Mijn paard heeft geen zin meer in vrijheidsdresuur.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Denyse2001
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-12-17

Mijn paard heeft geen zin meer in vrijheidsdresuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 19:32

Hoi hoi,
Ik heb nu ondertussen een jaar een verzorg tinker super lief en leergierig paard. Hij heeft altijd super veel zin en plezier gehad in het doen en leren van trucjes. Maar de laatste tijd is hij er na 5 minuten al klaar mee en doet hij niet meer wat ik heb vraag.
Ik zou ook niet weten hoe het komt want er is niks verandert in de manier die wij bij hem doen.
Alle tips en adviezen zijn welkom!

marley93

Berichten: 6029
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:16

Dat kan aan een heleboel dingen liggen. De stappen zijn te groot waardoor hij niet snapt wat je van hem vraagt, hij vindt de oefeningen nog zwaar, de beloningen zijn in zijn ogen geen beloningen, hij heeft fysiek ergens last van, of misschien wordt het te ééntonig/voorspelbaar voor hem?

Motivatie, of een gebrek eraan, is één van de moeilijkste dingen om te achterhalen bij een dier, omdat wij dat niet kunnen zien, zeg maar. Het wordt ook wel eens de Black Box genoemd, in dit artikel van de hoefslag staat er een uitleg over. (Over de eurotekentjes moet je even heenlezen, ik denk dat het ligt aan het feit dat het een wat ouder artikel is, maar de theorie is nog hetzelfde.)

Ik denk dat het handig is als je de sessies een paar keer filmt en naast elkaar legt om te kijken wat er precies gebeurt en hoe hij reageert. Of een lesje nemen van iemand die met R+ werkt/les geeft in vrijheidsdressuur. Een frisse blik die jullie ook echt ziet is ook heel veel waard. :)

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Mijn paard heeft geen zin meer in vrijheidsdresuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 21:28

Vooral, zoek de afwisseling op. Tinkers zijn gemiddeld vrij slim, en kampioen in net doen alsof ze sloom en dommig zijn, dikke kans dat de pony het saai vindt.

Desireeeee
Berichten: 234
Geregistreerd: 31-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 20:33

Misschien is het inderdaad een idee om eens voor wat meer afwisseling te gaan, of het desnoods een week of 2 even te laten en dan eens te kijken hoe het er voor staat :)