Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 8 [ 199 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Plaats een nieuw onderwerp

Ik durf niet meer paard te rijden.

 
Profiel   

Apple schreef
Tenslotte is het voor iemand met een eigen paard (danwel gehad heeft) ook gemakkelijker om in het eigen netwerk eens te kijken naar een mogelijk om bijvoorbeeld zitlessen te nemen of om een ander paard van iemand uit te proberen om te kijken hoe dat voelt of om grondwerklessen te nemen. Gewoon omdat je weet wat er mogelijk is en omdat je mensen kent die dat kunnen bieden.
Als manegeruiter is dat allemaal niet zo gemakkelijk en minder vanzelfsprekend.

Dit speelt wel echt een rol, en nog meer als er al redenen zijn waarom mensen uitkomen op maneges, denk aan gebrek aan tijd/geld/netwerk/fysieke mogelijkheden of sociale vaardigheden om makkelijk aansluiting te vinden.

(Zelf ben ik in elk geval zoekende naar een toekomst met paarden, waarbij de manege niet meer mijn plek lijkt te zijn maar hoe dan wel? Regio Utrecht als iemand iets weet :) )
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 16:55 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Apple schreef
Tenslotte is het voor iemand met een eigen paard (danwel gehad heeft) ook gemakkelijker om in het eigen netwerk eens te kijken naar een mogelijk om bijvoorbeeld zitlessen te nemen of om een ander paard van iemand uit te proberen om te kijken hoe dat voelt of om grondwerklessen te nemen. Gewoon omdat je weet wat er mogelijk is en omdat je mensen kent die dat kunnen bieden.
Als manegeruiter is dat allemaal niet zo gemakkelijk en minder vanzelfsprekend.

Dit speelt wel echt een rol, en nog meer als er al redenen zijn waarom mensen uitkomen op maneges, denk aan gebrek aan tijd/geld/netwerk/fysieke mogelijkheden of sociale vaardigheden om makkelijk aansluiting te vinden.

(Zelf ben ik in elk geval zoekende naar een toekomst met paarden, waarbij de manege niet meer mijn plek lijkt te zijn maar hoe dan wel? Regio Utrecht als iemand iets weet :) )

Nou, mag je mijn haakje gebruiken, als het je wat lijkt: https://www.nvvr.info.

:D

Laat ik je een tegenvraag stellen: wat zoek je ongeveer?
Als je graag dressuurringen onveilig maakt, zoek je meestal iets anders dan wanneer je graag naar zuid Frankrijk zou willen rijden, om maar even twee uitersten te benoemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 17:05 



 
Profiel   

Zo, dit topic is even overgenomen...

Ik ga er verder niet heel diep op in. Eén ding wil ik wel kwijt. Dat ene paard waarbij je heel veel moet doen om hem op gang te krijgen, dat is echt gewoon wel een heel passief dier. Iedereen moet moeite doen om hem wakker te krijgen. Ik geloof meteen dat bekwame ruiters daar minder voor moeten doen als ik, maar het is wel degelijk een kwestie van temperament: hij gaat pas voorwaarts als hij echt moet. Bij die KWPN'er kan ik een hele les de zweep ongebruikt laten, en die nieuwe Fries is alweer te voorwaarts voor mij - iets dat ik nogal gauw vind.

Jullie kennen de paarden op mijn manege niet, dus jullie kunnen ook niet zeggen hoeveel jullie nodig zouden hebben om die logge diesel op gang te krijgen. Wat ik aan hulpen moet geven - been, teugel, zweep - laat ik vooral aan mijn instructrices over. Die zeggen het heus wel als ik te veel forceer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 23:50 



 
Profiel   

Wat ik zo leuk vind aan dit topic is dat hier veel verschillende mensen posten die ook allemaal hun eigen ervaringen delen. Je ziet ook dat onzekerheid voorkomt bij veel verschillende ruiters, onzekerheid kan (als er niet goed mee omgegaan wordt) omslaan in regelrechte angst (en met een beetje pech, verlammende angst).

De bijdrage van Mkango vind ik echt heel leuk. Zij zegt dat ze van nature toch een beetje een onzekere ruiter is, wat voor haar geholpen heeft is heel veel zitlessen zodat je leert vertrouwen op je eigen kunnen. Je eigen gereedschapskist. Even voor de beeldvorming: Mkango is in mijn ogen een echte held :+ , de paarden waar zij mee werkt zijn van het type waarvan ik al blij ben als ik er in zou slagen om zonder kleerscheuren ze op te zadelen :+

Ik ben ook geen hele zekere ruiter. Afgelopen weekend ben ik voor het eerst met mijn paard op wedstrijd geweest en ook nog eens op vreemde locatie. Dat was ook best spannend. Voor mij zit het in de voorbereiding. Ik weet waar we naar toe gaan, ik weet wat ik daar kan verwachten en ik ken mijn paard goed genoeg om te weten wat ik moet doen om hem daar op locatie bij de les te houden.
Zo hadden we bijvoorbeeld van te voren de proefjes al een keer of 4 geoefend met voorlezer erbij. Dit heb ik eigenlijk met geen enkel paard daarvoor gedaan, maar ik weet dat bij hem dit hem kan helpen om de situatie te plaatsen (o, niets aan de hand, net als thuis).

Zo heeft iedereen eigenlijk op verschillende momenten zijn eigen onzekerheden. Kunst is om daar mee om te gaan en dat niet te laten omslaan in angst (laten we niet vergeten, angst is ook gewoon een hele nuttige raadgever in veel gevallen).

Mijn wederhelft bijvoorbeeld geeft altijd aan dat hij er voor zorgt dat hij beneden zijn limiet aan het rijden is. Zijn paard zou wellicht wel 1.40 parcoursen kunnen springen, maar als hij dat zou doen dan zouden ze daar allebei niet gelukkig van worden. Dus springen ze vol vertrouwen rond op 1.00m of 1.10m en wellicht ooit als ze willen dan gaan ze een stapje hoger. Maar niet omdat het moet of omdat het van ze verwacht wordt.

Ik denk dat dit het belangrijkste is, zorg ervoor dat je vooral geen dingen doet omdat het 'moet' of omdat je het gevoel hebt dat het van je verwacht wordt. Doe alleen zaken waar je jezelf prettig bij voelt en kijk of je het langzaam (op je eigen tempo) wellicht kunt uitbreiden.

Zoek iets wat voor jou werkt. Bij Mkango zat het in de zitlessen, bij mij zit het in de voorbereiding, bij de wederhelft in de wetenschap dat ze iets aan het doen zijn wat ze gemakkelijk kunnen :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 10:22 



 
Profiel   

Ik kwam dit topic per ongeluk tegen, maar word er toch behoorlijk verdrietig van dat het kennelijk nog steeds normaal is om een paard vooruit te moeten slaan. Dat is echt gewoon nooit ok, manege of niet. Ik vind het een kwalijke zaak dat dit soort mensen zichzelf ook nog steeds instructeur mogen noemen, toont wat mij betreft meteen alle problemen met de ORUN instucteursopleiding aan. Er is nu zo'n ophef over Annika Schleu en haar trainer (en terecht!), maar als dit soort dingen op een manege gebeurd wordt dat door veel mensen wél normaal gevonden.

Musiqolog, jij zegt dat je simpelweg doet wat je instructeur je verteld, maar dat pleit jou mijn inziens niet volledig vrij. Ik ben van mening dat als wij paarden willen 'gebruiken' (want simpel gezegd is dat wat we allemaal doen) dat we een plicht hebben om in ieder geval te onderzoeken hoe we dat op een verantwoorde, vriendelijke manier kunnen doen. Slaan en schoppen zijn nooit de oplossing, als een paard zó flegmatiek wordt, dan is er meer aan de hand. Onze KWPN'er is ook een luie zak aardappelen :+ maar die hoef ik echt niet vooruit te slaan/schoppen om te motiveren. Na een stop van 1 jaar (zwangerschap/bekkeninstabiliteit/beknelde zenuw etc.) ben ik nu ook nog niet in staat dat te doen, dus ik rijd haar nu niet. Als iemand op een manege nog niet op een niveau is om dit probleem anders op te lossen dan met slaan, dan moet er imo een ander, wel passend paard gezocht worden.


Dat terzijde. Angst is een lastig iets en voor iedereen weer anders. Zelf ben ik ook een beetje een poessie, ondanks dat mijn Draverkind echt een kleine dikke draak is. Maar na 7 jaar ken ik haar zo goed dat ik eigenlijk nooit angst heb, maar ik denk niet dat ik haar nu zou kopen als ik een nieuw paard zocht :+ . Ik zou nu ook niet meer op een ander paard stappen en zo weg rijden, is denk ik ook een beetje een leeftijd dingetje misschien? Toen ik mijn groen-als-gras paarden kocht had ik dit nog totaal niet.

Ik denk wel dat, zoals al eerder genoemd, een goede zit en een fijn zadel bijdragen aan zelfverzekerdheid. Een paard wat beter leren kennen is voor mij ook altijd een geruststelling. Iemand anders even zien rijden, of gewoon starten met wat grondwerk en stapwerk onder het zadel vind ik ook fijn. Geen druk, geen haast, echt alleen doen wat goed voelt! Er komt dan denk ik vanzelf zo'n moment dat je ergens een stiekeme 'goh, hoe zou draf gaan? ik wil wel eens proberen!' gaat denken :j

Heel gek, maar ik start zelf graag met een barebackpad in stap. Je zou zeggen enger - want minder steun - maar juist dat ik alles zo goed kan voelen geeft mij rust en vertrouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 12:05 



 
Profiel   

Ik zie het niet als overgenomen maar delen van visie en ervaring aan mensen die daar wat aan kunnen hebben. Ik denk dat jouw onderschrift, musiqolog, daar een mooi voorbeeld van is en een mooie quote om na te leven.

Dat iedereen anders is, zoals Apple al omschreef, daar ben ik het volledig mee eens en wat voor mij werkt hoeft voor jou niet te werken. Dan nog is een paard een klap met een zweep verkopen die blijkbaar zo intens is dat je de teugels er voor in een hand moet nemen, in mijn ogen dierenmishandeling en dat kan ik simpelweg niet door de vingers zien. Ik begrijp ook dat een instructeur, iemand is waarvan jij denkt dat hij expertise en ervaring heeft, je diegene gelooft. Je gaat immers in goed vertrouwen naar zo'n persoon toe om les te volgen.

We moeten het allemaal ergens leren, we zijn allemaal ergens begonnen maar als dit de enige optie is 'bij gebrek aan beter' dan denk ik dat dat niet de manier is en je wellicht een andere stal, ander paard, andere instructeur of noem het maar op moet zoeken. Kan dat niet, dan is dat natuurlijk spijtig voor iemand die graag wil leren paardrijden, maar een paard hoeft niet te lijden onder onze dromen.

Zolang jij niet zelfverzekerd, in balans en met een veilig gevoel op het paard zit, zou jij in mijn optiek helemaal nog niet bezig moeten zijn met sturen en tempo controle. Als jij dat zelf anders ziet, dan is dat natuurlijk jouw mening en helemaal oke, we leven tenslotte in een vrij land. (Nou ja, ik niet meer :+ Maar da's een ander verhaal).

Ik ben zelf ook echt geen dappere ruiter en ik rijd hier voornamelijk buiten in de woestijn (bij gebrek aan mogelijkheid om op de 'Nederlandse manier' les te nemen, want paardrijden waar ik woon is ook een geval apart waar ik het meestal niet mee eens ben), maar als ik weet dat een paard snel schrikt of op z'n donder moet krijgen voor hij zich gedraagt, dan wil ik daar niet eens op. Geef mij maar zo'n brave sul, dan geniet ik van mijn ritje tot ik me weer zekerder in het zadel voel.

Echter denk ik dat ieder weldenkend mens zich kan bedenken dat een paard vooruit moeten schoppen of slaan niet eerlijk is naar het dier en dat dat echt niks met 'leren paardrijden' te maken heeft. Ik ken het paard niet, ik ken jou ook niet en ik heb je niet zien rijden maar als jij zegt dat het paard bij andere, meer ervaren, ruiters wel doorloopt dan ligt het ''probleem'' blijkbaar bij jouw rijkunsten. Dat is helemaal niet erg, en je komt er met ervaring, maar dit is niet hoe je dieren behandelt.

Omdat een instructeur iets beweert, betekent dat niet dat diegene gelijk heeft. Wellicht heeft die persoon een andere mening over hoe je met paarden omgaat maar ik weet persoonlijk wel dat ik dit niet oke had gevonden en hier niet mee verder had gegaan. Met die gang van zaken, bedoel ik, niet perse met paardrijden in het algemeen.

Het gaat mij er niet om dat 'beginners niet horen paard te rijden', want nogmaals het is een schitterende sport en ik zou willen dat de hele wereld kennis kon maken met de harmonieuze manier van met paarden om gaan. Een beetje hotsen en klotsen en zonder balans op een paard zitten hoort er allemaal bij in het begin, maar een paard schoppen en slaan met een zweep niet.

Ik wil je echt niet demotiveren om hier te posten en lees alle berichten in dit topic, voortgang en tegenslag, graag, maar ik wilde je wel bewust maken van waar jij mee bezig bent en wat ik daar persoonlijk van vind. Nu is het natuurlijk aan jou om daar iets mee te doen, of niet, en wellicht was je je er helemaal niet van bewust. Dat is niet erg, maar daarom deel ik mijn mening hier om je daar wel attent op te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 17:59 



 
Profiel   

musiqolog schreef
Zo, dit topic is even overgenomen...

Ik ga er verder niet heel diep op in. Eén ding wil ik wel kwijt. Dat ene paard waarbij je heel veel moet doen om hem op gang te krijgen, dat is echt gewoon wel een heel passief dier. Iedereen moet moeite doen om hem wakker te krijgen. Ik geloof meteen dat bekwame ruiters daar minder voor moeten doen als ik, maar het is wel degelijk een kwestie van temperament: hij gaat pas voorwaarts als hij echt moet. Bij die KWPN'er kan ik een hele les de zweep ongebruikt laten, en die nieuwe Fries is alweer te voorwaarts voor mij - iets dat ik nogal gauw vind.

Jullie kennen de paarden op mijn manege niet, dus jullie kunnen ook niet zeggen hoeveel jullie nodig zouden hebben om die logge diesel op gang te krijgen. Wat ik aan hulpen moet geven - been, teugel, zweep - laat ik vooral aan mijn instructrices over. Die zeggen het heus wel als ik te veel forceer.

Maar wat je er van mee kunt nemen: perspectief.

Het gaat niet eens zo zeer om goed of fout (dat is nogal subjectief) maar als je er vanuit meerdere kanten naar kunt kijken, kun je jezelf ook meer vragen stellen en eventueel op zoek gaan naar antwoorden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 18:09 



 
Profiel   

Ja, dit topic is wel degelijk overgenomen. Door oeverloze off-topicdiscussies over dat je lief moet zijn voor paarden en vooral geen zweep mag gebruiken. Daar is dit topic niet voor gesticht.

Als je nou een vent (m/v/x) bent, ga dan naar mijn manege en meld je aan als instructeur. Jullie weten het allemaal heel erg veel beter. En als ik, zoals Fortitude beweert, zelf mede "schuldig" ben aan de "mishandeling" van mijn paard: kom het me vooral betaald zetten. Met een beetje online speurwerk kom je er wel achter waar ik woon; sla me maar verrot om me al die dierenmishandeling betaald te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 18:50 



 
Profiel   

musiqolog schreef
Ja, dit topic is wel degelijk overgenomen. Door oeverloze off-topicdiscussies over dat je lief moet zijn voor paarden en vooral geen zweep mag gebruiken. Daar is dit topic niet voor gesticht.

Als je nou een vent (m/v/x) bent, ga dan naar mijn manege en meld je aan als instructeur. Jullie weten het allemaal heel erg veel beter. En als ik, zoals Fortitude beweert, zelf mede "schuldig" ben aan de "mishandeling" van mijn paard: kom het me vooral betaald zetten. Met een beetje online speurwerk kom je er wel achter waar ik woon; sla me maar verrot om me al die dierenmishandeling betaald te zetten.

Nou, kom eens langs }>

Hoe het op een manege toe gaat, heb ik al 30 jaar beeld bij. Ik ga daar geen oordeel op los laten maar ik daag je uit om je referentiekader te verruimen.

Dat is eigen waarneming. Ik heb twee manege-meiden als bijrijders. Dat was in het begin best wel confronterend voor ze.
Maar ze hebben door gezet en nu hebben ze ook een ruimer perspectief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 18:58 



 
Profiel   

musiqolog schreef
Ja, dit topic is wel degelijk overgenomen. Door oeverloze off-topicdiscussies over dat je lief moet zijn voor paarden en vooral geen zweep mag gebruiken. Daar is dit topic niet voor gesticht.

Als je nou een vent (m/v/x) bent, ga dan naar mijn manege en meld je aan als instructeur. Jullie weten het allemaal heel erg veel beter. En als ik, zoals Fortitude beweert, zelf mede "schuldig" ben aan de "mishandeling" van mijn paard: kom het me vooral betaald zetten. Met een beetje online speurwerk kom je er wel achter waar ik woon; sla me maar verrot om me al die dierenmishandeling betaald te zetten.


Wat is dit voor niveau?
Ik verbaas me dat jij je nu zo kinderachtig opsteld in dit topic. Je lijkt wel een kleuter die de verkeerde kleur step heeft gekregen voor zijn verjaardag.

Ik vind persoonlijk dat er goede tips voorbij komen. Ik wilde je nog voorstellen om eens op een andere manege te gaan rijden. Gewoon een paar privé proeflessen. Zo kun je vergelijken en voelen dat er instructeurs zijn die je vanuit vertrouwen en kracht in jezelf lesgeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 19:25 



 
Profiel   

Goed leren rijden en bewust onbekwaam worden van wat je in het rijden dwars kan zitten op gebied van angst begint met zelfreflectie. Van daaruit kleine stapjes maken om bekwamer te worden. En kunnen leren van de tips die anderen geven is daarbij een belangrijk punt...
Het komt iig niet voort uit anderen uitnodigen om je in elkaar te komen slaan :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 20:11 



 
Profiel   

Lindaonline schreef
[
Wat is dit voor niveau?
Ik verbaas me dat jij je nu zo kinderachtig opsteld in dit topic. Je lijkt wel een kleuter die de verkeerde kleur step heeft gekregen voor zijn verjaardag.

Nee, er wordt met zoveel woorden gezegd dat ik moreel verrot ben omdat ik de zweep gebruik. Lees de reacties van hierboven na.

En het kwam ook compleet uit de lucht vallen. Ik had iets gepost over mijn ervaringen met paarden en mensen komen met "OOOOWW WAT ZIELIG JE SLAAT JE PAARD DAT KAN ECHT NIET!!!!!!111!!1!" Of moet ik gaan citeren?
Fortitude schreef
Ik kwam dit topic per ongeluk tegen, maar word er toch behoorlijk verdrietig van dat het kennelijk nog steeds normaal is om een paard vooruit te moeten slaan.

(...)

Musiqolog, jij zegt dat je simpelweg doet wat je instructeur je verteld (sic!), maar dat pleit jou mijn inziens niet volledig vrij.


Dat heeft geen poedersuiker te maken met dit onderwerp en het is ook dikke vette onzin. Om een paard in gang te zetten gebruik je beenhulp. Als je paard daar niet op reageert, geef je een duidelijker hulp. Helpt ook dat niet, dan grijp je naar de zweep. En het ene paard heeft meer nodig dan het andere. Dat weten jullie net zo goed als ik, of beter. Ik doe niets moreel verkeerds en ik word ook erg ibbel van mensen die zonder één seconde te kijken al weten dat zowel mijn instructrice als ik het fout doen.

Het zal vast wel weer aan de instructrices liggen, maar weten jullie dat ik volgens hen eerder te weinig strenge hulpen gebruik? Als mijn paard de volte niet doorkomt, mag het te vaak rechtdoor blijven lopen. Juist omdat ik bang ben het dier te forceren. Dan is een duidelijke diagonale hulp gewoon de oplossing, al betekent dat misschien dat je een schopje moet geven en aan zijn mond moet trekken. En eventueel een tikje met de zweep.

Ik heb de afgelopen les de zweep twee keer gebruikt, één keer - inderdaad - voor die volte, één keer voor het aanspringen. Ik heb ze zeer zeker niet gebruikt als het paard nadat ik naar voren klapte terugviel. Bovendien heb ik genoeg gelet op mijn houding, ook al kreeg ik die nog niet onder de knie. Daar zat ik op te letten op aanwijzing van de instructrices ja, niet ondanks hen zoals jullie schijnen te denken.

Ik zeg het nogmaals: als jullie zo al zeker menen te weten dat het er hier klote aan toe gaat, kom dan een keer kijken met je zelfverzekerde mond. Onze manege is een paar jaar geleden getest door het team van Bit. Zij waren uitstekend te spreken over zowel de les als de behandeling van de dieren: goede, schone accommodatie, geen kreupele paarden in de les en tips over - je raadt het nooit - de houding van de ruiter. Maar goed, jullie weten het vast beter dan mensen die wél zijn komen kijken.

En kan het nu alsjeblieft weer gaan over het onderwerp van dit topic, namelijk dat mensen het eng vinden om te rijden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 20:20 



 
Profiel   

Een dwaas is niet geïnteresseerd in inzicht, hij wil alleen zijn eigen mening kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 20:24 



 
Profiel   

Musiqolog, ik tem op je onderschrift wat je nu ineens veranderd hebt naar: "Ik wil dood. Zo snel mogelijk".
Ik weet niet wat er aan de hand is met je, maar mijn advies is dit topic even te laten rusten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 20:37 



 
Profiel   

Mijn eerste paard was mijn verzorgpaard, die ik op zijn 21e heb overgenomen om hem een mooie oude dag te kunnen geven. Hij had toen fysieke problemen, dus ik ging er niet van uit dat ik er nog op zou kunnen rijden, op wat stapritjes na. Toch ervoor gekozen omdat ik hem gewoon niet wilde missen (hij moest anders naar de slacht) en ik hem nog wat fijne jaren wilde geven op de wei met vriendjes.

Mijn huidige paard is een inmiddels 9-jarige KWPN-er met goede papieren. Haar 6 jaar geleden gekocht maar niet zo zeer voor het rijden (wat sommige mensen gezien haar afstamming ook vreemd vonden). Ik doe met haar:
- Loswerken (paddock en around-the-round-pen)
- Longeren enkele lijn
- Longeren dubbele lijnen
- Lange teugelen
- Werken aan de hand (aan het kaptoom, halster, maar tegenwoordig ook in vrijheid)
- Hersenwerk
- Wandelen
- Proprioceptie oefeningen
- Vooral veel tutten en gewoon samen zijn. Echt heerlijk!
En wil nu ook beginnen met horse agility.

Misschien ga ik haar nog een keer echt beleren (is ooit een begin mee gemaakt, maar door omstandigheden niet doorgereden). Kijk wel. Mis het rijden niet echt, maar dat komt wss ook omdat mijn lijf beetje gammel in elkaar zit en rijden niet altijd zonder pijn is en het risico om het bij een val erger te maken speelt ook mee...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 21:02 



 
Profiel   

Het was mijn bedoeling absoluut niet om je als mishandelaar neer te zetten Musiqolog, sorry als dat zo over is gekomen. Wel vind ik dat wij als mens de verantwoordelijkheid hebben om onderzoek te doen hoe we zo vriendelijk mogelijk te werk kunnen gaan en of er alternatieven zijn voor, in dit geval, zweep gebruik. Daarin vind ik dat ruiters een plicht hebben, ongeacht of een instructeur je iets verteld te doen of niet. Uiteraard heb ik ook fouten gemaakt, hel ik ben een mens dat doe ik nog steeds, maar ik probeer wel in de spiegel te kijken en te reflecteren hoe ik iets de volgende keer anders kan doen voor het welzijn van mijn paarden. Dat probeerde ik te zeggen.

Ik hoef je niet te bedreigen of wat dan ook, het enige doel dat is had was een stukje bewustwording: het kan ook anders. Veel liever zou ik je laten zien dat het anders kan! Geweld lost nooit iets op :) paarden zijn zulke mooie dieren en de sport kan zo mooi zijn, dat zou ik juist graag delen!

Overigens ben ik helemaal niet tegen zweep gebruik an sich, maar wel om een paard vooruit te krijgen. Het lastige is dat manegepaarden over het algemeen niet op een fijn niveau onderhouden worden, dan hebben beginners het met een flegmatiek paard (maar ook andere typen paarden overigens) extra moeilijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 08:21 



 

Heel eerlijk vind ik wel dat er wat teveel met een gestrekt been in gegaan werd. Ik zie c_alsemgeest de term 'bewust onbekwaam' noemen, maar dat stadium bereik je niet door met z'n allen bovenop iemand te springen die onbewust onbekwaam is en denkt het goede te doen door te luisteren naar de mensen die er, in theorie, verstand van hebben: zijn instructeurs. Zeker niet bij een rasacademicus, waarbij alles draait om argumentatie en logica, en niet om - even oneerbiedig, want er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in - roeptoeteren.

Nee, het pleit musiqolog niet helemaal vrij, maar hoeveel van ons zijn er door schade en schande wijs geworden? Laten we nou niet doen alsof wij allemaal meteen gelest hebben bij Ernest van Loon, op goed opgeleide leermeesters. Ik alleszins niet, die gedegen dressuurbasis op leermeesters kwam pas toen ik al een jaar of 4 reed. Had ik nu nog alleen manege-ervaring gehad, dan waren mijn inzichten waarschijnlijk niet veel anders geweest dan die van musiqolog.

Je kunt de ervaring en kennis van iemand die eens per week/paar keer per maand een uurtje op een manege rijdt (en bang is, dus daar heel erg mee bezig is) niet vergelijken met jarenlange ervaring met eigen paarden, verzorgpaarden, of werk in de paardensport. Niet in de laatste plaats omdat je met je eigen paard tijd zat hebt om te werken aan bepaalde dingen, op een manege heb je een uurtje, en ben je vaak meer bezig met jezelf dan met sámen ergens naartoe werken.

Daarnaast is Bokt ook heel goed in Roomser dan de Paus zijn. Niemand is een keer onredelijk tegen z'n paard, komt een keer wat harder in met hun spoor, tikt het dier even bij met de zweep als ze niet snel genoeg reageren (of ja, in Bokttermen noemen ze dat "kietelen"), of trekt een keer te hard. :+

Dus, concluderend: wie biedt zijn paard aan om musiqolog een paar lesjes te geven om te laten zien hoe het ook anders kan? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 08:42 



 
Profiel   

Ik wil nog even toevoegen dat dit topic staat op AP: Aangepast Paardrijden.

Dus niet op RT-V waar iemand post over zijn eigen paard en heel Bokt dus kan roepen 'zoek een andere instructeur' of op MA waar heel Bokt roept 'zoek een andere manege'.

Nee, dit topic staat op AP, Aangepast Paardrijden. Dat is toch wel een wat meer afgeschermde hoek van Bokt en inderdaad niet een plek waar gelijk, zoals Mkango het zo mooi verwoord, met gestrekt been ingegaan hoeft te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 08:57 



 
Profiel   

Wat jammer dat het topic deze wending heeft gekregen. Ik zal verder niet meer in dit topic reageren, maar hoop dat iedereen met veel vertrouwen en plezier in het rijden weer durft paard te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 09:34 



 
Profiel   

Ik wil even mijn zin uit de context met gestrekt been er in gaan halen... :)

Ik reageerde met het van bewust onbekwaam zijn, naar bewust bekwaam worden op het feit dat je hulp kan aannemen en tips die je kunnen helpen met je angsten. Dat kan op elk niveau, maar ook op een speciale stal voor aangepast paardrijden. zitlessen, extra begeleiding e.d.
Er zijn veel wege die naar rome leiden en je daarbij kunnen helpen, als je niet alles als een aanval ziet. Daar ging het mij vooral om, niks kwaad bedoelt.
Nu wordt hij een beetje door de war gehaald met andere posts heb ik het idee.
En verder dat betreffende bokker een bepaalde vreemde uitspraak deed, wat niet werkt, omdat sommige tips echt helpend kunnen zijn. Dat had ik wellicht anders kunnen omschrijven.
Maar het stukje van bewust onbekwaam komt niet overeen met het "inhakken" op een bokker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 11:17 



 

c_alsemgeest schreef
Ik wil even mijn zin uit de context met gestrekt been er in gaan halen... :)

Ik reageerde met het van bewust onbekwaam zijn, naar bewust bekwaam worden op het feit dat je hulp kan aannemen en tips die je kunnen helpen met je angsten. Dat kan op elk niveau, maar ook op een speciale stal voor aangepast paardrijden. zitlessen, extra begeleiding e.d.
Er zijn veel wege die naar rome leiden en je daarbij kunnen helpen, als je niet alles als een aanval ziet. Daar ging het mij vooral om, niks kwaad bedoelt.
Nu wordt hij een beetje door de war gehaald met andere posts heb ik het idee.
En verder dat betreffende bokker een bepaalde vreemde uitspraak deed, wat niet werkt, omdat sommige tips echt helpend kunnen zijn. Dat had ik wellicht anders kunnen omschrijven.
Maar het stukje van bewust onbekwaam komt niet overeen met het "inhakken" op een bokker.
O, nee, dat was geen kritiek op jou! Ik vond het juist mooi dat je het noemde, dus ik wilde er deels op aanhaken, vandaar dat ik erop teruggreep in een iets andere context. :)

Ik denk namelijk dat we wel kunnen stellen dat er, vóór de hele discussie, sprake was van onbewuste onbekwaamheid op het gebied van 'hoe rijd je een paard nou correct naar voren,' en dan is het imo niet fair om daar met vijf man + een pak meer ervaring met open vizier op af te gaan met dingen als 'ik schrik hiervan,' 'weet je wel wat je je paard aandoet' en 'je hebt de verantwoordelijkheid om dit te onderzoeken' (wat nou net, voor de mensen die er niet zo bekend mee zijn, het hele punt is van onbewust onbekwaam zijn: je bent je er niet van bewust wát je überhaupt moet onderzoeken). Ik denk dat dat iedereen van ons wel een beetje tegen de haren in had gestreken als wij in musiqologs positie hadden gezeten: je denkt dat je iets goed doet, want je hebt nota bene les, en vervolgens komen er een paar anonieme namen op internet jou in niet mis te verstane woorden vertellen dat je het helemaal fout doet en dat dat eigenlijk ook je eigen schuld is.

Maar jouw post vond ik juist een heel fijne bijdrage!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 11:43 



 
Profiel   

Ja vond ik ook hahahaha :+
Nee maar ik kreeg een boos PB'tje van een bokker, dus vandaar dat ik hem nog even verduidelijkte :')

Maar inderdaad met jou eens.
Ik denk ook dat er soms in dit onderdeel van bokt ook wat meer nagedacht kan worden over hoe je het schrijft en hoe het gelezen wordt, want dan hebben je tips vaak meer effect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 12:39 



 
Profiel   

Ik krijg een beetje het gevoel dat je nu volledig om mij gericht bent Mkango en dat kan ik eerlijk gezegd niet zo apprecieren. Ik heb zowel hier als via PB met Musiqolog gesproken en mijn excuses aangeboden. Vind het dan ook jammer dat het zo door gaat.

Het lijkt mij verstandig terug naar het onderwerp te gaan en deze discussie te laten rusten.


Betreffende het onderwerp: ik zat met dit gebeuren in het achterhoofd te denken, zou het in sommige situaties helpen om meer kennis op te doen? In de zin van begrijpen waarom een paard soms op een bepaalde manier reageert? Ik vind het wel interessant omdat er natuurlijk vele vormen van angst zijn. Misschien dat iemand er nog iets aan heeft :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 12:39 



 
Profiel   

Hoi! Ik lees dit topic nu pas en vind het erg interessant. Erg mooi om te zien hoe ervaringen delen elkaar kan helpen. Alhoewel ik geen angst heb onder het zadel ofzo vind ik het wel leuk om mijn verhaal te delen. Ik heb een aantal jaren geleden een paard gekocht die een vernauwing in zijn rugwervel had waardoor ik er absoluut niet op mocht rijden. Ik wist van tevoren al dat er wat mis was en had hier al rekening mee gehouden.
Ondanks de vernauwing had hij voor de rest er geen pijn aan. Ik ben met hem veel grondwerk gaan doen en vrijheidsdressuur. Dit vond ik altijd fantastisch en hij ook! Ik ben van mening dat beweging en aandacht geven aan je paard op veel meer verschillende manieren kan als alleen het rijden.
Helaas is mijn knappe man 2 jaar geleden overleden aan koliek. Ik heb wel een boel van hem geleerd, en dankzij hem doe ik nog steeds veel vrijheidsdressuur met mijn nieuwe paard :D. Vind het stiekem nog leuker als rijden :j


Laatst bijgewerkt door Lokii op 12-01-23 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 10:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 8 [ 199 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen