Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 445 van de 495 [ 12373 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 442, 443, 444, 445, 446, 447, 448 ... 495  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

 
Profiel   

Ladonna toch niet het veulen alleen in de trailer?

Rianne ik heb hetzelfde. Wel een stal maar privé aan huis bij iemand dus geen extra stal om alvast snachts apart te zetten.
Ik had in gedachten samen op de trailer dus met merrie en veulen heen en dan met alleen de merrie terug.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 22:09 



 
Profiel   

Uiteindelijk kan er met elke manier wel iets mis gaan.

Het hele paarden opzich al.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 22:22 



 
Profiel   

Mijn veulens worden eigenlijk altijd abrupt afgespeend als ze door de nieuwe eigenaar opgehaald worden. Wel doe ik er een streepje sedalin in zodat ze de trailer niet als naar iets ervaren. Altijd goed gegaan en alle nieuwe eigenaren waren eigenlijk blij met deze aanpak, want de veulens hebben nooit veel stress ervaren. Veel nieuwe eigenaren waren ook mensen die vaker veulens kochten en daar genoeg ervaring mee hadden, vaak stonden ze een beetje sceptisch tegenover de sedalin maar zijn er allemaal heel blij mee geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 22:22 



 
Profiel   

AshleyRol schreef
Ladonna toch niet het veulen alleen in de trailer?
.

Jawel. Juist met de merrie erbij zou het denk ik alleen maar meer paniek geven op de terugweg. Ik had wel een camera in de trailer gemonteerd, maar hij stond overwegend rustig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 22:27 



 
Profiel   

StalMelyn schreef
Pfff, wat een werk cp112. Ben met merrie en een veulen al druk zat hahaha.



Ik ben vanmorgen om 11 uur begonnen. Waren met 3 man.
Was net om 22.00 klaar :Z nu 't nest in en kijken wat er morgen nog schoon is :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 22:31 



 
Profiel   

Ben ik toch benieuwd, de veulens die abrupt afgespeend worden en in een trailer gezet worden, staan die dan ook vast? Of los, klep dicht en gaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 22:32 



 
Profiel   

Cioccolato schreef
Uiteindelijk kan er met elke manier wel iets mis gaan.

Het hele paarden opzich al.

Dát dus....

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 22:34 



 
Profiel   

Hier worden de veulens ook in 1x afgespeend. Wel zijn ze gewend om zonder moeder te zijn wanneer ik ga rijden of de merrie meeneem naar les. Ze blijven dan rustig op stal achter. Helaas heb ik geen extra stal om de veulens apart te zetten om ze zo af te spenen. De veulens eten dan al goed brok, hooi en kennen de zelfdrinker.

Altijd al zo gedaan en nog nooit problemen ervaren. Belangrijker is dat de veulens op hun nieuwe plek meteen een maatje hebben, het liefst een leeftijdsgenootje, waaraan ze kunnen optrekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 22:41 



 
Profiel   

LaDonna75 schreef
AshleyRol schreef
Ladonna toch niet het veulen alleen in de trailer?
.

Jawel. Juist met de merrie erbij zou het denk ik alleen maar meer paniek geven op de terugweg. Ik had wel een camera in de trailer gemonteerd, maar hij stond overwegend rustig.


Ah okee. Ik ben nu 1x met de trailer op pad gegaan dat ze er samen in stonden en dat ging perfect. Veulen liep er ook als eerste in maar zonder mama ben ik bang dat ze zichzelf echt gaat blesseren. Wat een dilemma. Merrie weghalen bij het veulen gaat altijd makkelijk, ze gaat graag mee voor een ritje maar hoe dat is als ik het veulen achterlaat geen idee. Lastigste gedeelte vind ik dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 22:41 



 
Profiel   

AshleyRol schreef
Ladonna toch niet het veulen alleen in de trailer?

Rianne ik heb hetzelfde. Wel een stal maar privé aan huis bij iemand dus geen extra stal om alvast snachts apart te zetten.
Ik had in gedachten samen op de trailer dus met merrie en veulen heen en dan met alleen de merrie terug.


Die gedachte is ook in me opgekomen, alleen ben ik bang dat mn merrie de trailer afbreekt dan.
Vind t een akelig idee bij mijn merrie iig, elke merrie is weer anders natuurlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 22:42 



 
Profiel   

Neonlight schreef
Mijn veulens worden eigenlijk altijd abrupt afgespeend als ze door de nieuwe eigenaar opgehaald worden. Wel doe ik er een streepje sedalin in zodat ze de trailer niet als naar iets ervaren. Altijd goed gegaan en alle nieuwe eigenaren waren eigenlijk blij met deze aanpak, want de veulens hebben nooit veel stress ervaren. Veel nieuwe eigenaren waren ook mensen die vaker veulens kochten en daar genoeg ervaring mee hadden, vaak stonden ze een beetje sceptisch tegenover de sedalin maar zijn er allemaal heel blij mee geweest.


Dat is idd ook een idee, sedalin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 22:44 



 
Profiel   

cp112 schreef
StalMelyn schreef
Pfff, wat een werk cp112. Ben met merrie en een veulen al druk zat hahaha.



Ik ben vanmorgen om 11 uur begonnen. Waren met 3 man.
Was net om 22.00 klaar :Z nu 't nest in en kijken wat er morgen nog schoon is :')


Pfff lange dag zo!!!
Hopelijk morgen nog schoon!! Succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 22:45 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Ben ik toch benieuwd, de veulens die abrupt afgespeend worden en in een trailer gezet worden, staan die dan ook vast? Of los, klep dicht en gaan?


Dat vraag ik me ook af
Een trailer durf ik niet, t word een vrachtwagentje

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 22:47 



 
Profiel   

Wij brengen meestal merrie en veulen weg en komen dan met de merrie terug. Als je dat altijd doet, weet zo'n merrie dat. En meestal zijn ze er ook wel al klaar mee na een half jaar....
De eerste keer (eerste veulen) blijft dat lastig. Wij hebben nog nooit problemen gehad. Ik doe het wel snel: merrie en veulen van de kar, veulen op nieuwe stal en de merrie direct weer de kar op - en rijden!

CP veel succes!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 22:53 



 
Profiel   

Hier gaan ze doorgaans los op de trailer, hoewel ik ook heb gehad dat ze een rustige pony mee hadden, dan gaan ze uiteraard wel vast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 23:24 



 
Profiel   

@sannathris: wat leuk en mooie fotos ! :)

Cp112: wat een werk! Heel veel succes zondag :)

@rianne1807: ik heb hier soortgelijk situatie mbt pensionstal /afspenen en alleen op de wei(langs andere paarden).
Dat is iets waar ik ook al 3 maanden intensief over aan het nadenken en me zorgen over maak.
Ik heb fijn plekje voor mijn hengstveulen geregeld waar hij heen gaat als hij ruim 5 maanden oud is.
Hij komt bij mensen thuis met nog ander hengstveulen en er is nog ruimte voor nog een veulen.
Ik heb op de pensionstal waar ik sta ook geen extra stal om ze geleidelijk af te spenen.
Ze staan overdag op de wei en savonds op stal .
Ik Ben nu aan het kijken of ik toch iets kan regelen voor paar weken savonds.
Merrie uit de stal halen zonder veulen gaat nog steeds niet (veulen is 3 mnd oud) dus ik haal ze er samen uit en zet het veulen dan terug in de stal. Dit gaat sinds paar weken pas goed.
Ik ben al begonnen toen het veulen week oud was om merrie uit de stal te halen en dan voor de stal te gaan staan voor een minuutje. Etc. Zo opgebouwd uiteindelijk..maar ook wel eens 2 weken niks gedaan..ruim 3 mnd geduurd voordat we kunnen wat we nu kunnen.
Veulen uit stal halen gaat wel.
Rijden met de merrie doe ik pas sinds 2,5 week en dat gaat goed.
Maar als ik met het veulen een rondje om de stal loop dan word de merrie erg onrustig en flipt.

Met andere woorden: heb wat dezelfde situatie als jouw.
Daarnaast is mijn merrie zelf niet relaxed op de trailer ondanks dat ze al 10 jaar wekelijks er op staat..en nu al lang niet meer weggeweest met trailer ivm blessurre..dus met veulen op trailer vind ik geen prettig idee..zeker niet in mijn 1,5 paards trailer.
Dus ik zit te denken om toch dan als ik geen stal geregeld krijg om dan ineens te spenen. Merrie die dag (en evt enkele dagen daarna) wat tranquigel/sedalin te geven (iom dierenarts) en evt veulen ook vd trailerrit.
Veulen los in de trailer met zeiltje dicht. Stropak of iets voorin zodat hij niet onder de voorstang kan.
Hij komt op ong 20 km afstand van nu te staan dus dat is niet te ver rijden..rustige binnenwegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 23:31 



 
Profiel   

Cp112, heel veel succes. Hopelijk zijn ze nog svhoon! Met zo een effen kan je nog smokkelen maar met al dat wit...
Ben benieuwd naar de resultaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 06:56 



 
Profiel   

CP veel succes op je keuring vandaag! Hopelijk zijn ze over de nacht mooi wit gebleven..

Ik twijfel een beetje of ik straks het veulen een tijdje weg ga brengen of misschien juist de merrie. Het veulen heeft hier heel goed contact met de andere paarden en 1 in het bijzonder. De merrie zou ik ergens kunnen stallen waar een binnenbak is, wat straks voor de winter wel praktisch is mbt de rijderij. Ik ga ze sowieso van te voren al wat van elkaar losweken (veulen in de nachten in de stal naast moeder).

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 07:10 



 
Profiel   

Cp. Succes op de keuring vandaag

Hier hebben we vaak gelijk afgespeend. Veulen de trailer in en gelijk wegrijden. Ging altijd super goed. Nu waren ze ook echt wel klaar voor om hun moeder te verlaten.
Wel eens merrie meegereden in de trailer maar toen was het veulen heel erg aan het zoeken, ging door alle draden heen.

Nu staat Rosareina soms al alleen in stal als haar moeder een rondje onder het zadel loopt. Dit gaat super goed. Verwacht geen problemen met spenen op deze manier.

Rosareina is ondertussen alweer 4 maanden. Elke dag nog zo blij met haar <3
[ img ]

Volgens de schetser was ze zwart bruin, maar volgens mij is de bruine gloed van de zon. Dat heeft moeders namelijk ook. Het maakt mij verder niet uit. Ben blij met haar :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 08:04 



 
Profiel   

Knapperd hoor AM! helemaal nu ze bijna door haar vacht heen is :)

CP, succes vandaag! Ik hoop voor je dat ze nog een beetje schoon zijn :D

Hier speen ik ook in 1 keer af, inderdaad hup veulen in de trailer, en wegrijden. Vorig jaar ging het erg goed. Maar moet nog even goed met de koper van het veulen afstemmen hoe ze het wil. Merrie gaat hoe dan ook de trailer niet meer op, die laat ik dezelfde dag thuis inslapen.. zal geen leuke dag worden.
Ben wel erg blij dat ze het tot nu toe goed volhoud op de pijnstillers. Helaas gister ineens een hoefzweer dus toen was ze wel even heel erg zielig, kon er ook nog wel bij :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 08:15 



 
Profiel   

Ze zeggen dat als je een paard sedeert die inderdaad geen stress toont. Maar onderliggens in her koppie juist meer stress er van krijgt.

Zo zegt iedereen iets over een manier.. ik heb nog niet meegemaakt dat ik een veulen moer spenen en dan gelijk op de trailer..
Als ik al die verhalen hoor is mn conclusie: gelukkig :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 08:25 



 
Profiel   

Klopt dat men dat zegt, maar van wat ik hoor van de nieuwe eigenaren is er niets van te merken dat ze stress zouden hebben gehad. Geen trailerproblemen, niets.
Heb er eentje zonder sedering weg gedaan, omdat de nieuwe eigenaren dat pertinent niet wilden. Die heeft wel stress ervaren en is lange tijd een drama in de trailer geweest, en al die anderen hebben dus nooit een probleem gehad. Geeft voor mij wel de bevestiging dat sederen helpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 08:37 



 
Profiel   

Hier een wat andere situatie want mijn veulen moest destijds worden ingeslapen, maar dat was met veulen en merrie heen en merrie gesedeerd terug (op advies van de DA) Dit werkte ook heel goed.

Ik zou een veulen niet graag onnodig sederen, en ook liever niet alleen op de trailer zetten als hij niet gespeend is. En de merrie sederen vind ik minder erg en zo kan het veulen nog fijn samen reizen ook.
(Bij verkoop zou ik denk ik wel voor de manier van Neon gaan, want dan ga ik me merrie niet mee geven, maar als het veulen van mij blijft sedeer ik liever de merrie)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 09:00 



 
Profiel   

Als ik jullie verhalen zo lees hou ik me aan mijn plan en ga ik met merrie en veulen heen voor steun voor het veulen en dan wel snel weg dat ze elkaar niet blijven roepen.
Alleen het veulen vind ik toch echt te spannend en bang voor verwondingen.

Ben er nu al zenuwachtig voor maarja het hoort er nou eenmaal bij.
Ik had ze overigens naar het strand in een 1,5 paards trailer en daar hadden ze echt genoeg ruimte. Nou is mijn merrie dan weer niet zo groot met 1.58.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 09:11 



 
Profiel   

Hier ook nog een vraag je over speen leeftijd en uiterlijke datum om hengsten veulen (bij verkoop) naar de opfok te doen.

2 van mijn veulens zijn van eind april, dus nu 3 maanden oud. Ze staan nu al 2 keer per dag apart van hun moeders tijdens voeren en mesten (ze staan voor de stal). Dit verschilt van 15 minuten tot 1 uur. Nu wil ik ze voor de moeder verkocht worden een aantal uren per dag apart van hun moeders op de wei hebben. Vanaf welke leeftijd adviseren jullie hiermee te beginnen. En tot wanneer kan een hengsten veulen terecht bij de opfok indien ik hem toch zou verkopen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 09:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 445 van de 495 [ 12373 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 442, 443, 444, 445, 446, 447, 448 ... 495  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen