Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 00:28

Vraagje: wat vinden jullie van afstammelingen van Jazz? Die vermeed ik altijd, maar zie nu toch een aantal leuke staan…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 00:36

Luzerna schreef:
Vraagje: wat vinden jullie van afstammelingen van Jazz? Die vermeed ik altijd, maar zie nu toch een aantal leuke staan…

Gewoon gaan kijken, wie weet zit net het paard ertussen dat bij je past. :)

Ik heb niet echt hengsten die ik mijd in de afstamming, behalve Mehmas, want zijn nakomelingen bewegen vaak echt katsberoerd. O, en Heeraat misschien, want ik heb geen geduld voor dat soort paarden (lui, koppig, stoïcijns en drammerig). En er is één stoeterij (en sommige van hun merrielijnen) waar ik liever niets rechtstreeks vandaan zou halen, want dat zijn stukt voor stuk onopgevoede draken. :=

Sherivey
Berichten: 8624
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 06:54

Luzerna schreef:
Vraagje: wat vinden jullie van afstammelingen van Jazz? Die vermeed ik altijd, maar zie nu toch een aantal leuke staan…

Als je ze liet staan, puur om eventueel karakter, dan zou ik gewoon gaan kijken. :j

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 08:06

Als uit de omschrijving geen extreem Jazz-karakter blijkt en het paard je verder aanspreekt gewoon kijken :) jazz-bloed is sowieso vrijwel onvermijdelijk in de KWPN dressuurpaarden van tegenwoordig :n

Ik moet zeggen dat ik na zoveel paarden te hebben gekeken een niet al te positieve indruk krijg van nakomelingen van Zirocco Blue :') maar volgens mij staan ze ook om hun aardig pittige karakters bekend?

Voor de rest, mwah, (top)sportgerichte fokkerij levert altijd niet al de fijnste karakters op voor een gemiddelde hobbyruiter omdat die paarden over voldoende bloed en gevoeligheid moeten beschikken om het werk te kunnen doen waarvoor ze gefokt zijn. Ik zie echt een wereld van verschil tussen mijn jongere, puur springgefokte merrie en de oudere die uit een Gelders/TP merrielijn komt.

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 08:17

Het is inderdaad jammer dat er weinig naar karakter gekeken wordt in (bepaalde) sportfokkerij. Ik heb op verschillende springstallen / fokkerijen gewerkt en nadruk ligt toch zwaar op prestatie en papier. Als ze toch niet goed of gezond genoeg blijken zijn ze vaak te sensibel om als recreatiepaard te dienen.
Vandaar dat ik nu voor de hobby naar een koudbloed uitkijk :)

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 08:18

Zirocco blue's (en Numero Uno's) zitten soms wel flinke karakterpaarden tussen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 08:50

Tegelijkertijd verbaasde het mij dan weer toen ik las dat Charmeur ze ook niet altijd makkelijk geeft. :)) Wij hadden een Charmeur uit een merrie waar ook een flinke kop op zit en die je echt niet aan de eerste, de beste mee kunt geven, maar het Charmeurveulen was zó verschrikkelijk lief. Helaas is hij al vrij jong overleden, maar dat was er echt een uit duizenden. <3

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 09:01

@upendo ik vond die Zirocco's echt heftig, vroeger heb ik best veel Diarado's gereden en die vond ik ook veel te sensibel voor mijn smaak.

Doe mij maar een goede ouderwetse Holsteiner uit de C-lijn, die zijn wat nuchterder :j of een paard met wat Gelders bloed, dan hoeft men tenminste niet levensmoe te zijn om zo'n beest naar het bos of naar het strand mee te nemen :D

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 09:24

Luzerna schreef:
Vraagje: wat vinden jullie van afstammelingen van Jazz? Die vermeed ik altijd, maar zie nu toch een aantal leuke staan…

Ik vermijd geen enkele afstamming. Vandaar dat mijn vorige een Don Tango B x Krack C x Jazz was :+
Veel mensen vroegen in het begin of ik er een gratis bodyprotector bij kreeg met alleen horen van de afstamming :') maar als ze hem zagen waren ze verkocht.
Maar echt... een fijner, werkwilliger en meer bom proof paard ben ik nog nooit tegen gekomen. Hij was watervlug, maar eerlijk en super braaf.

Ik kijk gewoon of het paard mij past. Afstamming zegt wel iets, maar ook niet alles. De merrie brengt ook wat in.
Ik hou altijd wel van vlugge intelligente paarden die vooral qua karakter heel grappig zijn.
Dan kom je ook vaak wel in bepaald bloed uit.

De mijne hebben altijd veel jazz bloed gehad, als ik nu terug denk en lopen er genoeg hier op stal rond incl zijn kloon :') wat ik hele fijne paarden vind.
Niet altijd de makkelijkste, maar wel hanteerbaar. En kwaliteit.
Heb van charmeur en florencio gekkere langs zien komen als ik eerlijk ben :Y)

Maar dan nog zou ik er geen paard op laten staan als het mij aan spreekt.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 10:26

Tsja afstammingen, Suzanne F. reed de pannen van het dak met een Balzflug X Pion X Amor, dat was ook eigenlijk verdoemd te mislukken. :D

Ik ben zelf wel hobby fokker en probeer toch een beetje vrij bloed te houden. Heb dan ook een Rubinson X Balzflug X Nocturn (ook zeker NIET de makkelijkste onder het zadel, kids kunnen er wel alles mee) en een Sir Donnerhall X Maraschino X Rokoko (wereldpaard helaas afgekeurd, maar wat een paard) voor de fok. Ik mijd wel Jazz bloed. Ik kan daar gewoon niet zo goed mee en ondanks dat hij een gigantische stempel heeft gedrukt past hij mij niet helemaal tenzij minimaal 3 generaties verderop.

Mijn beste paard was ooit trouwens een Cocktail X Sultan X Realist X Lector. ;)

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 10:31

Ik kijk eerder naar omschrijving van paard zelf dan afstamming. Dat is geen reden om niet te gaan kijken.

Zo was 1 van de pony's waar we gingen kijken een Pion. Instructeur verklaarde ons voor gek. Werd hem ook niet, maar had niet met karakter te maken. Ponyndie het wel werd was half arabier, meer dan een kwart Engels volbloed en beetje ponybloed. Daarvan werd ook gedacht dat het een debiel was en dat je dat niet aan kind gaf.

Qua paarden heb ik iets met ferro bloed. Die uitstraling val ik blijkbaar op, zelfs als ik afstamming niet weet. Alleen lastig als je wil dekken, want ik val dus op paarden die verwant zijn :')

_Tarzan

Berichten: 11168
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 11:06

Fly_high schreef:
Als uit de omschrijving geen extreem Jazz-karakter blijkt en het paard je verder aanspreekt gewoon kijken :) jazz-bloed is sowieso vrijwel onvermijdelijk in de KWPN dressuurpaarden van tegenwoordig :n

Ik moet zeggen dat ik na zoveel paarden te hebben gekeken een niet al te positieve indruk krijg van nakomelingen van Zirocco Blue :') maar volgens mij staan ze ook om hun aardig pittige karakters bekend?

Voor de rest, mwah, (top)sportgerichte fokkerij levert altijd niet al de fijnste karakters op voor een gemiddelde hobbyruiter omdat die paarden over voldoende bloed en gevoeligheid moeten beschikken om het werk te kunnen doen waarvoor ze gefokt zijn. Ik zie echt een wereld van verschil tussen mijn jongere, puur springgefokte merrie en de oudere die uit een Gelders/TP merrielijn komt.

Even hierop inhakend.
Wij hebben een 2 jarige Aganix du Seigneur Z x Crown Z staan, groen uit de opfok geplukt. Ik werd een beetje bang over de karakters die op internet omschreven werden bij nakomelingen van deze hengsten. Maar echt, zo'n makke, lieve, nuchtere 2 jarige heb ik nog nooit gezien. Het is bijna een klein beetje een sukkeltje te noemen zo mak is hij :') _O-

Voor mij is hij gewoon te veel paard om echt zelf te houden/rijden straks, daarom heb ik mij zelf de spanjaard gekocht, deze 2 jarige is dan ook van m'n vriend.

Ik zei wel al tegen m'n vriend, als ik dat karakter zo zie van hem dan zou ik daar wel -ondanks het niet mijn type paard is- echt wel op durven rijden. Lijkt mij straks echt een heel fijn paard!

Sherivey
Berichten: 8624
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 11:30

Een van de twee jaarlingen waar ik tussen twijfelde is verkocht. :=

Nu hopen dat de ander nog wel te koop staat, maar ik kan pas half juli weer langs gaan.

Naja, zo niet, komen wel andere paarden te koop natuurlijk. Maar even balen zou ik dan wel doen

Lieser
Berichten: 1494
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 12:46

Ik was eigenlijk gestopt met zoeken, in ieder geval tot na de zomer. Maar ik blijf toch kijken . Best vermoeiend, vooral omdat ik geen stal heb (ik sta wel op verschillende wachtlijsten)

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:30

Moderatoropmerking:
Bericht is leeggehaald omdat aanbieden van paarden in het topic niet is toegestaan. Zie ook de regels in de OP.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 15:09

Fly_high schreef:
@upendo ik vond die Zirocco's echt heftig, vroeger heb ik best veel Diarado's gereden en die vond ik ook veel te sensibel voor mijn smaak.

Doe mij maar een goede ouderwetse Holsteiner uit de C-lijn, die zijn wat nuchterder :j of een paard met wat Gelders bloed, dan hoeft men tenminste niet levensmoe te zijn om zo'n beest naar het bos of naar het strand mee te nemen :D

Mijn diarado was mijn eerste eigen paard. Elkaars respect moeten verdienen maar daarna ging ze door het vuur voor me. Ik zou zo weer een Diarado kopen. Nou moet ik bekennen dat ik ze ook wel graag wat bloederig heb, haha!

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 15:14

Ik heb de laatste paar dagen wel paar leuke paarden doorgekregen, maar allemaal rond de 1.60 en niet zadelmak. Ik weet echt niet of ik die gok wel aandurf :=

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 15:16

Elke cowboy kan zadelmak maken, het zit hem meer in het proces daarna. :D

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 15:19

Hahah, ja op zich maak ik me daar ook niet zoveel zorgen over, ik heb intussen een fijn adres waar ik ze eventueel een maand of drie kan laten doorrijden, maar meer over de klik onder het zadel en het totaalplaatje, of dat wel mooi staat :+ Ik heb lang met eentje van 1.67 gereden ik vond dat toch echt al wel nipt qua beeld dus wou voor mezelf eigenlijk niet onder de 1.65 omdat het er anders zo ponyachtig uit ziet :=
Laatst bijgewerkt door Kiwiaa op 23-06-21 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey
Berichten: 8624
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 15:20

Beleren kun je altijd uitbesteden, wel even kijken aan wie je het uitbesteed :)

Ik ga zelf ook niks meer zadelmak maken. Tot aan een dummy wil ik zelf doen. Een daadwerkelijke ruiter erop, dat mag iemand anders voor me doen, die me erna ook kan begeleiden in het doorrijden :)

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 15:26

Ja klopt, ik heb gemerkt dat ik van écht groen toch een beetje te onzeker word, maar vanaf dat er een stuur opstaat en ze ho kennen ca va wel :j

Sherivey
Berichten: 8624
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 15:30

Kiwiaa schreef:
Ja klopt, ik heb gemerkt dat ik van écht groen toch een beetje te onzeker word, maar vanaf dat er een stuur opstaat en ze ho kennen ca va wel :j

Ja precies, ik vind het geen probleem om middels les en veel oefenen door te rijden, maar voor het echt zadelmak maken ben ik echt te onzeker geworden.

Nou zou het in theorie niet zo'n happening moeten zijn als je ze al aan veel dingen hebt laten wennen. Maar dan liever een handige ruiter erop die dit tussen zn oren ook beseft :))

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 16:39

Ik vind het alleen maar goed dat mensen die wat onzeker of net niet vlug genoeg zijn geen echt groene paarden nemen.
Ik zie meer ellende van ruiters die zichzelf overschatten en kopen wat ze niet aan kunnen... daar krijg je helaas hele rotte bokken van.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 16:51

_Tarzan schreef:
Fly_high schreef:
Als uit de omschrijving geen extreem Jazz-karakter blijkt en het paard je verder aanspreekt gewoon kijken :) jazz-bloed is sowieso vrijwel onvermijdelijk in de KWPN dressuurpaarden van tegenwoordig :n

Ik moet zeggen dat ik na zoveel paarden te hebben gekeken een niet al te positieve indruk krijg van nakomelingen van Zirocco Blue :') maar volgens mij staan ze ook om hun aardig pittige karakters bekend?

Voor de rest, mwah, (top)sportgerichte fokkerij levert altijd niet al de fijnste karakters op voor een gemiddelde hobbyruiter omdat die paarden over voldoende bloed en gevoeligheid moeten beschikken om het werk te kunnen doen waarvoor ze gefokt zijn. Ik zie echt een wereld van verschil tussen mijn jongere, puur springgefokte merrie en de oudere die uit een Gelders/TP merrielijn komt.

Even hierop inhakend.
Wij hebben een 2 jarige Aganix du Seigneur Z x Crown Z staan, groen uit de opfok geplukt. Ik werd een beetje bang over de karakters die op internet omschreven werden bij nakomelingen van deze hengsten. Maar echt, zo'n makke, lieve, nuchtere 2 jarige heb ik nog nooit gezien. Het is bijna een klein beetje een sukkeltje te noemen zo mak is hij :') _O-

Voor mij is hij gewoon te veel paard om echt zelf te houden/rijden straks, daarom heb ik mij zelf de spanjaard gekocht, deze 2 jarige is dan ook van m'n vriend.

Ik zei wel al tegen m'n vriend, als ik dat karakter zo zie van hem dan zou ik daar wel -ondanks het niet mijn type paard is- echt wel op durven rijden. Lijkt mij straks echt een heel fijn paard!

Punt wat in deze context nooit echt belicht wordt maar juist 80% van de werkbaarheid bepaalt: Opvoeding!

Oogappeltje is er ook zo een waarvan men serieus vraagt of je daar vrijwillig op gaat zitten maar ik heb dingen met Oogappeltje gedaan die menigeen met het braafste paard niet durft.
Maar de eigenaar kwam er op enig moment wel achter wat de ECHTE reden was waarom het zo'n goed paard was....
Ze moest door lichamelijk ongemak dat paard een week overlaten aan een bijrijdster. Ze had daarna drie weken werk om Oogappeltje weer in het gareel te krijgen! Ondanks dat die bijrijdster dacht het heel goed te doen, miste ze toch waar het bij dat paard om draait. 200% consequent zijn.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 23:07

c_alsemgeest schreef:
Ik vind het alleen maar goed dat mensen die wat onzeker of net niet vlug genoeg zijn geen echt groene paarden nemen.
Ik zie meer ellende van ruiters die zichzelf overschatten en kopen wat ze niet aan kunnen... daar krijg je helaas hele rotte bokken van.


Klopt, daar staan er een hoop van in de handel.