Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
8nnemiek schreef:Een van de redenen om de gaten te vullen is zodat er eventueel op dezelfde plek nieuwe gaten kunnen worden geboord als dat nodig is, zonder dat het gat scheurt, dus inderdaad voor de stevigheid. De mast zelf die houdt het wel, die zal niet ineens heel veel zwakker worden door een paar extra gaatjes.. maar als je dat keer op keer doet, en elke keer vlak er langs nieuwe gaten maakt dan wordt dat inderdaad wel een probleem als je de gaten niet goed vult. En verder is het op deze manier mooier en vlakker te maken, en kun je zo'n gat helemaal onzichtbaar wegwerken zonder dat er een deukje over blijft.
De mast en het draadeind zijn van aluminium, en dat laat zich een stuk moeilijker lassen dan ijzer of rvs. Lassen kan wel, maar het is dus gewoon veel meer werk, en ik weet ook niet of de binnenkant van de mast dan vlak genoeg is. Daar lopen lijnen en kabels langs, dus dat mag niet gaan schuren of blijven haken aan kleine braampjes.
Goede vragen hoor Wij hebben ook een tijdje moeten zoeken naar de beste manier. De meeste mensen duwen er gewoon wat popnagels in en klaar. Maar dat blijf je zien, dus dat vonden we zonde.
8nnemiek schreef:Dat klinkt mooi, jullie uitzicht in Meppel, Ladybird!
Ik zie dat mijn laatste post inderdaad al van een maand geleden is Jee wat vliegt de tijd!
Inmiddels zijn we nog een aantal keer aan boord geweest. Sterker nog: ik heb zelf nog in m’n eentje een week aan boord gezeten om wat meer werk gedaan te krijgen.
Het weer zat helaas echt niet mee
We hebben niet één volledig droge dag gehad, zelfs in de week dat ik aan boord ben geweest heeft het élke dag wel even geregend
Gelukkig heeft de verf voor de mast maar een paar uur nodig om te drogen. Tijdens het uitharden van de verf is het niet erg als het regent.
Een paar weekenden geleden zijn we begonnen met het loshalen van de eerste drie wantputtingen, via deze platen wordt de mast verbonden met de romp.
Het vervelende is dat ze goed verstopt zitten achter de kasten, dus hebben we hier en daar nog wat wanden moeten slopen.
[ [url=m/YkpMgg.jpg]Afbeelding[/url] ]
Vervolgens zitten de bouten weggewerkt in de romp, dus deze moesten worden uitgeboord.
[ [url=m/Rby5QT.png]Afbeelding[/url] ]
De bouten zijn in geen 40 jaar meer los geweest, dus dat was een helse klus om los te krijgen! Uiteindelijk hebben we ze heet gestookt, waardoor er toch beweging in kwam.
Wat waren we blij toen de eerste drie platen eruit waren, na 3 dagen zweten!
Helaas zijn de weergoden ons dus niet gunstig gestemd, en hebben we de gaten zo lang gedicht met ducttape.
[ [url=m/CaV7XP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/s0q3iG.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zodra de romp de kans heeft gehad om 24 uur goed uit te drogen kunnen we de gaten gaan vullen met glasvezel en polyester.
De nieuwe platen komen daarna op dezelfde plek, maar dan aan de buitenkant van de boot zodat ze veel beter te onderhouden en controleren zijn, en natuurlijk makkelijker te vervangen.
[ [url=m/nTVTzw.jpg]Afbeelding[/url] ]
En zeg nou zelf; dit ziet er toch prachtig uit?
Na dat weekend klussen ben ik dus aan boord gebleven terwijl Bart helaas weer naar Limburg moest omdat hij doordeweeks weer een paar dagen op kantoor moest werken.
Ik kon zelf van ‘thuis’ uit werken, ideaal dus!
Tussendoor hield ik het weer in de gaten. Op mijn fietsje ging ik bepakt met twee fietsentassen vol verfspul elke keer richting de werf.
[ [url=m/WRTnn6.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het moest in die anderhalve week dat ik daar was minimaal 4 dagen 3 uurtjes droog zijn.. Nou dat is niet gelukt Een verflaag heeft te vroeg een regenbui op z’n kop gehad haha, maar uiteindelijk heb ik toch alle vier de toplagen erop kunnen zetten en zo de laatste plekken van de mast netjes wit gekregen
Hier een foto van laag 2 dacht ik:
[ [url=m/iiaPcd.jpg]Afbeelding[/url] ]
In de tussentijd was Bart thuis bezig met het slijpen van de ankerrol, die inmiddels flink ingekort is.
[ [url=m/1b8hEY.png]Afbeelding[/url] ]
En tussen de buien door heb ik ook nog even wat geschrobt op het dek.
[ [url=m/ae1cyV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WmYUX9.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nog een klein stukje, dan heb ik het hele dek behandeld. Maar daar ligt de ankerketting nog, en die kreeg ik in mijn eentje niet verplaatst.
Toen Bart het volgende weekend ook weer in Zeeland was hebben we samen met veel pijn en moeite de laatste drie platen weten te verwijderen.
We hebben de boot even andersom gelegd zodat we er goed bij kunnen.
[ [url=m/p8cJxm.jpg]Afbeelding[/url] ]
De nieuwe platen liggen inmiddels te wachten op goed weer, en kunnen erop zodra de oude gaten dicht zijn.
[ [url=m/juC78e.jpg]Afbeelding[/url] ]
Afgelopen weekend hebben we door de vele regen ook weer geen gaten kunnen vullen, maar wel een andere belangrijke klus: de waterslangen rondom de maststeun hebben we vervangen. Daar kom je alleen bij als de mast eraf is.
Helaas heb ik geen foto ervan gemaakt met mijn mobiel.
Daarna hebben we die twee watertanks gevuld, en gelukkig geen lekkages kunnen vinden. Dat was goed nieuws!
Helaas, toen we de tanks leeg lieten lopen begaf de pomp het
Het water lieten we weg lopen via de bilge, dat is een diepe ruimte in de kiel, het diepste punt van de boot, waar ook condenswater, regenwater en water van lekkages heen stroomt. Een automatische pomp ziet dit en pomp het water weg.
[ [url=m/yXzRh8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FRNNuL.jpg]Afbeelding[/url] ]
Na de pomp eruit te hebben gehaald en alles schoon te hebben gemaakt bleek het probleem bij de vlotter te liggen, die door het vuil bleef hangen. Snelle fix dus
En nu dat de boot even andersom ligt is het ook een goed moment om de naam opnieuw te plotten (in een normaal lettertype Grafische vormgevers begrijpen mijn frustratie vast haha)
[ [url=m/kBvXA3.jpg]Afbeelding[/url] ]
pmarena schreef:Poeh had je niet beter een losse romp kunnen kopen joh, wàt een werk