Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Leuke paarden/ponies te koop uit oost europa. Betrouwbaar?

 
Profiel   

Regelmatig kom ik op FB leuken paarden en ponies te koop tegen.
Van ponies zonder stamboekpapier tot Kwpn-ers met respectabele afstamming.

De namen van de verkopers doen je al vermoeden dat deze niet uit NL komen en wat recherche werk of doorvragen bevestigd dit dan inderdaad.
Polen en Hongarije zijn op dit moment de meeste landen die ik tegenkom.

Ik weet dat er in polen veel opfokbedrijven zitten van grote springstallen.
Maar Hongarije, ik kan me daar niet bij voorstellen hoe dat ogenschijnlijke leuke materiaal daar terecht komt.
Nog los van hoe je dit gaat aanschaffen. Even gaan bezichtigen kan uiteraard niet, dan nog keuren etc.


Heeft iemand ervaring met de aanschaf in deze landen of kan iemand misschien een tipje van de sluier oplichten hoe deze ponies/paarden daar terecht komen?

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 17:59 



 
Profiel   

Ik weet wel dat er een jaar of 15 geleden geen fatsoenlijke pony te vinden was in Hongarije. Hoe het nu is, geen idee maar wil je iets kopen daar vandaan zou ik zeker er heen gaan om persoonlijk te kijken en te laten keuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 18:04 



 
Profiel   

Heel vaak worden hengsten in grote getallen gekocht als 2 jarige uit Nederland en dan als 3/4 jarige weer verkocht. Hoeft niets mis mee te zijn. Alleen opletten dat je wel wat krijgt.

Goede transport maatschappij vinden die je vertrouwd en goed kijken naar de namen van de mensen. Je wordt nogal snel opgelicht in Hongarije. Let op. Oh ja en een tip: als het te mooi is om waar te zijn, dan weet je voldoende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 18:19 



 
Profiel   

Heb je al een reverse image search gedaan via Google, om te kijken of je de foto op andere plekken ook tegen komt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 18:44 



 
Profiel   

Deze lijken inderdaad wel op dieren die je vaker ziet uit Hongarije, knappe diertjes maar exterieurmatig soms wat zwak.
Die 2 paarden op de foto‘s zitten of ook niet heel briljant in elkaar of zijn nog piepjong.
Als ze gewoon in NL staan kun je natuurlijk hewoin gaan kijken. Een paard is een paard, ongeacht waar hij vandaan komt. Als ze nog in het buitenland staan dan is het de extra kosten waarschijnlijk niet waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 18:50 



 
Profiel   

Ze houden wel van rechte voorplukken daar zo te zien :=

Ik zou het niet aandurven geloof ik om daar iets zo ongezien te kopen, misschien als veulen maar niet als volwassen dier .
Maar dat is uitsluitend gebaseerd op gevoel..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 18:50 



 
Profiel   

Ik heb begin jaren 90 een supe leuk paard gekocht, kwam met een vrachtwagen vol uit Bulgarije bij de plaatselijke handelaar.
Was mager, zat slecht in het haar, maar liep als een trein. Onder het zadel zo groen als gras en toch al 6 jaar.
Braaf met inrijden, maar naar mate hij beter in zijn vel kwam te zitten kreeg hij meer praatjes.
Heb 4 jaar enorm veel plezier van hem gehad en veel geleerd. Helaas door een blessure blijvend kreupel en via de verzekering geslacht. (Toen was er veel minder mogelijk kwa behandelen dan nu)

Hij was door de handelaar geselecteerd als te goed voor de slacht. Wat niet goed genoeg was ging een zomer de wei op en dan naar de slager.

Was ook een chique paard om te zien, geen afstamming bekend maar het type kwam in de buurt van de palomino.
Er zijn in het Oostblok van oudsher hele leuke paarden gefokt voor de adel met veel invloed van Arabieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 19:15 



 
Profiel   

Die Palomino vind ik inderdaad typisch voor die regio: chique, niet al te hard op de benen (lange pijp), en kwa karakter niet voor beginners.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 19:49 



 
Profiel   

EllyC schreef
Regelmatig kom ik op FB leuken paarden en ponies te koop tegen.
Van ponies zonder stamboekpapier tot Kwpn-ers met respectabele afstamming.

De namen van de verkopers doen je al vermoeden dat deze niet uit NL komen en wat recherche werk of doorvragen bevestigd dit dan inderdaad.
Polen en Hongarije zijn op dit moment de meeste landen die ik tegenkom.

Ik weet dat er in polen veel opfokbedrijven zitten van grote springstallen.
Maar Hongarije, ik kan me daar niet bij voorstellen hoe dat ogenschijnlijke leuke materiaal daar terecht komt.
Nog los van hoe je dit gaat aanschaffen. Even gaan bezichtigen kan uiteraard niet, dan nog keuren etc.


Heeft iemand ervaring met de aanschaf in deze landen of kan iemand misschien een tipje van de sluier oplichten hoe deze ponies/paarden daar terecht komen?


Ik kom uit Polen en heb aardig veel verstand van paardenwereld daar, mijn advies: niet doen tenzij het gewone paarden ook geadverteerd voor de binnenlandse markt zijn en dan bij voorkeur rechtstreeks van een goede fokker. Ik heb ooit zelf een aantal fokkers advies gegeven om op sporthorses.nl te adverteren :P en daar zou ik wel de zee mee in durven te gaan. Er worden namelijk ook gewoon goede paarden gefokt in Oostblok he :) denk aan arabieren, anglo-arabieren, tegenwoordig ook vaak sportpaarden uit Duitse en Nederlandse lijntjes. Maar export paarden bedoeld enkel voor buitenlanders die te koop staan bij handelaren zou ik persoonlijk van afblijven :+

Dat zijn meestal beesten met allerlei gebreken die betreffende handelaren niet kwijt kunnen in hun eigen land en al zeker niet voor hetzelfde geld. Er worden ook massaal minder gelukte sportpaarden uit West Europa geïmporteerd - afgekeurde hengsten, paarden met ocd, hko, afwijkende beenstanden, gedragsproblemen, noem maar op - en die knapt men ff snel op en probeert als volwaardig product te verkopen. Bij leuke kleurtjes wordt er ook vaak met tenenkrommend slechte hengsten gefokt :') Je krijgt dan ook vaak allerlei problemen van niet kloppende afstammingen tot rtg foto's en paspoorten die eigenlijk niet bij betreffend paard horen :+ het is ook vrij lastig te controleren tenzij je de Poolse taal toevallig kent. En africhtigsniveau's en wedstrijduitslagen van bereden paarden moet je ook met een korrel zout nemen of beter nog met een hele zoutmijn, zeker als het om dressuur gaat :=

Ik zou persoonlijk geen op zijn Pools getraind paard willen hebben, vond ik altijd sneu hoe men het aanpakte daar. Een jonkie zou ik wel aandurven indien van de fokker. En zoals ik al zei, volwassen spul dat naar het Westen gaat is 9 gevallen op 10 te slecht voor eigen markt, dat zegt al voldoende IMO :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 07:09 



 

Ver vanaf blijven. Ik zie ze in diverse facebookgroepen ook adverteren met paarden uit Hongarije, Roemenië etc. Allemaal worden ze geadverteerd als 100% gezond en kindvriendelijk. Ik gaf ze nog een beetje het voordeel van de twijfel maar laatst kwam ik er een tegen van dezelfde persoon en op de foto was duidelijk te zien dat het paard behoorlijk dikke pezen had. Deze werd natuurlijk ook geadverteerd als 100% gezond zonder gebreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 07:24 



 
Profiel   

Ik snap het wel. In die landen is veel ruimte dus de opfok zal erg goedkoop zijn waardoor ze relatief voordelig kunnen worden aangeboden en hier in het westen zit het geld. Mooi verdienmodel voor de fokkers daar. Maar, ik zou niet zo'n uitgave doen zonder te gaan kijken. En zover is Polen nu ook weer niet weg. Dag of 2 rijden en je bent er waarschijnlijk al.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 08:07 



 
Profiel   

Ik ben in 1967 begonnen met rijden op een manege die Oostblok-paarden hadden.Hele leuke diverse paarden.In die tijd werden er veel geimporteerd ,hitten en dubbele hitten (die groter waren).Helaas kwam je ze hier ook op de paardenmarkt voor de slacht tegen.Oost-Europa heeft een lange paardenhistorie.Ik lees hierboven dat er nu ook KWPN-ers zouden staan.Er worden ook Tinkers gefokt.En Arabieren.De paarden die ik van vroeger kende waren eerder het type paard wat wel in het leger werd gebruikt.Het was in elk geval heel ander bloed dan wat je in Nederland tegenkomt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 08:31 



 
Profiel   

Ik ken wel iemand die zo'n 20 jaar geleden een paard liet komen uit Oost-Europa. Een grote luxe merrie. Die bleek drachtig te zijn,wat de koper niet wist. Daar kwam een zeer fraai groot merrieveulen uit waar meteen veel belangstelling voor was om te kopen omdat het ander bloed was.Je hoort trouwens heel vaak dat import-merries drachtig arriveren.Bij Tinkers is of was dat ook zo.Het veulen wordt dan een verassing!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:12 



 
Profiel   

Nooooo, die voorplukken. Vooral bij die eerste := Verschrikkelijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:14 



 
Profiel   

troi schreef
Ik snap het wel. In die landen is veel ruimte dus de opfok zal erg goedkoop zijn waardoor ze relatief voordelig kunnen worden aangeboden en hier in het westen zit het geld. Mooi verdienmodel voor de fokkers daar. Maar, ik zou niet zo'n uitgave doen zonder te gaan kijken. En zover is Polen nu ook weer niet weg. Dag of 2 rijden en je bent er waarschijnlijk al.


Polen is prima te doen in 1 keer doorrijden, uurtje og 10-15 afhankelijk van waar je heen gaat.

Maar wees niet te optimistisch wat betreft de prijzen, jonge sportpaarden kosten daar meestal net even veel als in Nederland of zelfs wat meer t.o.v. hun kwaliteit. Niet voor niets gaat de meeste handel juist andere kant op, vanuit Nederland, Duitsland en Belgie naar Polen :+

Je hebt veel ruimte ja, maar geen winterweides ivm klimaat, slechte bodems waardoor je warmbloeden het hele jaar rond bij moet voeren + brokken worden uit West-Europa geimporteerd waardoor ze juist duurder zijn, zak Pavo waar je in Nederland 15 euro voor betaalt is daar ineens 25-30 euro waard. En dekkingen met goede sporthengsten zijn even duur of juist duurder ivm importkosten. Men koopt dus jaarlijks afgewezen KWPN en Duitse hengsten in en die worden in Polen wel goed genoeg verklaard om mee te fokken... Als je voor een konik, hucul, malopolski of een ander sober, lokaal gefokt ras gaat is het ongetwijfeld een koopje :) maar een Pools sportpaard niet echt. Te mooi om waar te zijn is gewoon nooit waar :Y)

Jaartje of 10 terug waren er nog echt goede paarden voor belachelijke prijzen uit Oostblok te halen, namelijk nadat het hele systeem van staatsstoeterijen is ingestort en alles weg moest. En omdat de staatsstoeterijen sowieso geen winstoogmerk hadden (het mooie van communisme :') ) kon men alles vrijwel gratis meenemen. Tegenwoordig is het een tikje anders ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:28 



 
Profiel   

Fly_high schreef
troi schreef
Ik snap het wel. In die landen is veel ruimte dus de opfok zal erg goedkoop zijn waardoor ze relatief voordelig kunnen worden aangeboden en hier in het westen zit het geld. Mooi verdienmodel voor de fokkers daar. Maar, ik zou niet zo'n uitgave doen zonder te gaan kijken. En zover is Polen nu ook weer niet weg. Dag of 2 rijden en je bent er waarschijnlijk al.


Polen is prima te doen in 1 keer doorrijden, uurtje og 10-15 afhankelijk van waar je heen gaat.

Maar wees niet te optimistisch wat betreft de prijzen, jonge sportpaarden kosten daar meestal net even veel als in Nederland of zelfs wat meer t.o.v. hun kwaliteit. Niet voor niets gaat de meeste handel juist andere kant op, vanuit Nederland, Duitsland en Belgie naar Polen :+

Je hebt veel ruimte ja, maar geen winterweides ivm klimaat, slechte bodems waardoor je warmbloeden het hele jaar rond bij moet voeren + brokken worden uit West-Europa geimporteerd waardoor ze juist duurder zijn, zak Pavo waar je in Nederland 15 euro voor betaalt is daar ineens 25-30 euro waard. En dekkingen met goede sporthengsten zijn even duur of juist duurder ivm importkosten. Men koopt dus jaarlijks afgewezen KWPN en Duitse hengsten in en die worden in Polen wel goed genoeg verklaard om mee te fokken... Als je voor een konik, hucul, malopolski of een ander sober, lokaal gefokt ras gaat is het ongetwijfeld een koopje :) maar een Pools sportpaard niet echt. Te mooi om waar te zijn is gewoon nooit waar :Y)

Jaartje of 10 terug waren er nog echt goede paarden voor belachelijke prijzen uit Oostblok te halen, namelijk nadat het hele systeem van staatsstoeterijen is ingestort en alles weg moest. En omdat de staatsstoeterijen sowieso geen winstoogmerk hadden (het mooie van communisme :') ) kon men alles vrijwel gratis meenemen. Tegenwoordig is het een tikje anders ;)

Okay,dat wist ik niet.Dus wat ik in het verleden ervan heb gezien ,zo gaat het er nu dus niet meer aan toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 10:05 



 
Profiel   

In Polen zit de Fundacja Centaurus, die zielige paarden redden en na ze opgeknapt te hebben laten adopteren of ze weer verkopen aan betere baasjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 10:11 



 
Profiel   

Blijkbaar levert ze het toch wat op want ze blijven maar adverteren.
Zie nu een evenbeeld van mijn gezelschapspony te koop staan (valkbonte). Als die in NL had gestaan was ik zeker gaan kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 07:16 



 
Profiel   

Is er hier iemand die wel ervaring heeft met een paard kopen uit/in Hongarije of die richting en mij een eventueel wilt helpen? :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 15:37 



 
Profiel   

Beter afblijven, heb 2 jaar in Hongarije gewerkt. Nu ben ik 4 jaar in bulgarije. Is schandaal hoe ze met paarden en beesten omgaan. Heel het handeltje wordt gekontroleerd door zigeuners en malafide handelaars uit voornamelijk Duitsland en Oostenrijk. Blijkbaar zijn de regeringen uit deze landen blind voor deze praktijken. Als je ziet hoe paarden worden ingereden en opgeleid is gewoon crimineel. Denk ernaar eens over na als je in deze landen een paardenshow gaat bekijken. Hoe dit nog kan in de 21 eeuw..... mijn verstand is er te klein voor. Maar sommige tijdschriften maken er wel mooie reportages over in west Europa. Wat mij betreft laat de paarden in Hongarije en Bulgarije. Betaal liever een correcte prijs in Nederland en werk samen met nederlandse Dierarts om uw paard aan te schaffen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 01:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen