Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 154 van de 229 [ 5721 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157 ... 229  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

 
Profiel   

Ninx schreef
Elisa2 schreef
Hm wat zit er nu in het gras waardoor het ineens zo extreem kan zijn? Hier is het ook extreem in een keer, de hele manenkam ligt open met bloedende wonden waar ik niet eens naar mag kijken. Ik weet even niet meer wat ik er aan kan doen. Exceemdeken met hals ligt er op maar kan niet genoeg beschermen en ook de nek niet. Ik probeer ze al minder op het gras te laten lopen maar dat is niet aan mij.



https://www.agrifirm.nl/nieuws/grasmonitor/

Antwoord op je vraag.


Bedankt, toch het gras dus ☹️
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 17:17 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Hm wat zit er nu in het gras waardoor het ineens zo extreem kan zijn? Hier is het ook extreem in een keer, de hele manenkam ligt open met bloedende wonden waar ik niet eens naar mag kijken. Ik weet even niet meer wat ik er aan kan doen. Exceemdeken met hals ligt er op maar kan niet genoeg beschermen en ook de nek niet. Ik probeer ze al minder op het gras te laten lopen maar dat is niet aan mij.


Ik betwijfel of het alleen aan het gras ligt. Door het vochtige zomer en relatief nu nog warme weer stikt het van het ongedierte in de lucht. Mijn paarden hebben er dit jaar ook veel meer last van dan de afgelopen jaren. Ze hebben momenteel weer een eczeemdeken op want ze willen niet eens meer grazen in de wei. Dan lopen ze alleen maar rondjes en ondertussen met hun hoofd en hals alsmaar op te gooien omdat ze geprikt worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 12:40 



 
Profiel   

weet je wat ik nu veel zie?
neefjes, echt die vieze prikdingen waar wij ook last van hebben.
en daar reageren de paarden ook vast op :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 16:35 



 
Profiel   

Ik merk het met fietsen zelf ook, echt hele zwermen beestjes plots in je gezicht. Als daar inderdaad iets tussen zit dat prikt, kan ik me meteen inbeelden waarom er zo veel jeuk is momenteel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 17:35 



 
Profiel   

Hmja, ik wordt zelf ook gek van de mugjes...het waait natuurlijk ook al een lange tijd nauwelijks wat ook niet mee werkt tegen die krengen. Ik vond het gewoon heel frappant, de hele zomer wel jeuk maar niet zo extreem en echt de laatste paar weken de hele manenkam open met halsdeken en verder niks veranderd...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 07:32 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Hmja, ik wordt zelf ook gek van de mugjes...het waait natuurlijk ook al een lange tijd nauwelijks wat ook niet mee werkt tegen die krengen. Ik vond het gewoon heel frappant, de hele zomer wel jeuk maar niet zo extreem en echt de laatste paar weken de hele manenkam open met halsdeken en verder niks veranderd...


Suikers zijn erg hoog.
In deze periode maakt het gras zich ook klaar voor de winter, september is ook altijd berucht om hoefbevangenheid.
Mensen denken vaak ten onrechte dat het gras nu heel arm is.
De insecten helpen niet mee uiteraard, maar een lijf dat minder vol zit met suikers/ afvalstoffen is de reactie minder overdreven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 07:42 



 
Profiel   

Ja dat is natuurlijk ook zo, ik geef nu een binder om te helpen de afvalstoffen te binden. Ik hoop dat het een beetje wil helpen.Cushing paard die erbij loopt is inderdaad ook al licht bevangen dus eigenlijk kunnen ze beter van het gras af. Maar dat ligt helaas niet in mijn macht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 12:57 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ja dat is natuurlijk ook zo, ik geef nu een binder om te helpen de afvalstoffen te binden. Ik hoop dat het een beetje wil helpen.Cushing paard die erbij loopt is inderdaad ook al licht bevangen dus eigenlijk kunnen ze beter van het gras af. Maar dat ligt helaas niet in mijn macht.


Zijn het niet je eigen paarden? Als ze er echt ziek van worden ben je nog verder van huis natuurlijk....

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 13:37 



 
Profiel   

Ja een er van, maar ze lopen bij mijn ouders en die bepalen de weidegang. Voor het cushing paard kan het eigenlijk ieder moment einde verhaal zijn en gras eten is het enige waar ze nog voldoening uit haalt. De andere twee (ecxemers) zijn ook dol op het gras. Dus dat maakt het een wat lastige beslissing om ze er volledig af te halen..ik zeg al steeds, beperken tot 2 uurtjes en alleen in de namiddag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 14:23 



 
Profiel   

Ik ben ook blij als dit seizoen straks voorbij is. Het lijkt wel alsof die van ons er nu juist veel last van heeft. Gras zal hierbij ook wel een hele grote rol spelen inderdaad. Ik kan ook niet wachten tot ze eraf gaan voor hem. Mocht het te erg worden dan moet ik toch maar kijken of hij er nu al alvast af zou kunnen.

Heeft iemand van jullie ook ervaring met MLD (manuele lymfedrainage) bij een paard met eczeem? Ik heb in ieder geval contact opgenomen met een MLD-therapeut en ik hoop dat het iets voor hem kan betekenen.
Ik wil Pablo zo goed mogelijk gaan voorbereiden op volgend jaar aangezien we er dit jaar te laat achterkwamen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 11:27 



 
Profiel   

San_ner schreef
Ik ben ook blij als dit seizoen straks voorbij is. Het lijkt wel alsof die van ons er nu juist veel last van heeft. Gras zal hierbij ook wel een hele grote rol spelen inderdaad. Ik kan ook niet wachten tot ze eraf gaan voor hem. Mocht het te erg worden dan moet ik toch maar kijken of hij er nu al alvast af zou kunnen.

Heeft iemand van jullie ook ervaring met MLD (manuele lymfedrainage) bij een paard met eczeem? Ik heb in ieder geval contact opgenomen met een MLD-therapeut en ik hoop dat het iets voor hem kan betekenen.
Ik wil Pablo zo goed mogelijk gaan voorbereiden op volgend jaar aangezien we er dit jaar te laat achterkwamen.


Hier is de ruin mega aan het schuren onder en naast zijn ogen en de oren. Soms lijkt het een paar dagen beter te gaan en dan ineens 's ochtends alles weer open geschuurd. Vorig jaar ging het zo goed. Afijn 6 dagen terug heb ik besloten hem van het gras te halen en alleen nog hooi te geven als ruwvoer. Ik dacht dat het gras momenteel de ergste trigger zou zijn. Nu schuurt hij dus nog harder dan toen hij ook nog op het gras stond ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 20:21 



 
Profiel   

nou wat raar -O-
dat zou je ook niet verwachten

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 20:35 



 
Profiel   

Oh wat rot! Je zou inderdaad juist denken dat het zou helpen.

Hier hebben we hem sinds vandaag op de paddock in plaats van op de wei. Wel sneu, want zijn vrienden staan nog twee weken op de wei..
Hij begon alleen echt veel meer last te krijgen en zijn manenkam werd telkens harder. Dus ik hoop heel erg dat het bij hem snel beter gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 22:04 



 
Profiel   

ellepel schreef
nou wat raar -O-
dat zou je ook niet verwachten


Inderdaad, ik snap er ook geen biet meer van. Hij heeft steeds in lang gras gestaan waarvan minstens de helft bestond uit allemaal kruiden zoals paardenbloem, smalle weegbree e.d. Echt om moedeloos van te worden :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 09:06 



 
Profiel   

henny_w schreef
ellepel schreef
nou wat raar -O-
dat zou je ook niet verwachten


Inderdaad, ik snap er ook geen biet meer van. Hij heeft steeds in lang gras gestaan waarvan minstens de helft bestond uit allemaal kruiden zoals paardenbloem, smalle weegbree e.d. Echt om moedeloos van te worden :(


Toch weet ik nog van andere jaren dat zo'n reactie niet opeens helemaal weg is...
Alsof het lichaam moet ontgiften ouzo. Meer tijd rond stal of omheining als hij eenmaal zo jeukerig was maakte ook dat er meer gelegenheid was tot krabben. En van krabben komt meer krabben en dan houden ze niet meer op.
Als het eenmaal te ver is, is het dweilen met de kraan open is mijn ervaring.

Ik heb dit jaar dus niet 1 plekje gehad....
Het enige verschil was opbouwen van 1 tot 3 uurtjes gras max, en de Happy Skin van Green Valley. Hij heeft niet gekrabt, geen plekjes, en hele lange manen.
Andere jaren wierp hij zichzelf echt tegen de wanden van de stal of rollen op de bestrating... gek werd hij ervan.

Het heeft me veel extra werk en gedoe gekost op deze manier, maar daar ga ik maar een handiger systeem voor bedenken... want als het hem zoveel frisser houdt met weinig gras en elke dag dat spulletje smeren, dan moet het maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 09:33 



 
Profiel   

Het duurt zes weken voordat de allergische reactie uit het lichaam is. Ik kan me ook voorstellen dat ze dan op de paddock meer gaan schuren uit verveling. Het stikt ook nog van de vervelende mugjes helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 10:43 



 
Profiel   

Die van mij heeft deze zomer helemaal niet op het gras gestaan, begin van de zomer ging het best goed, maar de laatste 2 maanden toch wel echt de eczeemdeken continu opgehad :(

Vanacht was het wel voor het eerst weer wat kouder Als dat nou voortzet zijn we hopelijk snel van de muggen af

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:21 



 
Profiel   

nou ja als het vooruitzicht is dat het zaterdag 23 graden word, dan denk ik het nog niet :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 15:41 



 
Profiel   

Kennelijk moest bij de ruin de trigger stoffen er nog uit want nu wordt het gelukkig rustig met de plekken op zijn hoofd. Ik heb het nu een paar avonden ingesmeerd met vette Calendulazalf. Die is op vaseline basis. Nu wordt de huid rond zijn ogen ook rustiger.

Ik heb van die teststrips die je even in urine moet dompelen. Daar is van alles op af te lezen. Dat had ik vorige week ook al gedaan. Maar geen afwijking op suikers. De eiwitten waren wel ietsiepietsie verhoogd maar niet echt verontrustend. Ik zou juist een verhoging verwachten van suikers als gras de trigger zou zijn. Ook is de PH waarde prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 09:34 



 
Profiel   

dat insmeren helpt altijd wel want als de huid wat vettig is dan jeukt het toch minder :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 11:37 



 
Profiel   

ellepel schreef
dat insmeren helpt altijd wel want als de huid wat vettig is dan jeukt het toch minder :j

Inderdaad :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 16:09 



 
Profiel   

Hier een nieuwkomer in dit topic.
Sedert januari hebben we er een IJslandertje bij. Ze zou geen zomereczeem gehad hebben, maar sedert ongeveer juli is ze hier bij ons toch beginnen schuren. Voorlopig enkel de manenkam. Staart is nog 'heel'.

Ondertussen heb ik een eczeemdeken gekocht en die ligt sedert half augustus op. Deze deken is al behoorlijk gehavend, omdat het schuren gebleven is. Ik was er al wel van op de hoogte dat, eens de allergie in het lijf zit, een deken opleggen eigenlijk al te laat is. Dus, dat is al mijn eerste les, dat ik reeds vanaf maart een deken zal moeten opleggen.

Ik kom dus meelezen wat de andere mogelijkheden zouden kunnen zijn, om de allergie onder controle te houden.

Verder vraag ik me soms wel eens af of het wel degelijk om zomereczeem gaat en niet om een andere vorm van allergie of zelfs om ongedierte. Ik vind wel geen 'beestjes' in haar manen, dus mijten of luizen verwacht ik niet echt. Veearts moet hier binnenkort nog wel eens zijn, dus ik ga hem toch eens een kijkje laten nemen.
Want hoe kan je eigenlijk zeker zijn van de oorzaak van de jeuk ? Bloed laten nemen ?

Voilà, bij deze zijn mijn eerste vragen al gesteld ;)
En er zullen er ongetwijfeld nog wel volgen !

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 15:28 



 
Profiel   

wat ik vaak wel hoor is dat paarden na verhuizing gaan schuren.
ik heb een dochter gehad van mijn merrie die bij ons echt nooit 1 dag schuurde, maar die was verkocht en ging schuren.
hoe dan?

enige wat ik dan kan bedenken is bijvoorbeeld ander voer.
kijk dus heel kritisch naar je krachtvoer, wat geef je en is dat zoveel anders als op het vorige adres.
eet de pony ander gras, en dan de samenstelling
staan er andere bomen en struiken, meer of minder struiken.
zijn er meer vliegjes misschien?
soms kun je er dan al achter komen wat het misschien kan zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 19:27 



 
Profiel   

Ellepel, ja, de andere omstandigheden zullen zeker een rol spelen.

Hier zijn de problemen begonnen na de overstroming die we gehad hebben (n.a.v. de hevige regenval in juli). Daarna zijn er ongelofelijk veel muggen (en andere insecten) uitgekomen en vermoedelijk is dat de onmiddellijke aanleiding van de schuurproblemen geweest. Daarvoor had ik ze nog niet weten schuren.
Maar ons weideperceel is hier ook omgeven door beken, dus water altijd aanwezig ... En nu de allergie geactiveerd is, zal het waarschijnlijk wel een jaarlijks terugkomend fenomeen worden.

Qua voeding zal er alleszins ook een verschil zijn. Ik probeer wel op haar lijn te letten, want ik weet dat IJslanders een sober ras zijn. Ze is hier al wel wat bijgekomen, want ze was aan de schrale kant toen ze hier aankwam.
Hier staat ze op een kleine weide en krijgt ze nog wat voordrooghooi (zeer mooi en redelijk droog) erbij. En dagelijks een handje vitaminenkorreltjes (van Metazoa), maar verder geen ander voer. In de winter zal ik wel wat bijvoeren en dat wordt dan Safe&Sound van Dodson & Horrell, dus suiker- en zetmeelarm voer, omdat ik dat ook al geef aan de andere paardjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 09:54 



 
Profiel   

Hoe doen jullie het aankomende week met dekens? Overdag is de temperatuur oké en regen vind ik niet erg voor ze maar onze merrie heeft echt last van jeuk en wil voorkomen dat ze zich weer open schuurt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 18:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 154 van de 229 [ 5721 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157 ... 229  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen