Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 102 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard inslapen.

 
Profiel   

Heey, ik ben een meisje van 14 en heb een paard van 9 die gekocht is met: gedragsproblemen oftewel bokken tot je eraf ligt zomaar explosief reageren etc. De eerste keer dat ik op hem reed heeft hij gelijk gebokt maar was het eigenlijk altijd bij de galop. Later heeft hij het nog wel gedaan maar minder. Toen kwamen we erachter dat hij meerdere blessures had etc ook foto’s gemaakt was later niks meer fout dus ging ik er weer op na een paar maanden, de eerste dagen liep hij niet en de dagen erna ging hij extreem bokken of steigeren dat het gevaarlijk werd. (Mijn instructeur stond erbij) toen ben ik eraf gevallen en is mijn arm uit de kom gekomen dus kon ik niet rijden. Nu heb ik hem bij iemand staan die hem zou beoordelen en proberen te trainen. Hij heeft gebeld met dit word hem niet hij is te gevaarlijk. Nu heeft mijn moeder gezegd dat we hem gaan inslapen omdat hij te gevaarlijk word voor iedereen. Ik weet niet of dit de juiste beslissing is maar omdat meerdere zeggen hij is gevaarlijk weet ik het niet meer.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 15:39 



 
Profiel   

Ik denk, dat gezien je leeftijd, het verstandig is om de beslissing bij anderen te laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 15:44 



 
Profiel   

Dit gedrag zal toch wel ergens vandaan komen.... Wellicht goed laten onderzoeken wat er met jouw paard aan de hand is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 15:45 



 

Een paard doet meestal niet “zomaar” gevaarlijk. Welke blessures heeft die (gehad)? Wat is er gedaan aan die blessures? Past het zadel? Zijn er andere lichamelijke ongemakken? Angst? Wat is het nivo van het paard? Hoelang heb je hem al?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 15:45 



 
Profiel   

Het meisje is 14, zij kan niet zelfstandig een beslissing nemen over, hoe en waar geld voor uit te geven, zonder dat de ouders het er mee eens zijn. IMHO

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 16:23 



 
Profiel   

Dubbel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 16:24 



 
Profiel   

Beetje dubbel. Hij kan het “geintje” geleerd hebben bij het vorige jonge meisje, maar het kan ook pijn zijn. Als hij op de foto’s goed is en hij blijft dit doen, pijn is echt volledig uitgesloten, dan begrijp ik de reactie van je moeder volledig. Je wilt geen ongelukkig hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 16:28 



 
Profiel   

Gedrag is te trainen. Geef hem eens een jaar de tijd om bij te komen van alles wat er is gebeurd, dat zul jij niet willen, maar als je dit paard een kans wilt geven zou ik hem de komende tijd met rust laten. De wei op met onbeperkt hooi en een goede kudde ingooien met strenge merries.
Vanuit zichzelf zal hij de nieuwschierigheid moeten willen opbouwen, paarden zijn niet zomaar agressief. Hij is mishandeld, weet donders goed wat ie doet of heeft pijn.
Inslapen lijkt mij overbodig, jij bent 14 en niet om moeilijk te doen maar de meeste stallen gaan aan de slag met bijzetten, zwepen en ''hij zal luisteren'' instelling. Oftewel het paard word niet begrepen.

Hoe is hij aan de hand? Laat het rijden eens een jaar of misschien wel 3 aan de kant. Zul jij niet leuk vinden ts, maar een paard zomaar inslapen vind ik geen goede beslissing. Als hij geen pijn heeft en dit echt is uitgesloten, ga je eerst maar je paard leren lezen vanaf de grond, weten waar zijn grenzen liggen. Want ja, ook jij moet die respecteren. Als ik over de grens van mijn haflinger ga, wat erg snel is, gaat hij rennen en raakt hij in paniek.
Ts, waarom koop je zo'n paard op zo'n jonge leeftijd als ik vragen mag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 16:35 



 
Profiel   

Blessures zijn acuut of chronisch. Bij acute blessures is er na de revalidatie en controlecheck van de dierenarts geen enkele medische reden om het dier te laten inslapen. Bij een chronische blessure zijn er meerdere vragen die antwoorden nodig hebben: wat is de blessure? Wat is de prognose? In hoeverre belemmert de blessure het paard tijdens het rijden? Is dit dier pijnvrij?
De dood is een radicale oplossing die nooit zo lichtzinnig genomen mag worden als jouw korte bericht doet vermoeden.
Niet relevant, maar waarom koop je een paard met gedragsproblemen? 14 jaar is jong maar ook niet meer zo jong dat je je totaal niet bewust bent van paardengedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 16:40 



 
Profiel   

Welkom op bokt TS.
Ik lees dat je 14 bent en dat jouw ouders een paard voor jou gekocht hebben met gedragsproblemen. Na aankoop blijkt het gedrag te komen door diverse blessures.
Nu heeft iemand met ervaring met gedragsproblemen, het paard een tijdje getraind nadat jij ervan afgevallen bent en flink gewond bent geraakt.
Die persoon met ervaring met moeilijke paarden heeft aangegeven dat het paard niet meer te corrigeren is.
En daarom kiezen jouw ouders voor inslapen.

Ik snap TS dat jij het hier moeilijk mee hebt. Je bent mss wel dol op dit paardje ondanks het gevaarlijke gedrag.

Maar ik vind de keuze van jouw ouders wel verstandig. Je geeft zelf aan dat er blessures bij dit paard vastgesteld zijn die het gedrag kunnen verklaren.

Als dit paardje zoveel pijn heeft dat ze niemand meer op haar rug wilt dan is het paardje in laten slapen heel eerlijk naar het paard toe. Hoe sneu ook voor jou.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 16:52 



 
Profiel   

Als toevoeging op bovenstaande: is er ook al een goede zadelpasser bij gekomen om te kijken of het zadel nog goed ligt? Dat kan ook voor veel pijnklachten zorgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 16:53 



 
Profiel   

Een professional zegt: dit is te gevaarlijk.
Je ouders zullen ongetwijfeld zeggen: jij gaat hier niet meer op, we willen niet dat je doodvalt (en terecht)

Wat moet je dan met zo'n paard?

Verkopen kan niet, en zou je ook niet moeten willen, want dan kan je de dood van een ander op je geweten hebben.

Een medisch traject in zonder garanties, want je weet al dat het gedrag door de blessures die hij heeft kan komen?

Dure grap om er maar een grasmaaier van te maken voor de komende 20 jaar.

Ik begrijp jouw ouders heel goed. Ik zou hetzelfde doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 17:01 



 
Profiel   

Ik vind dat er wel erg snel word gezegt inslapen.
''Professional'' dat dacht ik ook toen ik mijn haflinger in training zetten, geloof me die kwam er slechter uit en kon ik geen kant meer mee uit toen. Het heeft een tijd geduurd voordat hij weer ontspannen was. Want ja, dingen kosten tijd.
Als het paard toch nog zijn leven kan leven als weidemaatje, verkoopt ze hem als weidemaatje. Als de nieuwe eigenaren en bedenken op te gaan zitten, is dat niet op haar geweten.
Zijn de tanden nagekeken? Het zadel inderdaad, de hoeven? Er zijn meedere wegen, waarom niet lekker op de grond bezig zijn? Hij is te gevaarlijk onder het zadel dus inslapen? komop zeg.
Als het paard niet meer pijnloos de weide op kan, laat hem dan gaan, maar niet omdat hij problemen heeft met rijden.
Jammer voor jou ts, want je wilt natuurlijk opstappen en rijden, maar omdat jij er niet de tijd\geld in wilt steken is inslapen erg makkelijk. Niet aanvallend bedoeld, maar hij verdient meer en meer opties moeten worden ondernemen worden.
Wij kennen het verhaal ook niet. Wat voor haar een gevaarlijk paard is, is voor een ander een paard dat tijd, aandacht en begrip nodig heeft.


Laatst bijgewerkt door Anastasia24 op 14-09-21 17:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 17:08 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Een professional zegt: dit is te gevaarlijk.
Je ouders zullen ongetwijfeld zeggen: jij gaat hier niet meer op, we willen niet dat je doodvalt (en terecht)

Wat moet je dan met zo'n paard?

Verkopen kan niet, en zou je ook niet moeten willen, want dan kan je de dood van een ander op je geweten hebben.

Een medisch traject in zonder garanties, want je weet al dat het gedrag door de blessures die hij heeft kan komen?

Dure grap om er maar een grasmaaier van te maken voor de komende 20 jaar.

Ik begrijp jouw ouders heel goed. Ik zou hetzelfde doen.


Eens. Ik ga er hier wel van uit dat de professional weet waar hij over praat en dat ook de lichamelijke gesteldheid is meegenomen. Paarden met dit gedrag hebben vaak rugproblemen of halsproblemen of ander lichamelijk ongemak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 17:10 



 
Profiel   

Anastasia24 schreef
Ik vind dat er wel erg snel word gezegt inslapen.
''Professional'' dat dacht ik ook toen ik mijn haflinger in training zetten, geloof me die kwam er slechter uit en kon ik geen kant meer mee uit toen.
Als het paard toch nog zijn leven kan leven als weidemaatje, verkoopt ze hem als weidemaatje. Als de nieuwe eigenaren en bedenken op te gaan zitten, is dat niet op haar geweten.
Zijn de tanden nagekeken? Het zadel inderdaad, de hoeven? Er zijn meedere wegen, waarom niet lekker op de grond bezig zijn? Hij is te gevaarlijk onder het zadel dus inslapen? komop zeg.
Als het paard niet meer pijnloos de weide op kan, laat hem dan gaan, maar niet omdat hij problemen heeft met rijden.
Jammer voor jou ts, want je wilt natuurlijk opstappen en rijden, maar omdat jij er niet de tijd\geld in wilt steken is inslapen erg makkelijk. Niet aanvallend bedoeld, maar hij verdient meer en meer opties moeten worden ondernemen worden.


Er staat dat bij eerdere onderzoeken het paard blessures had..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 17:11 



 
Profiel   

SjonnieZ schreef
Er staat dat bij eerdere onderzoeken het paard blessures had..


''ook foto’s gemaakt was later niks meer fout dus ging ik er weer op na een paar maanden''

Paard heeft dus die maanden kunnen herstellen en er is volgens ts niks meer te zien op de foto's. Of het gelijk rijden een slim plan is, daar gelaten.
Maar okal heeft hij pijn tijdens het rijden, vind ik het geen reden het dier in te slapen.
Mocht het dier niet meer pijnvrij de weide op kunnen, laat hem dan inderdaad inslapen, dat zeg ik ook.
Maar in laten slapen omdat hij pijn heeft\gevaarlijk onder het zadel? Nee. Daar ben ik het simpelweg niet mee eens. Okal is hij 20 jaar grasmaaier met soms een wandeling. Het is een levend wezen. Niet iets waarvan ik denk dat je de ''makkelijke'' weg mee mag nemen en in laat slapen omdat je er niet mee kunt doen wat jij wilt. Maar meningen verschillen, dat blijkt uit dit topic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 17:15 



 
Profiel   

Ik acht de kans klein dat paard onder het zadel gevaarlijk is (dus pijn) maar wel pijnVRIJ op de wei kan.

voorbeeldje KS, kan onder man gevaarlijk ten uiting komen, maar door verdwijnen van bespiering heeft het paard ook op de wei last van diezelfde KS. Wellicht niet gelijk maar vroeg of laat wel.

Niemand weet wat dit paard mankeert maar gevaarlijk onder het zadel door pijn is bij mij niet hetzelfde als pijn vrij op de wei.

Ik vind de ouders van TS dus enorm verantwoordelijk door het dier niet de handel in te duwen en begrijp hun keus dus volledig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 17:26 



 
Profiel   

Anastasia24 schreef
SjonnieZ schreef
Er staat dat bij eerdere onderzoeken het paard blessures had..


''ook foto’s gemaakt was later niks meer fout dus ging ik er weer op na een paar maanden''

Paard heeft dus die maanden kunnen herstellen en er is volgens ts niks meer te zien op de foto's. Of het gelijk rijden een slim plan is, daar gelaten.
Maar okal heeft hij pijn tijdens het rijden, vind ik het geen reden het dier in te slapen.
Mocht het dier niet meer pijnvrij de weide op kunnen, laat hem dan inderdaad inslapen, dat zeg ik ook.
Maar in laten slapen omdat hij pijn heeft\gevaarlijk onder het zadel? Nee. Daar ben ik het simpelweg niet mee eens. Okal is hij 20 jaar grasmaaier met soms een wandeling. Het is een levend wezen. Niet iets waarvan ik denk dat je de ''makkelijke'' weg mee mag nemen en in laat slapen omdat je er niet mee kunt doen wat jij wilt. Maar meningen verschillen, dat blijkt uit dit topic.


Ik ben het in beginsel wel met je eens. Mijn paard mag, mits hij echt pijnvrij is, bij mij 20 jaar als grasmaaier dienen, maar

- vaak zijn paarden ook onbelast minder pijnvrij dan ze laten zien. Een paard is een vlucht dier. Pijn tonen is de vijand je zwakte laten zien.
- niet iedereen kan of wil een grasmaaier betalen.
- Een grasmaaier te koop zetten of weggeven is te riskant. Vaak beland een paard van de regen in de drup.

Dus ondanks dat ik zelf wellicht anders zou handelen, kan ik de keuze voor inslapen van een ander wel begrijpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 17:27 



 
Profiel   

Ladygiroc schreef
Ik acht de kans klein dat paard onder het zadel gevaarlijk is (dus pijn) maar wel pijnVRIJ op de wei kan.

voorbeeldje KS, kan onder man gevaarlijk ten uiting komen, maar door verdwijnen van bespiering heeft het paard ook op de wei last van diezelfde KS. Wellicht niet gelijk maar vroeg of laat wel.


Nu ja, ik ben eigenlijk wel vooral voor een dier laten inslapen omwille van problemen die er zijn en niet omwille van mogelijke hypothetische problemen die al dan niet in de toekomst kunnen voorvallen. Ook bij KS zou ik een paard dus laten inslapen wanneer het dier effectief niet meer pijnvrij kan zijn.

Maar het is inderdaad zo dat het leven van een paard vooral afhangt van of we op die rug kunnen zitten of niet. Dat is iets waar ik maar moeilijk mee om kan, maar wat wel voor het merendeel geldt en ik probeer dat stukje bij beetje te aanvaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 18:06 



 
Profiel   

Coconut schreef
Dit gedrag zal toch wel ergens vandaan komen.... Wellicht goed laten onderzoeken wat er met jouw paard aan de hand is.

Nou doordat hij een verkeerd zadel had bij vorige eigenaar is dr toen een zeer plekje gekomen na osteopaat en masseurs erbij te laten halen hebben we foto’s gemaakt zat alles op de goede plek hij had dus geen pijn meer. Zelfde geld bij de hals

_lauraaa_ schreef
Een paard doet meestal niet “zomaar” gevaarlijk. Welke blessures heeft die (gehad)? Wat is er gedaan aan die blessures? Past het zadel? Zijn er andere lichamelijke ongemakken? Angst? Wat is het nivo van het paard? Hoelang heb je hem al?

Hij had een peesblessure daar heeft hij lazer therapie voor gehad en dat is nu helemaal goed na check van echo’s, we hebben een zadelmaker erbij gehad verder is hij door osteopaat en masseur gecheckt. Heb hem vanaf begin februari en heb hem ook gekocht met deze problemen

Anastasia24 schreef
Gedrag is te trainen. Geef hem eens een jaar de tijd om bij te komen van alles wat er is gebeurd, dat zul jij niet willen, maar als je dit paard een kans wilt geven zou ik hem de komende tijd met rust laten. De wei op met onbeperkt hooi en een goede kudde ingooien met strenge merries.
Vanuit zichzelf zal hij de nieuwschierigheid moeten willen opbouwen, paarden zijn niet zomaar agressief. Hij is mishandeld, weet donders goed wat ie doet of heeft pijn.
Inslapen lijkt mij overbodig, jij bent 14 en niet om moeilijk te doen maar de meeste stallen gaan aan de slag met bijzetten, zwepen en ''hij zal luisteren'' instelling. Oftewel het paard word niet begrepen.

Hoe is hij aan de hand? Laat het rijden eens een jaar of misschien wel 3 aan de kant. Zul jij niet leuk vinden ts, maar een paard zomaar inslapen vind ik geen goede beslissing. Als hij geen pijn heeft en dit echt is uitgesloten, ga je eerst maar je paard leren lezen vanaf de grond, weten waar zijn grenzen liggen. Want ja, ook jij moet die respecteren. Als ik over de grens van mijn haflinger ga, wat erg snel is, gaat hij rennen en raakt hij in paniek.
Ts, waarom koop je zo'n paard op zo'n jonge leeftijd als ik vragen mag?

Ik koop een paard zo jong omdat ik vanaf heel jong al rij en hiervoor ook op een lastige pony reed maar te groot werd dus moest overstappen naar een paard. Ik heb verder grondwerk met hem gedaan in de tijd dat we niet konden rijden en heb tot nu toe alles geprobeerd. Zwepen en bijzet heb ik er nooit bij gehad aangezien je dan het probleem steeds vergroot. Niet zomaar zulke dingen bedenken als je niet zeker weet wat er speelt!!

Gini schreef
Blessures zijn acuut of chronisch. Bij acute blessures is er na de revalidatie en controlecheck van de dierenarts geen enkele medische reden om het dier te laten inslapen. Bij een chronische blessure zijn er meerdere vragen die antwoorden nodig hebben: wat is de blessure? Wat is de prognose? In hoeverre belemmert de blessure het paard tijdens het rijden? Is dit dier pijnvrij?
De dood is een radicale oplossing die nooit zo lichtzinnig genomen mag worden als jouw korte bericht doet vermoeden.
Niet relevant, maar waarom koop je een paard met gedragsproblemen? 14 jaar is jong maar ook niet meer zo jong dat je je totaal niet bewust bent van paardengedrag.


Hij is helemaal pijn vrij hij is gecheckt van top tot teen meerdere dierenarts zei dat het echt mentaal zit en dat het gevaarlijk is, ik heb hem gekocht omdat het begon met een halve minuut tot 4 minuten bokken was en dan klaar vorige eigenaar had gwn risico’s in verband met kinderen etc.

Stybba schreef
Als toevoeging op bovenstaande: is er ook al een goede zadelpasser bij gekomen om te kijken of het zadel nog goed ligt? Dat kan ook voor veel pijnklachten zorgen.


Ja die is bij ons geweest.

Anastasia24 schreef
Ik vind dat er wel erg snel word gezegt inslapen.
''Professional'' dat dacht ik ook toen ik mijn haflinger in training zetten, geloof me die kwam er slechter uit en kon ik geen kant meer mee uit toen. Het heeft een tijd geduurd voordat hij weer ontspannen was. Want ja, dingen kosten tijd.
Als het paard toch nog zijn leven kan leven als weidemaatje, verkoopt ze hem als weidemaatje. Als de nieuwe eigenaren en bedenken op te gaan zitten, is dat niet op haar geweten.
Zijn de tanden nagekeken? Het zadel inderdaad, de hoeven? Er zijn meedere wegen, waarom niet lekker op de grond bezig zijn? Hij is te gevaarlijk onder het zadel dus inslapen? komop zeg.

Als het paard niet meer pijnloos de weide op kan, laat hem dan gaan, maar niet omdat hij problemen heeft met rijden.
Jammer voor jou ts, want je wilt natuurlijk opstappen en rijden, maar omdat jij er niet de tijd\geld in wilt steken is inslapen erg makkelijk. Niet aanvallend bedoeld, maar hij verdient meer en meer opties moeten worden ondernemen worden.
Wij kennen het verhaal ook niet. Wat voor haar een gevaarlijk paard is, is voor een ander een paard dat tijd, aandacht en begrip nodig heeft.


Ik heb in dit paard heel veel tijd aandacht en begrip gegeven heb maandenlang volgehouden en alles gegeven heb vanuit zelf blessure maar naar een professioneel persoon gestuurd en die zei sorry maar dit word hem niet. Dierenartsen zeggen ook dat het te gevaarlijk is. Hij word gewoon steeds erger en het is niks fysieks dat hem dwarszit dus het zit mentaal. Een paard is ook zeker niet alleen opstappen en wegrijden heb de tijd dat ik er niet op kon elke dag daar gestaan om ervoor te zorgen dat hij goed stond. Heb veel grondwerk gedaan en vooral een band opgebouwd. Maar als meerdere mensen mij vertellen dat dit probleem erger word dan ben ik echt hopeloos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 19:03 



 
Profiel   

Dit is ontzettend sneu voor jou en je paard. Natuurlijk ben je daar heel verdrietig om.
Maar zo te lezen zijn er genoeg deskundigen bij betrokken om een goed besluit te nemen.
Hoe leuk paarden ook zijn: als het levensgevaarlijk wordt is dit voor iedereen beter.
Veel sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 19:29 



 
Profiel   

Als het een mentaal probleem is dan is er iemand op bokt die EMDR (esct volgensmij voor paarden) doet met paarden. Misschien dat je dat zou kunnen proberen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 19:31 



 
Profiel   

Bel annemarie van der toorn...

Ik lees net dit verhaal...

https://e-quine.com/instagram/hier-kan- ... om-worden/

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 19:33 



 
Profiel   

maar je kunt er niet op rijden,maar verder kun je op de grond er wel alles er mee?
poetsen,wandelen,dat soort dingen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 19:33 



 
Profiel   

Gini schreef
Ladygiroc schreef
Ik acht de kans klein dat paard onder het zadel gevaarlijk is (dus pijn) maar wel pijnVRIJ op de wei kan.

voorbeeldje KS, kan onder man gevaarlijk ten uiting komen, maar door verdwijnen van bespiering heeft het paard ook op de wei last van diezelfde KS. Wellicht niet gelijk maar vroeg of laat wel.


Nu ja, ik ben eigenlijk wel vooral voor een dier laten inslapen omwille van problemen die er zijn en niet omwille van mogelijke hypothetische problemen die al dan niet in de toekomst kunnen voorvallen. Ook bij KS zou ik een paard dus laten inslapen wanneer het dier effectief niet meer pijnvrij kan zijn.

Maar het is inderdaad zo dat het leven van een paard vooral afhangt van of we op die rug kunnen zitten of niet. Dat is iets waar ik maar moeilijk mee om kan, maar wat wel voor het merendeel geldt en ik probeer dat stukje bij beetje te aanvaarden.


Bespiering is met een maand of 2 weg als ze alleen maar staan te snaaien op een weitje. Sorry maar voor die tijd ben IK de tijd voordat een paard aangeeft liever voor. Want wanneer weet jij of je snuitje niet meer pijnvrij is? Dat is pas na een ruime tijd ongemak.


Laatst bijgewerkt door Ladygiroc op 14-09-21 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 19:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 102 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen