Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 88 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hertenluisvliegen veluwe

 
Profiel   

Wij gaan morgen een lang weekend naar de cantharel.. Helemaal zin in natuurlijk, maar weten jullie toevallig hoe het gesteld is met de steekbeesten op het moment? En dan met name de hertenluisvlieg?

Alvast bedankt.. :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 16:58 



 
Profiel   

Vorig weekeinde nog niks aan de hand daar, en deze week is het niet warm geweest dus er zal nog niet veel veranderd zijn denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 16:59 



 
Profiel   

Ik heb er 2 weken geleden al wel wat gesignaleerd , helaas

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 17:00 



 
Profiel   

Wij werden vorige week met wandelen compleet belaagd en toen hadden we niet eens paarden bij ons. Dus ik zou zeker een potje vaseline meenemen, zoveel ruimte neemt dat niet in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 17:01 



 
Profiel   

2/3 weken geleden hadden wij er veel last van op stal! Paarden volledig over de zeik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 17:23 



 
Profiel   

Viel vandaag wel mee, maar ja, het is niet zo warm. De dazen zijn er ook weer -O-
Edele delen en binnenkant achterbenen insmeren met vaseline, en voor de dazen gebruik ik hertshoornolie gemengd met azijn en water.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 17:51 



 
Profiel   

Dit weekend was het drama. Vaseline tussen de billen en koker hielp wel wat en sprayen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 17:51 



 
Profiel   

Praten jullie wel over de hertenluisvlieg? Of hebben jullie dazen gespot?
Bedoel het niet respectloos, maar wil even zeker weten dat we het allemaal over hetzelfde hebben hier.
[ img ]

[ img ]

Welke hebben jullie dan gespot?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 18:32 



 
Profiel   

Is vaseline op de edele delen de afweertruc voor de hertsluisvlieg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 18:35 



 
Profiel   

Beiden, de hertenluisvlieg en de dazen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 18:39 



 
Profiel   

Helaas zijn ze hier in Epe/Heerde volop aanwezig. De paarden hebben er zelfs last van in de paddock terwijl we niet aan de bosrand oid zitten. Mijn ruin vliegt daardoor regelmatig door de paddock. Dazen nog niet echt gespot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 18:39 



 
Profiel   

BOTtraining schreef
Praten jullie wel over de hertenluisvlieg? Of hebben jullie dazen gespot?
Bedoel het niet respectloos, maar wil even zeker weten dat we het allemaal over hetzelfde hebben hier.
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Welke hebben jullie dan gespot?

Ik woon al jaren op de Veluwe en ken echt het verschil wel tussen een daas en een hertenluisvlieg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 20:05 



 
Profiel   

Hier wisselt het per dag. Ik woon hemelsbreed ongeveer 10 kilometer van de Cantharel. Ik haal er bijna iedere dag wel een paar van de paarden af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 20:18 



 
Profiel   

Anoeska27 schreef
BOTtraining schreef
Praten jullie wel over de hertenluisvlieg? Of hebben jullie dazen gespot?
Bedoel het niet respectloos, maar wil even zeker weten dat we het allemaal over hetzelfde hebben hier.
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Welke hebben jullie dan gespot?

Ik woon al jaren op de Veluwe en ken echt het verschil wel tussen een daas en een hertenluisvlieg.

Nou nou rustig maar, zoals ik al aangaf bedoelde ik het niet rot, ik wilde alleen zeker weten dat we het allemaal over hetzelfde hadden. :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 20:50 



 
Profiel   

Zou idd een vliegen denken mee nemen en een flinke pot vaseline en dazenspray.
Ze zitten er al volop ene plek meer dan de ander maar die rot beestjes zijn er echt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 20:55 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties.. :)
Gelukkig heb ik beide, dus dat scheelt al de helft.. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 21:10 



 
Profiel   

Ik lees net dat het in het najaar (sept/oktober) eigenlijk het ergst is met de hertenluisvlieg. Is dat ook jullie ervaring?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 21:33 



 
Profiel   

Stalgenoot had er pas 1 met een buitenrit in het bos meegenomen. Even later zat hij op onze pony, die helemaal gek werd. Ik heb hem kunnen pakken en verder niets meer gezien.

Man ik krijg de kriebels van die dingen.

Kennis van mij had een pony op stal die er echt helemaal onder zat. Wat een ellende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 21:56 



 
Profiel   

Ik was 2 weken geleden op de cantharel en toen waren ze er ook. Mijn merrie flipte compleet toen 1 zo'n beest waarschijnlijk op haar zat. Toen we haar uiteindelijk te pakken kregen en haar konden afvoelen had de vlieg hoogstwaarschijnlijk al losgelaten. Was echt niet leuk om te zien, ze was in totale paniek. Ik heb haar toen iedere dag helemaal ingesmeerd met vaseline en vliegendeken op.

Er stonden echter ook paarden bloot in de wei die nergens last van leken te hebben. En paarden waarbij hun koker helemaal vol zat met die vliegen maar die nauwelijks reageerden omdat ze het gewend waren gaf de eigenaar aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 22:25 



 
Profiel   

Klopt ze reageren heel wisselend. Mijn merrie zwiept wat met de staart en trapt een beetje met de achter benen. Mijn ruin en het ene paard van mijn vriendin worden echt staatsgevaarlijk, gaan rennen om zich heen trappen etc. En haar andere ruin heeft er zo rustig een aantal zitten en doet niks , terwijl dat toch een vrij gevoelig typje is :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 06:34 



 
Profiel   

Punz schreef
Ik lees net dat het in het najaar (sept/oktober) eigenlijk het ergst is met de hertenluisvlieg. Is dat ook jullie ervaring?

Nee die ervaring heb ik niet. Wij hebben er in juni, juli en augustus het meeste last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 06:46 



 
Profiel   

Ik was er afgelopen weekend een aantal dagen en had er behoorlijk last van. Met vliegen uitrijdeken en vaseline waren de ritten te doen, maar vriendin van me had dat niet bij haar paard en die heeft dat geweten. Was niet zo ontspannen..
Maar wat hierboven ook is gezegd, ieder paard reageert anders inderdaad. Op de paddocks vlogen sommigen bijna de paddock uit en andere stonden rustig te eten of zwiepte 1 keer met hun staart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 06:52 



 
Profiel   

Nouja, normaal flipt de mijne 'm ook niet van steekbeesten, maar ik neem liever het zekere voor 't onzekere.. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 08:19 



 
Profiel   

Hoi Nine, heb je er veel last van gehad? Ik ga in augustus die kant op. Nog niet eerder in een gebied met hertenluisvliegen geweest, dus geen idee hoe mijn paard zal reageren. Zal uit voorzorg in ieder geval vaseline meenemen. Dat lees ik veel als tip.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 22:04 



 
Profiel   

3 Jaar geleden hoorde ik voor het eerst van dit beestje, daarvoor nooit van gehoord of een gezien. En een maand geleden was mijn pony op stal in blinde paniek, tegen haar buik trappen etc, dacht echt even dat ze verging van de koliek. Tot ik bedacht dat een stal genoot vertelde er 1 op haar paard te hebben gezien..

Ik even onder haar buik gewreven en vliegenspray onder haar buik gespoten en op het moment dat ik rechtop ga staan zit er gewoon zo'n kreng op haar schoft! :r Voor het eerst in 20 jaar paarden :=
Heb hem gevangen met tape en pony was meteen weer rustig. Arm beest :(
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 22:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 88 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen