maar ze is wel degelijk een zeer stevige brok.

[ img ]

Ik neig eerder naar een al wat bevestigde hengst, al sluit ik een perfect match met iets jonger niet uit, vrij bloed, en moést het eventueel kunnen ook met springaanleg of springbloed in de genen.
Stamboek speelt geen rol, kleur ook absoluut niet. Bij voorkeur toch altijd liever een hengst die ze nuchter genoeg geeft. Maat moet liefst ook voldoende blijven. Merrie is zelf 1m69.

Alvast dank voor de hulp!

EDIT: mensen die meer info hebben over deze moederlijn, ook altijd welkom!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 15:21 



 
Profiel   

Knappe merrie, het eerste filmpje doet het niet helaas. Haar moeder gaf de ggk hengst Kenzo van Bordeaux, mooi lijntje komt ze uit. Als je commercieel en bewezen wilt fokken dan is het interessant om Bordeaux te gebruiken maar wellicht krijg je dan wel een dier met erg veel massa.

Wat betreft het lezen van het genetisch profiel, 100 is gemiddeld, als je dan bijv kijkt naar de stokmaat van 102 dan zou je het kunnen lezen als dat de verwachting is dat ze niet echt vergroot maar ook niet verkleint qua fokken. Vrij bewegen is weer ontzettend hoog, dus ontzettend goed.

Ik weet niet of het commercieel gezien handig is om hier een hengst op te gaan gebruiken met springbloed. Is het veulen voor de verkoop?

For Ferrero lijkt mooi te kunnen passen bij Charmeur bloed, zal wat meer rijdbaarheid, luxe en souplesse kunnen geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 07:19 



 
Profiel   

Dankjewel Elisa2!
Ik ga eens kijken voor dat filmpje...bij mij lijkt het te werken

Het veulen is wschl niet -meteen- voor de verkoop, maar ik zie wat je bedoelt...omdat de merrie zelf zo goed springt, zou het een leuke plus zijn om dat er wat 'in' te houden, vandaar.
==> Maar het is geen must, en wschl moeilijk te vinden, dus we houden het voorlopig best op dressuurbloed.

Ik heb ze mede gekocht omdat het me een mooie lijn leek, dus fijn dat ik dat goed ingeschat heb :j

Bordeaux vind ik een zeer aansprekende hengst, maar ik ben ook wat bang dat er een tank uit gaat komen. De merrie is zelf al redelijk robuust.

For Ferrero had ik nog niet aan gedacht, maar ik denk dat hij zoals jij zegt wel sowieso luxe en souplesse kan toevoegen. Dus die hou ik alvast in mijn hoofd. Nog wat extra filmpjes bekijken van FF zelf en nakomelingen.

Wat jonge hengsten betreft heb ik momenteel So Perfect en Bon Joker die me erg aanspreken, alsook My Blue Hors Santiano, en Debutant PS. Maar nog weinig gegevens hierover. Van So Perfect al hele leuke veulens gezien wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 14:11 



 
Profiel   

Bordeaux

Aangezien je nog weinig tijd hebt om uitgebreid te wijken en wegen, zou ik nu op safe gaan. Dan kun je een jaar lang bedenken waar je volgend jaar mee wil dekken en kijken hoe het veulen uitpakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 22:10 



 
Profiel   

So Perfect vind ik ook een fijne hengst, denk dat deze ook wel zou kunnen passen. Ik heb nog geen veulens gezien maar de hengst zelf lijkt genoeg bloed te hebben. Als ik kritisch ben dan zou ik zeggen dat de hengst wel een wat lang achterbeen heeft..dat kan Charmeur ook vererven. En met Zack bloed heb je lijnenteelt op Jazz en Ferro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 08:08 



 
Profiel   

Debutant lijkt zijn achterbeen heel erg goed te gebruiken, ik kan alleen helaas geen standfoto vinden om te zien of het achterbeen erg gehoekt is of niet (dan kan het namelijk vertekenen). Wel een aansprekende hengst. Santiano vind ik zelf te beperkt qua beweging en souplesse.

Bon Joker lijkt inderdaad leuk te kunnen lopen maar blijft vrij hoog in het kruis en trekt zijn achterbeen naar zijn hak op. Ik vind hem exterieurmatig dan weer wat minder. Maar belangrijk is natuurlijk wat hij doorfokt en dat geldt voor alle hengsten.

Ik zou denk ik kijken naar de veulens en dan voor een hengst gaan die wat luxe en bloed toe kan voegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 08:22 



 
Profiel   

Als je de route van Bordeaux op gaat maar je bent bang wat grover te fokken, wellicht is Jerdeaux een optie? Ferro zit nog wel ver genoeg daar. Plus Vivaldi bloed en dat vind ik altijd een plus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 09:14 



 
Profiel   

Je bedoelt Jerveaux, denk ik?

Nog een jongere generatie kan ook: de jonge Jarville x Prestige

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 14:41 



 
Profiel   

Ohja verkeerd getypt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 16:52 



 
Profiel   

Aimee schreef
Je bedoelt Jerveaux, denk ik?

Nog een jongere generatie kan ook: de jonge Jarville x Prestige



Haha ik vroeg me hetzelfde af!

Fijn, jullie geven me heel wat om over na te denken. Mijn man nog steeds als topfavoriet So perfect, maar ik moet ook die voorwaarden eens goed doornemen, want ook op dat vlak ben ik nog een groentje :+ maar las hier wel al vaker dat van Helgstrand niet altijd even makkelijk is.

Ik vind Next Level superrrrrrr leuk, maar Louise draaft ook al met heel veel knie, zoek ik dan niet beter met iets meer schwung/door het lijf? Ze mag zelf ook meer ondertreden.

Volgend jaar is niet waarschijnlijk dat ze gedekt wordt, ze gaat wschl eerst terug een tijd de sport in.

Wat vinden jullie van McLaren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 13:13 



 
Profiel   

Chique hengst maar die gaat niet zorgen voor meer ondertreden vrees ik. Als je voor schwung en souplesse gaat en een beetje in die hoek wil blijven kun je ook kijken naar Mister Diamond. Echter qua achterbeengebruik dezelfde opmerking als hierboven.

Lijnenteelt op Ferro kan natuurlijk wel het achterbeengebruik verbeteren, het is belangrijk om even goed te kijken wat het belangrijkste is voor jou.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 14:00 



 
Profiel   

Ik ben het niet met Elisa eens. Ik vind McLaren juist één van de meest interessante jonge hengsten op dit moment. Juist omdat ik vind dat hij zowel schwung, souplesse als een goed achterbeengebruik heeft. Ik vind hem voor deze merrie interessant, maar had hem niet genoemd omdat ik dacht dat je een meer bewezen hengst wil.

Wat betreft So Perfect: je bent vrij laat in het seizoen, je moet nog beginnen, je weet niet of de merrie makkelijk drachtig wordt. Allemaal redenen om dit niet te doen. Ik zou als de sodemieter scannen en voor een in Nederland gestationeerde hengst gaan met goede voorwaarden.

Als je voor lijnenteelt op Ferro wil gaan: Ferdeaux

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 16:21 



 
Profiel   

Ferdeaux dacht ik ook aan qua lijnenteelt.

Hm misschien moet ik MCLaren opnieuw bekijken. Moet het helaas doen met filmpjes en dit is gebaseerd op het eindexamen.

*Edit* recenter filmpje bekeken, inderdaad meer souplesse dan dat ik dacht. Qua achterbeen gebruik vind ik hem toch een fractie traag met weinig buiging in de sprong. Maar niet slecht, denk dat het gaat verbeteren naarmate de verzameling gaat vorderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 17:48 



 
Profiel   

Ok nog steeds ah nadenken hier! Bedankt voor de input, ik ben alle aangegeven pistes aan het bekijken.(wat maakt dat ik ondertussen 's nachts nog steeds hengsten voor me zie paraderen haha!)

Elisa ik zie wat je bedoelt ivm het achterbeen van McLaren, hij zou wat meer id sprong mogen buigen idd, maar ik geloof, zoals Aimee aangeeft, wel dat hij dit goed gebruikt en zich goed kan dragen achter.
Ik hou van hoe hij in elkaar zit, zijn ongelooflijk stille aanleuning en mond, en vooral op een filmpje waar ze hem voorwaarts-neerwaarts laat in draf vind ik dit een geweldig beeld, los door de rug, mooi de hand volgend...uit het boekje...hij is alles waar ik zou kunnen van dromen in een paard. Nu is de vraag of hij zo ook vererft natuurlijk.. :o
Wel leuk dat er toch al wat hengsten genoemd zijn in dezelfde richting!


Van Uytert heeft me volgende hengsten gestuurd adhv de info over de merrie:

• Bordeaux  Krijg je ¾ of zelfs nog meer hetzelfde bloed als Kenzo U.S. hè. Zou zeker ook heel leuk kunnen zijn.
• Fürst Dior
• Just Wimphof
• In Style
• Johnny Depp
• Ladignac  Maar dekt dit seizoen niet meer.
• Next Romancier

Bordeaux was te verwachten dus ;) ...maar mijn man wilt hem echt niet en we moeten toch met twee ergens achter staan. Ik vind Kenzo US zelf ook vrij massief met wat ik op filmpjes teruggevonden heb.
Verder moet ik het nog eens goed bekijken deze lijst...niet meteen zo een coup de coeur hiertussen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 10:23 



 
Profiel   

Misschien Vaderland ? Mijn charmeur is drachtig van hem. Ik heb van reesink gehoord dat Mclaren wel echt een heel fijn karakter heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 12:19 



 
Profiel   

Als Mcclaren je zo aanspreekt zou ik daar voor gaan. Fokken is uiteindelijk ook vooral je eigen gevoel volgen.

Ik vind het lijstje van Van Uytert wel heel divers.

Van dat lijstje denk ik dat Johnny depp of Instyle het dichtst bij de gezochte souplesse komen.
Maar met McClaren krijg je wel een vrijere bloedvoering en dat is uiteraard ook niet onbelangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 13:16 



 
Profiel   

Zonder meer McLaren. Niet alleen omdat ie goed bij de merrie en je wensen lijkt te passen maar vooral omdat je dan volgend jaar elke autoliefhebber stikjaloers kunt maken door te zeggen dat je "een McLaren hebt staan" :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 13:25 



 
Profiel   

Rex_Rolfo schreef
Zonder meer McLaren. Niet alleen omdat ie goed bij de merrie en je wensen lijkt te passen maar vooral omdat je dan volgend jaar elke autoliefhebber stikjaloers kunt maken door te zeggen dat je "een McLaren hebt staan" :D



_/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 13:58 



 
Profiel   

Haha als de merrie het achterbeen wel goed buigt dan zou ik hem daar ook niet op laten staan.

Ik vind het lijstje van van uytert te wisselend om serieus te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 15:19 



 
Profiel   

Heeft er iemand een idee of de voeten van McLaren mooi gelijk zijn? de standfoto op de website is niet zichtbaar, staan andere foto's voor...

Vaderland vind ik ook héél leuk...ik ben sowieso ook fan van Vivaldi bloed, heb zelf een Vivaldi (x Gribaldi) merrie en qua werkwilligheid kon ik me niets beters wensen, ondanks haar mindere bouw.
Maar...ik vrees ook voor wat teveel massa hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 16:18 



 
Profiel   

Vraag anders even bij Reesink of je mag komen kijken. Dan kun je gelijk zelf naar de voeten kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 16:23 



 
Profiel   

Diortje_vds schreef
Heeft er iemand een idee of de voeten van McLaren mooi gelijk zijn? de standfoto op de website is niet zichtbaar, staan andere foto's voor...

Vaderland vind ik ook héél leuk...ik ben sowieso ook fan van Vivaldi bloed, heb zelf een Vivaldi (x Gribaldi) merrie en qua werkwilligheid kon ik me niets beters wensen, ondanks haar mindere bouw.
Maar...ik vrees ook voor wat teveel massa hier.

https://www.reesinkhorses.nl/assets/ima ... 710450.jpg

Nu mist er weer een ander deel, maar voor het idee :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 16:30 



 
Profiel   

Diortje_vds schreef
Heeft er iemand een idee of de voeten van McLaren mooi gelijk zijn? de standfoto op de website is niet zichtbaar, staan andere foto's voor...

Vaderland vind ik ook héél leuk...ik ben sowieso ook fan van Vivaldi bloed, heb zelf een Vivaldi (x Gribaldi) merrie en qua werkwilligheid kon ik me niets beters wensen, ondanks haar mindere bouw.
Maar...ik vrees ook voor wat teveel massa hier.



Ik heb Vaderland in het echt gezien maar toen viel mij zijn massa heel erg mee. Vaderland zijn half broer is van Charmeur die kun je misschien opzoeken op Facebook en kijken of die je aanspreekt is niet heel moeilijk te vinden. Ik heb Vaderland kozen omdat ik daar nu ook een geweldig lief veulen van heb.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 16:56 



 
Profiel   

Dankje Laurie!!

Ik had net iemand van Reesink aan de lijn, supervriendelijk overigens, ik had hen ook gemaild om advies wat betreft hun hengsten, en ze adviseerden me...McLaren :D ze zei dat hij op alle vlakken het mooiste aansluit van hun hengstenbestand, en ze verzekerde me dat hij echt een TOP karakter heeft, zowel in omgang als met het rijden.
Ik heb ook wat video's van zijn veulens gezien, en ik vind ze wel aansprekend genoeg!

Ik heb nu nog niet gevraagd of ik mocht komen kijken, omdat ik nog thuis ah bekijken ben met mijn man, maar ik kan altijd wel even terugbellen. Ik zou missch ook overwegen de merrie naar daar te doen om te laten insemineren. In de hoop dat ze niet teveel stress heeft van op een vreemde stal te zijn :(:) maar het lijkt mij de efficiëntste manier van werken...of zie ik dat verkeerd? (Wij zitten ter hoogte van Brussel)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 17:00 



 
Profiel   

paardje2013 schreef
Diortje_vds schreef
Heeft er iemand een idee of de voeten van McLaren mooi gelijk zijn? de standfoto op de website is niet zichtbaar, staan andere foto's voor...

Vaderland vind ik ook héél leuk...ik ben sowieso ook fan van Vivaldi bloed, heb zelf een Vivaldi (x Gribaldi) merrie en qua werkwilligheid kon ik me niets beters wensen, ondanks haar mindere bouw.
Maar...ik vrees ook voor wat teveel massa hier.



Ik heb Vaderland in het echt gezien maar toen viel mij zijn massa heel erg mee. Vaderland zijn half broer is van Charmeur die kun je misschien opzoeken op Facebook en kijken of die je aanspreekt is niet heel moeilijk te vinden. Ik heb Vaderland kozen omdat ik daar nu ook een geweldig lief veulen van heb.

[ [url=m/REHhAi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een knap veulen! En heeft het aan je verwachtingen voldaan? loopt deze leuk? Wat heeft het aan jouw merrie verbeterd? Welk bloed is de moeder?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 17:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen