Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Appaloosa/knapstrupper hengstenkeuze

 
Profiel   

Hallo,

Ik ben aan het rondkijken voor een hengstenkeuze voor mijn ster preferente 4 x kampioen NAS merrie.

Mijn merrie is een nakomeling van Peru's Scen Tao, buiten dat is zij moeder van: Peru's Yismerai en Peru's Armani, grootmoeder van Argument, Sarowski, dumoulin, illusionist mage (frans)

Wensen van de hengst:
* Minimaal 1.65m schofthoogte (harde eis)
* Koel karakter !! (Harde eis)
* Appaloosa en/of knabstrupper
* vers sperma beschikbaar al dan niet natuurlijk.
* Few Spot heeft voorkeur, geen harde eis.
* goede galop, sterke achterhand
* sterke correcte benen.

Punten van mijn merrie:
Ze is wat lang gebouwd, voor haar prima, ze is goed in verhouding maar moet zeer zeker niet langer worden.
Haar galop mag makkelijker, bergopwaarts en krachtiger zijn.
Ze is een wat sensibele merrie, daarom een koel karakter vereist in de hengst.
Een modern gebouwde hengst heeft voorkeur, mijn merrie is een behoorlijk formaat paard.

LET OP, HENGST HOEFT NIET PERSEE IN NL TE STAAN, MAG OOK BUITENLAND ZIJN ALS HET SPERMA MAAR WEL VERS VERZONDEN KAN WORDEN.


[ img ]

Helaas momenteel geen duidelijkere standfoto beschikbaar, deze kan ik hopelijk binnenkort wel even maken.

Jullie snappen dat het bijzonder moeilijk is om een geschikte hengst te vinden voor mijn merrie gezien zo goed als alle grote maat hengsten familie is van haar.

De hengsten:
Palousa san Sebastian, Axioma's Casanova C en Peru's First Class( tevens familie) spreken mij NIET aan icm mijn merrie.

Momenteel is mijn merrie drachtig van Meander vd Heimeriete.
Hij zou voor dit jaar een optie kunnen zijn maar ik zou graag wat meer keuze willen.

Graag hoor ik of er mensen op bokt zijn die wellicht buiten NL nog iets weten en/of knabstruppers weten welke in mijn pakketje eisen/wensen past
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 15:43 



 
Profiel   

Wat een aansprekende merrie, vind haar kleur erg gaaf!
En wat heeft ze al veel voor de Appaloosa fokkerij kunnen betekenen zeg, maakt de keuze er inderdaad niet makkelijker op.

De enige hengst die nog in mij opkomt is de AES hengst Little Indian. Vind zijn standfoto’s alleen niet zo geweldig als ik op internet zoek, vind jouw merrie beter in elkaar zitten als ik naar de foto kijk.

Mag ik vragen waarom je graag binnen de Appaloosa’s/Knabstruppersblijft? :)
Heb mijn eigen NAS merrie momenteel drachtig van Ibolensky dus vind het wel interessant om je topic even te volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 15:54 



 
Profiel   

NibbitLotus schreef
Wat een aansprekende merrie, vind haar kleur erg gaaf!
En wat heeft ze al veel voor de Appaloosa fokkerij kunnen betekenen zeg, maakt de keuze er inderdaad niet makkelijker op.

De enige hengst die nog in mij opkomt is de AES hengst Little Indian. Vind zijn standfoto’s alleen niet zo geweldig als ik op internet zoek, vind jouw merrie beter in elkaar zitten als ik naar de foto kijk.

Mag ik vragen waarom je graag binnen de Appaloosa’s/Knabstruppersblijft? :)
Heb mijn eigen NAS merrie momenteel drachtig van Ibolensky dus vind het wel interessant om je topic even te volgen.


Bedankt voor je input, ik heb hem opgezocht, heel gaaf dier, mooi vrij bloed voor de NAS, goede sportresultaten maar inderdaad, wta een enorm slechte standfoto!
Aan de hand van deze standfoto zal ik hem nooit kiezen voor mijn merrie, wellicht ga ik hun nog mailen met de vraag voor meer foto's + info over zijn vererfende vermogen qua karakter etc.
Kan op 1 nakomeling ook verser weinig vinden van zijn nakomelingen...1 aes gekeirde zoon heeft jij wat ik kan vinden

Eventueel NRPS mag ook, aangezien mijn merrie erkend is bij het NRPS mits de hengst ook erkend is.

Ik wil graag binnen het stamboek blijven omdat mijn merrie ondanks haar gave kleurtje, ze geen ster is in stippen afgeven, als ik met een appaloosa fok, dan wil ik het liefste ook wel echt de appie aftekeningen erbij hebben haha.
Buiten dat, hoop ik met een hengst van buitenaf misschien wat meer bloedspreiding toe te voegen aan het NAS stamboek.
Het is momenteel veelal scen tao, armani of yismerai en ik zou graag ietswat meer ander bloed toe willen voegen zodat toekomstige fokkers ook meer verschillend bloed als keuze krijgt.


[ img ]

[ img ]

Ook niet de meest ideale foto's maar wellicht kan dit nog wat bijdragen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 16:55 



 
Profiel   

https://www.ehorses.nl/dekhengst/knabstrupper.html

Ik zit niet in het stippenwereldje maar via Google vind ik deze.
De 2 grotere hengsten bedoel ik dan vooral.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 17:20 



 
Profiel   

Palousa San Sebastian?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 17:26 



 
Profiel   

Undefined schreef
Palousa San Sebastian?


De openingspost goed gelezen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 17:28 



 
Profiel   

Oeps, die had ik gemist. Succes met de keuze!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 17:42 



 
Profiel   

dblijham schreef
https://www.ehorses.nl/dekhengst/knabstrupper.html

Ik zit niet in het stippenwereldje maar via Google vind ik deze.
De 2 grotere hengsten bedoel ik dan vooral.


Heb ze even bekeken, staan allebij in duitsland en 1 ervan is zowiezo via verse KI beschikbaar.
Ik heb om meer info gevraagt.
Super bedankt voor je input :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 17:55 



 
Profiel   

Snap dat je afknapt op de standfoto’s. Is ook de reden dat ik hem niet voor mijn merrie heb gebruikt. Al zie ik wel hele gave nakomelingen van hem voorbij komen.

In je OP staat dat je vers wilt, maar deze schoot mij ook nog te binnen. Staat in NL maar zoals ik het lees alleen diepvries helaas.
https://www.horsevideo.nl/dekhengsten/joly-spot-k-z/

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 18:14 



 
Profiel   

er staat ereen van 1m65 ter dekking op tweedehands.be (de belgische versie van Marktplaats). Hij is groot genoeg, maar de afstamming, filmpjes, etc, staan er allemaal niet bij, dus ik weet niet of het wat is. Onder het mom 'je weet maar nooit', hier de link;

https://www.2dehands.be/a/dieren-en-toe ... ousPage=lr

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 13:44 



 
Profiel   

Heb je al eens bij wendandi in Duitsland gekeken ? Fokker van knabstruppers en volgens mij voldoet Aurel of zijn zoon redelijk aan je eisen.
http://www.wendandi.de/html/deckhengste.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 14:07 



 
Profiel   

Een zuivere Knabstrupper kun je vergeten, die zijn zelden groter dan 1.60m. Zelfs als je een hengst vind die het net aantikt zal deze altijd verkleinend fokken aangezien het ras nooit geselecteerd is op maat.
Voor maat kom je automatisch bij kruisingen uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 14:11 



 
Profiel   

goldyc schreef
er staat ereen van 1m65 ter dekking op tweedehands.be (de belgische versie van Marktplaats). Hij is groot genoeg, maar de afstamming, filmpjes, etc, staan er allemaal niet bij, dus ik weet niet of het wat is. Onder het mom 'je weet maar nooit', hier de link;

https://www.2dehands.be/a/dieren-en-toe ... ousPage=lr


Wat een knappe hengst! Maar die vind ik wel weer heel zwaar gebouwd zeg, prachtig! Maar weet niet of hij in combi met mijn merrie dan past, maar ik ga zeker even informeren naar afstamming, ggk of niet, filmpjes.
Bedankt!

De 2 knabstrupper hengsten in duitsland zijn volgens mij beide few spot van wat ik uit mijn gebrekkige duits kan halen haha.
Ook deze hengstenhouder is benadert voor meer informatie.


De reden dat ik graag vers sperma wil, is omdat mijn merrie vorig jaar eigenlijk uberhaupt niet drachtig wilde worden van insemineren, alleen van natuurlijk.
Maarja, belgie en duitsland is wel weer zo ver weg om ff heen te rijden dus vandaar dat ik toch eventueel vers inseminatie wil overwegen.
Ik ben bang dat ze diepvries niet pakt, vandaar dat die niet in mijn opties aanwezig was

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 16:28 



 
Profiel   

De knabstruppers uit Duitsland zijn inderdaad fewspot. Ik weet niet hoe je merrie op de trailer is. Maar als hengst verder weg staat , evt brengen bij hengstigheid daar laten tot na dekken en dan ophalen ?

Mocht je voor hengst kiezen in België/Duitsland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 19:27 



 
Profiel   

er staat er 1 in duitsland, sir wittekind heet ie geloof ik.
grote maat stippel, diepvries en natuursprong.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 19:46 



 
Profiel   

Toushie schreef
De knabstruppers uit Duitsland zijn inderdaad fewspot. Ik weet niet hoe je merrie op de trailer is. Maar als hengst verder weg staat , evt brengen bij hengstigheid daar laten tot na dekken en dan ophalen ?

Mocht je voor hengst kiezen in België/Duitsland.



Beide few spot mannen in dld dekken uitsluitend natuurlijk, maar ze staan enkele reis zonder trailer al ruim 3,5 uur rijden...dus dik 4 met trailer...merrie is wel met de trailer te voervoeren als je voorzochtig en een handige chauffeur bent, met ander paard is er niks aan de hand, maar zo lang ga ik haar en ander paard niet aandoen omdat ze er helaas wel echt gestressed van wordt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 09:23 



 
Profiel   

maakt 1cm minder uit, ondanks de harde eis :P
voldoet verder volgens mij wel aan jouw eisen: Meander van de Heimeriete

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 09:44 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
maakt 1cm minder uit, ondanks de harde eis :P
voldoet verder volgens mij wel aan jouw eisen: Meander van de Heimeriete


Daar is de merrie al drachtig van :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 09:57 



 
Profiel   

Cayenne schreef
c_alsemgeest schreef
maakt 1cm minder uit, ondanks de harde eis :P
voldoet verder volgens mij wel aan jouw eisen: Meander van de Heimeriete


Daar is de merrie al drachtig van :D


Oh zo koekkoek 8)7
Hoe kan ik daar nou overheen gelezen hebben :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 10:04 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Cayenne schreef
maakt 1cm minder uit, ondanks de harde eis :P
voldoet verder volgens mij wel aan jouw eisen: Meander van de Heimeriete


Daar is de merrie al drachtig van :D

Oh zo koekkoek 8)7
Hoe kan ik daar nou overheen gelezen hebben :')



En dan dus meteen als antwoord op jou vraag:
Meander van de Heimerete is ook zeker een optie om mee terug te dekken :j :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 16:05 



 
Profiel   

Misschien heb je hier iets aan?
[EHK] Hengstenkeuze grote maat Appaloosa

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 07:45 



 
Profiel   

Misschien navada van Greetje Hakvoort?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 07:50 



 
Profiel   

Wat leuk de oma van mijn paard :)

Ik heb haar nog bekeken toen ik in Friesland was 3 jaar terug, prachtig kleurtje heeft ze, mooie merrie.
En een hoop mooie afstammelingen.

Aan een hengst kan ik je niet verder helpen helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 09:51 



 
Profiel   

Hoi, ik ben benieuwd of je inmiddels al een keuze hebt kunnen maken en of je huidige veulen al bijna geboren wordt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-22 13:15 



 
Profiel   

Earth schreef
Hoi, ik ben benieuwd of je inmiddels al een keuze hebt kunnen maken en of je huidige veulen al bijna geboren wordt :)


Veulen van Meander is inmiddels 8 maandjes oud en staat in Italie al _O-

De merrie hebben we vorig jaar niet terug gedekt, dit jaar gaan we haar wel dekken met de NRPS hengst (niet homozygoot, sterker nog, helemaal geen appaloosa _O- ) Next Level (v: jarville x prestige vdl)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-22 22:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen