Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 15 van de 18 [ 448 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

hengstkeuze voor AQHA merrie

 
Profiel   

Nee dit is met de breed & grow, luzernebrok en hooi en stro.
Hoge vitamine E is niet zo erg. Hoge magnesium ook niet. Hoge ijzer komt van het voordroog, is ook niet erg in dit geval. Lage Vit D wordt ook opgenomen door zonlicht, dus is ook niet zo erg.
Luzerne is rijk aan calcium. Enige waar je op moet letten is de verhouding met fosfor. Dat moet niet te ver uit elkaar lopen. Maar ik kan tot 1,5kg luzernebrok probleemloos voeren. Wil ik meer, dan zal ik zemelen bij moeten geven om de verhouding weer recht te trekken.
En NaCl is inderdaad door zout. Wij hebben een witte en een himalaya hangen en ik doe soms wat zout door de slobber die ik voor het lekker geef :D
Maar die calcium, magnesium en vit E zijn essentieel voor de groei en hebben jonge paarden wat meer nodig ivm groei van spier en bot :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 17:19 



 
Profiel   

Heel leerzaam, dankjewel Daihyo!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 20:09 



 
Profiel   

En quarters en paints zouden een iets hogere behoefte hebben aan vit E bijvoorbeeld.

Maar er speelt meer mee, wat de behoefte zijn van elk individueel paard. Er zijn rekentabellen waar rantsoenen mee berekend worden, maar dat zijn slechts gemiddelden. Vaak gaan die ook uit van gemiddelden van gras, bodem en hooi.

Wij hebben voer verkocht en heb nog jaren onafhankelijk voedingsadvies gegeven, maar toen wel ook weer afgestapt van een aantal standaards die je leert, omdat ik erg veel individuele verschillen merkte en het gehele management, het verleden van het paard etc heel erg bepalend is.

Wat je voert, wil niet zeggen dat dat wordt opgenomen.

In principe kunnen heel veel vitamines en mineralen niet snel teveel gevoerd worden, maar toch zie ik wel een beeld komen dat mensen teveel en dubbelop voeren en vastlopen in een balans.
Het moet ook in verhouding staan tot beweging en wat je traint. Duur training is anders dan intensieve spier training. Paarden die tijd krijgen om te herstellen na training, is weer anders dan 6x pw dezelfde bak training.
En dan de momenten waarop gevoerd wordt in verhouding tot de training. Als je wil dat de voeding optimaal gebruikt wordt.

En wat ik zelf altijd belangrijk heb gevonden en vindt; Het is niet alleen de analyse, maar ook waar bestaat het voer uit. Kom je aan je vit en mineralen door een pil, door de mac donalds of door groente en fruit.

Gezondheid begint in de darmen en een gezonde darmflora. Daarvoor heb je ten eerste vezels en beweging nodig. Maar bij paarden die een minder verleden hebben, kan dat best tijd kosten om weer optimaal te krijgen.

Voor veulens is het al belangrijk hoe je de merrie voert. Water telt eigenlijk ook nog mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 23:34 



 
Profiel   

Ja helemaal mee eens. :j
Het is het hele plaatje :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 06:21 



 
Profiel   

Superpony wat voer jij je merrie nu ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 15:56 



 
Profiel   

Op dit moment nog niks extra's.

Ik ben eigenlijk niet zo van de merriebrok, maar heb die van pavo gelezen en ervaringen gehoord, dus ben zelf wel echt van het analyseren afgestapt.
Puur omdat het een totaal plaatje is en ik meer goede resultaten zie bij mensen die wel commercieel voeren, dan mensen die zelf samenstellen.

Dat laatste hebben we wel jaren gedaan, maar is niet altijd bevallen en je loopt tegen dingen aan.

De oude merrie heeft afgelopen winter wel merrie brok erbij gekregen. In najaar voeren we flink bij, wiesencobs, later ook speedibeet en dan een muesli, meestal nature's best om het ook te laten eten.

Ik heb het afgebouwd tot de nachten boven vriespunt waren en ze krijgen nu oerbalans met een handje nature's best.

Naast onbeperkt weidehooi, gemalen lijnzaad, nu 2 uurtjes gras, wilgen, bramen, struiken, kruiden plantjes ( salie, tijm, citroenmelisse, munt, echinachea, div soorten bessen? Wilgen, kornoelje, fruitbomen, bramen

Ik vergeet vast iets. Maar gaat dus wel naar seizoen. Als dagen korter worden en gras ook stopt, ga ik wel meer bijvoeren vanwege de oudjes. En dan op zicht en naar werk.
Als me iets opvalt, reageer ik daar weer op.

Zoals de shet 3 kiezen los had en nu in totaal alle snijtanden en 8 kiezen mist, viel hij ietsjes in, propte en at moeizaam. Die wilde nooit sp, maar heeft hij 4x per dag apart gekregen. Ik ben tegen sp, maar wil liever een goede oude dag die iets korter is dan van de honger omvallen.
Zijn mond is goed nu en hij eet hooi en gras, is op gewicht, goede bovenlijn, dus laat sp weer weg.

Ik heb de senior lucerne en moet bijv mn ruin wel hoog in eiwitten houden bijv. Nu laat ik die weg, maar in voorjaar, najaar en winter gaf ik die wel bij voor de oudjes.
De merrie kreeg gewone lucerne.

Maar eerlijk is deze merrie erg goed in haar lijf en koppie en verandert ook niet snel. Ze valt nooit in, wordt ook niet te dik, heeft droge benen. Maar weet niet hoe ze in het verleden gevoerd is. Erg basis volgens mij. Brok of muesli en hooi en gras denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 16:36 



 
Profiel   

[ img ]

Insecten alarm!

Vind de pasvorm niet geweldig voor ons heksje maar het helpt wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 14:39 



 
Profiel   

Mooie zebra Symke! :)) wij hebben die ook voor als we het bos in gaan, werkt best!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 15:35 



 
Profiel   

Zo eentje summerdreams?
Niet met zadel uitsparing?
En doe je dan zadel eroverheen?

Zit steeds te kijken op internet welke ik voor rijden zal kopen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 15:45 



 
Profiel   

Ja meestal tussen de pad en het zadel zeg maar. Niet ideaal misschien maar voor ons werkt het!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 19:34 



 
Profiel   

Het weide genootje v heksje ( ik zeg geen vriendinnetje want heksje doet echt erg naar richting deze merrie .....) Vandaag 310 dagen drachtig.
Kan ze mooi de kunst even afkijken!
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 07:48 



 
Profiel   

Dat is wel een fijne vliegendeken. Ik zoek ook altijd per se naar die met lycra inzet stukken. Had ze nu van ej, maar die hebben geen buikflap en 1 is al stuk.

Welk maat heeft je merrie? Mijn merrie is klein en heeft 185. Maar moeder en broer die ook onder de 1.50m zitten hebben 195 en sommigen worden dan wel een jurkje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 13:54 



 
Profiel   

Heksje heeft maat 195, dat is deze ook.
De buik flap kan naar mijn zin niet strak genoeg en ik vind hem bij schouders net te krap eigenlijk. En zakt wat naar een kant

Dus nog niet helemaal tevreden maar wel over het effect. Scheelt zoveel rust. Zeker op zo'n broeierige dag als vandaag

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 15:03 



 
Profiel   

Symke schreef
Heksje heeft maat 195, dat is deze ook.
De buik flap kan naar mijn zin niet strak genoeg en ik vind hem bij schouders net te krap eigenlijk. En zakt wat naar een kant

Dus nog niet helemaal tevreden maar wel over het effect. Scheelt zoveel rust. Zeker op zo'n broeierige dag als vandaag





Bij mijn dikke haflinger is die buikflap een naveltruitje .. :')


[ img ]
Nog steeds erg rustig en liever dan anders deze!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 14:17 



 
Profiel   

Buikflappen zijn inderdaad vaak wat kort.

Maar ik had een vliegendeken voor mn hengst toen en die plaste steeds in de flap, dus ook echt niet fijn. Die had maat 195 maar dan zijn quarters toch vaak te klein om de flap goed strak te krijgen.

Mijn ruin heeft dat probleem ook vrij snel. Heb nu dekens moeten ruilen even en nu heeft hij blote billen :o

Mn merrie is wel relaxt, maar niet mega. Naar de rest is ze wel liever of geduldiger.

Vandaag kwamen er straaljagers over, maar echt heel laag en met veel herrie. Honden blaffen, ik snel naar de openslaande deuren, dan zie ik veel in 1 oogopslag en kan naar buiten....Stond me om te kleden, maar goed........

Stonden gewoon te vreten :o Nu kunnen ze er echt nergens uit of doorheen, hooguit door de binnenkant, maar niks, 0,0 reactie.
Laatst ook een drone boven het bos en keken ze alleen omhoog, dus als dat met veulen erbij ook zo blijft.

Als ze echt veel liever wordt, is, blijft, doen we gewoon volgend jaar nog een keer een veulentje fokken, hahaha Niks leuker dan moeders, broers en zussen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 15:53 



 
Profiel   

Wat grappig dat jullie echt verschil merken!

Heksje is wel graag bij me, kan me ook besluipen bij het medt ruinen...staat ze opeens achter me heb ik echt niks gehoord!
Kleine ninja :D

Maar kan ook zijn dat ze zo aanhankelijk is omdat de ruinen voor een jaar weg zijn en ze niet zoveel met die andere merrie heeft....

Die andere is nog steeds erg onderdanig naar heksje. Dan zouden ze wel bij elkaar kunnen ook.met veulen van de KWPN.
Maar die was vorig jaar erg agressief opeens naar de andere paarden toen veulen geboren was.
Maar misschien niet als heksje er al direct bij is, dat hoor je weleens toch?

Hoe heb jij dat met die vliegendeken over de pad en onder zadel?
Dan zit je nog met de buik flap toch?
Die moet niet onder de singel lijkt.me?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 17:20 



 
Profiel   

Bij mij komt de buikflap ergens achter de singel omdat ie te klein is voor die dikke buik :=

Hier vandaag op 31 dagen een embryootje met kloppend hartje!
En nog steeds een extreem lieve merrie :D


[ img ]

Daar zweeft ie!



Wildgirl hoe is het met jouw merrie? Insemineren gelukt weer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 11:46 



 
Profiel   

Ow, leuk he, summerdreams.......

Wij hadden woensdag op dag 34 een hartje :)

Merrie is wel rustig en lief, maar wel haar eigen ik. En eigenlijk begint het bij haar nu pas iets te veranderen.
Ik zie wel dat het onderling nu heel zoethappig is allemaal. Meteen een andere situatie. Ze hangt ook wat meer aan dr moeder, mn ruin gaat soms zijn eigen weg, maar vaak zijn ze gewoon allemaal samen.

Ben zooooooooooooo benieuwd hoe de rest gaat reageren op haar veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 11:56 



 
Profiel   

Nog maar 10 maanden wachten! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 12:25 



 
Profiel   

Summerdreams schreef
Nog maar 10 maanden wachten! :D


Dat is zo voorbij..........Hier vliegen de weken voorbij, wordt er niet goed van. Moet nog zoveel..........

Vorig jaar was ze gedekt en dacht ik ook; lang wachten. Maar dan was het veulen er nu al zo ongeveer geweest. Is voorbij gevlogen.

Ga nog wel hard nadenken wat we willen doen. Ze zijn zooooooo hecht, maar wil haar ook even een eigen plekje geven. Of ik hou de optie open en laat eerst moeder natuur zijn werk doen en grijp in waar nodig. Gaan we wel stukken afzetten waar ze absoluut niet mag bevallen bijv. Maar zet ik haar pas apart als ze toch lelijk doet of de rest niet oke is ermee.

En de varkens...............ppffffff Die krijgen ene eigen stukje en mogen dan sws weken niet bij de paarden. A) die grote is te opdringerig en B) Merrie maakt ze hartstikke dood.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 12:32 



 
Profiel   

Ik denk dat wij ze gewoon allemaal bij elkaar laten ook. We hadden laatst jonge geitjes toen hadden we de irritante Shet even apart maar dat had niet eens gehoeven want toen we haar er weer bij deden ging het gewoon prima. De haf van ons is gek op veulens dus ik moet dat ook nog even zien, apart kan altijd nog.
Met varkens is dat wel een dingetje ja die liggen sowieso niet altijd even goed bij paarden toch?


[ img ]

Kei nieuwsgierig naar de kleur!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 12:46 



 
Profiel   

Ow, zal ik dat ook eens uitrekenen? Het maakt me niet zoveel uit en denk gewoon bay of sorrel weer prima is. Maar Bruce is wel palomino natuurlijk.

De varkens lopen van half 7 tot ongeveer 11 uur 's avonds bij de paarden. Dat gaat goed, tenzij ze elkaar even in de weg staan. Broer wil altijd neuzen en krijgt dan wat gepiep. Heel soms jaagt ie ze wat weg.
Ons schatje laat ze in leven, maar jaagt ze wel weg als ze haar in de weg lopen. Kost, maar krachtig, zonder brokken te maken verder.

Maar de kune kune is nogal een blok beton met een enorm bord voor dr kop, dus ze gaan even apart, puur voor de rust. Die wil je gewoon niet erbij hebben tijdens of net na de bevalling.

Nu gaan ze 's avonds ook in hun eigen hok met plaatsje. Maar varkens gaan wel echt naar bed zeg maar.

Tussen broer en zus kan het echt 2 kanten op gaan. Ik denk dat het heel goed gaat, maar hij kan het ook vrij snel als speelbal zien, ben ik bang. Zij is wel heeeeeeeeeeel beschermend, dus als ze even wat herstel tijd heeft na bevallen, komt dat ook wel goed.
Oma zal heel lief zijn en shet interesseert het geen bal, denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 13:14 



 
Profiel   

Offspring Color Probability

32.81% -
Buckskin
32.81% -
Bay
12.50% -
Red (Chestnut/Sorrel)
12.50% -
Palomino
4.69% -
Black
4.69% -
Smoky Black

ff snel zo gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 13:16 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met de hartjes!
Stukje geruststelling!

Ja met de rest lastig hoor, las in dikke buiken Topic ook van iemand waarbij de merrie in de groep bevallen was maar vervolgens toxh rondom veulen rondjes rende.
Je weet niet hoe ze reageren.....

Leuk jullie kleur kansen!
Superpony toch niet gewoon Bay of sorrel dus! Ja kan wel naar ook anders mogelijk

En nee ook v mij maakt de kleur niet uit maar maakt gewoon extra benieuwd, nog iets om op te gokken.... _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 15:07 



 
Profiel   

Hoe is het met je andere merrie Symke?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 12:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 15 van de 18 [ 448 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen