Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 458 van de 492 [ 12279 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 455, 456, 457, 458, 459, 460, 461 ... 492  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

 
Profiel   

Tjah melanomen, maar dan kun je ook over sarcoiden gaan praten, komen ook bij kleur voor. Ik ken 2 oude schimmels met melanoom en ik zie best veel paarden langskomen. Beide hebben jaren weinig last ervan gehad. Om geen homozygoten hiervoor te fokken... ruimte in de mond en luchtwegproblemen zijn al een stuk belangrijker voor het welzijn. Net als die 'badkuipruggen', maar dat heeft gelukkig niks met kleur te maken
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 19:46 



 
Profiel   

Nynkster, wat is er mis met dubbel crème x dubbel crème? Hebben dubbel verdunde ook problemen? Want als het gewoon 'een' kleur is is het niet anders dan homozygoot zwart x homozygoot zwart zoals in dresuursport of bij arabieren toch?.

Ik weet wel dat roan x roan niet mag maar niemand heeft me nog kunnen vertellen waarom niet. Zilver x zilver mag ook niet (oogproblemen dacht ik).
Crème x crème mag wel en champagne en pearl mogen ook dubbel. Het is soms maar raar met al die kleurtjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 19:59 



 
Profiel   

StalMelyn schreef
Nynkster, wat is er mis met dubbel crème x dubbel crème? Hebben dubbel verdunde ook problemen? Want als het gewoon 'een' kleur is is het niet anders dan homozygoot zwart x homozygoot zwart zoals in dresuursport of bij arabieren toch?.

Ik weet wel dat roan x roan niet mag maar niemand heeft me nog kunnen vertellen waarom niet. Zilver x zilver mag ook niet (oogproblemen dacht ik).
Crème x crème mag wel en champagne en pearl mogen ook dubbel. Het is soms maar raar met al die kleurtjes.

Dubbel creme kan je wellicht wat zeggen over de lichtgevoeligheid van blauwe ogen (dus veel knijpen bij fel licht) en sneller verbranden ivm roze huid. Maar dat is even erg bij een homozygoot met enkel verdunde ouders als bij homoxhomo. Twee homozygoten kruisen vind ik niet zo erg, als een homozygoot genotype geen problemen of risico's leveren. Dit puntje zou je dus ook bij pearl kunnen rekenen voor de homozygoten of pseudo dubbelverdunden.

Roan heeft meerdere varianten genetisch gezien, een bepaalde variant is homozygoot lethaal (foetus sterft dan vroegtijdig af). Dus dat is de maar daarbij, maar dat is dus niet met alle varianten.
Homozygoot zilver heeft inderdaad MCOA problematiek. Heterozygoot zilver heeft trouwens ook al lichte oogafwijkingen, maar niet in de mate dat het problemen oplevert. Helaas zijn er veel mensen (met andere rassen) die toch homozygoot zilver fokken.
Schimmel dus de melanomen, waar een homozygoot meer risico loopt tov heterozygoot.
Appaloosa homozygoot is nachtblind en appaloosa's hebben 8x meer kans op een bepaalde vorm van maandblindheid.
Frame overo en enkele andere overo varianten zijn homozygoot lethaal.
Wildkleur, overige bontpatronen en champagne heeft geen bekende problemen wanneer homozygoot.
Bij muizen is agouti gelinkt aan meer aanleg voor obesitas, die vind ik wel grappig. Mijn vosdames die homozygoot zijn voor agouti zijn ook snel wat aan de maat, maar bij paarden is die link nooit onderzocht.

*Kleurtjesnerd geblaat uit* Behalve de partbreds zijn natuurlijk niet al deze dingen relevant

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 20:48 



 
Profiel   

Er zijn wel gevallen bekend waar ze twijfelen of dubbel verdunde pony’s toch last hebben van de ogen. In zo’n mate dat ze slechter zien. Ik vind het niet waard om dat extra op te zoeken en daarom een cremello op cremello te gebruiken. Ik heb zelf een dubbel verdunde pony en als ik hem in zomer zie krijg ik zelf al bijna hoofdpijn. Dus ik zou ook niet op een crème pony gebruiken om perse cremello te fokken.

Luchtweg probleem is ook wel iets. Maar merk daar bij mijn pony’s niks van. Die zijn ook niet in die mate heftig in het hoofd. Ze zullen er vast zijn maar heb ze zelf nog niet gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 21:23 



 
Profiel   

Happinez schreef
Anke, doe je zaterdag ook mee met de show ?


Hadden in Putten mee willen doen, alleen is dat echt een eind rijden. Nu opgegeven voor de 26e. 45 min hier vandaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 09:38 



 
Profiel   

Een foto waar ik blij van word..
[ img ]

Onze kleine Giel is vandaag ingeslapen na 2,5 weken intensieve zorg op kliniek en nog een week thuis waar hij nog heeft gevochten maar helaas was hij te ziek :(

13-5-2021 ~ 18-9-2021

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 12:21 



 
Profiel   

Heftig zeg! Zo jong nog..sterkte :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 12:33 



 
Profiel   

Zo verdrietig, sterkte Janine :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 14:07 



 
Profiel   

Aaach janinevv, wat verdrietig. Heel veel sterkte met het verlies van je veulentje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 14:47 



 
Profiel   

Vreselijke verdrietig! Sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 21:00 



 
Profiel   

Sterkte Janine! Zo sneu na al dat knokken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 22:09 



 
Profiel   

Sterkte Janinevv ! wat afschuwelijk.
Mag ik vragen wat hij had ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 22:23 



 
Profiel   

Cemlys schreef
Deze is dacht ik van Wessex, bij agradi gekocht, met een shires jasje en shirtje en das durf ik niet zeggen, die komen uit engeland denk ik
[ [url=m/dCM17j.jpg]Afbeelding[/url] ]
Cemlys schreef


Agradi oa


Hoe heet die kleur?

Agradi heeft niet veel meer.

Meeste is uitverkocht of niet de juiste maat

134 en 176

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 22:49 



 
Profiel   

Janinevv schreef
Een foto waar ik blij van word..
[ [url=m/1FmlIP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onze kleine Giel is vandaag ingeslapen na 2,5 weken intensieve zorg op kliniek en nog een week thuis waar hij nog heeft gevochten maar helaas was hij te ziek :(

13-5-2021 ~ 18-9-2021


Oh jeetje zeg...wat een verdriet :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 22:49 



 
Profiel   

Anke: dit is de beige volgens mij

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 06:30 



 
Profiel   

Goed, na Janines slechte nieuws is het wel een beetje vreemd nu, maar ik wil toch even kwijt hoe ik de show in Putten heb ervaren. Wat heb ik daar genoten van de prachtige pony's! Het weer was perfect (of zelfs warm haha) en het liep allemaal ook super vond ik. Het was gezellig, ondanks dat ik vrij nieuw ben in de Welsh wereld en voor het eerst op een WPCV show was.
En dan het resultaat, tja, ik ging met enkel mijn partbred merrie op pad en met mijn vader als groom en mijn dochter als gezelschap (en omdat manlief ook weg moest en zoonlief een kinderpartijtje had). Als je dan thuis komt met 7 linten en een wisselbeker is de dag wel succesvol te noemen :D
De jury was erg over haar te spreken, had geen bemerkingen en gaf haar een gold ribbon *\o/* en ze werd adult champion partbred en ook supreme overall champion partbred *\o/*

[ img ]

[ img ]

Bij het rijden, wat ik zelf erg spannend vond (want vorige week nog gevallen bij een schrikreactie tijdens een dressuurwedstrijd...) pakte Sanaa het gelukkig fantastisch op. Het is gewoon een showbeest, wat sjouwen deed ze. Wel spanning, maar goed weg te rijden. Omdat we de enige partbred combinatie waren, werden we automatisch kampioen. We mochten terug komen voor het overall performance kampioenschap. Daar deden ook de tuigpony's aan mee, en dat was wel al te dol, dat had mevrouw nog niet vaak gezien geloof ik. Heel veel spanning dus. Maar uiteindelijk was ze nog wel te bewerken, en we mochten overrijden voor het reservekampioenschap met een Welsh C. Die liep ook super en omdat wij (te)veel spanning hadden, kozen ze terecht voor haar als reservekampioen achter een supersjouwend WelshA tweespan dat terecht kampioen werd. Maar 3e overall performance is ook heel knap al zeg ik het zelf.

[ img ]

Dan het overall dagkampioenschap, dat duurde laaaang, om 10.30u had Sanaa al aan de hand geshowd en uiteindelijk werd het iets van 17.15u dat het dagkampioenschap was. Maar wij vonden dat als je A zegt, je ook B moet zeggen en dus hebben we wel gewacht. Er was genoeg te zien en we moesten af en toe zelf ook nog optreden haha.
OK, het dagkampioenschap. Alle kampioenen en reservekampioenen van alle secties die strijden om de allerbeste van die dag. Ik had al bekeken dat we geen kans maakten tussen alle raspony's, maar goed, altijd leuk om mee te lopen en een eer. Sanaa was vast moe na al het geloop, maar als ze er moet zijn, is ze er, wat een pony. Ze liet zich toch weer fantastisch zien! En als de jury dan na lang beraden besluit een tweede reservekampioen aan te wijzen omdat de kwaliteit zo hoog is, en jouw pony dat blijkt te zijn, nou dan straal je van trots! Sanaa werd de beste merrie na 2 hengsten, een C en een A. Super zeg, dat men de kwaliteit van partbreds ook kan waarderen.

[ img ]

Mijn dag was super!

[ img ]

[ img ]
Ps ik moet de foto’s nog kopen…

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 08:18 



 
Profiel   

Janine sterkte met het verlies van je veulentje, dit is altijd zo n zonde van zo n jong diertje.

LaDonna waauw dat is geen misse dag zo! Goed gedaan! Mooie pony ook.

Wij laten de shows even liggen, mijn merrie vindt er echt niks aan, dus maar gekozen voor bixie gister, mooi groot concours in Zuidwolde. Die sportproefjes zijn meer haar ding. Wel in engelse stijl ;)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 08:58 



 
Profiel   

Beige is mooier dan geel.
Dat mag dus ook?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 12:17 



 
Profiel   

Ah ja, Bixie is ook heel leuk

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 12:17 



 
Profiel   

Anke schreef
Beige is mooier dan geel.
Dat mag dus ook?

Volgens mij wel. Ik vind beide ook mooier.

Cemlys wat een leuke combinatie zo. Als de pony dit leuker vindt en de amazone ook, weet je wel wat je moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 12:18 



 
Profiel   

Wauw ladonna, wat een prestatie. Mag je terecht trots op zijn!

Cemlys, wat een setje zo. Te schattig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 13:40 



 
Profiel   

Weet iemand iets van welsh b prijzen en die mij advies kan geven voor eventuele verkoop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 15:28 



 
Profiel   

MukiwaCobs schreef
Weet iemand iets van welsh b prijzen en die mij advies kan geven voor eventuele verkoop?


Echt afhankelijk van papier, en wat het beest kent :) zo beetje moeilijk oordelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 19:48 



 
Profiel   

Ladonna75 , gefeliciteerd ! knappe merrie is het.
terechte winnaar.
We zaten nog bij elkaar in de rubriek overall champion partbred.


Die bixies zijn zo leuk om te zien.
Jou zou er bijna kinderen voor willen nemen :')


Voor mij was het ook de eerste keer om mee te doen aan een welsh show.
Ook voor mijn pony was het trouwens de eerste keer dat hij op een evenement kwam, en super braaf.
Ik ben heel tevreden hoe hij zich zo'n eerste keer gedragen heeft.
Alleen werd hij het op ten duur een beetje zat en wou hij niet op de trailer wachten :+
Maar goed, dat is iets wat te leren is door het vaker te doen.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 21:10 



 
Profiel   

Echt heel zuur Janine. Zo jammer :(

LaDonna, gefeliciteerd! Uniek dat er zo'n 2nd reserve gekozen wordt.
Mooie foto's hihi :P

Mooi om op de show van gisteren weer eens zo'n mooie en flinke cobrubriek te zien!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 21:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 458 van de 492 [ 12279 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 455, 456, 457, 458, 459, 460, 461 ... 492  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen